K-positiivinen veri

Sain juuri tietää että mulla on joku tällanen suht harvinainen Kell-positiivisuus, ja raskaana siis olen. Koko asiasta en tiedä oikein mitään. Ymmärsin että voi aiheuttaa vastasyntyneelle jonkun reaktion samaan tyyliin kuin jos olisi eri reesustekijät. Onko kenelläkään parempaa tietoa? :(

Okei. Ymmärsinkö oikein, että jos vastasyntyneellä ei ole tätä K-tekijää, hänelle tulee ongelmia? Ja raskauden aikanakin voi jo tulla? Olen nyt 25. viikolla. Neuvolassa asiaa ei ole tutkittu, vaan Veripalvelun kautta sain tiedon tästä tekijästä. Olen siis luovuttanut verta ja siinä lappusessa on ollut "huomioitavaa"-kohdassa sellainen koodi ja Veripalvelusta kysyin mikä se koodi on ja sainkin sitten vastauksen tuosta K-tekijästä.
Onko tämä nyt riskiraskaus?

Non compos mentis
Okei. Ymmärsinkö oikein, että jos vastasyntyneellä ei ole tätä K-tekijää, hänelle tulee ongelmia? Ja raskauden aikanakin voi jo tulla? Olen nyt 25. viikolla. Neuvolassa asiaa ei ole tutkittu, vaan Veripalvelun kautta sain tiedon tästä tekijästä. Olen siis luovuttanut verta ja siinä lappusessa on ollut "huomioitavaa"-kohdassa sellainen koodi ja Veripalvelusta kysyin mikä se koodi on ja sainkin sitten vastauksen tuosta K-tekijästä.
Onko tämä nyt riskiraskaus?
Itte olen rh nega -mamma ja ilmeisesti hoidetaan suht samalla tavalla. Multa otettiin raskauksien aikana ekstraverikokeita, joilla tsekkailtiin sitä, onko päässyt tapahtumaan mitään "verien sekoittumista" eli onko vauvalla anemiaa. Ei ole koitunut ongelmia, vaikka kuopus olikin rh pos. Eli mitä luultavimmin ei ongelmia, lisäseurantaa ehkä vaan ja sitten lisäseurantaa syntymän jälkeen, jos tsekkaavat vauvan veriryhmät ja hempan tms.

terkka
Éikö sulle ole neuvolasta tehty verikokeita alkuraskaudessa? Yleensähän siinä veripalvelun vastauksessa tulee jatko-ohjeetkin. Ja ajattelisin et sun pitäis olla äitipolin seurannassa osittain jois on siis toi K+???

Kiitos tiedosta :) Mulla on vasta kuun lopussa seuraava neuvola mutta soitan sinne jo tiistaina ja kysyn asiasta kun painaa mieltä. Voi kai tässä nyt olla kumminkin ihan turvallisin mielin.. Tähän asti kaikki mennyt hyvin. Mutta onpa hyvä että tämä kumminkin tuli esille. Tosiaan alkoi vaivata se verenluovutuskaavakkeen kohta, ja kun mulle joskus verenluovutuksessa sanottiin ettei mun verta anneta naispuolisille..

Éikö sulle ole neuvolasta tehty verikokeita alkuraskaudessa? Yleensähän siinä veripalvelun vastauksessa tulee jatko-ohjeetkin. Ja ajattelisin et sun pitäis olla äitipolin seurannassa osittain jois on siis toi K+???
Otettiin kyllä verikokeita, en vain tiedä mitä niistä on tutkittu. Veriryhmä ja reesustekijä ainakin jotka toki tiesin jo ennestään. Mutta Veripalvelusta tosiaan tuli tieto kun kysyin. Suoraan lainattu sähköpostista: Hei, tarkistin rekisteristämme mikä koodi sinun tiedoissasi on. Se on R921, joka tarkoittaa että olet K-positiivinen. Suomalaisista luovuttajista noin neljä prosenttia kuluu Kell positiviseen ryhmään, eli heillä on punasolujensa pinnalla K-tekijä.

Eli minusta kyse on tässä siitä, että sinulla on harvinainen antigeeni verisolujesi pinnalla.

Jos vertasi annetaan naiselle, jolla tätä tekijää ei ole, hän immunisoituu kyseistä tekijää vastaan, ja se taas aiheuttaa ongelmia hänen tulevissa raskauksissaan, mikäli sattuu niin että hänen sikiönsä veri on K-positiivista (tällöin äidin veren vasta-aineet tuhoavat sikiön verisoluja aiheuttaen sikiölle vakavaa anemiaa).

Mutta sinun veresi ei muodosta vasta-aineita kyseistä antigeenia kohtaan, koska elimistösi tunnistaa tekijän omaksi. Eli sinulla ei ole syytä huoleen. K-tekijä vain on paljon harvinaisempi kuin esim Rh-tekijä, joka lähes kaikilla on, minullakin.

En ole asiantuntija joten varmista vielä neuvolasta, mutta älä turhaan pilaa viikonloppuasi murehtimalla tätä. Taustailen maaliskuisten palstaa ja näin murheesi jo siellä, olisin vastannut sinne ellet olisi ehtinyt jo tänne murehtimaan.

Kiitos Nilla!

Tässä vielä Veripalvelun viestistä: Verensiirron saava potilas, jolla ei itsellään ole K-tekijää muodostaa helposti voimakkaan vasta-aineen K-tekijä vastaan. Nämä anti-K vasta-aineet voivat aiheuttaa vastasyntyneen hemolyyttisen taudin samaan tapaan kun Rh-tekijä.

Sun vastauksen perusteella tajusin lukea tarkemmin tuon kohdan, eli nimenomaan jos on se anti-K vasta-aine niin vastasyntynyt on vaarassa. Kylläpä helpotti :) Ei näköjään paniikissa tuu luettua niin tarkasti..

Yhteistyössä