Mentiin tarkastuskäynnille 40+6, ja mulla yllättäen paikat auki 4cm, kanavaa ei jäljellä. Kalvot puhkastiin 15:30, oksitosiinitippa laitettiin 16:30, 18:30 sain alkaa ponnistamaan ja 19:59 syntyi ihana poika. Mulla lukee sairaalasta saaduissa papereissa toimenpiteiden kohdalla "oksitosiini, ei käynnistystapana." Eli ilmeisesti mun synnytys käynnistettiin "virallisesti" kalvojen puhkasulla, ja sitä vauhditettiin oksitosiinitipalla.
Oksitosiinilla kun käynnistetään, niin synnytys etenee vauhdilla, ja supistukset on rajuja, mutta synnytys oli mielestäni todella positiivinen ja ihana. Oon ymmärtänyt, että täysin kypsymätön kohdunsuu kypsytetään ensin niillä jollain pillereillä. En ole asiasta varma, mutta oon ymmärtäny näin.
Niin ja kipuihin piti saada epiduraali, mutta tunnin odottamisen jälkeen anestesialääkärin vihdoin saapuessa paikalle, kätilö sanoi ettei täällä mitään epiduraalia tarvita kun on paikat 9cm auki. Kätilö laittoi minulle paracervikaalipuudutteen kohdunsuun toiselle puolelle, ja se auttoi mielestäni hyvin. Synnytyskipua en muista kokeneeni lainkaan, ainoastaan supistukset, jotka oli todella kivuliaat.