Käynnistetty synnytys

Kertokaahan kokemuksianne käynnistyksistä. Itselläni Cytotec-tableteilla käynnistys aiheutti todella rajut supistukset ja lopulta lääkäri päätyikin sektioon vauvan ahdingon vuoksi. Nyt pelottaakin, että jos mahdolliset seuraavat synnytykset joudutaan käynnistämään, käykö taas samoin? En saanut tilanteen vuoksi mitään kipulääkitystä ennen sektiota, ja minulle jäi melkoinen trauma tästä asiasta. Minua kiinnostaisi tietää mitä muita käynnistyskeinoja on, ja miten olette synnytyksistä selviytyneet?
 
monna76
itselläni on raskauksia käynnistelty niin geelin kuin kielen alle laitettavien tablettien kanssa...ei tehoa..ei minulla ainakaan muuta kuin hyvin pientä nipistelyä välillä. Viimeksi käynnisteltiin tableteilla ja loppujen lopuksi sitten kun olin pari päivää maannut sairaalassa turhaan puhkastiin kalvot ja johan alkoi tapahtua..sitten vielä tippa voimistamaan supistuksia :/ voimakkaat oli supistukset mutta niipä käynnistyi synnytyskin =) nyt olen rv24 ja paikat alkanut avautua liian aikaisin, epäilen että nyt ei tarvi käynnistellä vaan nyt toppuutellaan vaavin ennenaikaista syntymistä..käynnistetty synnytys on kipeämpi, itse olen synnyttänyt kaikki käynnistyksellä mutta jokainen synnytys on erilainen.
 
Bianca harmailee
Eka käynnistettiin tipalla ja oli tuskaset 12 tuntia, kun ei löytyny hyvää kivunlievitystä.Toinen lähti itsekseen käyntiin ja epiduraali saatiin laitettua joka vei kivut mennessään.
 
hmmmm
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.06.2005 klo 00:19 Kristiina kirjoitti:
Kertokaahan kokemuksianne käynnistyksistä. Itselläni Cytotec-tableteilla käynnistys aiheutti todella rajut supistukset ja lopulta lääkäri päätyikin sektioon vauvan ahdingon vuoksi. Nyt pelottaakin, että jos mahdolliset seuraavat synnytykset joudutaan käynnistämään, käykö taas samoin? En saanut tilanteen vuoksi mitään kipulääkitystä ennen sektiota, ja minulle jäi melkoinen trauma tästä asiasta. Minua kiinnostaisi tietää mitä muita käynnistyskeinoja on, ja miten olette synnytyksistä selviytyneet?
Synnytykseni käynnistettiin myös tableteilla (en muista merkkiä) laskettuna päivänä alkavan raskausmyrkytyksen vuoksi. Käynnistys päätyi myös kiirelliseen sektioon. Itse en tuntenut supistuksia kivuliaina, mutta vauvan sydänkäyrien oton yhteydessä huomattiin supistusten vaikuttavan vauvan sydänääniin. Sektio tehtiin viime kesänä ja säikähdin melkoisesti vauvan puolesta. Asia vaivaa vieläkin.
 
Mulla ensimmäinen raskaus (vko 37+3) yritettiin käynnistää geelillä 2 päivää. Kyllä se kivuliaat supistukset teki, mutta kohtu ei auennut senttiäkään. Kolmantena päivänä meni vesi ja supistuksia voimistamaan laitettiin tippa, supistukset olivat todella kivuliaita, mutta kohtu ei auennut ja päädyttiin sektioon pysähtyneen synnytyksen takia.
Toista raskautta (vko 36+4) alettiin käynnistämään tipalla koska kohtu oli itse auennut 1cm. Tippa ei auttanut, joten seuraavana päivänä laitettiin geeli (sama merkki kuin aiemmassa raskaudessa) joka sai aikaan allergisen reaktion tuolla alapään limakalvoilla (kuulemma todella harvinaista). Geeli sai taas aikaan todella kivuliaat supistukset + kovan kirvelyn alapäässä, mutta kohtu ei auennut taaskaan. Lopulta kolmantena päivänä puhkaistiin kalvot ja laitettiin tippa, jo alkoivat todella kovat ja repivät supistukset, mutta synnytys tapahtui normaalisti.
Käynnistetty synnytys on hyvin paljon kivuliaampi kuin normaali, olen kuullut niiltä jotka ovat molemmat tavat kokeneet.
 
Kummallista miten erilaisilla keinoilla synnytyksiä käynnistetään... en muista mitä aikanaan sain, mutta se oli puolikas tabletti ja suun kautta. En ollut avautunut yhtään, eikä kohdun kaula ollut lyhentynyt mutta sillä puolikkaalla poika syntyi vuorokaudessa... Tuntuu että kaikki jotka ovat saaneet kohdun suulle tabletin ovat saaneet kärvistellä monta päivää ja suun kautta saatavat tabletit (ainakin mun tutuilla) käynnistäneet synnytyksen nopeasti.
Mulla ei ole kokemusta toistaiseks kun yhdestä lapsesta, mutta ei ollut mielestäni yhtään kamalaa se käynnistys. Ehdin saada kaikki mahdolliset lääkitykset synnytyksen aikana Tietysti toivon että kakkonen syntyisi ilman niin olisi ehkä vähän nopeampaa :)
 
Pojan syntyessä käynnistettiin LA:n tietämillä toksemian takia cytotecilla. Ensin aamupäivästä yksi puolikas kohdunsuulle ja iltapäivästä toinen. Toisen tabletin laittamisen jälkeen aika pian alkoikin melko kovat supistukset, synnytyssaliin vaan ja epiduraali. Epiduraalin myötä supistukset heikkenivät niin että sain oksitosiinitipan ja sen jälkeen poika syntyikin aika pian, synnytyksen kesto oli joku 4h josta ponnistusvaihe 2min. Näin jälkikäteen ajatellen niin ihan mukavasti tuo meni vaikka ensisynnyttäjänä ne oikeat ja todelliset supistukset vähän kauhistuttikin aluksi.
 
Kanerva84
Synnytys käynnistettiin rv 40+6 kalvojen puhkaisulla (paikat auki 4cm, kanavaa ei jäljellä) ei supistuksia, joten vauhdittivat oksitosiinitipalla. 3½h tipan laitosta, niin oli poika rinnalla. Hyvä kokemus, supparit kovia, mutta tämä on ainoa synnytykseni, joten en osaa sanoa, oliko kovempia kun luomuna käynnistyneet.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.06.2005 klo 00:19 Kristiina kirjoitti:
Kertokaahan kokemuksianne käynnistyksistä. Itselläni Cytotec-tableteilla käynnistys aiheutti todella rajut supistukset ja lopulta lääkäri päätyikin sektioon vauvan ahdingon vuoksi. Nyt pelottaakin, että jos mahdolliset seuraavat synnytykset joudutaan käynnistämään, käykö taas samoin?
Ei käy. Koska sinulle on tehty sektio, tullaan jatkossa harkitsemaan tarkkaan, ennen kuin synnytys käynnistetään. Todennäköisesti sektio tehdään mielummin kuin käynnistetään. Tämä johtuu siitä, että sektioarpi voi olla vaarassa revetä, jos supistuksista tulee hurjan voimakkaita, niinkuin joskus käynnistyksissä tuppaa käymään.

En ole lääkäri, mutta olen mielenkiinnolla seurannut netistä muiden kokemuksia. Itse aikanaan kärvistelin 2 päivää supistuksissa suun kautta saaduilla tabuilla, jotka eivät kuitenkaan paikkoja aukoneet. Tuli sektio (syynä graavi toksemia).
 
Oksitosiini tipalla käynnistettiin ja oli raju ja nopea. Lapsivrttä lirahti, mutta kun en enää muista menikö sen jälkeen 1 vai 2 päivää, ennen kun käynnistettiin! Sen muistan, että vastaan koitin pistää loppuun asti, kun kaikkinaisia operaatioita pelkään, mutta lopulta istuin kun patsas käynnistystippa kädessä ja pelkäsin että varmasti se suoni repeää. Neljän tunnin päästä meni loput lapsivedet ja alkoi supistus, joka kesti 4 tuntia 15 minuutti. Eli aikas raju kokemushan tuo oli, mutta nopeasti ohi.
 
utas
vedet meni illalla. yön aikana ei tapahtunu mitään, aamulla laitettiin oksitosiinitippa ja koko synnytys kesti 5,5h, tosi nopee ja hyvä, suosittelen. aluks ei supistukset ees kipeitä, ei tuntuneet missään, kun alkovat tuntua, laitettiin epiduraali joka autto täydellisesti, sitte alko taas tuntumaan jotain ja kätilö tutki ni pitikin jo ponnistaa ja siitä 12 min lapsi maailmassa. otan käynnistyksen ens kerrallakin!!!!
 
blondi
Eka lapsi syntyi sektiolla perätilan ja keskosuuden ja toksemian vuoksi ja tästä jäi paha maku suuhun mm.hitaan toipumisen takia :( Toisen lapsen synnytystä nopeutettiin tipalla josta tosi hirveet supistukset! ja synnytys kesti 15h mutta kolmas lapsi syntyi ilman nopeutuksii ja käynnistyksii ja sektioita ja kesti n.5h ja supistukset oli kipeitä mutta siedettävii ,ihan eri tasoo kuin tipalla.Kolmannesta synnytyksestä jäi positiivinen muisto johon hyvä lopettaa synnyttäminen ja keskittyä jälkeläisiinsä :heart: =)
 
Kalvojen puhkaisulla käynnistettiin, jonka kälkeen supistukset alkoivat välittömästi n.3 min välein. Oli rankkoja alusta asti, ja sain kaiken maailman kipulääkkeitä ennenkuin poika syntyi 6tuntia kalvojen puhkaisusta. Oli rankkaa, mutta toisaalta hyvä ettei kestänyt pidempään! Ja hyvä että läksi heti käyntiin eikä tarvinnut tuntikausia odotella.
 
:( mulla eka käynnistettiin rv 41+6 cytotec-tableteilla, joita ehdittiin laittaa se 2 "yks neljäsosaa".. meni yli puol vrk ennenkuin vaikutti. sitte 8tuntia supistelua vain ilokaasulla, ja lopulta päädyttiin kiireelliseen sektioon lapsen heikentyneiden sydänäänien vuoksi. nyt toinen lapsi tulossa ja huomenna menossa sairaalaan yliaikaiskäynnille, kuten eilenkin.. huomenna siis rv42.. saa nähdä käynnistetäänkö.. enää en itse usko että lähtisi itsekseen käyntiin.. nyt jo ehkä vähän voisi pelottaakin... :whistle:
 

Yhteistyössä