Käännättekö nukkuvan vauvan aina takaisin selälleen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
mun vaavi 6kk kääntyy jatkuvasti yöllä mahalleen, muttei osaa kääntyä siitä vielä selälleen...välillä käännän takaisin selälleen, mutta useimmiten punkee unissaan itsensä taas vatsalleen...annanko vaan nukkua sitten vatsallaan?

Meillä kukaan lapsista ei ole nukkunut vauvana muuten, kuin mahallaan. Ikinä en ole nukuttanut selällään, olen pelännyt pulautukseen tukehtumista. Kyljelleen yleensä aloitin nukuttamisen, mutta nukkuivat paljon paremmin vatsallaan.
Mun mielestä puolivuotis voi hyvin nukkua mahallaan, on sen verran iso, että osaa kääntää päätään ja vapauttaa hengitystiet, jos vaikka lakanan ryppy (tms.) pääsisikin peittämään.

Selällään nukutetuilla lapsilla on littana takaraivo, toisin kuin mahallaan tai kyljellään nukutetuilla on kunnon takaraivo!
Menee ohi asian, mutta tuli vaan mieleen.

Meille neuvolantäti sanoi et voi huoletta antaa nukkua masullaan kun osaa kääntää päätä. eli meillä taisi olla 2-3 viikon ikäinen tyttö silloin! Ja paaaljon paremmin nukkui mahallaan, pääsi pierutkin paremmin rupisemaan pois =)

mahallaan nukutettu 2kk ikäsestä alkaen kovien mahavaivojenn takia. heti yöt parani ja vauva sai nukuttua huomattavasti paremmin. vauvan olo oli paljon helpompi kun tajuttiin laittaa oikeaan asentoon sänkyyn eli mahalleen:) eihän siinä muuta oo kun kätkytkuoleman vaara joka on vähän liioteltua johtuvan mukamas mahalleen nukkuvilla!

Ihan pieninä käänsin aina kyljelleen. Pelkäsin, että tukehtuu mahallaan. Pelkäsin, että tukehtuu selällään. Pelkäsin, että tukehtuu tissiinkin. Pelkäsin, että tukehtuu joka tapauksessa, teen mitä hyvänsä. Kevyt hysteerikkoäiti.

:hug: hymyillen luen...aikoinaan kun meidän lakin nyt saanut (syntynyt 19v sitten) nukkui niin silloin oli ehdotomasti nukutettava vatsallaan meillä 4 lasta ja kaikki muuttui ja muuttuu. Mutta kyllä tää jos joskus mummoks pääsee niin kuuntelee uudet ohjeet ja sitten käyttää maalaisjärkee.
Ei saa herättää nukkuvaa karhua/lasta ...ei siis käännä.

Alkuperäinen kirjoittaja FedWithGasoline:
Ihan pieninä käänsin aina kyljelleen. Pelkäsin, että tukehtuu mahallaan. Pelkäsin, että tukehtuu selällään. Pelkäsin, että tukehtuu tissiinkin. Pelkäsin, että tukehtuu joka tapauksessa, teen mitä hyvänsä. Kevyt hysteerikkoäiti.

:laugh: Niin mäki. Ja siitä on vasta muutama kuukausi. :ashamed:

Siis miten niin selälleen? Mä en uskaltanut muuta kuin kyljellään pitää esikoista ja niin mä luulin tekeväni tästäkin. Saako tosiaan selälläänkin olla? Ja mahallaan? Täh :o

Alkuperäinen kirjoittaja Miä:
Jos se lapsi meinaa tukehtua niin se tukehtuu missä asennossa hyvänsä, ei ressata =)

aivan, chätätään vaikka sillä väliin, tai mietitään miten vältellään työkkärin tarjoama ( ja ehkä vähän vaativa ) duuni alepan kassalla ...

Alkuperäinen kirjoittaja nefilim:
Alkuperäinen kirjoittaja Miä:
Jos se lapsi meinaa tukehtua niin se tukehtuu missä asennossa hyvänsä, ei ressata =)

aivan, chätätään vaikka sillä väliin, tai mietitään miten vältellään työkkärin tarjoama ( ja ehkä vähän vaativa ) duuni alepan kassalla ...

Onneksi ymmärsit ihan justiinsa mitä mä tarkoitin =)

meillä kossi synty 3kk etuajassa eli rv27+2.. syntymästään asti on nukkunut mahallaan osasi kääntää päätään puolelta toiselle jo viikon ikäisenä.. sairaalassa oltuaan mikään muu asento ei ollut hyvä hapensaannin kannalta. aina piti kääntää mahalleen, ku alko happisaturaatio laskeen.. nyt nukkuu myös mahallaan ja on 7kk. ja hyvin nukkuukin =)

Yhteistyössä