Käynnistyksestä

  • Viestiketjun aloittaja Kanelimuori
  • Ensimmäinen viesti
Kanelimuori
Kertokaas omia käynnistys kokemuksia. Minkälaisia eri käynnistyskeinoja (siis synnärillä) on, onko kuinka erilainen verrattuna luonnollisesti alkaneeseen synytykseen yms. Itsellä huomenna meno ainakin käymään synnärillä vauvan kokoarviossa ja mahdollisesti käynnistetään. Ainakin sairaalakassin pyysivät ottamaan mukaan. Nyt viikkoja 40+1 ja edellinenkin oli syntyessään niin iso että joutuivat imukupilla auttamaan hänet ulos.
 
No ensimmäistä lähdin synnyttämään kun vedet tuli yöllä . Ja tietenkään ei tullut omia supistuksia ollenkaan tai sitten ihan tehottomia. Laitettiin tippa ja ainakin meni vielä 10 tuntia ennenkuin vauva syntyi. Aluksi supistukset olivat kamalia muuta kun sain epiduraalin loppu mekin nopeasti eikä tuntunut kipuja juuri ollenkaan. Sitten kolmas synnytys käynnistettin kaksi viikoa yli ajan myös tipoilla ja kokoaikana ei tarvinnut muuta kivunlievitystä kuin ilokaasu. Neljäs käynnistettiin päivää ennen laskettua aikaa koska tuli sellaista verensekaista vuotoa ja muutenkin kun muut synnytykset olivat yliaikaisia. Silloinkaan kipu ei ollut liian kovaa ja ilokaasu riitti. Eikä ne synnytyksen kestot olleet pitkiä 6,5 ja 4,5 tuntia.
Onnea synnytykseen :hug:
 
Kaksi on käynnistetty kun la:sta on ollut pari viikkoa tai yli. Eka lähti geelillä kohdunsuulle ja toinen suoraan tipalla. Molemmat synnytykset alkoi ja eteni normaalisti ja kestot oli 20 ja 10 tuntia.
Kolmatta koitettiin käynnistää jo yli 2 viikkoa ennen la:a, mutta se ei lähtenyt käyntiin. Neljänä päivänä koitettiin sytotec-tableteilla (ensin suun kautta ja sitten kohdun suulle) ja lopulta tipalla. Lapsi tuli sektiolla, koska kehoni ei ollut vielä valmis. Lääkäri sanoi, että minulle luontaisin raskauden pituus taitaa olla 42 viikkoa tai yli eikä 38. On sukuvika. :\|
 
Mulla käynnistettiin kalvojen puhkaisulle 26.4, eli tuore tapaus... 09.02 tapahtu puhkaisu, ja supistukset alkoivat välittömästi rajuina 2-3min välein. En siis saanut tippaa enkä tablettia avuksi. Vauva syntyi 15.01, eli minuuttia vaille 6 tuntia kesti koko homma. Ponnistusvaiheessa sain hieman oksitosiinitippaa supistusten vauhdittamiseksi. Supparit oli siis alusta asti niin mielettömän voimakkaita, että kiire tuli kivunlievityksen kanssa, ja voimat meni niin etten voinut kuin sängyssä maata ja puoli-istuvassa asennossa poinnistaa, vaikka olin suunnitellut liikkuvani avautumisvaiheessa ja ponnistavani jakkaralla. Hyvä kokemus silti, ja kalvojen puhkaisu suht miellyttävä keino käynnistämiseen.
 
lerppu
Käynnistys on jokaisella erinlainen kokemus.
Minulle laitettiin tippa käteen ..siitä 2t ja 15min oli poika 5300g maailmassa..ei keretty kipulääkitystä vain ilokaasua joten oli
"luomusynnytys".

Kipu oli hirveä.. :'(
 
minulla meni toinen synnytys kaksi viikkoa yli ja käynnistettiin tabletilla. Ei mennyt kovin kauan kun supistukset alkoivat, aluksi aika
lievinä mutta loppuajalla olivat jo jatkuvia. ei päästy synnytyshuoneeseen heti kun oli tarkoitus joten en sitten mitään kivunlievitystä ehtinyt saamaan. supistukset olivat aika kovia ja tulivat jatkuvasti kun kävelin synnytysosastolle. Pian huoneeseen pääsyn jälkeen meni lapsivesi ja seuraavaksi sitä jo oltiinkin ponnistamassa. Kaiken kaikkiaan kesti n.4 tuntia ja jäi ihan positiivinen fiilis.
 
Tii
Esikoisen synnytys alkoi omia aikojaan, mutta toinen jouduttiin käynnistämään raskaushepatoosin vuoksi viikolla 39. Sain kolmesti tabletinmurusen suun kautta ja siitä se sitten alkoi, ihan oikeastaan samalta tuntui kuin ensimmäinenkin. Ensimmäisten kunnon suppareiden aikana olin suihkussa ja haudoin selkääni ja mahaani lämpöpusseilla sängyllä. Ammeessa oloaika oli mukavaa, vaikka suppareita tulikin aika tiuhaan. Sieltä kun pääsin ylös, niin sitten touhu jatkuikin niin rajuna, että eipä ehditty mitään tehdä, joten toinen tyttömme syntyi luomuna. Empä ole kuullut kenestäkään toiskertalaisesta, joka olisi ehtinyt saada epiduraalia (vaikka niitä varmasti on!), joten en osaa sanoa, poikkesiko synnytys yhtään mitenkään luonnollisesti alkavasta. Eka synnytys kesti 13+ tuntia ja tämä toinen reilut 7 eli aikalailla samaa, mitä normaalistikin (muiden kokemusten perusteella). Ihan oli ok juttu, vaikka edellisenä yönä ei paljon nukuttanutkaan, kun jännitti se käynnistys niin paljon!
 
2 poikaa
Molemmat pojat ovat syntyneet käynnistyksellä eli minulla ei ole mihin verrata. :ashamed:

Poikien mitat olivat: esikoinen 3480g/ 50cm/ 37,5cm (rv.37+0) ja kuopus 5310g/ 56cm/ 39,5cm pipo (rv.40+6) Esikoisen synnytys: noin 10,5h ja ponnistusvaihe oli noin 40 min. Kuopuksen synnytys noin 7,5h ja ponnistusvaihe 9 min. Molemmat synnytykset olivat hyviä kokemuksia ja kuopus tuntui koostaan huolimatta "helpolta" synnyttää. Minulle ei tullut repeämiä ja ennen kaikkea vauvalla oli kaikki hyvin! :heart:
 
eka käynnistettiin cytotecilla ja avautumisvaihe oli kaamea - vaikkakin melko lyhyt eli 5 h - supistuksilla ei alusta asti tuntunut olevan välejä ollenkaan, en pystynyt liikkumaan

toinen lähti itsestään ja oli edelliseen verrattuna kuin huviretkellä oloa - kun sairaalaan tultuamme kätilö kertoi kohdunsuun olevan 7 cm auki olin mielestäni vielä aivan shoppailukunnossa

molempia vauhditettiin lopussa kalvojen puhkaisulla joka olikin tehokasta - eka syntyi puhkaisusta puolentoista ja toinen puolen tunnin kuluttua
 
Mulla on molemmat synnytykset käynnistetty cytotecillä. Helpot synnytykset, ei mitään rajuja lääkesupstuksia tai semmosta. Eka synty torstaina ku maanantaina alotettiin käynnistys ja toine tuli muutamassa tunnissa ekasta tabletin murusesta.
 
DIESELmom harmaana
mulla eka käynnistettiin 10 päivää lasketun jälkeen. syntyi 15 päivää lasketun jälkeen.. sain cytotegia geeliä jne.. lopulta tuli kun kalvot puhkaistiin.. sattui kyllä kovasti. sain kaikki sairaalan tarjoamat lievitykset..

kakkonen syntyi luomuna.. kotona situin vielä kun supisteli 3 min välein kun ei tuntunut miltään.. sairaalan ovella supisti jo tauotta. 20 siitä kun saavuttiin sairaalaan niin oli tyttö sylissä pelkän ilokaasun voimin. eli itelläni luomu oli niin paljon helpompi ja kivuttomampi etten meinannut tajuta ajoissa sairaalaan lähteä (tunnin ajomatka)
 

Yhteistyössä