\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.03.2005 klo 20:59 vieras kirjoitti:
Terve!
Voin kertoa sinulle vain opiskelusta Helsingin ammattikorkeakoulusta missä itse opiskelen. Eli kätilöksi opiskelemaan on vaikeampi päästä kuin esimerkiksi sairaanhoitajaksi mutta sisäänpääsy riippuu paljon siitä kuinka paljon hakijoita on ollut ja millainen on hakijoiden taso. Ensimmäiset kolme vuotta opiskellaan sairaanhoitajaksi ja sitten alkaa varsinaiset kätilöopinnot. Hankalaa koulussa on se että harjotteluita on paljon ja harjottelupaikkoja pääkaupunkiseudulla liian vähän eli poikkeuksetta jokainen joutuu lähtemään toiselle paikkakunnalle harjoitteluun. Perheelliselle tämä ei ole ihan ongelmatonta. Itse olen tyytyväinen koulutukseen ja valmistua pitäisi ihan piakkoin!
Hei! Mä asustelen Vantaalla ja olen haaveillut pitkään kätilön ammatista. Mulla itelläni 2 pientä lasta, tarkoitus olisi palata koulunelämään takas vuoden sisällä.Kysyisin, että jos ei ole yo, ni eikös ekana pidä opiskella lähihoitajaksi, josta sit jatketaan sairaanhoitajaksi jne? Kun 3.v. opiskellaan sairaanhoitajaksi ja sitten erikoistutaan kätilöksi, niin kuinka kauan kaikenkaikkiaan noi opinnot kestää? Tai siis kuinka kauan ne varsinaiset kätilöopinnot on? Kuinka paljo harjotteluita on? Kuinka kauan ne kestää aina kerrallaan? Olen miettinyt, josko olisi mahdollista opiskella ekana oppisopimuksella lähihoitajaksi ja sitten mennä koulunpenkillä opiskelee sairaanhoitajaksi.