Kadehdin ihmisiä jotka ovat lähtöisin ei-uskovaisesta perheestä eikä ole

  • Viestiketjun aloittaja ongelma tämäkin
  • Ensimmäinen viesti
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Nefernefernefer:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ss:
tiedän vl piirit niin hyvin, että sinne ei selittelyt auta.
on helpompi ku et sano mitään, niin meki tehdään. :)
jokainen elää omaa elämää, sehän on selvää, mutta joistakin asioista on vaiettava. mutta he kyllä seuroista ja virsistä saavat puhua koska vain ja missä vain.....
Sekin on kiusallista kun jossakin juhlissa ollaan missä paljon vl-väkeä, tervehtivät toisiaan isolla äänellä Jumalan terve, mutta meitä muita kätellään vaisusti tuskin mitään sanoen.:(
Tuntee itsensä toisen luokan kansalaiseksi.
Minä sanoin tuosta kerran sukulaisille. Sanoin, että tulee tosi paha mieli, kun muita tervehditään kädestä, meidät ohitetaan luimistellen ja kiireellä. He sanoi, että mitä teille sitten muka voi sanoa, että tuntuu järjettömältä sanoa kädestä pitäen, että hei.

Nooh, siihen sanoin, että no sitten se teistä tuntuu järjettömältä, mutta meistä tuntuu pahalta, koska meitä ei tervehditä millään tapaa.
No haluaisitteko te sitten, että teille sanottas "JUMALAN TERVE" tai "RAUHAA"? :D
Ei vaan reippaasti Hei tai päivää :)
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ei vaan reippaasti Hei tai päivää :)
No se niiden tervehdys on semmonen uskisjuttu, niin sitten ne meneekin ehkä puihin, kun muistaa, että tolle ei sanotakaan Jumalan terve... Ehkä ne ei tee sitä minkään merkiksi, vaan taitamattomuuttaan?

Totta on, et normaali ihmiset sanois, että moi tai hei tai päivää. :D
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Nefernefernefer:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ei vaan reippaasti Hei tai päivää :)
No se niiden tervehdys on semmonen uskisjuttu, niin sitten ne meneekin ehkä puihin, kun muistaa, että tolle ei sanotakaan Jumalan terve... Ehkä ne ei tee sitä minkään merkiksi, vaan taitamattomuuttaan?

Totta on, et normaali ihmiset sanois, että moi tai hei tai päivää. :D
Mun mielestä nämä Jumalan terveet ym. voisi tehdä pienemmällä profiililla silloin kun on "muitakin" paikalla :)
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Nefernefernefer:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ei vaan reippaasti Hei tai päivää :)
No se niiden tervehdys on semmonen uskisjuttu, niin sitten ne meneekin ehkä puihin, kun muistaa, että tolle ei sanotakaan Jumalan terve... Ehkä ne ei tee sitä minkään merkiksi, vaan taitamattomuuttaan?

Totta on, et normaali ihmiset sanois, että moi tai hei tai päivää. :D
Mun mielestä nämä Jumalan terveet ym. voisi tehdä pienemmällä profiililla silloin kun on "muitakin" paikalla :)
No nehän on vähän outoja... Mä muistan, että lapsena sanottiin aina kavereille rauhaa veli ja rauhaa sisko. Se oli semmonen vitsi meillä oikeestaan. Ei oo muuten tullut tommosta käytettyy, se on niin outo. :D Ei noiden tervehdysten tarkotus ainakaan sais olla porukan erottelu.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Nefernefernefer:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Nefernefernefer:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ei vaan reippaasti Hei tai päivää :)
No se niiden tervehdys on semmonen uskisjuttu, niin sitten ne meneekin ehkä puihin, kun muistaa, että tolle ei sanotakaan Jumalan terve... Ehkä ne ei tee sitä minkään merkiksi, vaan taitamattomuuttaan?

Totta on, et normaali ihmiset sanois, että moi tai hei tai päivää. :D
Mun mielestä nämä Jumalan terveet ym. voisi tehdä pienemmällä profiililla silloin kun on "muitakin" paikalla :)
No nehän on vähän outoja... Mä muistan, että lapsena sanottiin aina kavereille rauhaa veli ja rauhaa sisko. Se oli semmonen vitsi meillä oikeestaan. Ei oo muuten tullut tommosta käytettyy, se on niin outo. :D Ei noiden tervehdysten tarkotus ainakaan sais olla porukan erottelu.
Itsestä edelleenkin tuntuu pahalta jos joku pilkalla näitä tervehdyksiä sanoo mutta selvähän se että hauskaltakin tottumattomien korvissa kuulostaa :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nefernefernefer:
No haluaisitteko te sitten, että teille sanottas "JUMALAN TERVE" tai "RAUHAA"? :D
No jos vaikka ihan "terve" vaan... Meillä päin tekevät näin, ainaki oma kokemus sellainen (ei kaikki, mutta useimmat). Samalla tavalla kätellään mutta ei vaan sanota sitä "jumalan".

Yks ikävänlainen kokemus on mulla suviseuroista, jossa oli sukua koolla siinä, oltiin sisarusten kans vähän ku omassa piirissä. Serkkuja kans siinä lähellä, yks niistä sit kulki meijän ryhmän läpi, ei tervehtiny ketään vaan meni suoraan toiseen porukkaan muita tervehtimään ja juttelemaan. Ois nyt edes kiertäny meijät jos ei viitsi tervehtiä. (Ja mun sisarukset on sentään vanh.lestadiolaisia, mut ei ilmeisesti riittävän hyviä sellaisia. Jotenki jääty muusta suvusta syrjään..) :D
 
km
Alkuperäinen kirjoittaja hellari:
Mun onni on, että asun kaukana sukulaisistani. Koko nuoruus meni tiukasti helluntaikuvioissa, mutta nyt saan elää omaa elämääni ilman uskonnon kahletta. Uskon kyllä omalla tavallani ja sillä on isokin merkitys, mutta en enää halua katsoa maailmaa mehupillin läpi eli rajoittuneesti ja nähdä kaikkea joko mustana tai valkoisena. Liityin kansankirkkoon jo vuosia sitten ja kävin riparin yksityisesti raskausaikana pari vuotta sitten.
Oliko sun vanhemmat hyvinki tiukkoja asioissa?

Itse ollaan helluntailaisia ja ollaan miehen kanssa puhuttu just tästä että ei haluta pakottaa tai painosta omia lapsiamme tässä asiassa. Luonnollisesti kasvatuksen perustana on meidän arvopohjamme ja kulkevat kokouksissa mukana niin kauan kun heitä ei voi yksin kotiin jättää niiden ajaksi, mutta sit ku ovat isoja koululaisia niin emme halua pakottaa tai painostaa esim kokouksissa kulkemiseen vaan saavat jäädä kotiin jos eivät halua mukaan. Samoin jos haluavat rippikouluiässä mennä riparille ja liittyä evlut kirkkoon niin saavat tehdä sen. Tai jos eivät halua uskoa mihinkään niin sitten eivät usko eikä se meille kuulu. meidän mielestä jokaisen pitää saada tehdä omat valintansa tässä asiassa ilman että tulee painostusta perheen suunnalta.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
No minä olen lestadiolainen ja kyllä osaan juhlissa tervehtiä myös ei-uskovaisia kädestä pitäen. Käytöstavat ne olla pitäis jokaisella..
Hienoa! Teitäkin on paljon. Mitä luulet, miksi meitä ex-lessuja ei "osata" tervehtiä kädestä. Siis toiset ei osaa.
 
km
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
No minä olen lestadiolainen ja kyllä osaan juhlissa tervehtiä myös ei-uskovaisia kädestä pitäen. Käytöstavat ne olla pitäis jokaisella..
Hienoa! Teitäkin on paljon. Mitä luulet, miksi meitä ex-lessuja ei "osata" tervehtiä kädestä. Siis toiset ei osaa.
Siis eikö lestadiolaiset tervehdi kädestä?? Miten sitte?? :O
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Itsestä edelleenkin tuntuu pahalta jos joku pilkalla näitä tervehdyksiä sanoo mutta selvähän se että hauskaltakin tottumattomien korvissa kuulostaa :)
No mä oon itse helluntailainen ollu aina... Tuo "rauhaa veli" on kyllä oikeasti jotenkin hassu tervehdys. Selkään kuuluu samalla hakata tietysti kovaa. ;)
 
km
Alkuperäinen kirjoittaja Nefernefernefer:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Itsestä edelleenkin tuntuu pahalta jos joku pilkalla näitä tervehdyksiä sanoo mutta selvähän se että hauskaltakin tottumattomien korvissa kuulostaa :)
No mä oon itse helluntailainen ollu aina... Tuo "rauhaa veli" on kyllä oikeasti jotenkin hassu tervehdys. Selkään kuuluu samalla hakata tietysti kovaa. ;)
Mä en oo huomannu että tota käyttäis muut kuin vanhemmat ihmiset ja vain uskovien kesken - ainakin meidän tuttavapiirissä. Nuoret ei ainakaan meidän seurakunnassa käytä tollasta vaan tervehtivät ihan "normaalisti" toisiaan.
 
no
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ss:
tiedän vl piirit niin hyvin, että sinne ei selittelyt auta.
on helpompi ku et sano mitään, niin meki tehdään. :)
jokainen elää omaa elämää, sehän on selvää, mutta joistakin asioista on vaiettava. mutta he kyllä seuroista ja virsistä saavat puhua koska vain ja missä vain.....
Sekin on kiusallista kun jossakin juhlissa ollaan missä paljon vl-väkeä, tervehtivät toisiaan isolla äänellä Jumalan terve, mutta meitä muita kätellään vaisusti tuskin mitään sanoen.:(
Tuntee itsensä toisen luokan kansalaiseksi.
Minä sanoin tuosta kerran sukulaisille. Sanoin, että tulee tosi paha mieli, kun muita tervehditään kädestä, meidät ohitetaan luimistellen ja kiireellä. He sanoi, että mitä teille sitten muka voi sanoa, että tuntuu järjettömältä sanoa kädestä pitäen, että hei.

Nooh, siihen sanoin, että no sitten se teistä tuntuu järjettömältä, mutta meistä tuntuu pahalta, koska meitä ei tervehditä millään tapaa.
OHO :(
 

Yhteistyössä