Kävelylenkit raskaana, mihinkä rv:lle kävelylenkit / muu liikunta on onnistunut?

Mielenkiinnosta kyselisin, että mihin asti liikunta, erityisesti kävelylenkit on onnistuneet kutakuinkin normaalisti? Voiko liikkuminen onnistua ihan viimemetreille saakka? Mitä syitä ihmisillä yleensä on, kun liikunta raskaana ei enää onnistu?

Itse olen raskauden alkupuoliskolla ja raskaana ensimmäistä kertaa, joten omakohtaisia kokemuksia ei ole asiasta.
 
Ekassa raskaudessa johonkin rv 10. Sit alkoi vuodot, joita seurasi supistukset jne. Uudelleen kävin muutamat Ahtisaaret kiertämässä sitten loppumetreillä, kun oli jo turvallista vaikka syntyäkin (suppaili, mutta ei tarvinnu enää välittää).

Tässä tokassa käyn vieläkin ilman ongelmia. Joskus pitää vaappua kuin Ahtisaari ja mennä vähän hitaammin, mutta sitten taas ehkä jo seuraavana päivänä vauva on vaihtanut asentoaan ja pääsen ihan ketterästi ja vauhdilla eteenpäin. Rv 33 kolkuttelee ovella.
 
mulla nyt 36 viikkoa täynnä ja pari viikkoa on ollut aika hankalaa tuo lenkkeily.... Siihen asti sujui aika hyvin, semmoisia 30-40min suht reippaita lenkkejä. varmaan sitten kun vauva alkoi laskeutua, tuli lantio niin araksi, että sitkutellen käyn happihypyillä.
 
Kahdesta ekasta kävelylenkit onnistui koko raskauden ajan, tosin alun pahoinvoinnin takia ekassa raskaudessa ei oikein jaksanut. Mutta nyt tässä kolmannessa ollut heikompaa kävelyn kanssa, noin rv 18 alkoi olla sellaiset liitoskivut, että ei enää pystynyt. Tosin pilatesta ja vesijuoksua harrastin pidemmälle, tällä viikolla kävin viimeistä kertaa pilateksessa (rv 30).
 
Nyt 40+ ja kävelyllä käyn, tosin hitaan laisesti, mutta sellaisen 40 minuttia ainakin kerrallaan kuitenkin.
Tuossa 20+ viikoilla olin liikkumattomampi kun tuli supistuksia jotka teki muutoksia kohdunkaulalle, mutta kun niistä pääsin eroon niin kävelyillä oon käynyt päivittäin. Pyöräily ja jumppa piti lopettaa jo 16 viikolla, niistä tuli ikäviä supistuksia.
 
Itse jätin jumpat noin 20 raskausviikon jälkeen kun ei enää hyppimiset sun muut tuntuneet hyvältä. Rv 25 maissa alkoi liitoskipuilut jos erehtyi kävelemään liian paljon ja liian nopeaan, mutta jos ei liikoja kiirehdi tai ahnehdi kilometrejä niin kyllä se kävely näin rv 30 onnistuu ihan mainiosti. BodyBalancessa maha alkaa nyt olla liian tiellä, että saisi liikkeitä tehtyä, mutta olen vielä käynyt kuntosalilla ja venyttelyssä.
 
Nyt olen jo ylittänyt lasketun ajan ja 5 km kävelylenkit menevät mukavasti, vaikka mies väsyy kävelemään niin hitaasti kuin minä. Päivittäin koetan lenkin kävellä.

Uinti on monelle hyvä vielä äippälomallakin, jos ei ole supistellut. Itselläni tuo uinti jäi lääkärikäyntien loputtua (vk 39), kun supistuksia on aika usein ja jonkin verran muutosta kohdunsuulla.

Jo viikolla 8 jouduin lopettamaan BodyBumbin ja ylipäätään nostelemisen, kun sain verenvuotoa. Raskausajan fysioterapeutin tapaamisesta sain hyvän jumppaohjelman. Pienet painot mieluummin kuin isot ja itseään kuunnellen eteenpäin.
 
Kyllä olen kävellyt ihan loppuun asti ja se onkin ollut yksi keino yrittää päästä synnyttämään kun kaikki kolme ovat olleet yliaikaisia. Minulla aika fyysinen työ joten mietityttää aika paljon nostelu ja sellainen. Vielä ei ole pahasti supistellut, mutta huomaan kävellessä etten pääse niin lujaa tämän masun kanssa enään;) Nyt viikkoja vasta 24+4, joten kai se vielä hidastuu. Lasten perässä välillä vaikea pysyä kun juoksevat.
 
Nyt on 36. viikko menossa. Viikon 30 jälkeen alkoi kävelytahti selvästi hidastua, ja välillä kun selkä on kipeä tai supistelee on hankalaa kävellä lyhyitäkin matkoja, mutta muina päivinä kyllä hitaampaa tahtia jaksaa kävellä kauankin. Punttiksella ja joogassa olen myös käynyt viikottain ja niistä on tullut pelkästään hyvä olo. Mitään hyppyjä, vatsalihaksia tai isoja painoja en toki ole tehnyt. Nostelujen kanssa on pitänyt olla ihan tosi varovainen, selkä kipeytyy kamalan herkästi.
 
Täälläkin esikoisesta ahkerasti kävelin loppuun asti. Samana päivänä, kun synnyttämään lähdettiin, en enää lenkille lähtenyt. Vauhti toki hidastuu.

Tietääkö Esposa tai joku muu mistä nuo alavatsapistokset johtuu tai mitä ne on? Esikoisesta niitä ei ollut, mutta nyt tästä pikku kakkosesta on lenkkeillessä ollut.
 
Nyt raskausviikkoja 33+6. Päivittäin vielä koetan kävellä. Minulla on kävelystä jo pitkään tullut pakarat tosi kipeäksi, joten itse asiassa muu (ehkä aerobisesti rankempi) liikunta on tuntunut ja tuntuu edelleen paremmalle (esim. rauhallinen hiihto tasaisella). Zumbasta luovuin reilu viikko sitten, spinningistä hiukan aiemmin, uinti ja vesijumppa vielä kuvioissa mukana. Kävelyllä aion yrittää käydä päivittäin vaappumassa niin pitkään kuin suinkin. Nyt se on kyllä lähempänä arkikävelyä kuin lenkkeilyä..
 
Minulla menossa rakausviikko 38+1. Jostain syystä koko raskauden ajan kävely on ollut se vaikein liikuntamuoto, helposti alkaa tuntumaan outo kipu alavatsassa. Sen sijaan kuntosali-harjoitelu (sis. crosstrainer), body pump, pilates ym. ovat onnistuneet ihan näille viikoille saakka, toki kevennetyin painoin ja omaa kehoa kuunnellen.
 
Bom
Olen itse jumppaohjaaja ja vedin tuplatunteja viikolle 28 asti (esim. BodyPump + Dance Aerobic), sitten jouduin vuodon vuoksi äippäloman asti sairauslomalle. Nyt on rv 33+2 ja olen tehnyt vain arkiliikuntaa. Koiran ja esikoisen kanssa kävelyt onnistuvat välillä reippaaseen tahtiin, välillä taas liitoskivut vaivaa ja kävely ei oikein onnistu.
 
Itse odotan myös ekaa, viikkoja on 26+5. Enpä ole supistelujen vuoksi voinut pariin viikkoon kävelylenkeillä enää käydä, tai ylipäätään kävellä minnekään. :(
Vanha mutta ajankohtainen keskusteluaihe esiin.

Täällä siis vastaava tilanne, tekisi mieli käydä kävelyllä (ihanan raitis ilma!) mutta taitaa siirtyä tulevaan.
 
Viimeksi muokattu:
Esikoisen aikaan harrastin kävelylenkkejä läpi raskauden. Kävelin vielä sinä päivänä kun tuli lähtö laitokselle. :)

Jos vaan olo sen sallii, eikä ole mitään ennen aikaisen synnytyksen merkkejä niin hyvästähän se aina on. Täytyy vaan muistaa, että jos ei aikaisemmin ole kovin liikuntaa harrastanut, niin kannattaa alotella aika keviästi :)
 
Täällä kävellään, mutta juoksemaan en lähtisi.. Koiran kanssa tulee ulkoiltua mutta aika rauhalliseen tahtiin..

Tänään tehdään vähän pidempi lenkki. Olen viimoista päivää saikulla mutta raitis ilma tekee hyvää..

:heart: RV 22+5
 
Ekassa raskaudessa kunto oikeen koheni loppua kohden, ei mitään vaivoja ja melkeen olis pystyny hölkkäämäänki, masu oli hyvin pieni. Joka päivä kävin lenkillä ja 3-4krt viikossa uimassa.

Tokassa raskaudessa lenkkeilin vähemmän ja loppua kohden se oli sellasta löntystelyä, kunto ei ollut ihan kohdillaan ja supistelut kiusasi. Alaselkä ja pakarakivut myös rajoitii liikkumista kun teki kipeää.

Nyt kolmannessa odotuksessa lenkkeilen 3-4krt viikossa, miten nyt kerkeää ja kerran viikossa vesijuoksu. Kunto ei tietenkään ole yhtähyvä kun ennen odotusta vielä juoksin ihan ketterästi. Nyt on sellasta verkkaista kävelyä. Eli nopeesti häviää kunto. Tosin supistelu kyllä rajoittaa tässäkin odotuksessa kun on akanut jo parisen viikkoa sitten. Nyt rv20+1.
 
Esikoista odotan ja nyt on menossa rv 38+2. Koiran kanssa olen jatkanut kävelylenkkejä melko normaalisti. Hiukan olen nyt viimeisten viikkojen aikana joutunut lyhentämään, mutta edelleen sellainen 3-4 kilometrin / vajaan tunnin lenkki kävellään päivittäin ja lisäksi pari lyhyempää vartin lenkkiä. Harjoitussupistukset haittaa välillä lenkkiä ja jalkoja/selkää alkaa särkeä, mutta sitten vaan hidastan hiukan tahtia. Kertaakaan ei ole tarvinnut soittaa miehelle, että tulee hakemaan lenkiltä kotiin =)
 
Mä oon ainakin pystynyt liikkumaan ihan normaalisti, viimeisissä kävin vielä hölkkälenkillä tuplarattaiden kanssa rv36 asti mut sit vaihdoin reippaaseen kävelyyn kun alkoi tulla inhottavia supistuksia aina lenkin jälkeen. Toivotaan että myös tässä raskaudessa pääsisi liikkumaan kunnolla koska se helpottaa palautumista synnytyksestä, ainakin mun kokemuksen mukaan. Tällähetkellä viikkoja on 10+1 ja liikuntaa rajoittaa raju pahoinvointi mutta kunhan siitä nyt pääsis niin vois alkaa nostamaan kuntoa takaisin. Kuusviikkoa on nyt oksennettu ja se alkaa tuntuu vähän jokapuolella : /
 

Yhteistyössä