Kaalilaatikkoa lapselle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kaalinkerä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kaalinkerä

Vieras
Oliko kaalissa jotain sellaista, mitä lapselle ei tulisi syöttää?

Ostin kaupasta äsken kaalin ja tarkoituksena olisi tehdä kaalilaatikkoa huomiseksi ruuaksi. Mutta oliko kaalissa jotain, mitä vajaa kaksivuotias ei saa syödä? Enhän mä kyllä edes tiedä suostuuko lapsi sitä syömään... Itse en ainakaan lapsena edes pitänyt kaalilaatikosta. Mutta nyt se on suurta herkkua.

En antaisi ainakaan koko ruoaksi kaalilaatikkoa, se käy ainakin oman vatsan päälle niin miten sitten lapsen vatsalle, pienen maistiaisen voisin kyllä antaa..

Eihän kaalissa mitään lapsille haitallista ole (ihan vauvalle en antaisi) ja 2-vuotias voi ihan mainiosti syödä kaalia. Meillä on kaalia syöty reilun vuoden vanhasta alkaen. Jos lapsi ei ole aikaisemmin syönyt kaalia, niin kokeile alkuun pienellä määrällä. Iso kerta-annos saattaa tehdä tottumattomalle vatsavaivoja. Tosin vaarattomia nekin ovat.

Mullakin käy raaka kaali mahaan ja myös sellainen, jota ei ole kunnolla haudutettu. Mutta jos hauduttaa monta tuntia, niin sitten ei mahaan käy. Mietin vaan tuota sen tähden, kun neuvolasta sanottiin joskus, että hernekeittoa ei saisi antaa alle 2-v. Ja herneethän tunnetusti käyvät vatsaan. Ja tuota samaa asiaa ajattelin just kaalinkin suhteen. No, ehkäpä se pieni maistiainen on paikallaan ja muuten jotain muuta pöperöä lapsoselle.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mullakin käy raaka kaali mahaan ja myös sellainen, jota ei ole kunnolla haudutettu. Mutta jos hauduttaa monta tuntia, niin sitten ei mahaan käy. Mietin vaan tuota sen tähden, kun neuvolasta sanottiin joskus, että hernekeittoa ei saisi antaa alle 2-v. Ja herneethän tunnetusti käyvät vatsaan. Ja tuota samaa asiaa ajattelin just kaalinkin suhteen. No, ehkäpä se pieni maistiainen on paikallaan ja muuten jotain muuta pöperöä lapsoselle.

Ei meillä vaan neuvolasta ole tullut mitään hernekeitto-ohjeita, eikä muitakaan. Pojat ovat syöneet kaikkia ruokia vähän yli 1-vuotiaasta alkaen, myös kaalia ja hernekeittoa.

Hiton pullamössönössöt kun ei kaalia ja hernesoppaakaan voisi enää antaa kaksivuotiaalle tai melkein kaksivuotiaalle! Sen ikäinen saa syödä ihan tavallista ruokaa.

Pullamössönössö... anteeksi vaan, mutta nyt naurattaa :-D Minkäs mä sille voin, jos neuvolantäti puhuu nitriiteistä ja muista ja sanoo, ettei saisi antaa. Siis hernekeittoa. Siksipä myös tuosta kaalista mietin. Mutta huomenna meillä kuitenkin on kaalilaatikkoa ja katsotaan syökö lapsi sitä, siis edes sitä maistiaisen määrää.

Kyllä yli 1vuotias voi syödä ihan tavallista ruokaa, paitsi uusia perunoita, niitä pienempiä. Kaalilaatikko ja -keitto maistuvat meidän muksuillemme, samoin hernari :)

Minä olen antanut yli 1-vuotiaalle ihan kaikkea samaa ruokaa, mitä aikuisillekin. Ei ole tullut mieleenkään, ettei hernaria tai kaalilaatikkoa voisi antaa. Toki kaikista epäterveellisimpiä ruokia en anna, esim. sipsit, limut ja muut herkut jää vanhemmalle iälle.

Jotenkin ihmetyttää nämä nykyajan ruokasuositukset, jos kaalilaatikkoakin pitäis varoa. Kummasti sitä ollaan itsekin hengissä, vaikka ihan varmasti olen saanut lapsena makkaraa, hernaria, kaalilaatikkoa ja muuta "kamalaa".

Maalaisjärkeä nyt kehiin, mammat!! Ei se voi olla niin tarkkaa.

Yhteistyössä