Käynnistys korkean verenpaineen vuoksi (r-myrkytys?)

Elikkä, eilisellä vimpalla lääkärineuvolakäynnillä oli viidessä päivässä verenpaineet pompannu aika reilusti ylöspäin. Lisäksi turvotusta on kauheesti, viidessä päivässä paino oli noussut melkein 2kg (yhteensä on noussut n. 20kg). Pään ja silmien särky on jatkunut jo kolmatta viikkoa.. Lääkäri laittoi synnärille lähetteen, ja sieltä pitäis sit jonku soitella mulle päin, että koska saan mennä sinne. No vielä ei oo ainakaan mitään kuulunu.. Lääkäri myös puheli mahdollisesta synnytyksen käynnistämisestä. Vauva on jo tosi hyvän kokoinen, sen puolesta ei ainakaan hätää kuulemma vaikka jo käynnistelisivät.. Tänään on rv 36+3.

Haluisinkin kuulla muiden kokemuksia, jos verenpaineet nousseet ja muitakin r-myrkytyksen oireita, niin onko otettu osastolle? Onko synnytystä käynnistelty? Kertoilkaahan, kiitos :flower:
 
N. kolme vuotta sitten olin aivan samassa tilanteessa. Neuvolassa puhuivat myös käynnistyksestä... Mutta mutpa otettiin osastolle... polille. Ja alotettiin verenpaine lääkitys... pitkän vkl olin siellä. Lääkityksellä saatiin paineet hieman alas. Joka viikko sitten juoksin kontrollissa... tai siis muka menin käynnistykseen... mutta se olikin kontrolli. 40+2 sitten käynnistettiin!!
 
äiti täälläkin
Minulla oli tässä viimeisimmässä raskaudessa paineet kohollaan heti alkumetreiltä. Lääkitys aloitettiin rv 20 paikkeilla ja paineet oli loppuun asti korkeasuhdanteiset. Synnytys käynnistettiin rv 39 ja vauva syntyi 39+3. Tuossa käynnistysvaiheessa valkuainen oli yhdellä plussalla, eli ei ollut mitään akuuttia hätää.
 
käynnistetty rv 36+6
Mulla oli vain päivän kestänyt päänsärky, joka ei lääkkeistä huolimatta lakannut ja se tuli aivan odottamatta. Aikasemmilla neuvolakäynneillä kaikki oli aina ok. Soitin synnärille ja he käskivät tulla näytille. En todellakaan ollut menossa synnyttämään ja aloin ihan tärisemään kun lääkäri päätti että synnytys käynistetään nyt, koska kohdunsuun tilanne oli jo valmiiksi hyvä. Kalvot puhkaistiin (muuta ei tarvittu) ja 4.5h päästä esikoisemme syntyi. Eli tilanteeseen vaikuttaa paljolti oma tilanteesi. Joskus r-myrkytystä seurataan pitkäänkin, kannattaa kysellä kaikkea lääkäriltä ja tosiaan varautua jäämään synnyttämään. Onnea tulevasta perheen lisästä. Lisään vielä että r-myrkytys voi pitkittyneenä olla vaaraksi äidille ja sikiölle. En ole lääkäri, mutta tilanteesi on jatkunut aika pitkään jo ja voi pahentua yht,äkkiä. Ota yhteys itse synnärille ja kerro olevasi huolissasi. He eivät voi olla ottamatta sinua sinne heti!
 
5 raskautta, 4 raskausmyrkytystä.3 raskautta käynnistetty rv 38+ risat ja viimesin käynnistetty 35+3 (kesäkuussa -07).Mulla oli verenpaine pilvissä, munuaiset alkoi reistailemaan,päänsärkyä ja sit tuli aivoihin neurologisia oireita.Eivät uskaltaneet antaa raskauden jatkua pidempään.
 
Kiitos paljon teille :)

Ajattelin tässä pikapuolin itse soitella sinne synnärille, kun sieltä ei vieläkään mitään oo kuulunut.. Pelottaa vähän tosiaan se, et jos tää tila heikkenee äkillisesti. Sen takia haluisin nyt tarkkailuun..

Lisää kokemuksia?
 
vieras, Mulla oli eilen 139/91. Ja siis ekaa kertaa korkealla, kun aiemmin on ollut vain n. 110/70.

Sulla on kyllä aika korkeat paineet, mutta onko ollut jo ennen raskauttakin, kun noin alkuraskaudessa kuitenkin olet?
 
toksemiaäiti*2
jos on paineet tarpeeksi korkealla ei käynnistetä, koska vauva ja äiti ei selviä hengissä, vaan tehdään sektio.

nimim.. 2 vrk sektion jälkeen teho-osastolla, lapsikin selvisi oli vain hieman pitempään teholla

En muista paineita mutta söin painelääkitystä alapaineet oli reilusti yli sataa koska aina toivon että olis alle sata. kun se olis ollu "hyvä"
 
Mulla oli toisessa raskaudessa verenpaine koholla, mutta lääkityksellä pysyi alapaine 100 tienoilla ja käynnistettiin vasta rv41+. Kolmannessa raskaudessa normaalipaineet huiteli 130/90 paikkeilla, rv33 jälkeen alkoi kehittyä toksemia ja osastolle rv34+1. Käynnistystä yritettiin kahtena päivänä, mutta ei käynnistynyt kohdun epäkypsän tilanteen takia. Oma vointi huononi niin paljon, että rv 35+0 tehtiin kiireellinen sektio. Silloin paineet oli voimakkaasta lääkityksestä huolimatta pahimmillaan 218/121.
 

Yhteistyössä