Kadonneet rauhalliset yöt??

Meillä neiti 10kk ja pari viikkoa sitten tapahtui jotain mikä sotki meidän perheen rytmit ja unet ihan totaalisesti.
Aikaisemmin tyttö on nukkunut tosi hyvin 20-08, ja olen kyllä kuullut että heräilee välillä mutta nukahtanut uudelleen ihan itse. Nyt ei puhettakaan enää, huutaa illalla nukkumaan käydessä tunnin tai pari. Ei auta silittely tai syli tai mikään, ilmeisesti väsymykseen lopulta nukahtaa. Heräilee viitisen kertaa yön aikana ja aina huutamaan, lopulta herää kokonaan viiden aikaan aamuyöstä ja on sitä mieltä että se on ihan sopiva aika nousta jo ylös. Sitten seittemältä ollaan taas väsyneitä ja nukkumaan takasin.

Olemme pitäneet puolen vuoden kieppeillä muutaman yön unikoulun jolloin oppi nukkumaan niin hyvin, mutta nyt se kaikki on kadonnut...neuvoja kaivataan että onko taas vaan jokin vaihe vai mikä on ja mitä minun kannattaisi tehdä. Sydäntä raastaa kun toinen huutaa...

Niin ja korvat tarkistettu ettei kipeä ole ja hampaitakaan ei näkyvissä ole...

Firesun (epätoivoinen) ja Vilma neitokainen 10kk
 
Korvat on tarkistettu eli niissä ei siis liene vika ja pissatulehduksestakaan ei varmaan ole mitään merkkejä, meillä se on joskus vaivannut...? Mut on sitten saattanut tulla jo lämpöä ja alapää on usein ollut punoittava ja pissa haiskahtanut.

Mulla tuli lähinnä mieleen se, että onko ruokavaliossa tapahtunut muutoksia? oletteko aloittaneet esim. hapanmaitotuotteet lähiaikoina?
 
Ettei vaan olisi ns. eroahdistusta? Onko ollut viime aikoina erityisen paljon äidin (tai isin) perään tai onko ollut muita merkkejä tällaisesta "yksinjäämisen pelosta"? Ainahan näitä erilaisia vaiheita lapsilla kaiketi tulee, ja joihinkin ei koskaan löydy mitään järkevää syytä. Voimia, kyllä se vielä helpottaa!
 
Kaverin pojalla alkoi myös noin 10 kk:n iässä yölevottomuus. Sitä ennen oli nukkunut kuin enkeli 3 kk:n iästä saakka. Oppi silloin seisomaan tukea vasten, ja samalla alkoi eroahdistus. Kaveri epäili näitä syyksi yöheräämisiin. Vielä yli vuoden ikäisenäkin nukkuu levottomasti, poskihampaat ovat tuloillaan. Samoin aamut ovat aikaistuneet. Nukkuuko vauva omassa huoneessaan vai teidän huoneessanne? Mieleen tuli myös nuo NallePuhin mainitsemat maitotuotteet.

Meillä poika on 9 kk ja välillä yöt ovat levottomia hampaiden ja uusien taitojen takia. Näitä vaiheita vaan tulee, eikä niille oikein voi mitään. Paljon jaksamista! Ei siinä taida muu auttaa kuin tarjota turvaa ja läsnäoloa yölläkin ja toivoa, että yörauha koittaa taas pian. :hug:
 
MEillä samaa, alkoi siinä 8kk iässä ja edelleen vaihtelevasti (10kk) . Eroahdistusta, seisomaan nousua, hampaita (4kk alahampaista, eikä vieläkään tosin näy eikä kuulu..), mitä lie..
Uskon, kuten PANTALAIMONkin sanoi, että nää on kausia ja tulee ja menee. Itse olen näinä hetkinä "luopunu" tiukoista periaatteista, aikasemmin olin jotenkin ehdottomampi nukutuksen, sylittelyn, hyssytyksen, oman sängyn sun muun suhteen. Nyt olen auttanu tyttöä iltaisin nukahtamaan ja välillä ottanu yöllä viereenkin.
Välillä unille meno on/oli ihan hirveää huutoa ja raivoa, syli vain pahensi. Lähellä olo oli ihan samantekevää, tuntui että vain pahensi asiaa. Tuolloin kyllä tajusin, että tyttö ei ollutkaan yliväsynyt vaan "virkeä", olin vanhan tavan mukaan antanu tytön nukkua liian myöhään vikoja pv unia, koska ennen se ei yöunille menoa ollut häirinnyt. Sitten aloin rajottaa pv unia siten, että tyttö heräisi viimeistään klo16.
Eli toinen mitä voi miettiä, on tosiaan pv unet. Siirtymäkausi voi olla menossa. Nukkuuko liikaa/liian vähä, mihin aikaan? Itse olen nyt huomannu, et nykyisin jos tyttö nukkuu reippaasti päivisin, aktiviteetti jää vähäiseksi ja yöt on heräilyä, itkua, pyörimistä yms. Paradoksaalisesti "huonot" pv unet (ei tietty liian vähäiset, kahdet on oltava..) ja hirvee meno päällä, niin illalla tyttö sammuu äänettä ja nukkuu ku tukki. Kääntöpuolena onkin välillä sit päivällinen narina ja kitinä :xmas:
MUOKS me pidettiin myös 6kk iässä unikoulua, nukkui syömättä sen 12h.. sit kuvioon palasi aamuyön maito, ja nyt vaihtelevasti, joskus nukkuu syömättä ja joskus ei.. Käsittääkseni on hyvin yleistä, et unikouluja joutuu "uusimaan" ..
 
Viimeksi muokattu:
Meilläkin oli rauhatonta noina "siirtymäkausina". Yleensä noi mysteerikaudet on meillä kestäny noin 2 vkoa. Vuoden iässä nukkumaanmeno aika siirtyi tunnilla, koska illalla ei meinannut saada poikaa rauhoittumaan juuri sen takia, kun ei vielä ollut tarpeeksi väsy. Ja toiset päikkärit jäi pois. Vähän voi olla säätöä, mut nopeaa ne lapset tottuu. Meilllä poika esim pääsi tosi nopeasti tarhan rytmiin mukaan. Voimia!
 
Meillä tyttö vajaa 7kk ja samanlaista hulinaa.

Tyttö on osannut nukahtaa itsekseen jo monen kuukauden ajan, mutta ehkä 1,5kk:n ajan olemme pitäneet unikoulua. Tyttö on iltaisin viety iltatoimien jälkeen sänkyyn, jonne on nukahtanut itsekseen noin 1-10 minuutissa. Tyttö on nukkunut putkeen useimpina öinä 7-10h, ja syönyt yöllä enintään kerran.

Nyt viikon ajan nukkumaanmeno on ollut todella takkuista - tyttö itkee, huutaa, raivoaa ja alkaa itkeä heti, jos hänet laskee sänkyynsä. Huutaa myös sillä sekunnilla, kun minä tai mies poistutaan sängyn vierestä. Tyttö herää öisin yli 10 kertaa ja itkee pahimmillaan tunnin kerrallaan selkä kaarella. Olo alkaa olla todella väsynyt, vaikka tätä kestänyt vasta viikon.

Alahampaat puhesivat kuukausi sitten ja silloin huutoa kesti muutamana yönä ja paljon vähemmissä määrin. Yläikenissä ei juuri näy merkkejä puhkeavista hampaista. Onkohan tämä jotain eroahdistusta vai mitä ihmettä. Toivottavasti kuitenkin joku vaihe, joka menisi pian ohi.
 
Eroahdistuksen kannalle olen itekin päätynyt että sitä taitaa olla...on muutenkin koko ajan puskemassa syliin. Toissa yönä oli mummolassa hoidossa yhden yön ja siellä oli nukuttu 21-08 ja kuulemma herännyt kerran mutta ei edes itkenyt...että enpä tiedä sitten.

Tuli vaan mieleen että voiko noin pieneen vaikuttaa kun vaihdettiin hänen huoneessaan järjestystä ja sänky eri kohtaan, eli siis nukkuu omassa huoneessaan, niin on ollut jo nelisen kuukautta, sitä ennen oli meidän makuuhuoneessa.

Niin ja ruokavaliossa ei suurempia muutoksia, hapanmaito tuotteita maisteltu, mutta ihan muutama lusikallinen silloin tällöin.
 
Firesun: Luin jostain toiselta palstalta, että erään vauvan huoneessa oli vaihdettu järjestystä. Pinnäsänkyä vastapäätä oli laitettu tummanruskea lipasto, jota ei aiemmin pinnasängystä ollut nähnyt. Vauva alkoi silloin nukkua levottomasti, heräsi yöllä huutaen, eikä rauhoittunut helposti. Tilanne helpotti, kun lipasto poistettiin kokonaan huoneesta! :O

Saattaa siis olla, että vauva kokee uuden järjestyksen jotenkin huonona. Meidän on niin vaikea tietää, mikä noin pientä ahdistaa tai pelottaa. :( Vaikka tämän ikäiset eivät osaa pelätä mörköjä tai muita mielikuvituksen tuotteita, saattavat tuollaiset konkreettiset jutut kuitenkin jostain syystä pelottaa.
 
Moi,

Meillä tytär on 6 kk vanha ja samanlaiset nukkumaanmeno-ongelmat alkoivat muutama viikko sitten. Joka ilta huutoa 45 minuuttia ennen yöunia.

Googlailin apuja aiheeseen ja vastaani tuli kirja: The baby whisperer solves all your problems.
Siellä on menetelmä Pick up / put dow. Noudatettiin tätä ohjelmaa säännöllisesti joka ikinen ilta ja IHME tapahtui kuudentena iltana! Tyttö nukahti täysin ilman itkuja ja yöllä herätessä rauhoittamiseksi riittää pelkkä tutin anto.

Pick up / put down lyhykäisyydessään:

- Kun lapsi itkee sängyssään yritetään aluksi puhua rauhoittavasti ja antaa "tassuhoitoa" tai silittää. Jos ei toimi (meillä ei toiminut), niin nostetaan lapsi syliin ja rauhoitellaan. Samalla sekunnilla, kun rauhoittuu lasketaan takaisin sänkyyn (ettei nukahta syliin). Jos alkaa itkeä heti alas laskettaessa, niin lasketaan kuitenkin alas asti sänkyynsä ja nostetaan heti uudestaan. Tätä toistetaan, toistetaan, toistetaan.... Nosto, rauhoittelu, alas, rauhoittelu, nosto, rauhoittelu, alas, rauhoittelu...

- Tätä samaa tehdään myös yöllä, jos lapsi alkaa itkeä kesken unien.

- Meidän tyttö ei aina rauhoittunut edes sylissä ja kirjan ohjeiden mukaan lasta rauhoitellaan max 3 min, jos ei rauhoitu, lasketaan alas sänkyynsä ja nostetaan heti uudestaan. Meidän tyttö rauhoittui monesti heti kun laskettiin takaisin omaan sänkyyn.

- Uskomatonta kyllä, vaikka koko homma veisi tunnin tai yli, niin ilta illan jälkeen nostaminen alkaa vähentyä ja vähentyä, kunnes sitä ei tarvita enää ollenkaan.

- Tämä menetelmä ei (välttämättä) vähennä itkemistä, mutta tässä lapsi saa itkeä turvallisessa sylissä ja häntä lohdutetaan.

- Hyvä kirjan neuvo oli myös se, että tämä kannattaa aloittaa viikonloppua vasten ja yhdessä isän / jonkun apurin kanssa, koska yksin se on liian raskasta!

Suosittelen lämpimästi tätä kirjaa.

Voimia kaikille!
 
minä kans opetin vauvan aikoinaan (6kk iässä) nukahtamaan tuon tracy hoggin kirjan avulla. se on ihan paras teos! siinä myös kerrotaan lapsien eri temperamenteista ja miten ne on otettava huomioon unikoulussa. ja sit et ei kannata ihan joka äkinään rynnätä heti vauvaa rauhoittelemaan, sillä monet lapset rauhoittuu ihan itsekseenkin. mut unikoulun alussa menin kyl aika nopeaa hätiin. ja kyllä niitä lasten itkuja oppii erottaan, et millon on hätä ja millon kiukku. tuossa unikoulussa opetetaan vauva nukahtamaan itse, joten en tiedä onko firesunille paljon apua. mut löytyy siitä muitakin hyviä neuvoja =)
nykyisin jos vauva meillä herää itkeen tai ennen nukkumaanmenoa huutelee eikä sillä tunnu olevan hätä niin annan pari minuuttia ihan rauhassa huudella ja katson rauhoittuisiko se siitä. usein rauhoittuu. pari kertaa saatan käydä silitteleen, jos on oikein äkäisellä päällä.
 
Viimeksi muokattu:
Vähän tuota Tracy Hoggia mukaillen meilläkin pidettiin unikoulua siinä puolen vuoden kieppeillä ja silloin tosiaan oppi nukahtamaan itse. Nyt kun oli tämä parin viikon jakso niin siihen ei auttanut mitkään nostelut ja silittelyt. Mutta jostain syystä meillä on palattu takaisin vanhaan, eli nukutaan 20.30-08, näin on nyt muutama yö mennyt. En sitten tiedä mikä auttoi.

Nyt vaan toivon että nää jatkuu =) sitä on ihan kuin eri ihminen kun saa nukuttua
 

Yhteistyössä