Käykö muilla perhetyöntekijää?

• Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti
Täh? siis perhetyöntekijä hoitaa lapsia? Mä luulin, et ne on ne kodinhoitajat.

Meillä kävi keväällä minun tahdostani perhetyöntekijä 3 kertaa, kerran viikossa antamassa vinkkejä tuon esikoisen uhmakohtauksien varalle. Ja mahtavia vinkkejä olikin.

Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja KYRSÄ:
Ei kai nykyään enää edes ole kodinhoitajia,on vain perhetyöntekijöitä ja joka paikassa ne ei hoida lapsia.
Me saatiin mun mielenterveysongelmien takia.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja KYRSÄ:
Ei kai nykyään enää edes ole kodinhoitajia,on vain perhetyöntekijöitä ja joka paikassa ne ei hoida lapsia.
Me saatiin mun mielenterveysongelmien takia.
ok. Täällä meilläpäin on vielä kodinhoitajia. Niitä näkyy kerhoissakin lasten kanssa. =)

Kuinka usein, mitä tekee, kuinka kauan viipyy?

Meillä parin viikon välein pari tuntia kerrallaan hoitaa lapsia.
Kaks kertaa viikossa käy, pari tuntia viipyyvät
Niitä on aina kaks täällä

Eivät oikeastaan tee mitään täällä, jututtaavat minua, joskus harvoin toinen niistä tekee pojan kanssa esim. palapeliä :/

Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja samperi:

Eivät oikeastaan tee mitään täällä, jututtaavat minua, joskus harvoin toinen niistä tekee pojan kanssa esim. palapeliä :/
Höh. Onko niistä sitten apua sun mielestä? :/

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Avemaria:
Millä perusteilla saa perhetyöntekijän? Olen joskus sitä miettinyt mutta en ole kuitenkaan tehnyt asian eteen mitään. Välillä on viikot niin raskaita ku ukko on poissa ma-aamusta pe-iltaan.
Meilläkin ukko on töissä su-illasta pe-iltaan ja mulle tarjottiin perhetyöntekijää mun avuksi... En tosin ottanut, kun hyvin olen pärjäillyt. Nyt vaan himoitsen vielä yhtä lasta niin sit en ehkä kolmen kaa enää jaksa... :D Mut se on sit vaan sillä ehdolla, että mies ottaa työn täältä lähempää.

Alkuperäinen kirjoittaja samperi:

Höh. Onko niistä sitten apua sun mielestä? :/
Ei todellakaan ole:/
Ke taas tuleevat ja sitten niitä tulee to kolme, jossa päätetään jatkosta-eli ei tartte enää tänne miun mielestä niiden tullakkaan

meillä
käy, valittaa joka helevetin asiasta ja arvostelee mun hankintoja. on lasten kans jos mä käyn kaupas tai terveyskeskuksessa. Palaute toisen perhetyöntekijän käytöksestä käydään antamassa tämän kuun lopussa

v
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Millä perusteilla saa perhetyöntekijän? Olen joskus sitä miettinyt mutta en ole kuitenkaan tehnyt asian eteen mitään. Välillä on viikot niin raskaita ku ukko on poissa ma-aamusta pe-iltaan.
Meilläkin ukko on töissä su-illasta pe-iltaan ja mulle tarjottiin perhetyöntekijää mun avuksi... En tosin ottanut, kun hyvin olen pärjäillyt. Nyt vaan himoitsen vielä yhtä lasta niin sit en ehkä kolmen kaa enää jaksa... :D Mut se on sit vaan sillä ehdolla, että mies ottaa työn täältä lähempää.
miks sit tehdä lapsia lisää jos ei tule niiden kanssa itse pärjäämään?

Mulle tuli burnout, olin juuri eronnut miehestäni, nuorin lapseni oli silloin 7kk joka sitten sairasti monta tulehdusta per kuukausi,oli hyvin rankkaa olla kahden lapsen kanssa joista toista joutu tyyliin joka päivä viemään lääkäriin tai vaan hengittää spiraa, tapeltiin exän kanssa, tappelin ex anopin kanssa... menin totaalisen lukkoon, ainoa mitä pystyin tekemään oli lasten hoito mutta kaikki muut laiminlöin. Lähdin itse sitä apua hakemaan ja sitä sitten sain

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja v:
No enkös mä just sanonut, että teen vasta sit jos mies ottaa työn täältä lähempää???

Vieras
Täällä on perhetyöntekijä jolla on ne vakipaikat missä käy säännöllisesti. Niissä ei tee muuta kuin neuvoo ja jututtaa. Mutta sit sillä on muutaman kerran viikossa parin tunnin välejä millon käy muissa perheissä ja niissä sit tekee kaikkea mitä kodinhoitajatkin.
Täällä olen saanut kodinhoitajan sairaalassa käynnin ajaksi (kun on tarpeeksi ajoissa kysyny). Lasku vaan on ollu turhan iso.

Mulle ei periaatteessa annettu edes vaihtoehtoja, kun on noita mielenterveysonkelmia :/

samperi heeei
kysyppä sit kun ne tulee tekeen sitä jatkoa et saisitko sä vaikka joka kolmas kerta vapaata kun ne tulee eli pääsisit vaikka lenkille, kauppaan, kirjastoon tai muuhun vastaavaan yksin

juuu
Perhetyöntekijät ovat lastensuojelun alaisuudessa, eli kyseessä on lastensuojelun avohuollon tukitoimi perheelle. Ihan hyvä, jos heistä apua on ja tarvetta on.

Perhetyöllä pitää olla selkeä SYY miksi perheeseen tullaa ja miksi siellä käydään. Syy on oltava konkreettinen, todennettava. Se EI saa olla mikään epämääräinen ympäripyöreä: tuetaan vanhemmuutta.
Vaan pitää eritellä, miksi ja millä tavalla tuetaan. Perhetyöllä on oltava myös tavoite. Mihin tähdätään. Ja sitten se, millä keinoin, millä tavalla. Esim. keskustelukäynnit, tai sitten se lastenhoito, jolloin äiti saa vähän omaa aikaa.

Jos kokee, ettei perhetyöstä ole ollut mitään apua eikä mitään hyötyä, toivottavasti siitä sitten myös pääsee eroon. Eli etteivät millään huostaanotolla uhkaa että lapsi otetaan huostaan jos et halua tätä palvelua jatkossakin. Näinkin voi käydä.

Asiakkaalla on oikeus saada nähtäväkseen perhetyön asiakkaasta kirjaamat paperit.

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Eipä tuota miehen työtilannetta tiennyt silloin ku lapsia tehtiin... Että aina ei voi asioita suunnitella etukäteen.

Alkuperäinen kirjoittaja juuu:
Perhetyöntekijät ovat lastensuojelun alaisuudessa, eli kyseessä on lastensuojelun avohuollon tukitoimi perheelle. Ihan hyvä, jos heistä apua on ja tarvetta on.

Perhetyöllä pitää olla selkeä SYY miksi perheeseen tullaa ja miksi siellä käydään. Syy on oltava konkreettinen, todennettava. Se EI saa olla mikään epämääräinen ympäripyöreä: tuetaan vanhemmuutta.
Vaan pitää eritellä, miksi ja millä tavalla tuetaan. Perhetyöllä on oltava myös tavoite. Mihin tähdätään. Ja sitten se, millä keinoin, millä tavalla. Esim. keskustelukäynnit, tai sitten se lastenhoito, jolloin äiti saa vähän omaa aikaa.

Jos kokee, ettei perhetyöstä ole ollut mitään apua eikä mitään hyötyä, toivottavasti siitä sitten myös pääsee eroon. Eli etteivät millään huostaanotolla uhkaa että lapsi otetaan huostaan jos et halua tätä palvelua jatkossakin. Näinkin voi käydä.

Asiakkaalla on oikeus saada nähtäväkseen perhetyön asiakkaasta kirjaamat paperit.
Eivät kaikki perhetyöntekijät oo lastensuojelun alaisuudessa pelkästään.
Itse olen perhetyöntekijä ja mulle kuuluu myös vammais- ja pitäaikaissairaidenlasten hoito, lasten saattohoito sekä normaali perhetyö että tehostettu perhetyö joka on lastensuojelun avohuollon tukitoimi.

kuuden äiti
Meillä nyt käynyt kerran tutustumiskäynnillä ja alkaa käymään noin 3 vk välein. Vissiin pitää vähän niin ku silmällä, että pysyn järjissääni tässä arjen pyörityksessä =) Juttelee, hymyilee lapsille, sylittelee pienimpiä, lukee kirjaa ym. Käski mun syödä kun nyt on mahdollisuus, ei ite halunnut mitään.

Mistä tuota voi kysyä?
Itse olen yksityisellä puolella perhetyöntekijänä ja meillä on käytössä perhetyönsuunnitelma joka säilytetään kunkin perheen kotona, eli vanhemmat voi koska tahansa lukea sen. Lisäksi jokaisen neuvottelun yhteenveto menee myös perheelle.

Kunnallisen puolen suunnitelman saa varmaankin omalta sossultaan luettavaksi.Tai sit voi kysyä perheessä käyviltä perhetyöntekijöiltä sitä.

Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja mamma ja pojat:
Mistä tuota voi kysyä?
Itse olen yksityisellä puolella perhetyöntekijänä ja meillä on käytössä perhetyönsuunnitelma joka säilytetään kunkin perheen kotona, eli vanhemmat voi koska tahansa lukea sen. Lisäksi jokaisen neuvottelun yhteenveto menee myös perheelle.

Kunnallisen puolen suunnitelman saa varmaankin omalta sossultaan luettavaksi.
Ei meillä ole sossuja mukana tässä. Eikä ole tehty mitään suunnitelmaa. Täti vaan käy silloin kun mulla asioita ja sitten taas lähtee pois. Ei ainakaan tietääksemme olla missään lastensuojelun alaisina..

Yhteistyössä