Kaavinta vai lääkkeellinen tyhjennys?

• Viestiketjun aloittaja onnetonyrittäjä
  • Ensimmäinen viesti
Osanottoni!

Ei kaavinnassakaan ole mitään ns. palautumisaikaa.
Meille sanottiin kotiutushetkellä, että 'uutta vaan heti yrittämään'

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Miracles:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Miracles:
:hug:

Mulle tehtiin lääkkeellinen tyhjennys sairaalassa ja voin kyllä sanoa, että oli FYYSISESTI erittäin kivuton ja "helppo".
Millä viikolla tehtiin? :(
Tuulimunaraskaus oli mulla ja viikkoja 9+jotain.
Okei. Kiitti, kun vastasit. :)
Ole hyvä. :flower:
Tosissaan mun ei tarvinnu ottaa yhtään särkylääkettä tms. Ja onnistui siis hyvin, pääsin illalla pois sairaalasta kun ultrasivat, että kohtu oli tyhjentynyt.
Voimia! :hug:

Mulle on tehty useempi kaavinta. Eivät edes tarjonneet lääkkeellistä mun verenvuotosairauden takia.
Oli nopea toimenpide ja vuoto loppui muutamassa päivässä. Hormoonit tasottui nopeasti ja olokin korjaantui nopeesti...ainakin fyysisesti.
Kipuja ei ollut kuin sen ekan päivän.

Mulla meni kesken viikoilla 9-14 ja neljästi.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Yainaba:
Mulle on tehty useempi kaavinta. Eivät edes tarjonneet lääkkeellistä mun verenvuotosairauden takia.
Oli nopea toimenpide ja vuoto loppui muutamassa päivässä. Hormoonit tasottui nopeasti ja olokin korjaantui nopeesti...ainakin fyysisesti.
Kipuja ei ollut kuin sen ekan päivän.

Mulla meni kesken viikoilla 9-14 ja neljästi.
Voi.. Osanotot sinulle. Löytykö keskenmenoihin syytä?

Mulla oli kolme vuotta sitten keskeytynyt keskenmeno. Kohtua yritettiin vuorokauden ajan tyhentää lääkkeillä ja tuskat oli aivan kamalat... Lopulta raskausmateriaali saatiin ulos pihdeillä kohdunkaulakanavasta, johon se oli jumiutunut.

Itse en enää suostuisi lääkkeelliseen.

Vieras
Itselläni ihan hyvä kokemus lääkkeellisestä tyhjennyksestä.

Eli kuukausi sitten rv 12+ todettiin sikiön kuolleen kohtuun jo viikoilla 7+5 eli kyseessä keskeytynyt keskenmeno. Sain lääkkeet sairaalasta kotiin mukaan ja illalla otin ne. Kivut olivat ihan luonnollisestikin kovat (ihan parin päivän ajan) ja vuoto todella runsasta, mutta hyvin tyhjeni kohtu. Parin kolmen päivän päästä oli jo täysin normaali olo.

Viikon päästä kävin vielä uudestaan ultrassa, kun oli jonkinmoisia alavatsakipuja. Lääkäri ultrasi ja sanoi, että kohtu on tyhjentynyt, mutta johonkin kanavaan oli tavaraa vielä jäänyt. Antoi varulta vielä uuden annoksen lääkkeitä, otin ne. Tämä uusi annos ei enää aiheuttanut kipuja, mutta tulipahan ainakin kaikki ulos. Itselläni siis ainakin tämä vaihtoehto toimi, enkä kaavintaa olisi missään nimessä halunnutkaan.

Minulle tehtiin lääkkeellinen tyhjennys 15.6. kokemuksena todella rankka mutta kaikki meni kuitenkin hyvin. Kohtu tyhjeni itsestään ja vuotoa kesti tasan 5 viikkoa. Tarkastuksessa kävin neljän viikon kuluttua ja gyne sanoi kaiken olevan kunnossa. Kävin ennen gynen tarkastusta myös akupunktio hoidossa joka varmasti myös vaikutti siihen, että kohtu tyhjeni hyvin.

Jos otat tuon lääkkeellisen tyhjennyksen ja vuoto alkaa jo sairaalassa niin suosittelen, että jäät sairaalaan seuraavaksi yöksi. Minulla kävi nimittäin niin, että olin todella huonovointinen oksensin ja minua pyörytti, supistukset oli todella kovat. Pidä myös huoli siitä, että et vuoda liikaa tai liian vähän.

Alkuillasta kun vuoto alkoi kuvittelin pärjääväni kotona kun hoitaja sanoi, että saan lähteä sitten kotiin 3 tunnin seurannan jälkeen.

Kotona en olisi pärjännyt ollenkaan yksin onneksi mieheni oli hoitamassa minua. Kivut oli siis kovat niin kun kuuluu olla. Surullisinta oli että jouduimme kertomaan 9 vuotiaalle tyttärellemme joka palveli minua viellä seuraavana päivänä. Minulla oli raju vuoto ainoastaan silloin 15.6. välisenä yönä. Seuraavana päivänä vuoto selvästi väheni. Tilalle tuli hartijakipuja ja päänsärkyä. Silloin tiesin että kaikki ei oe tullut ulos ja soitin akupunktio hoitajalle, joka otti minua vastaan samana iltana. Pisti neulat tiettyihin pikkoihin ja onneksi vuoto alkoi uudelleen kunnolla. Päänsärky helpotti jo hoitopöydällä ja hartijakivut jäi pois seuraavana aamuna.

Kaavinta on helppo toimenpide joka tehdään nukutuksessa, mutta lääketyhjennys sääsää naista enemmän. Itse tiedän, että jos en olisi käynyt akupunktio hoidossa vuodon vauhdittamiseksi niin kaavinta olisi ollut tarpeen. Silti olen sitä mieltä, että lääkkeellinen tyhjennys on hyvä asia ja valitsisin sen uudelleen jos olisi tarve.

Minä soitin polille seuraavana päivänä missä menasivat että pääsen toimenpiteeseen vasta suraavalla viikolla. Vaadin kuitenin että lääkitys pitää antaa samana päivänä kuten oma gyne oli luvannut. Pääsin sitten päivystys ajalla illalla toimenpiteeseen.

vieras
Suosittelen lämpimästi lääkkeellistä. Itselläni siitä hyvät kokemukset. Tehtiin rv 12 ja pääsin saman iltana jo kotiin, kipulääkettä söin ehkä kolme burana 500mg, panacodia tarjottiin mutten ottanut kun kivut eivät olleet niin kovat. Paranin tosi nopeasti, vuoto kesti noin viikon.

Mulla oli esikoisen jälkeen keskeytynyt keskenmeno, ja hölmönä valitsin ne lääkkeet, kun kuvittelin olevan helpompi vaihtoehto.

Mulla on korkea kipukynnys, mutta ne kivut oli kuin synnytyssupistukset pikakelauksella, aivan helvettiä.
Kotiin lähdin sen kolmen tunnin tarkkailun jälkeen, taju meinasi lähteä siinä pihalla kyytiä odotellessa.

Kipuja kesti pari päivää, vuotoa useampia viikkoja. Tais olla melkein 2kk siitä hommasta, kun yhtäkkiä nousi 40 asteen kuume, vatsa oli niin kipeä ettei sängystä päässyt itse ylös, saati suorassa kyennyt seisomaan.

Jotainhan sinne oli jäänyt, kohtutulehdus, hevoskuuri antibiootteja ja kaavintaan sitten kuitenkin.
Kaavinta olikin sitten nopea homma, eikä minkään valtakunnan kipuja. Pari tuntia pidempi tarkkailu kuin lääkkeellisen jälkeen ja illalla kotiin, jälkivuoto niukka ja lyhyt.

En ikinä enää suostuisi niihin lääkkeisiin, vaikka lähipiirissä on niitäkin, joilla ne on toimineet.

"Liina"
Minulla todettiin keskeytynyt keskenmeno viikolla 11+2. Sikiö oli kuollut viikolla 9+4. Ainut oire km:stä oli lieventyneet raskausoireet. Sain ajan lääkkeelliseen tyhjennykseen 4 päivän päästä sairaalaan. Halusin itse nimenomaan sairaalaan, koska epäilin tyhjennyksen onnistumista vuodottomuuden takia jo etukäteen. Lääkkeellistä yritettiin sitten 1,5 vuorokautta, jolla saatiin aikaiseksi ainoastaan alavatsa tosi araksi, väliaikaisia supistuksia ja pientä vuotoa joka hiipui muutamassa tunnissa. Lääkkeitä annettiin yhteensä 14 kpl vaginaan ja 4 kpl suun kautta (normaali määrä kai 4-6 kpl). Lopulta kun 6 viimestä lääkettä ei vaikuttanut ollenkaan, päädyttiin kaavintaa. Pelkäsin nukutusta tosi paljon, mutta itse toimenpide oli helppo. Vuosin runsaasti toimenpiteen jälkeen (kuulemma hyvä asia) ja vuoto niukkeni tosi nopeasti. Särkyyn riitti normaalit särkylääkkeet. Toivuin fyysisesti noin vuorokaudessa, enää on menkkamaista jomotusta ja niukkaa vuotoa (toimenpiteestä alle 2 vrk).

Gynekologin mukaan mulla on taaksepäin kallistunut kohtu ja istukka oli vielä ihan kohdun takaosassa. Tämä oli ilmeisesti syy, miksi lääkkeellinen tyhjennys epäonnistui. Sairaalan periaate kuitenkin oli, että kaksi päivää yritetään lääkkeillä. Onneksi en ottanut lääkkeitä kotiin, odottaisin varmaan vieläkin tyhjentymistä kotona. Jos joudun ikinä samaan tilanteeseen niin haluan suoraan kaavintaan. Kaksi päivää sairaalassa odottamassa kipujen kanssa (särkylääkkeitä sai kyllä tarpeen mukaan), suurimman osan ajasta ilman ruokaa (varmuuden vuoksi) ja epätietoisena siitä, että yritetäänkö vielä lääkkeillä vai pääsenkö kaavintaan oli vähän liian rankkaa jo pelkän keskenmeno-kokemuksen jälkeen.

"vieras"
Otan osaa. Minulle kävi noin vuosi sitten. Oli kasvu pysähtynyt 7 vk ja 10 vkn ultrassa ei ollut sykettä. Kävin keskussairaalassa ja antoivat lääkkeet. Kummasti oli jäänyt jurraamaan keskenmeno päälle eli mitään ei tapahtunut, mutta kyllä lääkkeillä tuli aika iisisti eikä tarvinnut kaapia.

Eli ehdottomasti lääkkeellinen tyhjennys minun mielestäni.

Yhteistyössä