Käynnistys, kun pieni sikiö

Onko täällä ketään, joka olisi joutunut erityistarkkailuun ja synnytyksen käynnitykseen sikiön pienen koon takia ennen aikojaan? Mulla tämä lienee edessä lähipäivinä/viikkoina...

Miten on mennyt ja minkä on havaittu aiheuttaneen sikiön pienen koon? Itse olen täällä aika murheissani asian johdosta ja mietin kaikkia kauheita vaihtoehtoja...

-Krisse rv 34+4-
 

Hei!

Mulla ei asiasta ole omakohtaista kokemusta, mutta mun pikkuveli hätäsektioitiin viikoilla 33+4.

Kauhean pieni hän kyllä oli, pituutta oli reilusti (47cm), mutta painoa oli vain reilu kaksi kiloa. Kahdeksi viikoksi hän joutui jäämään sairaalaan, siitä n.viikon keskoskaapissa, koska keuhkot eivät toimineet niinkuin olisi pitänyt. Myöskin syöminen tuotti ongelmia, joka taas laski painoa entisestään..

Mutta loppu hyvin, kaikki hyvin. Oikealla hoidolla ja sisulla siitä selvittiin, broidi on nyt 12, eikä mitään "kunnon" ongelmia ole ilmaantunut. Ala-asteen veli kävi erityiskoulussa lievien puhe- ja motoriikan ongelmien takia, mutta mitenkään hidas, jälkeenjäänyt hän ei siis ole. Ilonen, elämäänsä tyytyväinen (rasittava:)) nuori mies :)

Oikein paljon onnea odotukseen ja voimia!!
 
Francie
Hei!
Tyttöni syntyi sektiolla (perätilassa kun oli) rv:lla 36. Kokoa oli vain 2140g ja 43cm. Olin ennen sektiota sairaalassa vajaan viikon, syynä raskausmyrkytys. Raskausmyrkytys oli myös syy vauvan pieneen kokoon. (Ei ainakaan muuta selitystä löytynyt...) Istukka tutkittiin ja se oli aivan normaali. Sektio tehtiin koska ultrassa havaittiin että vauvan kasvu oli taittunut jyrkästi, ei siis saanut selvästikään tarpeeksi ravintoa kohdussa vaan oli parempi saada pikkuinen ulkopuolelle kasvamaan.

Raskausmyrkytyksen oireet (korkea verenpaine ja valkuainen virtsassa) ilmaantuivat rv:lla 35 mutta vauvan kasvu oli alkanut hidastumaan jo selvästi tätä ennen, huomattiin tosin vasta toksemian myötä. Kaikki meni kuitenkin hienosti! Vauva ei tarvinnut lisähappea eikä nenämahaletkua. Lasten osastolla oli 1½ viikkoa ja kotiin sairaalasta lähdimme yhtä aikaa. Ensimmäisen vrk:n vauva vietti "lämpökaapissa" koska noin pienten kehon lämmön säätely ei vielä oikein kunnolla pelitä... Nyt tyttömme on 2 kk ja kaikki sujunut edelleen hienosti.

Ole sinäkin levollisella mielellä! Vaikka sikiö ei saisi ihan tarpeeksi ravintoa kohtuun jostain syystä, on luonto järjestänyt niin että aivot ja muut tärkeät elimet saavat tarpeeksi verta ja keho saa toistaiseksi jäädä vähän sirommaksi. Kehon kokosuhteet tasoittuvat kyllä kasvun myötä.

 
Itselläni on kaksi pienenä syntynyttä, täysiaikaisina 2,5 ja 2,8 kg. Toisessa raskaudessa kävin kokoarvioissa ja siellä katsottiin myös istukan toiminta. Meillä kaikki oli normaalia, tosin painoarviot heittivät yläkanttiin. Molemmat arvioitiin yli kolmekiloisiksi. Meillä ei siis ole löytynyt syytä pienuuteen ja on sanottu, etttä toiset vaan tekee pieniä, pienihän olet itsekin. Siis ei välttämättä syytä huolestua!
 
kolmekymppinen äiti
Hei! Minäkin jouduin n. viikoilla 36 tai 37 käymään´painokontrollissa useamman kerran kun synnytystapa-arvioinnissa yks kaks lääkäri totesi sikiön olevan kovin pieni. Sitä ennen koko raskauden ajan kaikki ollut ok. Poliklinikalla painokontrolleissa käydessäni sain joka kerta sikiön syntymäpainoarvioksi reilusti yli 3 kg. Istukka toimi normaalisti ja kaikki oli muuten ok. Lapseni syntyi täysiaikaisena viikolla 40+4 ja painoi vain 2870 g. Mitään syytä pienipainoisuuteen ei löytynyt.
 
Mulla on kaksi lasta olleet myös pienikokoisia alle 3 kiloa, ja silloin tupakoin molempien raskauksien aikana :ashamed: nyt kolmatta odottaessa rv 39 en ole polttanut yhtään, ja tämä lapsi on ollut koko ajan isompi. Muista en tiedä, mutta omasta kokemuksesta voin sanoa että se ainkin vaikutti mun lasten syntymäpainoon, ja toisella oli istukkakin hiukka kalkkeutunut. Onneks oon moisesta myrkystä päässy....
 
kaksostyttömme syntyivät sektiolla rv37+3,

kokoarvio kertoi kokoajan karua kertomaa tyttöjen painoerosta,
A:lle mitattiin useita kertoja n.1kg paino kun taas B:lle n.3kg paino...
muuten kaikki tuntui olevan hyvin virtaukset ja muut olivat OK.
ensimmäisen kerran sektiota mietittiin rv34+jotain, mutta kun kaikki muuten oli "hyvin" päätettettiin varmistaa keuhkojen kypsyys lapsivesipunktiolla rv35, keuhkot eivät olleet ihan vielä kypsät joten sektio siirrettiin rv37+3.

perätilassa olleet ihanat prinsessamme syntyivät 9pisteen tyttöinä ja lähes samankokoisina =) A:2315g ja 44cm ja B:2505g ja 45cm!!!!
A-neiti joutui vuorokaudeksi keskolaan ja syynä ainoastaan sokerit :whistle:

halusin vaan sanoa että kyllä ne arviotkin välillä pyllyä heittää niin että soi :ashamed: mekin kuitenkin ultrassa käytiin 2viikon välein ja ihan lopussa viikon välein :D
 
Minut leikattiin viikolla 38 vauvamme pienipainoisuuden, lapsiveden vähyyden ja perätilan vuoksi. Painoa pojallamme oli 2200g ja pituutta 43cm, vaikka vauva oli jo periaatteessa täysiaikainen. Pikkuisemme syntyi pienenä, mutta täysin terveenä ja pirteänä, eikä hän joutunut edes lastenosastolle, vaan saimme hoitaa hänet laitoksellekin vierihoitoon!
Syytä ei oikein löytynyt (vaikka patologi tutki istukan), mutta ilmeisesti vika kuitenkin oli istukan toiminnassa, siihen ainakin viittaa myös lapsiveden määrän vähäisyys.

Jouduin osastolle viikolla 36, jossa vauvan vointia tarkkailtiin. Tilanne huolestutti ja suretti minuakin, mutta jälkikäteen olen osannut iloita siitä, että asiaa tarkkailtiin. Minulle oli tarkoitus tehdä viikolla 36 oksitosiinirasitus, jotta olisi nähty, kestääkö pienikokoinen vauva supistukset, mutta onneksi siitä suunnitelmasta luovuttiin, kun lääkärit pitivät sektiota varmempana vaihtoehtona.

Hyvää vointia niin äidille kuin pikkuruisellekin!

 

Yhteistyössä