Käykö lapsesi pyhäkoulua tai vastaavaa ?

• Viestiketjun aloittaja Kaarina Kalluppi
  • Ensimmäinen viesti
Kaarina Kalluppi
Käykö sinun lapsesi uskontokoulua?

a) evlut seurakunnan pyhäkoulua tai seurakunnan kerhoa
b) Rauhanyhdistyksen pyhkäkulua, kerhoa ja/tai raamattuluokkaa
c) vapaan suunnan pyhäkoulua ja/tai kerhoa (esim. helluntailaiset)
d) jotain muuta uskontokoulua (mitä).

Olisi mielenkiintoista nähdä millaista jakaumaa tulee.

ex-vl ja tuleva äiti
Vl:t tuskin vastailee.

Minulla ei ole vielä lapsia (esikoista odotellaan syntyväksi syksyllä). Itse jouduin käymään vanhoillislestadiolaisten vanhempieni johdattelemana kaikki mitä rauhanyhdistyksen lapsi- ja nuorisotyössä on. Joka viikkoa alle kouluikäisestä kerho, pyhäkoulu, koululaisten raamattuluokka. Sitten joka vuosi koululaisten leiri, rippikouluiässä SRK:n oma rippikoulu. Se oli todellinen LESTADIOLAISUUDEN AIVOPESUKONE linko ja mankeli!

Syntyvä lapsemme saa valita itse aikanaan mitä uskonnoista on mieltä - sillä hänelle emme tuputa mitään uskontoa!

Catarina
Ihminen pitää niitä asioista itsestään selvinä totuuksina, mihin hänet on kasvatettu ja mitä hän kuulee toisteltavan joka viikko pyhäkoulussa tai vastaavassa! Mut onko se oikeasti lapselle hyväksi?

km
Alkuperäinen kirjoittaja maomao:
Ei käy minkäänlaista uskontokoulua.
Juu meilläki uskonto on ehdottomasti pannassa, mutta uskovaisia ollaan. Käyvät helluntaiseurakunnan pyhäkoulussa silloin ku ollaan kokouksessa. isona sitte ite päättävät suhtautumisensa uskonasioihin.

km
Alkuperäinen kirjoittaja Catarina:
Ihminen pitää niitä asioista itsestään selvinä totuuksina, mihin hänet on kasvatettu ja mitä hän kuulee toisteltavan joka viikko pyhäkoulussa tai vastaavassa! Mut onko se oikeasti lapselle hyväksi?
ihan samalla laillahan lapsi pitää itsestään selvänä totuutena myös sitä jos vanhemmat kasvattaa lastaan ateistiseen tai johonki muuhun näkemykseen. Mun mielestä on luonnollista että lapsi kasvatetaan sen näkemyksen mukaan joka vanhemmilla on. Aikuisena kyllä jokainen löytää sen oman tiensä.

kling
Alkuperäinen kirjoittaja km:
ihan samalla laillahan lapsi pitää itsestään selvänä totuutena myös sitä jos vanhemmat kasvattaa lastaan ateistiseen tai johonki muuhun näkemykseen. Mun mielestä on luonnollista että lapsi kasvatetaan sen näkemyksen mukaan joka vanhemmilla on. Aikuisena kyllä jokainen löytää sen oman tiensä.
Sen takia lapsi pitääkin kasvattaa mahdollisimman objektiiviseksi. Sellaiset ihmiset yleensä oppivat ottamaan muut huomioon ja ovat rauhallisia omassa elämässään.

Mikä ihme on raamattukoulu? :eek:

km
Alkuperäinen kirjoittaja kling:
Sen takia lapsi pitääkin kasvattaa mahdollisimman objektiiviseksi. Sellaiset ihmiset yleensä oppivat ottamaan muut huomioon ja ovat rauhallisia omassa elämässään.

Mikä ihme on raamattukoulu? :eek:
mikä ihmeen raamattukoulu? raamattukoulu on ainaki meidän piireissä opisto jossa opiskelee aikuisia jotka haluaa pastoriksi, nuorisotyöntekijäksi tms. ei lapsille oo mitään raamattukouluja. pyhäkoulun sisältö on 90% leikkimistä ja askartelua, alussa on n 10 min pituinen hetki jossa kerrotaan joku raamatunkertomus, näitä perinteisiä mitä evlut kirkossaki. ainoa ero evlut kirkon pyhäkouluun on kastekysymys, kun lapsia ei kasteta.

ja mitä objektiivisuuteen tulee niin lapsen voi kasvattaa objektiiviseksi vaikka kasvattaiskin oman vakaumuksena mukaan. kyllä meidän lapsille ainaki opetetaan että äiti ja isi pitää tiettyä asiaa totuutena mutta on olemassa paljon muitakin näkemyksiä ja meidänkin lasten tulee ite valita oma kantansa sitten kun ovat siihen kypsiä. ei heidän tarvi hyväksyä samaa näkemystä kuin meillä on.

Löytyy SRK:n sivulta
anteeks, raamattuluokkahan se oli?
Vanhoillislestadiolaisten rukoushuoneella Rauhanyhdistyksellä (joita on lähes joka kunnassa) pidetään joka viikko "raamattukoulua" jota kutsutaan raamattuluokaksi. Se on pyhäkoulusta seuraava "aste" vl-koululaisille.

SRK:n sivulta:

"Lapsen ensimmäinen kosketus nuorisotyöhön tulee joko pyhäkoulussa tai päiväkerhossa. Lapsi saattaa tulla jo kolmen vuoden iässä pyhäkouluun, jota käydään noin kymmenen vuoden ikään. Päiväkerhossa käydään neljä-kuusivuotiaina.

Raamattuluokka
Raamattuluokka aloitetaan yleensä n. 10 vuoden iässä, ja siellä käydään rippikouluikään saakka.
Raamattuluokkalaisia on noin 5.800."

Lisäksi "Nuorille järjestetään nuorteniltoja kuukausittain useissa rauhanyhdistyksissä."

Vanhoillislestadiolaisuuden piirissä on käynnissä Suomen laajin uskontokasvatus, sillä suurten perheiden seuraamuksena kasvamassa yli 50 000 alaikäistä. Kun he astuvat aikuisuuteen ja menevät vaaliuurnille, heillä on huomattava vaikutus paikallisesti ja valtakunnallisesti.

Millään muulla uskonnollisella yhteisöllä ei ole näin vahva ja lisääntyvä jäsenmäärä kasvamassa.

vl
Rauhanyhdistyksen pyhäkoulussa käyvät. Silloin kun itse haluavat. 2 kertaa alkuvaiheessa oon vieny 'pakolla', halusin että tutustuvat tämän alueen muihin uskovaisiin lapsiin. Nykyään haluavat mennä, koska siellä on kavereita ja sieltä saa tarran pyhäkoulukirjaan. Välillä on sunnuntaita, jolloin niitä ei kiinnosta mennä eikä niiden silloin tarttekaan.

Kaarina Kalluppi
Alkuperäinen kirjoittaja vl:
Rauhanyhdistyksen pyhäkoulussa käyvät. Silloin kun itse haluavat. 2 kertaa alkuvaiheessa oon vieny 'pakolla', halusin että tutustuvat tämän alueen muihin uskovaisiin lapsiin. Nykyään haluavat mennä, koska siellä on kavereita ja sieltä saa tarran pyhäkoulukirjaan. Välillä on sunnuntaita, jolloin niitä ei kiinnosta mennä eikä niiden silloin tarttekaan.
Kiva että vastasit. Onko sinun mielestäsi muita syitä pitää heitä raamattukoulussa kuin kaverien tapaaminen?

Kysymys myös muille joiden lapset käy jotain uskontokoulua: mikä on se syy miksi laitatte lapset sinne.

vieras
Ei käy eikä ole käynyt pyhäkoulua. Osallistuu kyllä päiväkodin pikkukirkkoon ym. seurakunnan tapahtumiin. Aika moni tuntuu tekevän niin.

Itse aikoinani kävin pyhäkoulussa. Ei siksi, että vanhemmat olisivat aina vieneet saati pakottaneet, vaan paras kaveri kävi siellä. Enpä kieltäisi, jos oma lapsi pyytäisi pyhäkouluun päästä.

Luulen, että moni enemmänkin tapakristitty laittaa ihan mielellään kerhoon tai pyhäkouluun. Ihan siitä syystä, että siellä kerrotaan oman uskonnon asiat, kotona ei tarvitse puhua niistä, jos kokee sen hankalaksi.

ex-vl ja tuleva äiti
Kiihko-ateistinen kasvatus voi olla henkistä väkivaltaa siinä kuin kiihko-uskovainenkin kasvatus.

Mutta erilaisilal katsomuksilla on silti eroja. Toiset katsomukset perustuvat tietoon ja toiset taas luuloihin, taruihin uskomiseen ilman mitään totuuspohjaa. Tämä on yksi lähtökohta josta voi omia kasvatusideoitaan miettiä.

mitä objektiivisuuteen tulee niin lapsen voi kasvattaa objektiiviseksi vaikka kasvattaiskin oman vakaumuksena mukaan. kyllä meidän lapsille ainaki opetetaan että äiti ja isi pitää tiettyä asiaa totuutena mutta on olemassa paljon muitakin näkemyksiä ja meidänkin lasten tulee ite valita oma kantansa sitten kun ovat siihen kypsiä. ei heidän tarvi hyväksyä samaa näkemystä kuin meillä on.
Ei yhtään hassumpi lähtökohta minun mielestäni.
Et kerro heille että jos he jättävät sen uskon johon heidät on kasvatettu, se oln sinulle sama asia kuin he olisivat kuolleet...
Kuten vanhoillislestadioliauudessa .

Yhteistyössä