Käyttääkö isät usein lapsia neuvolassa?

Kun tuntuu vähän siltä että se on ihan IHMEELLISTÄ.

Äsken mies kävi neuvolassa, ja lopuksi täti oli todennut, että "ei tässä sitten varmaan muuta voi kysyäkkään kun ei se äiti tullut" :D Ihmettelen tässä että mitähän IHMETTÄ se ois halunnu just MULTA kysyä, kun on lapsen neuvolasta kyse.
 
  • Tykkää
Reactions: riiviöiden äiti
"vaimo"
Kyllä meillä käyttää siinä missä minäkin. Mutta neuvolassa on ihmeellinen käsitys perhedynamiikasta. Viimeksi mä käytin ja lääkäri kysyi näin muotoiltuna; "Mitenkäs isä, osallistuuko isä perheen elämään ja lasten kasvatukseen?". Vastasin että olen oikein onnellisessa asemassa siinä asiassa, mies hoitaa siinä missä minäkin". Oli ihan puulla päähän lyöty ja kysyi sitten että ollaanko kasvatusasioista yhtä mieltä. Onks se niinku joku oletus että ei osallistuisi ja eri mieltä oltais?? Minä se meidän perheessä reissutyötä teen......
 
"vierailee"
No ehkä se useammin on äidin kontolla,mutta en näe siinä mitään erikoista että isä käy myös. Meillä pääasiassa minä käyn,kun olen lasten kans kotona. Silloin kun olin töissä niin miehen oli omat työt helpompi järjestää,niin hän sitten meni neuvoloihin lasten kanssa. Sanoisin,että terkkari nyt oli hiukka kummallinen. Kyllähän nyt useimmissa perheissä molemmat vanhemmat ovat yhtä kykeneviä vastaamaan lasta koskeviin kysymyksiin. Näin ainakin oletan.
 
"mie"
Kun tuntuu vähän siltä että se on ihan IHMEELLISTÄ.

Äsken mies kävi neuvolassa, ja lopuksi täti oli todennut, että "ei tässä sitten varmaan muuta voi kysyäkkään kun ei se äiti tullut" :D Ihmettelen tässä että mitähän IHMETTÄ se ois halunnu just MULTA kysyä, kun on lapsen neuvolasta kyse.
No jospa se olis halunnu keskustella imetyksestä tai äidin voinnista jos synnytyksestä on vain vähän aikaa tai muuta vastaavaa. Mutta ei se toki ihmeellistä ole.
 
[QUOTE="mie";27164295]No jospa se olis halunnu keskustella imetyksestä tai äidin voinnista jos synnytyksestä on vain vähän aikaa tai muuta vastaavaa. Mutta ei se toki ihmeellistä ole.[/QUOTE]

No lapsi 1 v 8 kk ja miehenikin osaa kertoa että imetys loppui noin kuukausi sitten.
 
meilläkin tänään mies käytti pojan 1v. neuvolassa, kun sattui olemaan vapaapäivällä. Minä sain sitten rauhassa isompien kanssa leikkiä kotona. pitääkin kysyä ihmettelikö terkkari sitä =) Mutta me on kyllä oikeestaan useimmiten oltu yhdessä, jotenkin tykätty varsinkin vauva-aikana että se on sellanen koko perheen juttu!
 
"maniokki"
Juuri meinaan laittaa sen 3-vee neuvolaan lapsen kanssa, kun työvuorot hänellä paremmin sopii.
Muistaakseni joskus alle 1-vee on kerran käyttänyt myös lasta siellä.
 
Ei muistaakseni koskaan.Ei ollu koskana kiinnostunu eikä oo edelleenkää. Soittaa se lapsille aina sillon tälln et jos tulisivat viikonlopuks käymään jne.... Sit taas katoo pariks kuukaudeks maisemista jne... Lapset nyt 12v ja 16v
 
"vieras"
Samanlaisiin ihme käsityksiin olen törmännyt aiemminkin. Ja just sellasta "mitenkäs se isä, auttaako", ja sitten kun kertoo miten auttaa niin ei oikein ota uskoakseen, ja pitää vähintään outona :(
Ja että tuo sanavalintakin, auttaako isä. Mikä ihme auttajan rooli isällä on omassa elämässään? Sanotaanko naisen tekemiä asioita auttamiseksi?
 
"tiuku"
On käyttänyt. Käyttää varmaan jatkossakin joskus. Hän oli aikoinaan esikoisen kanssa hoitovapaalla muutaman kkn, ja olis ollut hassua jos mies ei olis vienyt..
Viimeks käytti meidän vauvaa joka oli sillon pariviikkonen, kun en itse kyennyt paikalle. Oli korkea kuume enkä päässyt sängystä ylös.
Mä en oikeestaan tykkää käydä neuvolassa. Esikoisen kanssa sieltä sai joskus harvoin hyviä neuvoja, mutta nyt kun niitä kuuntelee toisen kerran samat jutut niin .. plaah.
 
"anne"
Meillä mies saa parempaa palvelua kuin minä,terkka kehuu lasta eikä keksi mitään huomautetavaa jos mies vie,jos minä vien niin keksii yleensä jotakin.Saattaa tosin johtua siitä että terkka on mieheni pojan kaveri ja terkalle tuttu.
 
Kahden naperon isä
Olen käyttänyt neuvolassa lastani ja joskus mennään molemmat vanhemmat jos mahdollista. Itä-Suomessa kaupungissa asuttiin aiemmin, niin neuvolassa asiat sujui hyvin. Neuvolassa osasivat suhtautua hyvin myös isään vanhempana ja lapsen neuvolassa käyttäjänä. Kysytiin jopa rutiinin omaisesti, että isälle tullut synnytyksen jälkeisen masennuksen oireita - joo ne on oikeasti mahdollisia :).

Muutettiin sitten tänne länsirannikolle keskisuureen kaupunkiin. Täällä samalla tavalla on jatkettu ja heti ekalla neuvolakäynnillä huomasin että neuvolan henkilökunta ei osaa yhtään suhtautua isään neuvolassa. Ollaan muutettu välillä toiselle asuinalueellekin kaupunkin sisällä (ja neuvola siten vaihtunut) mutta sama juttu on jatkunut. On sittemmin vähän luovutettu ja on tehty niin että äitikin on aina mukana neuvolassa, kun muuten neuvolassa neuvolatädit ovat aivan hämillään ja koko käynnistä huono maku.

Töissäkin täällä länsirannikolla katsovat kieroon jos sanoo lähtevänsä ajoissa töistä että ehtii neuvolaan mukaan, joten kai se ei täällä sitten ole normaalia. Isyyslomaakin joutuu tällä seudulla turhan paljon perustelemaan, kun kukaan ei tunnu tajuavan että isäkin haluaisi olla lasten kanssa.

Oman kokemukseni pohjalta sanoisin että asiassa on suuria kulttuurieroja Suomenkin sisällä. Länsirannikolla ei isät oikein osallistu lastenasioihin. Olen melko varma että jopa isyyslomien pitämisissä on eroja suomessa tästä johtuen alueiden välillä.
 
Meillä mies käytti 2v lapsen viime viikolla hammashoidossa neuvolassa ja jos työt antaa myöden niin tulee meidän mukana lasten neuvolakäynneille. Neuvolantäti ei sitä yhtään ihmehtele, on vain iloinen että mieskin pääsee mukaan. Ja jos mies ei ole mukana niin silloin aina kysyy miehen "kuulumisia" ja lähettää miehelle terveisiä.
 
Meillä on vauva-ajan käynnit olleet lähinnä mun juttu,sitten kun työelämässä ollaan molemmat niin miehen työ on joustavampi ja hänen on helpompi muokata päiväänsä neuvolareissua varten.Siispä ollaan molemmat käyty niin neuvoloissa kuin hammashoitajalla yms lasten kanssa.
 
äiti123
Meillä mies oli mukana kaikilla raskauden ajan neuvolakäynneillä (yhtä lukuunottamatta), ja samaten on ollut mukana kaikilla lapsen neuvolakäynneillä. Joskus tuli minulle (ja miehelle) sellainen olo ettei yksi neukkutäti tykännyt kun mies oli aina mukana. Kyseli että jaa sää olet taas mukana, eikö sulla töitä oo? eikä sit muuten huomioinut miestä mitenkään. Että silleen.

Sit oli yksi tosi kiva neuvolatäti joka kysyi aina myös miehen kuulumiset ja onko hänellä jotain kysyttävää tms. Nyt meillä onkin taas uusi tätsky, saas nähdä miten tämä suhtautuu....
 

Yhteistyössä