Käytätkö itse pyöräilykypärää?

Itse en ennen käyttänyt, mutta nyt kun junnun kanssa aloimme pyöräilemään, ostin itsellenikin kypärän.
Vähän tuntuisi tekopyhältä lapselta vaatia kypärän käyttöä, jos itse ajelisi ilman. Eihän se kovin hieno ole, mutta mielummin potta päässä kuin pahimmassa tapauksessa raatona mullan alla. En mä aja autollakaan ilman turvavöitä tai ole moottoripyörän kyydissä ilman kypärää :)

"vieras"
En. Mutta ei minulla ole omaa pyörääkään, vaan lainaan tarvittaessa joltakin. Lapsilta vaadin kyllä kypärän käyttöä. En näe siinä ristiriitaa, koska on muitakin asioita joissa on ikärajat.

"jep"
Käytän, juuri mainitsemastasi syystä. Kypärän käyttö on tottumiskysymys. Myös lapselta vaadin AINA kypärän käyttöä; vaikka sit ajaisi vain 10 m. Kun tottuu ihan aina sen laittamaan niin ei vaihngossa pääse unohtumaan pidemmälläkään matkalla.

"vieras"
[QUOTE="vieras";23653383]En. Mutta ei minulla ole omaa pyörääkään, vaan lainaan tarvittaessa joltakin. Lapsilta vaadin kyllä kypärän käyttöä. En näe siinä ristiriitaa, koska on muitakin asioita joissa on ikärajat.[/QUOTE]

Mutta eihän tämä ole ikärajakysymys. Kypärä on lain mukaan pakollinen kaikilla.

[QUOTE="vieras";23653383]En. Mutta ei minulla ole omaa pyörääkään, vaan lainaan tarvittaessa joltakin. Lapsilta vaadin kyllä kypärän käyttöä. En näe siinä ristiriitaa, koska on muitakin asioita joissa on ikärajat.[/QUOTE]

Mutta kypärän käyttöähän ei määrittele ikäraja, vaan laki.
Ja terve järki :)

"vieras"
[QUOTE="vieras";23653389]Mutta eihän tämä ole ikärajakysymys. Kypärä on lain mukaan pakollinen kaikilla.[/QUOTE]

Niin? En tottele kaikkia lakeja. Otan kyllä rangaistuksen vastaan mukisematta jos poliisi sellaisen antaa. Kypärä antaa kyllä suojaa mutta riski minun tapauksessani on häviävän pieni. Ikärajakysymyksen asiasta tekee se, että alaikäinen ei ole vastuussa omista teoistaan. Sitten kun on, hän saa päättää itse.

Säännöt eivät ole muutenkaan samat lapsilla ja aikuisilla. Kävelen ilman hattua auringossa mutta lasten tulee suojata päänsä yms.

"plop"
Käytän. Meillä käyttää perheessä kaikki, muut paitsi 1v tyttö.
Hällekin on kypärä olemassa, mutta hän on sen verran pienikokoinen, että pyöränperäkärryssä istuessaan kypärä painaa pään todella huonoon asentoon. Joten hän on saanut 'vapautuksen', vaikka muut joutuvat kärryssä kypärää pitämään. Jos nostan istuimeen istumaan, laitetaan hällekin kypärä.

Suomesta en ole mistään löytänyt kypärää, joka on tarkoitettu kärryssä pidettäväksi. Ulkomaisilla nettisivuilla näitä olisi.

Huom harmaana
[QUOTE="vieras";23653423]Kypärä antaa kyllä suojaa mutta riski minun tapauksessani on häviävän pieni. .[/QUOTE]

Klassikko. Noinhan sitä kaikki ajattelee -ja kuinkas sitten kävikään.

Tottakai käytän, olen käyttänyt jo kauan ennen lapsen saamistakin.

"vieras"
Klassikko. Noinhan sitä kaikki ajattelee -ja kuinkas sitten kävikään.

Tottakai käytän, olen käyttänyt jo kauan ennen lapsen saamistakin.
Elämään kuuluu riskejä. Kypärän käyttö autossa toisi turvaa lisää. Kävelessä kypärä ja suojat turvaisivat jos auto tai pyörä ajaisi päälle. Ehkä asiaa selvittää se, että ajan pyörällä vain muutaman kerran vuoteen, reilusti alle kymmenen kertaa.

Huom harmaana
[QUOTE="vieras";23654751]Elämään kuuluu riskejä. Kypärän käyttö autossa toisi turvaa lisää. Kävelessä kypärä ja suojat turvaisivat jos auto tai pyörä ajaisi päälle. Ehkä asiaa selvittää se, että ajan pyörällä vain muutaman kerran vuoteen, reilusti alle kymmenen kertaa.[/QUOTE]

Minulle on oikeastaan ihan sama käytätkö vai etkö. Ihmisten tyhmyys ja perustelut sille vain ihmetyttävät joskus.
Kun ei ymmärretä suojata sitä kaikkein kalleinta mitä on eli sitä päätä.
Kuinka monta kertaa vuodessa sinusta tarvitsee pyöräillä että voi olla osallisena onnettomuudessa...? 10, 20, 50, 100? Kyllä siihen onnettomuuteen minusta riittää ihan yksikin kerta.
No mutta kuljettavathan ihmiset lapsiaankin ilman turvaistuimia autossa "koska se on vaan satunnaisesti ja matkaa on vaan 10 kilometriä".

Yhteistyössä