Pitää olla todella yksinkertainen ihmisen, jos kuvittelee, että lapsen pahoinpitelyn vastakohta on se, että lapsilla ei ole mitään rajoja.
Se, joka ei osaa asettaa lapselle rajoja ilman väkivaltaa ei ansaitse yhtään lasta. Minä sain piiskaa lapsena. Poltin ensimmäiset tupakkani 7-vuotiaana, vedin esimmäiset kännit 13-vuotiaana ja sen jälkeen join säännöllisesti, olisin voinut hukkua lampeen, minut olisi voitu raiskata, mitä vain olisi voinut tapahtua. Varastin ala-asteella lukuisia kertoja. Minun rajani asetettiin väkivalloin ja se sai aikaan kapinamielen. Jos luulet, että väkilvalta on ratkaisu lasten rajattomuuteen, olet väärässä. Lapsella pitää olla rajat, joskus hyvin tiukatkin, mutta niitä ei aseteta väkivallalla.
Peesi. Minun vanhemmillani on aina ollut se käsitys, että "se joka vitsaa säästää, se lastaan vihaa", ja ainoa oikea tapa pitää kuria on lyödä ja huutaa.
Isä ei koskaan edes puhunut meille normaalisti, vaan aina räyhäsi kuin rakkikoira. Pelkäsin isääni sen 18 vuotta mitä piti kotona asua - olin pienellä paikkakunnalla jumissa, ei pystynyt hankkimaan töitä sieltä kun ei ollut, joten piti odottaa että opiskelupaikan mukana pääsin pakoon vanhempieni hirmuvaltaa. Pelotti laittaa nukkumaan, kun ei tiennyt jos isä saa yhtäkkiä päähänsä tulla huoneeseen riehumaan. Penkoi aina kaikki tavarat läpikotaisin, luki päiväkirjat, teki kaiken mahdollisen ja nöyryytti minua kavereideni edessä, ja muutenkin. Koskaan ei kehunut. Aina haukuttiin, mollattiin, sanottiin ettei minusta tule mitään, aivan pienestäpitäen kuulin tuollaista.
Muistan niin selvästi ne kerrat, kun joskus 5-6 vanhana istuin pimeässä komerossa, itkin, ja pelkäsin, ja mutisin itsekseni että "kukaan ei rakasta minua, kunpa minä kuolisin".
7-8-vuotiaana rukoilin täydestä sydämestäni, että muuttuisin vampyyriksi niin kuin Pikku Vampyyri-kirjoissa, ja voisin lentää pois kotoa.
Minua on tukistettu, lyöty, potkittu, kuristettu, tönitty, ajettu alakouluikäisenä aseella tai veitsellä uhaten talvipakkaseen pariksi tunniksi varsin vähissä vaatteissa. Päälle on syljetty, ja silloin kun isä oli tarpeeksi vihainen, hän valvotti minua tahallaan, sanoi että "tänä yönä et nukukaan, vaan saat pelätä toden teolla!" ja niin pelkäsinkin, pelkäsin kamalasti kun hän valvoi koko yön, ja minun piti yrittää pitää itku hiljaisena ja olla huoneessa hiljaa ja liikkumatta, hyvä että uskalsin hengittää, mikä sekin oli vaikeaa kun räkä tursusi nokasta, pyyhin sitä paitaan kyynelten seuraksi. Seuraavana aamuna sitten piti mennä kouluun kuin mitään ei olisi tapahtunut.
Tämä kaikki alkoi silloin, kun olin 3-4-vuotias. Mitä niin pahaa 3-4v voi tehdä, että aikuisen tarvitsee LYÖDÄ? Eikö niin pienelle ihmiselle saa asetettua rajoja muutenkin? Uskomattoman tyhmää käytöstä. Aivan KÄSITTÄMÄTÖNTÄ.
En koskaan ollut mitenkään vaikea lapsi. Olin hyvä koulussa, koska kotiin ei saanut huonoja numeroita tuodakaan. En juossut kavereiden kanssa ulkona, koska siitä tuli haukut - kavereita ei myöskään tuotu kotiin. Hyvin harvoin menin kylään jonkun luokse. Olin lähes aina yksin kotona vanhempien kanssa. Televisiota en saanut katsoa, siitäkin tuli heti valitusta. Oli suorastaan luksusta kun sain siskolta kannettavan cd-soittimen ja pari levyä, pystyi peittämään isännän huudot ja räyhäämiset musiikin alle.
Koskaan minua ei halattu, tai hellitty mitenkään. Tuntui tosi oudolta, ja vaikealta, kun näin että kaverini isä halasi ja lohdutti ystävääni, kun tämä oli surullinen. Se tuntui jotenkin luonnottomalta, ei meillä sellaista ollut kotona. Kaverin luona oli niin erilaista ja turvallista, siellä ei huudettu eikä tapeltu. Olisin halunnut jäädä sinne asumaan.
Meillä ei koskaan edes pyydetty anteeksi riitojen jälkeen. Päin vastoin, riidat saattoivat jatkua viikonkin, ja kerran vanhempani tekivät niin, etten saanut syödä kotona yhtään mitään viikkoon. Sain juoda pari lasia vettä päivässä. Kaverini salakuljetti minulle läheiselle lenkkipolulle jotakin makkarasämpylää, että sain vähän syödäkseni. Tämä tapahtui vielä kesälomalla, joten kouluruokaakaan ei ollut tarjolla.
Ja silti isäni aina haukkui, että olimme sisarusteni kanssa patalaiskoja ja saamattomia, ettei ole tarpeeksi annettu remmiä kun on sellaiset kakarat saanut riesakseen.
Ystävän perheessä ei remmiä käytetty koskaan. Lopputulos? Kaikilla perheen lapsilla on hyvä itsetunto, he ovat reippaita ja rohkeita, ja osaavat keskustella loistavasti aiheesta kuin aiheesta. Sympaattisia ja lempeitä ihmisiä joista varmasti tulee aikanaan hyviä vanhempia.
Entäpä minä? Nyt vähän päälle parikymppisenä, olen täysi nolla. Lukio jäi kesken, koska en jaksanut käydä koulussa vaan lintsailin. En pystynyt lukemaan kirjoituksiin kun kotona oli liian levotonta. Itkin, viiltelin, meinasin tappaa itseni kolme kertaa. Nyt jumitan vailla koulutusta huonossa työpaikassa. Saan sossusta jtotain erityistukia, minulla on paniikkihäiriö, ahdistuneisuushäiriö, vaikea masennus, pelkään ihmisten kosketusta ja en uskalla luottaa muihin. Syömishäiriökin vaivaa. Masennus ja syömishäiriö on olleet suunnilleen 13-vuotiaasta asti. Olen epäsosiaalinenhylkiö ja itsetunto on aivan nollissa. Vanhemmilleni olen pelkästään akatkera, onneksi en ole pitänyt heihin mitään yhteyttä viime vuosina enkä pidä vastedeskään.
Siinäpä kuulitte mitä hyvää remmillä ja nyrkillä saa aikaan. Ai niin, haluatteko tietää miksi sain tuon kohtelun aikanaan? Isäni hoki sitä minulle lukemattomat kerrat. Siksi, koska olen tyttö, enkä poika. Tytöt olivat hänelle täysi mitättömyys. Kyrpä jalkojen välissä taas nosti välittömästi keisarin asemaan. Oksettavaa.