kadonneet/harventuneet kuukautiset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "pilkku"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"pilkku"

Vieras
Kuukautiseni ovat aina olleet suht koht säännölliset kunnes vuosi sitten kierto heitti häränpyllyä. Viimeisen vuoden aikana minulla on ollut kolmet kuukautiset. Terveydenhoitajalla kävin kesäkuussa ottamassa papan, kilpirauhasarvot, sukupuolitautitestit ym ja kaikki ok. Lääkäriin olen menossa parin viikon kuluttua.
Mistäköhän tällainen ongelma on yhtäkkiä tullut? Kellään kokemuksia vastaavasta?

No mistä nyt yleensä niitä tulee... Ei ihmisen hormonitoiminta aina ole samanlaista, kai nyt tuo pitäisi aikuisen ihmisen tajuta. Voi riippua iästä, stressistä, laihtumisesta jne jne.

[QUOTE="vieras";25588945]Olipas taas asiallinen vastaus edellinen. Hyvä, että testit on otettu. Tossa tilanteessa seuraavaksi varmaan aloitetaan hormonikuuri.[/QUOTE]

Lisään, että mulla tehtiin näin ja se onneksi auttoi, yksi viikon kuuri. Mutta eipä siinä syy sen tarkemmin selvinnyt. Vähän jäi kaivertamaan, ettei vaan olis mitään vakavampaa mikä olisi ton aiheuttanut. Mutta näillä mennään.

[QUOTE="nanna";25588977]mullaki on ollu viimeks puol vuotta sitten kuukautiset. Haluttais viel lapsikin mutta kestä aina pikkusen odotella milloin epäsäännölliset menkat tulis[/QUOTE]

Kannattaisikohan noita yrittää säännöllistää? Meinaan itsellä jäi 3kk välistä ja sain tk:hon akuutin ajan, koska muutoin olisi kestänyt yli 2kk ajan odotus.

Mikä "pilkku" sun painoindeksi ja rasvaprosentti on? Minkä ikäinen olet? Onko sulla syömishäiriötä? Ootko alkanut harrastaa jotain kovempaa liikuntaa? Muuttuiko sulla joku juttu elämäntilanteessasi silloin, kun tuo häränpylly tapahtui?

Mua tutkittiin kanssa ja hutkittiin yhdessä vaiheessa, kun kuukautiset vuosien säännöllisyyden jälkeen loppuivat ja olivat olleet 4-6kk poissa. Lääkärikin totesi, että kaikkien arvojen perusteella olen harvinaisen terve ihminen - siis jos ne kuukautiset vain eivät olisi loppuneet. Mitään ei löytynyt - muuta kuin se, että olin menkkojen osalta juuttunut johonkin follikkelivaiheeseen. Hormonit eivät auttaneet. Kunnes tajusin itse, että vaikka bmi oli juuri normaalin minimirajoissa, rasvaprosenttini oli superalhainen ja kroppani oli mennyt "esipuberteettitilaan". Lisäsin ruokaa ja vähensin liikuntaa ja noin +3 kiloa myöhemmin kuukautiset tulivat takaisin. Siksi kyselin noita ruoka- ja painojuttuja.

kiitos asiallisista vastauksista. Olen kolmekymppinen, en rasvaprosenttia tai painoindeksiä tiedä mutta ylipainoa on n. 15kg... tosin ollut koko aikuisiän paino sama et ei mielestäni se niin kauheasti vaikuta kuukautisiin? Tosiaan olisi kolmas lapsi haaveissa mutta heti kun yritys aloitettiin niin kuukautiset muuttui.

Mitkä ne sun kilpirauhasarvot olivat? Onko suvussa vajaatoimintaa? Mulla oli tossa välillä kanssa kuukautiset kadoksissa, taisi vuoden aikana olla vaan parit kolmet. Lääkärillä syytä kuukautisten puuttumiseen ei löytynyt. Mutta mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta ja lääkityksestä huolimatta kroppa oli hitusen vajaatoiminnalla. Tämä ja 20 kg:n ylipaino vei kuukautiset mennessään. Nykyään, kun lääkitys taas ok, kuukautiset ovat normaalisti.

Yhteistyössä