Kätkytkuolema

  • Viestiketjun aloittaja fifri
  • Ensimmäinen viesti
fifri
Tuttavani 6kk vauva kuoli kätkytkuolemaan vähän aikaa sitten. :( Tämän jälkeen olen alkanut pelätä kätkytkuolemaa kauheasti. Itsellä 3kk vauva..

Olen lukenut nyt paljon aiheesta ja ihmetyttää välillä aika ristiriitainen tieto asiasta.. Selvää on, että kuolema johtuu monista osittain tuntemattomista syistä, jotka voivat liittyä esim. lämmön säätelyyn tai uniapneaan (hengityskatkoksiin). Tästä johtuen vauvaa pitää nukuttaa selälleen, eikä huoneessa saa olla liian kuuma, tai vauvalla liikaa vaatetusta. Sanotaan myös että vanhempien kanssa nukkuminen pienentää riskiä, koska vauva voi ottaa hengityksen tahtia vanhempiensa hengityksestä.

Toisaalta sanotaan että kätkytkuolemaa ei voi mitenkään estää jos se tulee. Sanotaan ettei esim. nopeasti aloitettukaan elvytys usein toimi. Kuitenkin noilla edellä mainituilla seikoilla on jo nyt onnistuttu vähentämään kuolleisuutta ja mietinkin että onko tosiaan niin, ettei kätkytkuolemaa voi estää jos sen havaitsee heti kun hengitys loppuu. Tämä kaikki pohdinta siis juontaa juurensa siihen, että mietin ostaako käykythälyytin vai ei. Voiko kätkythälyyttimen avulla todella estää kuoleman, vai voiko sen avulla vain todeta nopeammin kuoleman tapahtuneen. Pelkään, että laita hälyyttelee turhia ja saa entistä enemmän hermostumaan. Toisaalta jos laite voi todella estää kätkytkuoleman, niin ostaisin sen heti.

Onko teillä kokemuksia hälyyttimistä? Aika ahdistava olo on nyt, tuntuu että kokoajan haluaisin käydä tarkistamassa nukkuvaa vauvaa. :(
 
toinen näkökulma..
Veljeni, joka on lääkäri, ei usko kätkytkuolemiin, vaan uskoo, että kuolema on tavalla tai toisella vanhemman aiheuttama. Vauva on tukehdutettu esim tarkoituksena hiljentää itku tyynyllä (hermostuneena/ masentuneena/väsyneenä) tai esim alkoholin vaikutuksen alaisena kierähdetty vauvan päälle tms. Kuinka moni vanhempi tunnustaisi, että on vahingossa tappanut oman vauvansa??!!
 
jaa-a
Minä taasen uskon, että toiset yksilöt ovat vaan heikompia, ja koska eivät ole jostain syystä abortoituneet jo raskausaikana, niin kuolevat sitten vauvana. Itse en alkaisi ostelemaan mitään hälyyttimiä. En jaksa uskoa, että vauva olisi mitenkään pelastettavissa.. Tosin en kyllä laittaisi pientä vauvaa nukkumaan yksinään, se on jotenkin minusta luonnotonta. Eläimetkään eivät tee niin, vaan emot nukkuvat aina pentujensa kanssa, mutta en tiedä voisiko yksin nukuttaminen kuitenkaan kuolemaa aiheuttaa..
 
puolivuotiaan äiti
Kätkytkuolema on kamala asia, mutta niin on aina oman lapsen kuolema. Mielestäni vanhempana oloon kuuluu se, että on enemmän tai vähemmän huolestunut lapsestaan/lapsistaan. Ainakin itsestä tuntuu, että aina on jokin uhka nurkan takana. Kai tähän olotilaan tottuu.
 
puolivuotias meilläkin
Meillä jo toinen lapsi ja silti sitä edelleen pelkää ja kuuntelee hengitystä. Tosin molemmat lapset on herätelleet öisin sen verran tiuhaan, että harvemmin on tullut itse herättyä ennen kuin vinkuna taas alkaa (tällä hetkellä hyvänä yönä syödään kahden tunnin välein, huonona useammin).

Mua itseäni häiritsee eniten tuo nukkuma-asentoasia. Kyllähän pienenä sai nukutettua selälleen (tai ihan aluksi kyljelleen), mutta nyt kun kieppuu ja pyörii.... nykyään tulen kyllä yleensä laittaneeksi vauvan mahalleen (tai oikeastaan polvilleen kippuraan) sänkyynsä esim. yösyötön jälkeen. Koska jos laitan kyljelleen, kääntyy selälleen ja kääntyilee siinä, kunnes joko herää (ei hyvä, sitten koko perhe herää huutoon) tai kääntyy itse mahalleen.

Hassua sinänsä, että jos vauva on itse kääntynyt mahalleen, en juuri herää hätäilemään. Mutta jos olen laittanut vauvan mahalleen, herään paljon herkemmin ja on syyllinen olo.

Missäs iässä se kätkytkuolemariski alkoikaan vähentyä?
 
vuosikas
mä olen kahden lapsen hengitystä kuunnellut aika tiuhaan kun molemmat nukkuivat ihan vauvana tosi pitkiä pätkiä... Vanhemmiten sitte alettiinkin kyllä heräillä enemmän... En kyllä lähtis siltikään mitään laitetta hommaamaan jos vauva on todettu perusterveeksi. Ajattelen samoin kun joku ed. kirjottaja että kätkytkuolema johtuu jostain heikkoudesta joka ei ilmene päällepäin ja tulee tapahtumaan oli hälytintä tai ei.

Oman lapsen, pienen tai ison, kuolema on kyllä ajatuksenakin sellainen että en tiedä miten ihmiset pystyvät sellaisesta selviämään ja kyyneleet nousevat silmiin aina kun asiasta lukeekin.
 
Jerrylee
Alkuperäinen kirjoittaja toinen näkökulma..;10732837:
Veljeni, joka on lääkäri, ei usko kätkytkuolemiin, vaan uskoo, että kuolema on tavalla tai toisella vanhemman aiheuttama. Vauva on tukehdutettu esim tarkoituksena hiljentää itku tyynyllä (hermostuneena/ masentuneena/väsyneenä) tai esim alkoholin vaikutuksen alaisena kierähdetty vauvan päälle tms. Kuinka moni vanhempi tunnustaisi, että on vahingossa tappanut oman vauvansa??!!
Heh, veljesi ei taida olla järin pätevä lääkäri. Jokaiselle selittämättömästi kuolleelle tehdään ruumiinavaus ja kyllä siinä ihan pystytään toteamaan onko vauva kuollut tukehtumalla tai jonkun muunlaisen väkivallan seurauksena. Tukehtuminen aiheuttaa näkyviä muutoksia elimissä, joten sitä ei kyllä pysty mitenkään salaamaan.
 
Minäkin sekaannun tähän
Siis kätkytkuolema on todellakin eri juttu kuin tukehtuminen tms. Vauva voi siihen kuolla vaikka yksin vaunuissa nukkuessaan. Jossain lukikin siitä, että se on unihäiriö... Täysimetys voi riskiä kai hiukan pienentää koska täysimetetyt heräilevät useammin yms. Ns. huonot nukkujat siis ovat tässä mielessä "elinvoimaisempia". Ja siis juurikin pitäisi nukuttaa kyljelleen tai selälleen, olla viileää yms. mutta ei sitä silti voi aina estää, vanhempia ei tulisi syyllistää... Ja kun vauva itse menee mahalleen, niin eihän sille mitään voi. Mahallaan nukkuvatkin usein paremmin, koska silloin ilma poistuu mahasta helpommin.

No, riski on suurin (silti pieni) 2-4kk ikäisillä vauvoilla ja pienenee sitten niin, että yli 6kk tai varsinkaan yli 9kk ikäiset eivät siihen kuole. Silti alle 1v puhutaan kätkytkuolemasta, yli 1v tapahtunut äkkikuolema menee yleensä sairauskohtauksen piikkiin.

Kätkytkuolema on todella valittettava asia ja olen asiasta panikoinut kahden kanssa. En silti ostaisi hälytintä, se olisi liian stressaavaa koska hälytyksiä varmasti tulisi (pienellä vahvalla on normaalistikin pieniä hengityskatkoksia). Nukkuisin vieressä ja kun lapsi nukkuu vaunuissa, kävisin välillä tarkistamassa (vaikka eihän sekään kai auttaisi).

Ap, ajattele vaikka niin, että jos tunnet jonkun kenen lapsi koki kätkytkuoleman, niin ei se voi omalle kohdallesi sattua, niin harvinainen se on. No, tietenkin voi, mutta siis harvinaisuus on sitä luokkaa että suurin osa ei tiedä yhtään tuttua tai edes tutun tuttua kenelle näin olisi käynyt.
 
Veikka
Minun teoriani kätkytkuolemiin on se, että niillä lapsilla on mutatoitunut geeniperimä, jota ei tämänhetkisillä taidoilla olla saatu toimimaan kunnolla ja lapsi kuolee.
 
äitee11
Mä olen ajatellut ostaa tollasen hälyttimen ihan oman mielenterveyteni/yöunieni takia. Kokemuksia kuitenkin kaipaisin. Minkämerkkinen on hyvä?
Googletin eri vaihtoehtoja ja tää vaikutti hyvältä Tervetuloa | Vauvaturva onko tästä kellään kokemuksia? Toinen vaihtoehto ois tämä Nanny kätkythälytin / apneahälytin tuplapaketti Mielipiteitä?

Minä ostin hälyttimen (NANNY) esikoisen synnyttyä, vaikka vauva olikin perusterve. Sain sillä mielenrauhan ja nukuin yöt itse tosi sikeästi. Olin tehnyt kaikki nuo edelllä mainitut asiat (nukuttaminen selällään, viileässä jne.) mutta halusin varmistaa, että mikäli hengitys pysähtyy, olen tuossakin asiassa tehnyt kaiken mahdollisen/mahdottoman. Ei se lasta tuo takaisin, mutta ei tarvitse jäädä jossittelemaan. Ottamatta kantaa siihen voiko kuolemaa estää elvyttämällä vai ei, tiedän ainakin yrittäneeni. Hälytin ei ensimmäiseen 4kk hälyttänyt kertaakaan ja lapsi oli tosi hyvä nukkumaan (2kk iässä 8h ja 4kk 10h yöunia). Sitten yht. äkkiä hälytyksiä tuli useamman kerran yössä. Aina vauva vetäisi syvään henkeä hälytyksen tapahduttua. Joku pidempi hengityskatkos oli selkeästi tullut. Tätä jatkui pari kuukautta ja puhuin asiasta lääkärissäkin eikä mitään onglmia löytynyt. Sitten puolen vuoden jälkeen hälytykset loppuivat ja 9kk ikäisenä lopetin sen käytön.
Toisella lapsellamme, nyt 6kk, en ole hälytintä käyttänyt. hän on niin huono nukkumaan, että nukkuu vieressä ja oma uneni on pinnallista. Mutta reilu 100e oli mielestäni pieni summa mielenrauhasta.
 
Viimeksi muokattu:
Surullinen
Veljeni, joka on lääkäri, ei usko kätkytkuolemiin, vaan uskoo, että kuolema on tavalla tai toisella vanhemman aiheuttama. Vauva on tukehdutettu esim tarkoituksena hiljentää itku tyynyllä (hermostuneena/ masentuneena/väsyneenä) tai esim alkoholin vaikutuksen alaisena kierähdetty vauvan päälle tms. Kuinka moni vanhempi tunnustaisi, että on vahingossa tappanut oman vauvansa??!!

Mitä vittua oikeasti? Syyttääkö hän siis vanhempia siitä että vauva kokee kätkyt kuoleman. Sairasta. Taitaa olla pää vähän pipinä://
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä