Kaarina, Turku, Raisio, Naantali!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äippis 89
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Äippis 89

Vieras
Millaisia asuinpaikkoja on Kaarina, Turku, Raisio ja Naantali lapsiperheelle?
Kertokaa kaikki hyvät ja huonot puolet.
Äiti, isi ja kaksi alle kouluikäistä lasta.

Turku ei maksa kuntalisää. Muuta valittamista ei ole (tai en mä tuostakaan oo valittanut :) ). Päivähoitopaikat ollaan saatu helposti & sieltä mistä haluttiinkin, lääkäriin ollaan aina päästy heti kun on tarvetta, yms. Naapurikunnista moni tykkää, mutta mä taas tykkään pysyä turkulaisena - isompi paikkakunta, paremmat palvelut.

Kaarinaa on kovasti myös kehuttu.

Raisiota taas haukuttu.

Kaarinassa taitaa saada luntalisää. Turussa ei. Noista muista en tiedä. Mutta Turussa taas pääsee ilmaiseksi lastenvaunuilla bussissa, ja julkisilla liikkuminen muutenkin helppoa. Tää on aika ehdoton, jos esim. perheessä vaan yksi auto, jolla mies käy töissä päivisin. Muuten periaatteessa mikä vaan noista sopii :) Turkuun on naapurikunnista lyhyt matka ostoksille ja toisaalta asunnot ehkä hivenen halvempia.

Kaarinassa nyt 3,5 vuotta asuneena olen tyytyväinen. Aiemmin Turussa 27v ja kyllä me täällä pysytään täst edes :)
Kuntalisää tosiaan maksetaan 200€ ja alle kouluikäisistä lapsista 100€ jokaisesta. Meillä on esikoinen päiväkodissa, niin silloin tätä ei saa kukaan perheen lapsista.
Turkuun autolla alle 10 minsaa. Mukava rauhallinen tämä meidän asuma-alue.

Kaarinassa nyt 3,5 vuotta asuneena olen tyytyväinen. Aiemmin Turussa 27v ja kyllä me täällä pysytään täst edes :)
Kuntalisää tosiaan maksetaan 200€ ja alle kouluikäisistä lapsista 100€ jokaisesta. Meillä on esikoinen päiväkodissa, niin silloin tätä ei saa kukaan perheen lapsista.
Turkuun autolla alle 10 minsaa. Mukava rauhallinen tämä meidän asuma-alue.
Mitkä hei on Kaarinassa hyviä alueita? Tai pikemminkin niin, että mitä alueita kannattaa välttää? :)

Muutto sinne saattaa olla edessä, jos kivaa asuntoa ei Turun puolelta löydy. Nyt asutaan n. 30 m Kaarinan rajalta Turun puolella.

Kaarina on kiva paikka (ja maksaa nykyään kuntalisääkin), mutta Turku on koti :heart:

Raisiossa olen olosuhteiden pakosta joutunut asumaan (lapsena ja nuorena) enkä ikinä enää muuttais. En haluis lapsia sinne kouluun (koko kaupungissa vain yksi jättimäinen ja levoton yläkoulu), kunnallispolitiikka on persiistä ja koko kaupunki on ruma. Plussaa tosin Myllystä ja Ikeasta =)

Naantalista en osaa paljoa sanoa, kiva siellä kesällä on käydä mutta en sit tiedä millainen paikka asua.

Turussa asumme, ja ihan tyytyväisiä ollaan oltu. Asumme aika "syrjässä" ja käytän lasten kanssa paljon julkisia, eli niiden toimivuus on meillekin tärkeä juttu. Auto on perheessä, mutta minulla ei korttia ja tietty auto on miehen käytössä päivisin muutenkin. Tuota kuntalisää ei tosiaan kyllä saa, mutta meille ei onneksi enää se vaikutakaan:) Jos jotain, niin pyöräteitä saisi olla enemmän(vaikka meillä täällä omalla asuinalueella onkin tosi hyvin, niin esimerkiksi siellä kaupungissa).

Turussa toimii myös puistotätitoimintaa ja lisäksi nyt on lisätty avointa kerhotoimintaa(jota lisätään jatkossakin). Tämä on tosi hyvä juttu perheille, joissa on esimerkiksi vauva ja isompi lapsi. Leikkipaikkoja on muutenkin mielestäni paljon ja niistä huolehditaan hyvin.

Itse olen asunut vain täällä Verkatehtaan lähistöllä, suht uudella omakotitaloalueella ja olen suht tuore Kaarinalainen. Pidempään täällä asuneiden mukaan keskustan viereistä kerrostaloaluetta kannattaa välttää, kukaan ei sieltä suunnalta halua lapsiaan Hovirinnan kouluun. Muuten en ole kyllä huonoa mistään kuullut :)

Mitkä hei on Kaarinassa hyviä alueita? Tai pikemminkin niin, että mitä alueita kannattaa välttää? :)

Muutto sinne saattaa olla edessä, jos kivaa asuntoa ei Turun puolelta löydy. Nyt asutaan n. 30 m Kaarinan rajalta Turun puolella.

Me ollaan asuttu Piispanristillä muutamassakin asunnossa ja tykkäsin, ihan mahtava paikka. Asuttais varmaan vieläkin mutta sieltä ei vaan löytynyt tarpeeksi isoa asuntoa meidän porukalle (tai olis löytynyt jos budjettia ois ollut lähemmäs puoli miljoonaa euroa). Kärki on kans kivaa aluetta, ja Kesämäki (joskin vähän kaukana imho).
Hovirintaan en muuttaisi.

[QUOTE="Hanna";26173363]Turussa asumme, ja ihan tyytyväisiä ollaan oltu. Asumme aika "syrjässä" ja käytän lasten kanssa paljon julkisia, eli niiden toimivuus on meillekin tärkeä juttu. Auto on perheessä, mutta minulla ei korttia ja tietty auto on miehen käytössä päivisin muutenkin. Tuota kuntalisää ei tosiaan kyllä saa, mutta meille ei onneksi enää se vaikutakaan:) Jos jotain, niin pyöräteitä saisi olla enemmän(vaikka meillä täällä omalla asuinalueella onkin tosi hyvin, niin esimerkiksi siellä kaupungissa).

Turussa toimii myös puistotätitoimintaa ja lisäksi nyt on lisätty avointa kerhotoimintaa(jota lisätään jatkossakin). Tämä on tosi hyvä juttu perheille, joissa on esimerkiksi vauva ja isompi lapsi. Leikkipaikkoja on muutenkin mielestäni paljon ja niistä huolehditaan hyvin.[/QUOTE]

Puistotädit :heart: on pelastaneet mun elämän, olisin kyllästynyt kuoliaaksi jossain hiekkalaatikon reunalla jo kauan sitten.

Ja Kaarinassakin muuten on puistotätitoimintaa (ainakin siinä Piispanristillä oli jokunen vuosi sitten)

Me ollaan asuttu Piispanristillä muutamassakin asunnossa ja tykkäsin, ihan mahtava paikka. Asuttais varmaan vieläkin mutta sieltä ei vaan löytynyt tarpeeksi isoa asuntoa meidän porukalle (tai olis löytynyt jos budjettia ois ollut lähemmäs puoli miljoonaa euroa). Kärki on kans kivaa aluetta, ja Kesämäki (joskin vähän kaukana imho).
Hovirintaan en muuttaisi.
Piispanristi on mun silmiin kivaa aluetta, ja se siinä vieressä...siinä missä on Rantakulman VPK, mikä alue se on? (tai siis tässä vieressä, ikkunasta näkyy). Haluaisin juurikin sille reunalle, olisi lapsillakin lyhyt matka nykyisten kavereiden luo :)

Hovirinnasta oon kuullut useamman kielteisen kommentin.

Piispanristi on mun silmiin kivaa aluetta, ja se siinä vieressä...siinä missä on Rantakulman VPK, mikä alue se on? (tai siis tässä vieressä, ikkunasta näkyy). Haluaisin juurikin sille reunalle, olisi lapsillakin lyhyt matka nykyisten kavereiden luo :)

Hovirinnasta oon kuullut useamman kielteisen kommentin.

Rauvola =)

Oon itseasiassa asunut siinä ihan VPK:n viereisissä rivareissa joskus muutama vuosi sitten. Ja se Rauvolan päiväkoti on aivan ihana, meillä on noi kolme isointa olleet siellä =)

Puistotoimintaa on muuallakin, mm. kesämäessä. Seurakunnan kerhot isommille lapsille toimii hyvin. Itse emme raaskineet esikoista ottaa päivähoidosta tuttujen ystävien luota ja vaihtaa noihin muihin. Kuntalisän nyt häviää, mutta ei ole tarkoitusta olla vuositolkulla kotona :) Piispanristillä asuin itsekkin liki vuoden. Mukava paikka sekin.

Mites nuo kouluasiat? Jos asuu Piispanristillä tai Rauvolassa, niin missä on lähin alakoulu?

Vai saisikohan Kaarinan puolelta käydä Turussa koulussa jollain verukkeella...:snotty:

Ja eiks niin että jos mulla on koululainen, eskarilainen ja vauva, niin saan kuntalisää? :xmas: *taalankuvat vilkkuu silmissä*

Viimeksi muokattu:
^^Juu saat kuntalisää, mutta eskarilainen saa olla eskarissa vaan opetusajan. Eli onko se nyt 5h/pvä :)
Piispanristillä on oma koulu ja yhteyteen rakennetaan parhaillaan uutta päiväkotia, tai ainakin näin olen ymmärtänyt.
Päivähoitopaikkoja Kaarinassa on aika huonosti. Oli tekemistä, että sain pojan sinne minne halusin ja siinäkin syy, että saa virikehoidossa olla vaikka itse olenkin kotona.

Mites nuo kouluasiat? Jos asuu Piispanristillä tai Rauvolassa, niin missä on lähin alakoulu?

Vai saisikohan Kaarinan puolelta käydä Turussa koulussa jollain verukkeella...:snotty:

Ja eiks niin että jos mulla on koululainen, eskarilainen ja vauva, niin saan kuntalisää? :xmas: *taalankuvat vilkkuu silmissä*

Siinä Piispanristillä on Piispanlähteen ala- ja yläkoulut.

^^Juu saat kuntalisää, mutta eskarilainen saa olla eskarissa vaan opetusajan. Eli onko se nyt 5h/pvä :)
Piispanristillä on oma koulu ja yhteyteen rakennetaan parhaillaan uutta päiväkotia, tai ainakin näin olen ymmärtänyt.
Päivähoitopaikkoja Kaarinassa on aika huonosti. Oli tekemistä, että sain pojan sinne minne halusin ja siinäkin syy, että saa virikehoidossa olla vaikka itse olenkin kotona.
Eskarilainen tulee olemaan eskarissa vain sen 5 h päivässä :), se on jo päätetty.
(eikun siis 4 h....8:30-12:30 se ainakin täällä on)

Muuten tuo alue Kaarinassa kiehtoisi kovasti, mutta kouluasiat mietityttää. Esikoisen koulu on niin hyvä. Ja mahtaisikohan Kaarinassa saada toisen kotikielen ylläpito-opetustakaan kuten Turussa...no, mun pitää ottaa selvää :), ei me just nyt heti olla muuttamassa kuitenkaan :D (tai mikä ettei, jos sopiva asunto tulisi kohdalle samantien).

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="minä";26179238]Onko nimet vaihtuneet? Itse kävin lapsena Piispanristin ala-astetta ja Vaarniemen yläastetta.[/QUOTE]

Jep, muutama vuosi sitten muuttuivat yhdeksi ja samaksi kouluksi ja vaihtoivat nimeä =)

Naantali on kiva. :) Kohtuullisen rauhallista, palvelut pelaa. Kesällä on paljon turisteja, mutta ellei mene keskustaan on rauhallista. Kunnallisvero on maltillinen. Kuntalisää maksetaan, leikkipuistoja on, kerhotoimintaa sekä kaupungin että seurakunnan puolesta. Toki täälläkin ns. huonompia ja levottomampia alueita on, mutta ei mitään sellaista missä en uskaltaisi yksin pimeällä kävellä.

Raisiossa olen asunut 20 vuotta ja voisin sinnekin muuttaa. Siellä asuu moni kaveri ja sukulaisia eikä siinä ole sinänsä valittamista. Hyvät yhteydet Turkuun, on Myllyt sun muut. Tehtaat on toki rumat, mutta kukapa ei huolisi niin hyvää veronmaksajaa kuntaan? Lääkärille on ilmeisesti ollut pitkähköt jonot viimeaikoina. Yläaste on iso ja siellä on omat ongelmansa, mutta ei ne tunnu muuallakaan olevan sen kummempia. Samanlaisesti huumeita ja viinaa kulkee 200 oppilaan kouluissa kuin Vaisaaressa. Silloin kun itse siellä olin taisi oppilaita olla jotain 850 ja ihan kunnon ihmisiä meistä tuli. :) Raisio ei maksa kuntalisää ja kerhotoiminta on ilmeisesti vähän niin ja näin.

Turkuun en muuttaisi mistään hinnasta. Muutaman vuoden olen ollut siellä kaupungilla töissä ja mitä tutuilta kuulee niin meno ei ole miksikään muuttunut. Jotain varmaan kertoo se että mikään ympäristökunnista ei suin surminkaan haluaisi liittyä Turkuun. Hirveä byrokratia, rahaa pistetään älyttömyyksiin mutta peruspalveluita ei pystytä hoitamaan.

Kaarinasta ei ole omakohtaista kokemusta, pari kaveria siellä asuu ja ovat tyytyväisiä. Samoin Lieto on ihan toimivaa aluetta käsittääkseni.

Yhteistyössä