Käpylehmä tai muu "asiantuntija", auttakee. Voisiko kuitenkin olla allergiaa?

Pitkä stoori, mutta kiitän jos jaksatte lukea ja kommentoida. Meidän tytöllä on neuvolan mukaan ollut 3 kk koliikki. Nyt 5.5 kk ikäinen tyttömme siis huusi/itki (koko hereillä olo aika!) pulautteli, piereskeli, ulosti limaista pahanhajuista ryynitöntä kakkaa (väri keltaisesta vähän vihreään) ja nukkui max. 2 tuntia/päivä ja 5 t/yö pahimmassa vaiheessa 3 kk ajan. Tilanne on vähän helpottanut, mutta vieläkin tulee mieleeni, josko onkin allergiaa takana.

Olen lekurin (yliop.sair.) ohjeiden mukaan 2 viikkoa maidottomalla ja kananmunattomalla dieetillä ja tyttö saa sekä rintamaitoa että korvikkeena Almiron Peptiä. Tosin unohtivat olla meihin päin yhteydessä ja siksi kokeilun aloitus venähti 1.5 kk:lla!. Olen kovasti yrittänyt pitää oirepäiväkirjaa ja yrittänyt tulkita tytön oireita. Tällä hetkellä suurin ongelma tuo pulauttelu, minkä vuoksi Almiron-kokeilu menossa. Lekuri on sitä mieltä, että jos ei tule vastetta tällä, niin luovutaan maitoallergiaepäilystä ja kokeillaan maidonsakeuttajaa ja lisätään kiinteitä. Epäilen,että se tilannetta auttaisi, koska tytöllä tulee ylös myös kiinteät. Kiinteät on aloitettu nla:n kehoituksesta 4 kk kohdalla painon lisäämiseksi ja pulauttelun vähentämiseksi. Ja nyt siis yliop.sair:ssa ollaan samaa mieltä. Soittoaika on ma:na ja mietin, pitäisikö vielä pysyä "kovana" ja vaatia lisää tutkimuksia. Paino on alakäyrillä,mutta nla:n mukaan kasvaa hyvin.

Dieetin aikana olen hämmästykseni huomannut, että rintamaidon jälkeen pulautuksia tulee enemmän kuin korvikkeen annon jälkeen. Olen alusta asti osittain imettänyt, koska olen luullut, että maitoni ei riitä, koska tyttö itki ja sätki ja venkoili aina rinnalla. Eli ensin aina olen imettänyt ja sitten korviketta päälle. Pulauttelua seurasi vaikka kuinka hitaasti annoin pullosta ja röyhtäytin välillä. Imuote myös tarkistettu, että pitäisi olla ok eli siinä ei syytä.

Eilen huomasin toisella allergiasivustolla erään äidin kommentin, että hänen tyttärelleen oli tullut posket ja kulmakarvat punaisiksi imetyksen jälkeen sekä tyttö oli myös venkonut ja itkenyt rinnalla. Oli myös luullut, että maito ei ollut riittänyt, mutta sitten olikin todettu maitoallergia. Meidän tytöllä näyttäisi olevan vähän sama homma. Soseista (hedelmäsoseet) olen antanut vain niitä samoja, joita söi ennen altistustakin, joista ei oireita.

Tyttö on nukkunut kokeilun paremmin päiväunia ja kitinä vähentynyt, mutta ihmettelen vain tuota, että rintamaidon jälkeen naama ja kulmakarvat helottaa ja puklua tulee enemmän. Tyttö myös huutaa joka ikinen kerta, kun lopetan imetyksen. Tyttö voisi itse roikkua rinnalla vieläkin vaikka 2 tuntia (on kokeiltu!). Ja kun haluaisin antaa omaa maitoa, niin imetän n. 15 min/rinta, mutta silti syntyy huuto. Syöttöpunnituksia tehtiin alkuun neuvolassa ja heidän mukaansa oman maidon piti riittää. Mutta enpä siis uskonut kun huuto syntyi aina kun otti pois rinnalta vaikka kuinka kauan olisi siinä ollut. Plus siis että kitisi ja venkoili siinä muutenkin.

Voiko tyttö altistua rintamaidon kautta esim. viljoille? Pukluja ja röyhtäyksiä tulee siis jopa 2-3 tunnin päästä ruokailusta. Kakka on sellaista sosemaista (ei ryynejä ) , mutta ei enää niin limaista kuin aiemmin. Lisäksi kakan joukossa on kerran ollut ihan mustaa kiinteää kakkaa.

Itse näin ultraäänessä, joka tehtiin 1 kk iässä, että maito sakkaa mahaportin suulla edes takaisin. Ei ole pylorusstenoosi, mutta lievä GER-oireilu. Mietin vain, että jos tämä on lievää, niin mitäköhän on sitten kunnon GER-oireilu? PH-rekisteröintiin ei nähty tarvetta. Lääkärit lohduttelivat meitä, että heidänkin lapsillaan ollut vastaavaa ja nyt menee ihan hyvin. Eipä paljon lohduttanut.

Tytölleni haluaisin apua, ettei tarvitsisi koko elämänsä ensi vuotta kärsiä, mutta jotenkin tulee aina "seinä vastaan". Toisaalta taas en haluaisi tyttöä enempää itse kiusata, jos kaikki ok? Mietin vain, että mitä tulee syömisistä tarhassa (n. 1 v iäss), jos jatkuu näin vielä silloin?

Lyhyt vastaus kun ei aika riitä juuri nyt =) : kuulostaa siltä, että vauva reagoi jollekin äidinmaidossa. Esim. juuri kotimaiset viljat, kun kerran olet jo maidottomalla ja munattomalla dieetillä.

Tutulle kuulostaa! Meillä täällä nyt 1v3kk tyttö, jolla on laajat allergiat. Ensisijainen oireilu tapa hänellä on refluksi (GER). Itse imetin 4,5 kk, mutta imetysdieetistä huolimatta oireilu koko ajan. Pois oli maito, muna yms. Meillä sitten myöhemmin kiinteitä kokeillessa huomattiin, että on allerginen mm. perunalle, mustikalle, vatulle, kesäkurpitsalle yms. Noh, empä osannut noita imetettäessä välttää. Viittaa siis siihen, että saa rintamaidon mukana jotain allergisoivaa.

Lapsesi on allerginen, sen tuosta kirjoituksesta voin sanoa 100% varmuudella. Kakka ja refluksioireet ovat ihan selkeät. Tuo refluksi eritoteen aiheuttaa tuota itkuisuutta ja huonoja unia sekä nielemisvaikeuksia, jotka ilmenevät tuona tissivenkoiluna.

Minulta lopetettiin imetys kertalaakista sairaalassa lääkkeillä ja aloitettiin korvikeen etsiminen. Tytöllä oli jo niin paha ripuili. Meillä ainoa sopiva on Neocate. Almiron ei käynyt yhtään. Kannattaa pumpata maitoa ja antaa vain korviketta, jotta sopivuus saadaan selville. Eka korvike ei aina käy. Voipi myös tehdä niin, että aloittaa tuolla Neocatella(sopii useimmille) ja hoitaa sillä oirettomaksi ja sitten sairaalassa valvotuissa altistuksissa altistaa maidon ja muut korvikkeet. Näin säästää aikaa ja lasta tuolta altistuskierteeltä. Neocatekaan ei ihan kaikille käy, mutta useimmille. On aika harvinaista, ettei se sovi, mutta niitäkin tapauksia on, myös tällä listalla. Tämä on tietysti aika kallista, sillä ennen altistuksia korvikkeet täytyy maksaa itse ja Neocate on kallein. Kannattaa siis kysellä, josko joltain tutulta tai tutun tutulta saisi purkkia kokeiluun, jos oma rahatilanne on tiukilla.

Toinen vaihtoehto on sitten supistaa imetysdieettiä PALJON. Jätä pois maito, muna, kotim. viljat, soija, tomaatti, sitrushedelmät, suklaa, pähkinät, kala, selleri, nauta ja ehkä myös broileri. Tarkoittaen kaikissa muodoissa, tarkista siis tuoteselosteet tarkkaan. Ei kaseiinia, laktoosia, heraa ja epämääräisiä tärkkelyksiä. Voi olla, että toimii, mutta voi olla että joudut jättämään vielä muita ruokia pois oireettomuuden saavuttamiseksi. Edelleen, oma lapseni oli allerginen perunalle ja en tajunnut sitä jättää pois. Eräs lääkäri sanoi tietävänsä äidin, joka söi vain possua ja puolukkaa, aika radikaalia.

Suosittelen sitä ph-mittausta, on tosi informatiivinen tutkimus. Meillä se tehtiin noin 5 kk iässä, muistaakseni. Ensisijainen hoito on ruokavalio, mutta monilla refluksilapsilla on myös lääkitys. Se on hyvä ainakin alkuun, jotta saadaan tilanne rauhoittumaan ja saadaan paikat paranneltua kurkusta ja ruokatorvesta. Itse suosittelen ns. happosalpaajia, meillä lapsella Losec Mups. pienenä meni 2-3 tablettia/vrk. Annokset on oltava riittävän isot ja aluksi tuo 2 tabua oli meille ihan pakko. Sairalassa ehdottivat puolikasta tablettia/vrk, pah ja hah. Onneksi allergialääkäri tajusi määrätä isomman annoksen ja apua löytyi siitä lähes heti.

Oikealla maidolla ja lääkityksellä meillä häsivi itkuisuus ja nielemisvaikeudet ja unet paranivat. Almironilla loppui ripuli, mutta refluksi jäi. Neocatella hävisi molemmat oireet.

Noista kiinteistä, monesti mennään ojasta allikkoon! Eli ensin oikea maito ja refluksi asia selväksi ja siihen sopiva lääkitys tarpeen mukaan. Sitten yksitellen kokeilemaan kiinteitä. Ei ne kiinteät auta allergiseen refluksiin, ne vain pahentavat sitä jos ovat epäsopivia! Kakasta yms. päätellen lapsesi on allerginen ja refluksi siis allergiaoire. Me tahkosimme keskussairaalassa tämäm refluksi-allergiakuvion kanssa tosi kauan ja kokeiltiin maidon sakeuttajat yms. kunnes tajuttiin mennä allergologille. Kaikki lääkärit ei siis tajua, että refluksi voi olla allergiaoire ja mahdollisesti vielä ainut allergiaoire.

Suosittelen yksityistä allergologia, joka hoitaa lapsia. Itse käymme Itäkeskuksen Pikkujätissä Helsingissä ja asumme keskisuomessa...Matka on pitkä, mutta hoito asiantuntevaa ja se on pääasia.

Onnea selvittelyihin ja vaadi hoitoa ja tutkimuksia, julkisella puolella niistä joutuu usein lähes rähinöimään.

Toinen vaihtoehto on sitten supistaa imetysdieettiä. PALJONSuosittelen sitä ph-mittausta, on tosi informatiivinen tutkimus.
Itse suosittelen ns. happosalpaajia, meillä lapsella Losec Mups.
Tätäpä ajattelin minäkin, mutta TAYSin allergologi oli sitä mieltä, että allergiaepäilyt jätetään, jos Almiron ei käy. Ihmettelen, miksi ei lähdetä edes tutkimaan. Jos tutkimukset lopetetaan ja oma-aloitteisesti diettaamaan, niin haasteellista siitäkin tulee. Ja kaiken hyvän päälle, jos löydänkin allergisoivan ruoka-aineen, niin milläs minä sen todistan tarhassa, kun ei ole tehty altistuksia tai prickejä.

Itse olisin toivonut, että tuo pH-rekisteröinti tehdään, mutta ovat olleet sitä mieltä, että ei tarvitse, turha tutkimus, kun reflux kerta on todettu jo uä:llä, ei sitä tarvitse enempi mittailla, että onko kuinka hapanta.

Myöskään sen enempää "vahvempia" happosalpaajia ei tarvita. Kokeiltiin Gavisconia, ei hyötyä, tuli vain ylös entistä paksumpana kökkönä.

Meilläkin Almironilla tuo kakka on muuttunut paremmaksi, mutta muut oireet kuten reflux jatkuu.

Kiinteitä on pitänyt antaa koko ajan ohella, mitä ihmettelen myös. Ei tässä saa enää mitään selvyyttä. Ylisyöttöäkin ehdottivat syyksi jossain, mutta ei siitä voi olla kyse, kun tyttö ei ole yli vaan pikemminkin alipainoinen. Eikä voi syöttää kerralla paljon (ts. niitä määriä, mitä tämänikäiset lapset yleensä syövät), kun tulee ylös. Toisaalta taas ei voisi pitää nälässä ja kun syö usein vähän, niin maha on koko ajan käymistilassa.

Kait sitä tarttee vaan pysyä kovana ma:na lekurin kanssa jutellessa...

Aika tökeröltä ja ammattitaidottomalta kuulostaa tuo lääkäri! Miten niin allergia selvittelyt jätetään, jos Almiron ei käy? Eihän se käy läheskään kaikille, meillä auttoi kans kakkaan, mutta ei refluksiin. Almironissa on maitoa, tosin pilkottuna, mutta maitoa kumminkin ja herkimmille se ei käy.

Allergia testit ei pienillä välttämättä näytä yhtään mitään, meillä kaikki testit negaa, vaikka allergioita on. Silti ne olisi ihan hyvä ottaa, eihän sitä tiedä jos toimisivatkin. Tärkeintä olisi nyt kokeilla ja etsiä se sopiva korvike. Lapsi on vielä sen ikäinen, että kiinteät voisi hetkeksi tiputtaa pois ja kokeilla Neocate. Jos se auttaa, pitäisi pika pikaa tehdä altistukset ja saisi Kelasta korvaukset. Sitten vaan sopiva lääke, jos sitä tarvitsee. Sitten vasta ne kiinteät. "Hauskaa", mutta meillä meni ihan samanlailla kuin teillä. Just ton ikäisenä kokeiltiin korvikkeita ja lääkkeitä ja kiinteät päästiin aloittamaan sitten 6,5 kk iässä.

Meillä kokeiltiin julkisella puolella myös tuo Gaviscon ja sama vaikutus, ei siis apua. Siinä on ihan julmettu määrä kaiken maailman makeutus ja lisäaineita, sopii äärimmäisen harvoin allergiselle lapselle.

Kannattaa melkein jo ottaa luuri käteen ja alkaa soitella allergologeille. Sen verran kammottavalle tuo teidän lääkäri kuulostaa tai sitten sinun pitää osata olla TOSI vaativa. Käynti yksityisellä maksaa noin muutaman kympin ja helpottaa eloa huomattavasti, jos löytyy pätevä lääkäri. PH-mittauksia ja allergiatestejä, samoin altistuksia tehdään myös yksityisesti. Onko teillä vakuutus?

Olen kuullut huonoja kokemuksia Tayssista muiltakin, joiden lapsilla allerginen refluksi. Lapsi on sen ikäinen, että korvikealtistuksissa ei tarvitse testata soijakorviketta alle 6 kk ikäiselle!

Miten niin allergia selvittelyt jätetään, jos Almiron ei käy?
Juu näin lukee sair.kert. tekstissä jonka sain kotiin. Teksti perustuu lääkärin kanssa käymääni puh.keskusteluun, jonka aikana ei tuota asiaa maininnut lainkaan.

Lapsi on sen ikäinen, että korvikealtistuksissa ei tarvitse testata soijakorviketta alle 6 kk ikäiselle!
Kerropa vielä NallePuh82, että mitä tuo tarkoittaa käytännössä. Neocateko ainoa kokeiltava enää, ovatko muut apteekin korvikkeet soijapohjaisia Tyttö täyttää ensi viikon lopussa 6 kk.

Todennäköisesti lopettavat kaikki tutkimukset, jos sanon, että pulauttelu on hieman vähentynyt ja uloste muuttunut kiinteämmäksi. Tai siis ei nyt kiinteää, mutta sellaista sosemaista. Tosin kakka haisee tosi pahalle, pahemmalle kuin ennen tätä Almironia. Omat "ulos tulevat ilmani" haisevat samanlaiselle kuin tytön kakka, joten tulee mieleen, voisiko tyttö olla allerginen soijalle? Juon soijajuomaa maidon tilalla. Tarkkaan olen pitänyt huolen, että ei ruokavaliossa ei ole mitään maitoproteiinia, kaseniia, herajauhetta jne. ainesosaa. Tytön posket ovat punoittaneet myös enemmän tämän kokeilun aikana kuin aiemmin.

Almiron on maitopohjainen, siinä maito on pilkottu pieniksi osiksi, jotta elimistö ei tunnistaisi sitä maidoksi. Neocatessa se on pilkottu aminohapoiksi, eli ihan tooooooosi pieniin osiin. Sitten on soija pohjaiset korvikkeet, kuten Nutri-Soija yms. Korvikkeita on siis kolmen laisia. Jotta saa Neocatelle Kela korvauksen, on ensin kokeiltava Almiron tai joku muu "pilkottu" maitopohjainen korvike. Yli 6 kk ikäisille lapsille täytyy kokeilla myös soijakorvike. Jos kumpikaan edellä mainituista ei käy, heltiää korvattavuus Neocatelle. Nämä altistukset on tehtävä sairaalassa/yksityisellä lääkärin valvonnassa eli kotitesteukset ei käy.

Jos siis kotona tahkoat kaikki maidot läpi, joudutte sitten uudelleen sairaalassa hoitamaan saman rumban alusta. Meillä tehtiin lopulta niin, että hoidettiin tyttö Neocatella kuntoon ja sitten altistettiin nuo muut. Monet lääkärit tekevät päinvastoin eli eka kokeillaan kotona Almiron, ei käy. Sitten soija, ei käy. Sitten Neocate, käy. Sitten sairaalaan oireettoman lapsen kanssa ja aloitetaan valvotusti kokeilemaan ensin maito, sitten Almiron, sitten soija ja sitten vasta saa korvattavuuden! Jos altistusrumdan saa käytyä alle 6 kk ikäisen kanssa, jää tuo soijavaihe pois. Joskus Kela saattaa joustaa hieman tuossa ikäjutussa, jos on siinä rajoilla.

Soija ei sovi kovin monelle maitoallergiselle. Imetysdietti menee aika usein metsään juuri soijan kanssa, se on tosi allergisoiva. Muutenkaan imetysdieetillä ei pitäisi ottaa itselle uusia ruokia suurissa määrin mukaan. Eli, jos et ole aikaisemmin käyttänyt soijaa suurissa määrin, älä aloita nytkään. Jos vauva on allerginen maidolle ja sen kaverille soijalle, niin korvaat vain toisen pahiksen toisella jättämällä maidon ja ottamalla soijan tilalle.

kerroin kaikki mitä tuossa edelläkin olen kertonut tänne. Mainitsin, että pulauttelu on vähentynyt kun saa pullosta Almironia, mutta rinnalla tulee noita iho-oireita ja kitisee ja venkoo, vaikka maitoa tulee. Ehdotti, että kokeilen pumpata maitoani ja antaa pullosta; selviäisi onko vika maidossa vai siinä, että maitoa ei tulisi minulta tarpeeksi ja venkoo sitä. Minähän en kyllä juuri pumppaamalla maitoa saa ulos, vaikka syöttöpunnituksilla neuvolassa monta kertaa alkuaikoina tarkistettiin (omasta pyynnöstäni), että maitoa tulee. Sakeuttajaa ei kokeilla vaan tyttö on jonossa altistukseen. Ei kait kuulemma ihan kuulosta allergialta, mutta sitten kuitenkin. Vilja-allergia ei voi olla eikä soija-allergia. Muita korvikkeita ei kokeilla. Rekisteröintiä ei tehdä, ei syytä. On hyvä, että kakka on muuttunut kiinteämmäksi vaikka sanoin, että on sellaista sosemaista ei limaista kuten ennen. Tosin joukossa on sellaisia ihmeellisiä mustia paakkuja, ihan kuin olisi syönyt kokonaisen luumun, mikä ei ole sulanut. Hyvä juttu on, että on kiinteämpää ja ei aiemmin esiintynyt limainen kakka ole edes maitoallergiaoire.

Että ota tästäkin nyt selvää. Harmittaa vaan jo nyt, että jos tulee TEHY:n työnilmaus, niin ajansaanti voi venyä ties kuinka pitkälle. Lekuri kyllä sanoi, että ilmoittaa tytön listalle, josta voidaan kutsua lyhyellä varoitusajalla osastolle esim. peruutuspaikalta-

Minusta kuulostaa aika huolestuttavalta nuo lääkärin jutut. Tietysti jokainen tekee omat päätökset lapsensa hoidosta ja hoitavasta lääkäristä, mutta kyllä vaihtaisin jo lääkäriä. Minusta allergiat tulee tutkia huolellisesti ja viipymättä. En ymmärrä, miksi muita korvikkeita ei voisi kokeilla ja miksi ei voi olla vilja tai soija allergiaa tai vaikka mustikka allergiaa! Lisäksi refluksi on todella kipeä vaiva vauvalla ja sen mahdollisuus tulisi ainakin poissulkea tutkimuksin.

Korvikkeen sopivuudesta/sopimattomuudesta ei tällä hetkellä kyllä voi sanoa mitään varmaa, sillä imetysdieetti ei välttämättä ole riittävä ja kunnossa.

Tämä nyt on vain yhden "maallikon" mielipide ja loppukädessä valinnan vapaus on vanhemmilla. Päteviä allergologeja on kyllä on ja yksityisellä puolella saa tutkimuksia nopeammin.

Täällä olen välillä itku silmässä, varsinkin nyt kuin luin tekstistäsi tuon, että valinnan vapaus on vanhemmilla. Minä kun olen ajatellut koko ajan, että kyseessä on allergia, niin sitten yliopistosairaalassa erikoislääkäri kumoaa kaiken mitä sanon, että ei voi olla allergiaa. Että kuvittelenko nämä jutut ja lääkäri on oikeassa? Entäs jos lääkäri on väärässä? Mistä minä tiedän mitä tehdä. Jos menenkin yksityiselle ja siellä on samantapainen lääkäri, joka kumoaa myös kaiken. Kun olen kuullut, että yksityiselläkin voi lääkäri olla ihan samanmoinen kuin yliop.- tai keskussairaalassa. Haluaisin auttaa lastani, mutta olenko huono äiti, jos en vie juttua eteenpäin vaan tyydyn tähän mitä nyt sanottiin. Voiko lääkäri olla oikeassa. Nämä minun pohdintojani. Katson tilannetta vielä tämän viikon. Kiitos kommenteista sinulle NallePuh82.

Oli sen verran pitkiä tekstejä, että luin osan vastauksista harpaten. Maallikkona minäkin puhun, vain yksi allergialapsi mulla. Mutta se ainoakin on mulle opettanut muutamia asioita.

Ensimmäiseksi luota itseesi. Äiti tuntee lapsensa parhaiten. Ja minusta ainakin tuo kuvailusi tukee täysin sitä, että lapsesi saa jotakin äidinmaidon kautta.

Seuraavaksi etsi vaikka kiven alta sellainen lääkäri, joka ottaa tosissaan allergiat. Ja aloita etsiminen HETI! ;) Ilman tätä et pärjää kokeilujen, selvittelyjen, hakemusten ja kelakorvausten viidakossa.

Kolmanneksi älä suostu kiinteiden lisäämiseen ennen kuin oireet on saatu kuriin (ellei lapsen kunto sitä erityisesti vaadi). Se usein pahentaa asiaa. Äidinmaidon ja korvikkeen lisäksi saat vielä arvailla voiko oireiden syy olla sittenkin kiinteät.

Seuraavaksi vaadit täysin korvikkeelle siirtymistä ennen kiinteiden aloitusta. Kuten huomaat, sun on vaadittava nopeaa toimintaa, kiinteiden aloitus on edessä pian (tosin lapsihan pärjää äidinmaidolla/korvikkeella oikein hyvin vuoden ikään asti).

Ja viimeiseksi vielä, varaudu siihen, että edessä on pitkä ja kivinen tie. Takapakkeja tulee helposti, mutta kun allergisoivat aineet löydetaan, tilanne tasoittuu..

Ja imetyksestä ja imetysdieteistä sen verran, että ne toimivat, jos allergisoivat aineet ovat joitakin näistä yleisistä, maito, kananmuna, kotimaiset viljat ym. Mulla oli parhaimmillan/pahimmillaan kielletty maito, kananmuna, kotimaiset viljat, kala, sitrushedelmät, tomaatti, herne ym. "normaalin allergisoivat". Soijan huomasin itse, että pahensi tilannetta. Silti lapsen oireilu ei loppunut. Väheni kyllä huomattavasti, mutta ei hävinnyt. Eikä ihme, vuoden iässä löydettiin riisiallergia. Sitähän söin monta kertaa päivässä, kun oikein muuta ei voinut syödäkään!

Meillä päästiin alkuun allergisoivien aineiden etsinnässä vasta korvikkeen löydyttyä (Neocate) ja imetyksen loputtua. Epäilen, että teillä on se myös edessä. Ja tuosta Neocatesta, meilläkin julkisella puolella jouduin kolme kertaa testaamaan Peptidi Tuttelin (vastaava kuin tuo Almiron), ennen kuin suostuivat edes kokeilemaan Neocatea. Tässä vaiheessa onneksi vaihdoin allergiat tosissaan ottavalle lääkärille (ja yksityiselle puolelle).

Tsemppiä sulle! Tämä tutkailu ja siihen päälle vielä yövalvomiset vaativat äärimmäisen paljon voimia vanhemmilta. :hug: Ja usko itseesi ja etsi asiat vakavasti ottava lääkäri. Sulla on oikeus siihen!

Tuo edellinen mustikkan ja mansikan kirjoitus on niin aiheellinen! Kannattaa varautua vähättelyyn ja pompotukseen ja epäilyihin. Ei ne kaikki yksityisetkään mitään ihmeiden tekijöitä ole. Minä kiikutin vauvaa kahdella yksityisellä ja usealla sairaalalääkärillä ennen kuin "se oikea" löytyi. Kyllä kannatti, sillä meillä elämänlaatu ja äidin stressikerroin pieneni välittömästi.

Peesaan edellistä myös noissa korvike/imetysdieetti ja kiinteät asioissa!

NallePuh ja Mustikka&Mansikka puhuvat asiaa! :attn:
Lisäisin vain sen, että jos rinsessan äite voisi jollain tarkkuudella sanoa mihin kaupunkeihin voisi kuvitella hakeutuvansa hyvän allergialääkärin perässä, niin voimme suositella hyvää lääkäriä jos satumme tietämään jotain näiden kaupunkien allergialääkäritilanteesta. Ja jos ei, niin voisi laittaa kysymyksen Allergialistalle tai Histamiiniin; varmasti joku osaa suositella hyväksi koettua lääkäriä.

Kiitän teitä kaikkia, jotka olette viitsineet kommentoida :flower:

Pirkanmaalla asustellaan ja nyt ollaan tosiaan käyty "erikois"lääkärillä TAYSissa. Kait sitä sitten hakeutuis minne vaan kun tietäis jonkun joka ottaa tosissaan. Täällä päin tahtoo olla se vika, että jos menee esim. Koskiklinikkaan tai Mehiläiseen siellä on samat lekurit kuin TAYSissa. Ottavat sitten kantaa tai eivät, jotkut kait voivat tehdä lähetteen TAYSiin "omalle" polilleen.

Vinkkejä otan kiitollisena vastaan.

Tässä kun jo alan kallistua sille, että tyttö vain hotkii ruokansa, niin kuin sanovat ja siksi pulauttelee, vaikka se sitten oikein noita muita oireita selitä...

Uskaltaudun tänne väliin kysymään "asiantuntijoilta" apua mysö kinkkiseen ongelmaan..

Meillä on pulauteltu jatkuvasti ja tästä olen käynyt lääkärillä useita kertoja ja kertonut huoleni myös neuvolassa. Eihän mua kukaan todesta ole ottanut, sehän menee ohi.. Jossain kohtaa oli kaikenlaista kakka- ja vatsavaivaa, mutta niistä tuntuisi, että ollaan päästy eroon, kun aloitin Gefilus plussan annon. Meillä on muuten iloinen ja normaali (vilkas ja nauravainen) 4kk:n ikäinen poikavauva,mutta tosiaan tuo pukalilu häntä vaivaa. Perunan tai porkkanan jälkeen se tulee syöksyllä. Nyt meillä on ollut reilun viikon ääni niin käheänä, että hyvä että itkemään pystyy :(

Yritän Gavisconia antaa 3x3ml/pvä, poika painaa n.9kg, muttei ainakaan vielä ole ollut apua mihinkään.

Osaatteko sanoa, olisiko tämä refluksia, allergiaa vai kenties jotain ohimenevää? Ja mikä tärkeintä, yritin kokeilla omin päin tuota Profylac- merkkistä maitoa. Oli aivan järkyttävän hirveää, eikä poika suostunut sitä juomaan :( Ovatko ne tosiaan kaikki noin pahoja?

Kiitos vastauksistanne! Ja anteeksi "tuppautumiseni" ketjuunne! :flower:

Jonna ja Jere 4kk

En nyt varsinaisesti koe itseäni "asiantuntijaksi", mutta aika paljon on lääkäreillä jouduttu ravaamaan tämän refluksiasian takia.

Ikävältä kuulostaa Jonnakar tuo teidän tilanne. Meillä lapsi oli myös aurinkoinen ihan vauvana ja on edelleen tosi iloinen persoona. Silti vaistosin, ettei kaikki ollut kunnossa. Joskus lääkärissä lääkäri ihmetteli, miksi tuon niin iloisen lapsen sinne. Ajan myötä ja tilanteen pahettua tuli myös sitten tuota kipua ja tuskaisuutta.

Maitohappobakteerit auttavat joillekin hieman allergioihin. (Maitoallergisille huom! Gefilus Plus saattaa sisältää jäämiä maidosta.) Tuo pulauttelu on ihan klassinen allergiaoire, varsinainen oksentaminen varsinkin, ja peruna ja porkkana aika yleisiä pikku lasten allergian aiheuttajia. Tosin vauvalle mikä vain voi aiheuttaa allergiaa. Joskus on tilanne, että lapsi on allerginen maidolle ja saa tavallista korviketta ja tulee sen kanssa joten kuten toimeen. Sitten kun aloitetaan epäsopivat kiinteät lisäksi tilanne pahenee. Monesti sitten kun löydetään sopiva korvike ja suolisto saa hieman toipua ja levätä alkavat kiinteätkin sopimaan.

Käheä ääni, "virka yskä" yms. ovat refluksin oireita. Meille ei ainakaan Gaviscon sopinut ollenkaan. Se sopii aika harvalle allergiselle lapselle, sillä siinä on ihan julmetusti niitä aromeja ja makeutusaineita. Ei sitä paitsi ole edes kovin tehokas.

Monelle allergiselle auttaa oikea ruokavalio ja jotkut tarvitsevat myös lääkitystä. Itse olen kokenut vatsahapon muodostumista estävät lääkkeet tosi hyviksi, varsinkin toipumisvaiheessa.

Ei ne erityiskorvikkeet oikealle maidolle maistu, ikävää. Meillä muksulla Neocate ja juo mielellään. Lapset tottuvat yleensä nopeasti korvikkeen makuun. Kannattaa muistaa, ettei se eka korvike ole aina välttämättä se sopivin. Ei siis kannata tehdä diagnoosia "Almiron ei auttanut, ei ole maitoallergiaa."

Rinsessan äiteelle. Me käydään Tiina Tuomelalla Helsingissä, on tosi suosittu ja se näkyy jonoissa. Jos haluat yksityiselle lähempää, niin ei kun netistä katsomaan. Tampereella taitaa olla ainakin Suomen Terveystalo, Mehiläinen yms. Nettisivuilta ja ajanvarauksesta voi tiedustella, ottaako niissä vastaan lastenlääkäriä, joka on myös allergologi. Usein kysyn myös, kuka hoitaa heillä yleensä allergisesta refluksista kärsiviä lapsia. Kannattaa ottaa selville myös se, että tehdäänkö PH-mittauksia. Enempää en oikein osaa enää auttaa.

Lekuri sitten soitteli viime viikon ma:na, kun oli unohtanut, että on lomalla 15.10. alkavan viikon, jolle pv:lle oli sovittu soittoaika. Dieettiä piti siis jatkaa vielä viikko, koska eihän se lekuri voinut ajatella soittaa perjantaina ennen kuin jäi lomalle. Soitti sis sitten 22.10. iltapäivällä (ei aamupv:lla kuten oli ilmoittettu). Kerroin, että pulauttelu vähentynyt kun saa Almironia, mutta rintamaidon jälkeen pulauttelee edelleen, kerroin oudoista ihmevärisistä ja koostumuksista tod. pahanhajuisista kakoista. Eikä kuulemma edelleenkään voi olla vilja-allergiaa tms. Sanoi, että tehdään maitoaltistus, mutta ilmoitti, että jos tulee Tehyn työtaistelu voi mennä vaikk 3 kk ennen kuin saa ajan. Että just joo.

Onneksi saatiin peruutusaika viime ke:lle altistukseen. Siellä oli uusi lekuri, joka ei ollut varmaan papereita katsonut ja oli kun tittelintuure, höpötti ja höpötti jotain mistä ei saanut selvää, kuin olisi ollut ADHD-tapaus, ihan tosi. Koko ajan vain höpötti iho-oireista ja sanoin, että tyttö lähinnä oireilee suolistolla ei iholla. Lekuri vaan, että mites ne iho-oireet. Että se puhu jotain, mistä en saanut selvää ja se ei jaksanut keskittyä mitä vastasin.

Siellä altistuksessa ei hoitajakaan muuta tehnyt kuin sanoi, että kun on niin hyvä iho, ei mitään iho-oireita. Sanoin, että kun meidän tyttö REAGOI MAHALLAAN ja SUOLISTOLLA! Ei mennyt jakeluun. Ei kuulemma oikei näytä maitoallergialta. Eikä ole lekurinkaan mielestä omituista jos joutuukin vielä 6 kk iässä syömään tunnin välein ( oksuna tulee liika pois eli yli 100 ml:n maitoannokset). Katsotaan viikko kotona ja pidetään oirepäiväkirjaa ja jos ei tutteli/semper pahenna tilannetta, niin luovutaan allergiasta.

Syvällä olen ns. Eipä sitten muuta kuin yksityiselle, kun ei tämä tästä muuksi muutu.

Mietin vaan, että miten siitä allergia-ajatuksesta voidaan luopua, kun tytöllä joka päivä vaikeaa ja kitinää, kun tulee oksuja ja kakkaa tehdään hirveellä tuskalla. Mutta sitten siellä altistuksessa kyllä meni läpi allergia lapsilla, joilla posket vähän punoittivat, mutta tyytyväisinä leikkivät ja nauroivat eikä kuulemma ole mitään suoliyms. oireita. En ymmärrä.

Taas tuli paasausta. Omaa pahaa oloani halusin purkaa pois.

Se on just sitä! Meillä lapselle tuli negatiivinen maitoaltistustulos kunnallisella, vaikka on tosi allerginen ja vain Neocate käy. Eivät noteeranneet refluksia allergiaoireeksi, iho siis meillä myös tosi hyvä ja siitä kyllä puhuttiin PALJON!

Varaa nyt siis hyvä ihminen jo se aika sinne yksityiselle! Jos aiot imettää, niin tiukenna sitä dieettiä, kun itsekin olet jo havainnut, ettei se rintamaito tuollaisenaan sovi. Ei mitään altistusta edes voi tehdä oireilevalle lapselle.

NallePuh!

Mitä mieltä olet siitä, että veritesti ja prick-testi näytti meillä negaa, saattaako silti olla allergia kyseessä? Meillä on altistukseen aika varattuna ja sitä ennen pidän oirepäiväkirjaa, nyt ensin muutamia päiviä semperillä ja aamulla on nyt sitten tarkoitus aloittaa kokeilu Almiron Peptillä. Mitä olet mieltä tuosta korvikkeesta? Itseä niin kovin epäilyttää, kun olen kuullut sen olevan niin epäsopiva monelle ja sitten kieltämättä häiritsee tuo maku aika lailla.. :ashamed: Voisiko sitä tosiaan kokeilla makeuttaa ensin hieman sokerilla?

Kiitos vastauksestasi! Ja toki muidenkin "tietäväisten"! =)

Meillä myös verikoe ja prick näyttivät molemmat negaa. Nuo kokeet mittaavat vain ja ainoastaan Ige(?) välitteistä allergiaa, allergia voi olla myös Igg (?) välitteinen ja sitä nuo kokeet eivät näytä. Varsinkin suolioireilijoilla on tavallista, että kokeet eivät sitä allergiaa paljasta.

Minulla ei ole oikein hyviä kokemuksia Almironista, meidän lapselle se ei käynyt. On toki monia muksuja, jotka juovat sitä ihan ongelmitta. Se on kuitenkin maitopohjainen korvike, vaikkakin maito on pilkottuna. Silti se ei kaikkein herkimmille käy. Tuosta sokerista en osaa sanoa, en ole kokeillut. Tuleehan siitä varmaan paremman makuista sokerilla maustettuna. Meillä lapsi ei suostunut Almironia juomaan, mutta Neocatea joi alusta asti mielellään, eikä sekään nyt minun mielestä kovin paljon paremman makuista ole! Jotkut lapset osaavat kieltäytyä sopimattomasta korvikkeesta, sillä se saattaa aiheuttaa pahoja tuntemuksia jo suussa. Meillä lapsi "osaa" jo aika hyvin kieltäytyä sopimattomista kiinteistä. Itse olen allerginen ja tiedän kyllä heti esim. omenaa syötyäni, että olisi kannattanut jättää syömättä. Voi olla myös ihan mahdollista, että lapsesi vierastaa korviketta, etenkin jos on ollut imetyksellä.

Meillä tuota juomattomuutta aiheutti Almironin aikaan myös pahentunut refluksi, joka kipeytti ruokatorven ja kurkun ja nieleminen sattui. Tilanne sitten pikku hiljaa laukesi Neocatella ja refluksilääkityksellä, ennen kuin paino ehti tippua kovin radikaalisti. Sairaalan mukaan tuossa meidän silloisessa tilanteessa ei ollut mitään vikaa!

Noita korvikkeita kokeillessa on tärkeää, ettei siinä ole muita muuttujia ja pahiksia sotkemassa. Lapsesi on onneksi vasta 4 kk, joten voit aivan hyvin jättää kiinteät pois ja etsiä ensin sopivan korvikkeen. Et saa varmaa tulosta tuosta korvikekokeilusta, jos rinnalla menee koko ajan esim. epäsopiva porkkana tai peruna! Lisäksi mielestäni kannattaa kokeilla yhtä maitoa kerrallaan. Annat esim. vain Almironia ja katsot mitä seuraa. Jos homma ei toimi, kokeilet sitten vain Neocatea jne. Jos monta maitoa menee rinnakkain, et tiedä missä on vika.

Meillä lapselle päästiin aloittamaan kiinteät vasta lähes 7 kk ikäisenä, kun oli ensin saatu oikea korvike ja sopiva refluksilääke. Hyvin on kasvanut käyrien yläpuolella!

Olen NallePuh82:n kanssa samoilla linjoilla. Ensin hyvä korvike ja sitten muut. Meillä tuo lääkäri on sitä mieltä että neocate on hyvä vaikkakin siitä tulee edelleen oireita. Lääkäri on sitä mieltä että maitokokeilut ovat tässä mutta itse aion vielä kokeilla ainakin tuota profylacia. On tosi vaikea tietää mikä sopii ja mikä ei jos oireet ovat koko ajan päällä vaikka antihistamiini menee rinnalla. Lääkärit eivät näe sitä arkea joten perustavat ajatuksensa siihen mitä näkevät. Meillä näkevät "hyvän vauvan" joka on tyytyväinen ja seurallinen. Kyllä toki tytön iho on terveen värinen niiltä osin missä ei ole ihottumaa, on jäntevä, kehittynyt normaalisti ja kaikki on päällisin puolin hyvin, mutta äitinä huomaan että kaikki ei ole hyvin kun tyttö ei viihdy juuri lainkaan yksin, heräileee tuon tuostakin heijattavaksi päiväunilla jne.

Rast, pric ja epicutaani testit eivät näytä positiivista kuin 30 %:lla allergisista lapsista koska testit on kehitelty aikuisten allergioihin. Lasten allergiat ovat kehittyneet eri mekanismin kautta joten nuo testit ovat turhia. Vasta kahden ikävuoden jälkeen niitä voidaan pitää kutakuinkin luotettavina. Meillä ei testit koskaan nättäneet plussaa vaikka allergikkoja olivatkin nuo kaksi ekaa. Tämä kolmas ei testeihin edes joutunut vaan suoraan altistukseen.

Tuo puheripuli kuulostaa siltä kuin olisi meidän lääkäri asialla. :LOL: Itse osaan suhtautua hyvin tuohon lääkäriimme ja uskallan pistää hanttiin. Esitän kiperiä kysymyksiä ja myötäilen kun huomaan menneeni vikaan. Asiantuntijaksi en itseäni luokittele, mutta kokemusta ja itseluottamusta asioiden kanssa on kertynyt roimasti kun tässä komannen allergikon kanssa painitaan. Pitäisi siirtyä tuonne histamiini sivuille hakemaan lisää tietoutta... Mutta lääkäreistä kannattaa imeä kaikki tieto mitä saa irti. Kysellä aina miksi ja minkä takia ja mikä aiheuttaa ja mihin perustuu. Niin saa kasvatettua omaa tietoutta.

Yhteistyössä