käsi sydämelle, paljonko joululahjoja?

Miskan äiskä
Oma toivomus olisi, että lahjat olisivat mieluummin pitkäikäisiä ja kestäviä ja sellaisia joita toivomme pojan saavat eli tarpeellisia ja lisäosia mm. Brion junarataan, legoja yms. Itselläni on pojalle kaksi lahjaa valmiina: pussilakana (rikkoo kaikki lakanat potkimalla) ja magneettinen ongintapalapeli.
 
Miau
Sai 32 pakettia viime jouluna.
Minä laitan 5-6, mutta kakki vaatetta tms tarpeellista.
Liikaa saa, mutta onneksi suku kysyy toiveita..

On niin ihanaa laittaa lahjoja ainokaiselleen..
 

Omasta mielestäni aivan liian paljon saa lahjoja.
Hyödyllisiä lahjoja saisi olla enempi ja sitten sitä järjetöntä lelu määrää saisi laskea.

Syntymäpäivä kun oli sain koko suvun ostamaan yhdessä lahjan pojalle eli liukumäen ulos ja nyt olisi toiveena että laitaisimme taas rahaan vain yhteen kunnon lahjaan eli tekisimme leikkimökin pojalle.

Viime joulun lahjoitimme puolisoni kanssa pojalle pari kirjaa ja yhden traktorin ja itse tehdyn villapaidan, -pipon,.sukat ja-lapaset. Ja muut sukulaiset ostivat hullunlailla lahjoja ja yksi lahja mikä oli minusta aivan turha oli tuo iso akku käyttöinen auto pituutta sillä on vähän päälle metri ja leveyttä 60 senttii, senkin oisi voinnut (jos tarvetta) ostaa vasta muutaman vuoden kuluttua.

Mutta eipä tuo nyt 2,5 vuotias paljoon vaate-lahjoista tykkää.
 
Viimejouluna lapsonen sai aikapaljon, minä ostin muutaman paketin, sitten mummut ja papat ja kummit... isänsä luona oli isänostamat lahjat joita olikans ihan kiitettävästi... tänä jouluna en osta kun muutaman ja todellakin sellasia mitkä ovat tarpeen,ei mitään höpö höpö leluja, romuja muutenki jokapaikka täynä
 
LeenaK
Meillä taitaa saada sellaisen kymmenisen pakettia/naama. Omilta vanhemmilta ehkä pari-kolme ja sitten lähisuvulta tulee paketteja. Hyvin tyytyväisiä ovat olleet. :) Tosin ekana joulunaan esikoinen sai kyllä enemmänkin paketteja ja oli melkein ahdistunut (ikää 11kk ja rapiat).
 
mama-74
Laitettiin rajoitus päälle,
mummit ja ukit saa ostaa 2lahjaa ja
me vanhemmat 2lahjaa ja sit kummit saa ostaa 1lahjan/kummi.
Meni viime vuonna ihan mahottomaksi ja nyt ajateltiin näin.
 
archie
Itse aattelin kans ostaa ihan muutaman lahjan vaan ja sit loput tulee sukulaisilta. Kummasti noita viime joulunakin kertyi, tosin vaatelahjojakin oli ihan kivasti. Itse haluaisin opettaa lapset siihen että leluja ei tule aivan mahdottomasti ja että myös vaatelahjoista tykätään.
 
Meidän muksut saa max yhden paketin per pää meiltä vanhemmilta. Saavat kaksilta isovanhemmilta, yksiltä isoisovanhemmilta, kummeilta, tädeiltä jne. lisäksi eli aivan liikaa kokonaisuudessaan...
 
mie
Ainokaiselle hankin hänen toivelahjojaan ja pakkaan ne yhdeksi isoksi paketiksi. Viime vuonna laitoin pakettiin paidan, housut, kirjan, pelin, cd:n ja toivomansa lelun. Arvokas tuo paketti ei ollut, koska hankin lahjat aina alennusmyynnistä. Hän saa paketit myös kummeiltaan ja isovanhemmiltaan eli minun lisäkseni neljä pakettia lisää. Minusta joulu on lasten juhla ja siihen kuuluu sopiva määrä paketteja, meillä se on n.5.
 
haloo
No haloo!! Jotain rajaa, aikuiset ihmiset! 10 lahjaa alle kouluikäiselle, huh huh. Montakohan lahjaa saavat kouluiässä, kun osaavat jo vaatia. Ihan turha kritisoida joulun kaupallisuudesta, kun kerta tämmöinen meno päällä. No, jokainen tavallaan...
Meillä isovanhemmat ja kummit antaa tänä vuonna rahana, jolla ostan kalusteita lasten huoneeseen ja joitain paketteja saa sitten aattona, mutta ehdottomasti alle 5 kpl.
 
Meille pukki tulee täysperävaunurekan kans!!!

perheessä kun on isän ja äitin lisäksi puolivuotias miehenalku.

Ei vainen, me ei suuremmin ole harrastettu lahjomista ennenkään, ja sitä lapsi tuskin villitsee.. yhtään lahjaa ei ole vielä hankittuna mutta yksi tai kaksi lahjaa per naamari ois ihan ok..

Sitten olemme miettineet ettei meille tarvis sen karnevaalimeinigin yltää, ja meillä pukki käy yöllä. laittaa lahjat kuusen alle ja sieltä ne aamulla löytyy.. jos nyt aloittaa sillai, niin lapsukainenkin oppii ettei pukki käy, eikä tod. näk osaa kaivata..

pikkujouluissa yms kun kuitenkin näkee.. olispahan rauhallisempi, oikea joulu.... aika näyttää kuinka meidän hieno ajatus toteutuu :)

Onnellista joulun aikaa kaikkeille

:heart: :heart:
 
Meillä lapset saavat lahjoja ihan liikaa. Itse ostamme yleensä yhdet lelut, yhdet pelit ja yhdet pehmeät paketit. Minun vanhempani ostavat aina luistimia, suksia ym. pieneksi jääneiden tilalle. Kummit ostavat leluja tai vaatteita, riippuen siitä mitä itse haluavat ostaa (on lasten ja kummien välinen asia johon en puutu) ja mieheni vanhemmat ostavat yleensä legoja ja vaatetta. Meidän molempien veljet haluavat aina muistaa kirjahankinnoilla tai kuunnelmilla ja ystäväni ostaa lapsille aina astioita (kerää heille kapioita =) ) Siis paketteja on aina kasapäin, tosin lelujen osuus on n. 2-5 lelua ja kaikki muu tarpeellista. Mutta meillä lapset ovat innoissaan paketista kuin paketista, myös astiat ilahduttavat vaikka menevätkin suoraan varastoon odottamaan kotoa muuttamista. Emme kuitenkaan henno kieltää isovanhempia tai kummeja ostamasta lahjoja kun se tuntuu heille olevan niin suuri asia. Ainoita lapsenlapsia kun ovat molemmilla puolilla.
 
muistakaa
Muistakaahan yltäkylläisyyden keskellä muistaa myös vähäosaisimpia suomalaisia lapsiperheitä. Ainakin Hyvän mielen joulu-keräys (jos nyt muistan tuon nimen oikein) kerää varoja juuri suomalaisille vähävaraisille lapsiperheille ruokapakettien muodossa. Ja eihän sitä tiedä kellä meistä ensi jouluna ei olekaan rahaa ostaa sitä 10 pakettia per lapsi, saatikka etes jouluruokaa.
 
joulu tulossa
5-vuotiaani esitteli lelulehdestä n.30 "ihanaa lahjaa", jotka haluaa. Oli sanonut eilen,ettei usko tonttuihin. Kysyin, miten uskoisi joulupukin tuovan niin monta lahjaa juuri hänelle, kun on paljon muitakin jotka "haluavat". Sanoi "en usko joulupukkiin,se on vai "ihminen", joka pukeutunut joulupukin vaatteisiin". Kysyin, mistä joulupuki lahjat hankkii.."No, kai se ostaa ne jostain kaupasta".

Se tästä lapsenuskosta ja markkinameiningistä. Puhuttiin ja sovittiin,että ykköstoive ja kakkostoive laitetaan, ja jos muuta tärkeää käyttöjuttua on ne toivottaisiin toteutuvan.

Haluaisin pyrkiä "rauhaisampaan" joulunviettoon..

P.S. Itse "kyllästetty" lahjoilla..
 
Yksi isompi lelupaketin ostamme pojalle kaksi v. Näillä näkymin legon junaradan tai poliisitalon. Mummo ostaa toisen. Olen myös toivonut että mieluummin ottaisin rahana ja sitten ostaisimme ison legon junaradan mutta moni haluaa kuitenkin ostaa oman lahjan...Kivastihan noita lahjoja kuitenkin tulee. pojalle on kolme kummia, isovanhempia 3mummoa, mummi ja ukkia ja kaksi vaaria, jokaiselta oma paketti eli jo kuusi...Muuten ollaan lähisukuni kanssa sovittu että ei osteta toisillemma lahjoja vaan sitten säästämme ne rahat oman perheen käyttöön. Tänä vuonna ostan kolmelle kummlapsellemme ja siskoilleni paketit. Isovanhemmille varmasti askartelemme pojan kanssa oman paketin ja ehkä leivomme jonkin kuivakakun tai vastaavaa. Niin ja kirjapaketin poika saa myös meiltä, olen tässä niitä aina alennusmyynneistä ostanut valmiiksi.
Paljonhan niitä tulee, mutta suurin osa on laatutavaraa, ja tarpeellista tai sitten vaatteita ym. Ei kuitekaan mitään turhan kalliita, mutta ei halpoja krääsäleluja jotka hajoavat heti...


Miehen kummitäti on juuri yksi tälläinen joulukulutus hysteerikko...nyt oli tilannut pojillensa yli 300? puhelimet joululahjaksi ja sitten siihen totesi että nyt ne ei sitten saa paljoa muuta lahjoja kuin sen ja sen ja sen eli reippaasti yli 400? per kakara ja siihen sitten vielä jokaiselle tuttavalle paketit...heidän tulotasollaan saavat taas maksaa vuoden joululahjoja...Järkyttävää kylläkin...
 
Meillä on kolme lasta joista jokainen saa meiltä kaksi pakettia. Toisessa on leu ja toisessa vaateita. Isovanhemmat ostavat yhden paketin per lapsi ja kummeiltaan lapset saavat lahjan tai kaksi. Yhteensä noin viisi ahjaa/lapsi. Riittää kyllä!

Ostamme yleensä vielä jonkun pelin jota ei paketoida vaan illalla sitten pelataan kun kuopus on nukkumassa. Tänä vuonna mies on ostanut disney trivialin...
 

Yhteistyössä