Kaatuuko taloutenne 10 euroon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kerttuliisa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mies kävi hakemassa pojalle sukset tänään. Hän oli ainoa heidän luokkalaisista jolla ei ollut suksia.. Tosi kurjaa pojan kannalta siis.. lupasin maksaa ne sitten miehelle takaisin. Mies on viime aikoina kustantanut pojan jäkisvarusteet joten sen vuoksi lupasin maksaa ne takaisin. On kohtuutonta pyytää vain mieheni ostamaan kaiken pojalle.

Juu.. ja mulla voi kaatua ihan tuohon kymppiikin talous.

Alkuperäinen kirjoittaja endie:
mä en edelleenkään tajua miksei voi ennakoida asioita ja vaikka koittaa säästää. kyllä jokainen voi vaikka sen 5 -10euroa kuussa nipistää syrjään...
suomessa onneks aika hyvin pidetään huoli lapsiperheistä.

Sikäli olen jäävi sanomaan, että meillä on hankittu lapsille välineitä, mutta siitä huolimatta. Menoeriä on todella paljon muitakin kuin urheiluvälineet, varsinkin monilapsisissa perheissä on aina jotain mikä jää joltain pieneksi, rikkoutuu ja on välttämättä hankittava juuri hetkellä. ei säästäminen aina onnistu. Kirpputoreille on meiltä matkaan n. 50-100 km ja jokainen niitä kiertävä tietää, ettei ensimmäiseltä reissulta edes välttämättä löydä mitään kunnollista! Eri asia jos kirpparit ovat vieressä ja on mahdollista kierrellä niitä ajan kanssa. Lisäksi välineitä voi joissakin perheissä joutua ostamaan useammatkin.
Olen löytänyt ja hankkinut esim. luistimia tutuilta, mutta hiihdettäviä suksia en ole kertaakaan onnistunut kohtuuhintaan löytämään. Ovat kai aika haluttua tavaraa. Niinpä on sitten jouduttu hankkimaan suksipaketit uusina. Melkoinen menoerä laittaa esim. isomman koululaisen suksipakettiin 199 e, mutta pakkohan se on.
Osa meidän lapsista tykkää hiihdellä vapaa-aikana, osa ei.
Siis tarkoitan, että aina on helppoa arvostella ja katsoa asioita vain omista lähtökohdistaan käsin.

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Alkuperäinen kirjoittaja heh:
Röökiin löytyy aina rahaa, muttei lasten urheiluvarusteisiin....

Ei kaikki pienituloiset polta, että turha yleistää.

Mutta yllättävän monella köyhällä löytyy aina rahaa röökiin, siihen voi mennä esim kolmas tai neljäsosa tuloista (=tuista).

Alkuperäinen kirjoittaja mikä on sun logiikka ??:
Alkuperäinen kirjoittaja Ammattilainen:
Mä en kans jaksa käsittää miksi niin monet ihmiset elää kädestä suuhun, et aina pitää viimieisillä peneillä ostaa ruokaa ja tili on tyhjillään monta päivää ennekuin tulee uutta rahaa. Mulla ainakin ptiää olla muutaman sadan euron "puskurirahasto", on ollut ihan aina, myös opiskelijana. Pakko varautua ennakoimattomiin tilanteisiin kuten sairastumiseen tai auton/jääkaapin tms hajoamiseen.

Eli vastaan, että ei kaadu talous ihan kympistä. :xmas:

Kaikilla ei oikiasti ole varaa säästää niin paljoa, että kertyisi satoja euroja säästöön.

niin että ei siis kannata edes alkaa säästämään vai ? etkö tiedä että pennissä se on miljoonankin alku..

En kai mä missään väittänytkään ettei kannattaisi säästää. Mutta kun jotkut ei tajua sitä, että kaikilla ei ole mitenkään varaa pitää satojen eurojen säästöjä.

jos sä nyt alat esim säästää tyttös ens talven luistimiin / suksiin niin eiköhän se onnistu ? pitää ottaa tavoite johon säästää. ja jos ei ole tavoitetta niin senku laittaa sen 5-10e aina kuussa sivuun niin jo vuodessa se tekee max 120 euroa ja sillä voi vaikka lapselle ostaa jo jotain tarpeellista kivaa. ..

Otsikon perusteella olisin jo vastannut, että ei todellakaan kaadu. Eikä toivottavasti kovin monella muullakaan. Tässä tapauksessa on kuitenkin mun mielestä vähän eri asiasta kyse.

Periaatteessa oon sitä mieltä, että totta kai perheen kuuluu hankkia ne välineet, mitä koulussa tarvitaan. -Olin ymmärtävinäni, että koululaisista tässä lähinnä kyse?- Kuitenkin nyt on niin, että kaikilla pienituloisilla ei ole varaa, ja keskituloistenkin tarttee toisinaan pistää asioita järjestykseen.

Esim. jos perheessä vaikka ees kolme lasta, tulee jo hintaa, jos uutena joutuu ostamaan SEKÄ luistimet ETTÄ sukset kaikille. Kierrätystä voi yrittää, mutta entä jos on sama jalkakoko, ja kaikilla samana päivänä luistelua? Sillon kai joku jää ilman niitä. Hyvin ymmärrän, jos jossain perheessä ostetaan vaikka vuorovuosin sukset ja luistimet, lapsella kun ne ei välttämättä mene kuin sen yhden vuoden. Ja täällä meillä päin ne hiihtopäivät on todella vähissä. Kirpparilta ei aina löydy huuri sitä kokoa mitä etsii, enkä itse halua edes käytettyjä monoja kellekään ostaa.

Sit vielä sellanen juttu, että koulussa on monta muutakin menoerää. Meillä on vaan totuttu siihen, että totta kai urheiluvälineet on. Mutta entäs kaikki muu: kiva olisi, jos luokat kävisivät vaikka teatterissa kerran vuoteen, mutta annas olla jos opettaja ehdottaa ja itse joutuu liput kustantamaan, nousee melkoinen haloo. Isommat tarttee matikan tunnilla laskimen ja musiikissa pienet nokkahuilun... Puhumattakaan luokkaretkistä ja niihin kerättävästä rahasta.

Röökiin löytyy aina rahaa, muttei lasten urheiluvarusteisiin....

Ei kaikki pienituloiset polta, että turha yleistää.

Mutta yllättävän monella köyhällä löytyy aina rahaa röökiin, siihen voi mennä esim kolmas tai neljäsosa tuloista (=tuista).

Tää on kyllä totta :( Kaverin perheessä yhteen aikaan isäntä oli kyllä röökeissä, mutta kaveri ei saanut ostaa kahvia kun se on kallista ja välillä pieni oli ilman vaippoja, kun ne loppuivat eikä ollut rahaa ei.

Mä en kans jaksa käsittää miksi niin monet ihmiset elää kädestä suuhun, et aina pitää viimieisillä peneillä ostaa ruokaa ja tili on tyhjillään monta päivää ennekuin tulee uutta rahaa. Mulla ainakin ptiää olla muutaman sadan euron "puskurirahasto", on ollut ihan aina, myös opiskelijana. Pakko varautua ennakoimattomiin tilanteisiin kuten sairastumiseen tai auton/jääkaapin tms hajoamiseen.

Kaikilla ei oikiasti ole varaa säästää niin paljoa, että kertyisi satoja euroja säästöön.

niin että ei siis kannata edes alkaa säästämään vai ? etkö tiedä että pennissä se on miljoonankin alku..

En kai mä missään väittänytkään ettei kannattaisi säästää. Mutta kun jotkut ei tajua sitä, että kaikilla ei ole mitenkään varaa pitää satojen eurojen säästöjä.

saa ne käyttää tarpeeseen. Mutta jos ei ole varaa säästää etukäteen, niin sitten elämä on mennytttä kun pitää jotain isompaa ostaa. Miten sitä myöhemminkään pystyy rahaa sitten irroittaa? Oikeasti tämä kuulostaa aika tyhmältä tavalta elää elämäänsä.

Alkuperäinen kirjoittaja minsi:
Jep, ei kaadu. Mutta, tosiasia myös se, että toisilla on matkaa myös sinne kirppareille.

no näin, jos meiltä lähtee omalla autolla kirpparille, kymppi ei todellakaan riitä edes bensaan yhteen suuntyaan. Saatikka sitten, et menis julkisella.

Mut ei kaadu kymppiin, joskus vaan ei muuten pysty, kun opet saattaa suksi tarpeesta infota vähän turhan lyhyellä varoitusajalla (tyyliin huomanna tarvitaan, mut tulen töistä vasta 22 iltavuorosta. Revi siitä sukse keskellä yötä, ei auta kymppi eikä satanen)

Alkuperäinen kirjoittaja hmmph:

jos sä nyt alat esim säästää tyttös ens talven luistimiin / suksiin niin eiköhän se onnistu ? pitää ottaa tavoite johon säästää. ja jos ei ole tavoitetta niin senku laittaa sen 5-10e aina kuussa sivuun niin jo vuodessa se tekee max 120 euroa ja sillä voi vaikka lapselle ostaa jo jotain tarpeellista kivaa. ..

Mä en tietääkseni missään väittänyt, että mun likalla ei ole suksia tai luistimia. Missä mä kirjoitin, että kyse just meistä? Likalla on sekä sukset että luistimet ja sellaiset tulee olemaan ens talvenakin. Enkä ole likan ainoa huoltaja.

Kyllä se hieman ottaa päähän täällä etelä suomessa ostaa lapsille suksia. Lapset eivät väitä hiihtämisestä, luistelusta kyllä. Joten luistimet ostetaan joka vuosi, sukset joudutaan ostamaan vain koululiikuntaa varten. Tuntuu tuhlaukselta. Tänä vuonna hiihdetään ehkä kolme kertaa, ensi vuonna ei ehkä kertaakaan.

Ja alkuperäiseen kysymykseen, ei kaadu talous kymppiin, mutta sillä ei kahdelle lapselle saa suksia, monoja ja sauvoja.

Alkuperäinen kirjoittaja hmmph:

Mä en tietääkseni missään väittänyt, että mun likalla ei ole suksia tai luistimia. Missä mä kirjoitin, että kyse just meistä? Likalla on sekä sukset että luistimet ja sellaiset tulee olemaan ens talvenakin. Enkä ole likan ainoa huoltaja.

oikeesti.osaatko sä sisäistää mitään lukemaasi ?? se oli ESIMERKKI.

Meillä oli koulussa kasa suksia, joita lainattiin niille parille hiihtotunnille kerran vuodessa. Täällä etelässä ei taida enää monellakaan perheellä olla valmiina suksia varastossa.

Mun mielestä on tyhmää velvoittaa vanhempia ostamaan sukset parille liikkatunnille ja jos ei oo varaa, niin vaihtoehtona on seurata sitten vierestä, kun muut hiihtelee. Jos tosiaan olisi menossa vika parikymppinen siinä kuussa, niin en ehkä laittaisi niitä suksiin!

Yhteistyössä