Käynnistyksestä?

• Viestiketjun aloittaja fufu
  • Ensimmäinen viesti
fufu
Kyselisin tuosta käynnistyksestä et kuinka helposti yleensä suostutaan käynnistämään jos on menossa vko 42. Se kyl varmaan riippuu kyl paikkakunnasta mut silleen yleisesti? Ite olen menossa Kotkaan huomenna ja nyt rv 41+2 ja ajattelin pyytää käynnistystä jos ne ei ole hirveesti sitä vastaan. Oon kyl kuulut monen sanovan et olis parempi ku lähtis itellään tuo synnytys käyntiin mut tää olo rupee olemana jo niin kypsä et ei huvittais kyl enää yhtään pitkittää tätä... Niin ja kuinka pitkään sit annetaan enintään mennä yli jos kaikki on vaavil kunnossa?

Jos tilanne kohdunsuulla on kypsä, niin sattavat vaikka käynnistääkin, riippuu tietysti sairaalasta ja hieman lääkäristä. Ja jos esimerkiksi synnytyssalissa on ruuhkaa, niin tuskin itsekään sinne silloin haluat. Lääketieteellisestihän raskaus on yliaikainen vasta kun 42 viikkoa on täynnä, joten päivä-pari voidaan senkin jälkeen odotella. Mutta niinkuin itsekin totesit, tietenkin vain jos lapsella on kaikki hyvin ( istukka toimii kunnolla, vettä on riittävästi, lapsi ei ole kovin suuri jne.)
Tuo käynnistyshän on sellainen, että siinäkin voi mennä useita päiviä, erityisesti jos on ensisynnyttäjä ja kohdunsuu ei ole kypsä. Silloin on "kypsyteltävä" ennen varsinaista käynnistystä, ja sairaalassahan sitä joutuu tietysti olemaan. Olet varmaan kuullutkin, että käynnistetty synnytys on usein paljon rankempi sekä sinulle että joskus myös vauvalle. Kannattaa siis tarkkaan miettiä, onko itse vielä niin "kypsä", että haluaa käynnistyksen. Jos kuitenkin siltä tuntuu, toivon että saat hyvän synnytyskokemuksen. Tsemppiä loppuraskauteen! :)

mammammaa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.02.2006 klo 14:50 pötkö kirjoitti:
Tuo käynnistyshän on sellainen, että siinäkin voi mennä useita päiviä, erityisesti jos on ensisynnyttäjä ja kohdunsuu ei ole kypsä.
Tietääkö joku, mitä pidetään "kypsänä"?

Mulla käynnistettiin synnytys rv 42+1, vauva syntyi rv 42+2. Mitään merkittäviä supistuksia mulla ei ollut ollenkaan koko raskausaikana, joten aikamoinen shokki se oli, kun ne käynnistyspillerit alkoivat tehdä tehtäväänsä.

Ainakin täällä Espoossa ei pidetty mun kohdalla kiirettä. Toisessa ya-kontrollissa mulle luvattiin, että kolmannelle käynnille saisin ottaa kassin mukaan ja pääsisin osastolle. Sillä kolmannella kontrollikäynnillä ne sitten totesi senkin, että istukka oli jo hieman kalkkeutunut eli oli jo aika.

Mulla ei tietysti ole mihin verrata, mutta aika rajuilta ne supistukset kyllä tuntuivat, kun kemiallisesti alkoivat. Nyt odotan toista lasta ja toivon, että pääsen kokemaan myös sen luonnollisesti alkaneen synnytyksen.

En tiedä mikä on kypsä tilanne kohdun suulla, mut ihan lohdutuksesks (jos siis et saa käynnistystä) voin sanoa et itellään käynnistynyt on huomattavasti mukavampi tapa synnyttää :) Molemmista kokemusta ja tiedän kyllä kuinka raastavaa on kestää viimeiset ärsyttävän piinalliset viikot! onnea synnytykseen kuitenkin :hug: :flower:

Esikko käynnistettiin rv 43+5!
Kuopusta odottaessani kävin yliaikaiskontrollissa, toisessa sellaisessa rv 41+6. Minun toivomuksestani odoteltiin vielä pari päivää, koska itsekseen alkanut on ainakin minun kohdallani ollut huomattavasti miellyttävämpää kuin käynnistetty, ja pelkäsin että käy samalla lailla kuin esikoisen synnytyksessä, eli ensin kärvistellään koko päivä helvetin tuskissa ja synnytys päätyy sektioon, jonka jälkeen olin todella kipeä ja sairaalassakin joutui makaamaan päiväkausia. Käynnistysaika annettiin sitten rv 42+2, sen pidemmälle ei ainakaan kyseinen Kättärin lääkäri suostunut odottelemaan. Ja niinhän siinä kävi, että ensin käynnistettiin ja kiduttiin, ja vauva syntyikin sektiolla. Mikä ei sitten loppujen lopuksi ollutkaan huono juttu, kokoa neidillä oli 4,990kg, enkä ollut edes kipeä sektion jälkeen ja kotiinkin päästiin kun vauva oli 2½ vrk.

mammammaa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.02.2006 klo 22:55 Champion kirjoitti:
En tiedä mikä on kypsä tilanne kohdun suulla,
Eiku mietin vaa, etä viimeksi ku käynnistettiin, nii oli 2 sormelle auki ja pistettii suoraa tippaan ilman muuta kypsyttelyä. Pelkopolilla ymmärsin, ettei OYS:ssa vissiin muuta käynnistystapaa käytetä? (tippaa helppo säädellä)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.02.2006 klo 08:32 mammammaa kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.02.2006 klo 22:55 Champion kirjoitti:
En tiedä mikä on kypsä tilanne kohdun suulla,
Eiku mietin vaa, etä viimeksi ku käynnistettiin, nii oli 2 sormelle auki ja pistettii suoraa tippaan ilman muuta kypsyttelyä. Pelkopolilla ymmärsin, ettei OYS:ssa vissiin muuta käynnistystapaa käytetä? (tippaa helppo säädellä)
Mulla oli sama "lähtötilanne", 2 sormelle auki, ja cytotecilla käynnistettiin. Ensin pari päivää suun kautta ja kolmantena päivänä kohdunsuulle. Sen jälkeen olisi ollut välipäivä ellei olisi käynnistynyt. En tiedä missä vaiheessa olisivat ottaneet tipan käyttöön vai olisivatko ollenkaan...

TAYS:ssa ei kyllä tarvinnut olla kypsyttelyn aikana sairaalassa jos ei ollut mitään erikoista. 6 tunnin välein piti käydä käyrällä ja hakemassa uusi pilleri. Yöksikin olisi saanut mennä kotiin.
Itse tosin jouduin hyppäämään käyrällä välillä tunninkin välein ja vain ekaksi yöksi menin kotiin.

Eikö tolla 2 sormelle auki voi kalvoja puhkaista?

Ei kyllä huvittais noita cytotecejä enää ikinä popsia päiväkaupalla :x . Mulla piirtyi käyrälle koko sen kolme päivää supistukset säännöllisesti ja ihan korkeimmalla mahdolliselle tasolle, mutta siihen se sitten jäikin. Lisäksi vauva oli vähän väliä liian unelias, jouduttiiin tönimään ja jatkuvasti ottamaan käyrää. Niinhän se on, että pää siinä kypsyy ihan ekana :( . Ja sitten kun vedet meni lopulta oli meno aika hurjaa kun takana oli ne kaikki cytotecit...

fufu
vastauksista! =) KÄvin sit tosiaan tänään pyörähtämässä siel polil mut laittoivat viel muutamaks päiväks kotiin. Mul oli kohdun suu auki n.1,5cm... Eli perjantaina sit aamul takas jos ei aikaisemmin käynnisty! Vaavin koko arvio oli 4100g eli vähän hermostuttaa tuo koko ku olen ite aika pieni ja istukka oli vähän kalkeutunut mut ei kuulemma ole vaarallista...!? Lääkärikin ihmetteli vähän vaavi kokoa ku sano et ei mun masu niin isolta näytä! :p Noh mut nyt helpotti ku on tarkka päivä mitä viimeistään odottaa! Lääkäri sanoi et ei se käynnistyskään mikään kauhee tule olemaan ku paikat on kuitenkin jo lähtenyt aukeen ni ei tarvii kylmiltään käynnistellä, toivotaan et se pitää kans paikkaansa!

Kastanja
Mulla käynnistettiin 40+4, vauva syntyi 40+5. 12 tuntia ekasta cytotecista (sain 2 ja sit tuli yö väliin) lähti omat spontaanit supistukset käyntiin. Oli oikein hyvä synnytys. että voi se niinkin mennä =) .

Yhteistyössä