Jyväskylänseutu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Esikoinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Esikoinen

Vieras
Hei !

Olen nyt rv 32, joten auttamatta tuo synnytys lähestyy... Asustelen Jyväskylässä, ja haluaisinkin tietää minkälaisia kokemuksia ootte saanu sairaalasta olosta, ja muutenkin synnytyksestä? Olen koko ikäni pelännyt lääkäreitä, kipua, sairaaloita...kaikki mikä vähänkin liittyy tuohon alaan. No, tässä odotusaikana on väkisinkin tottunut neuvolakäynteihin, verikokeisiin, lääkäreihin, eivätkä ne enää tunnu missään. Mutta nyt kysymykseen tulee sairaala...KIPU... Olen miettinyt varmaan kaiken mahdollisen, ""entä jos..."" Olisi vain kiva tietää muidenkin kokemuksia sairaalassa olosta täällä, mitä olisi ehkä hyvä tietää etukäteen? Ja onko jotain mihin olisi hyvä varautua? onko perhehuoneen saanti miten vaikeaa?

Täällä kans samoissa aatoksissa. rv 30 meneillään ja välillä herään yöllä ihan paniikissa, kun kaikenmaailman pelot iskee päälle. Varsinkin kun tuostaa kipulääkityksestä käytiin alkukesällä lehdissä kovaa polemiikkia.

Mulla menossa vk 36, ja synnytys alkaa pyöriä päässä aikaslailla usein. Uskon kyllä, että kivunlievitystä saa edes jotain, Enemmän mua huolettaa tällä hetkellä se alkanut remontti ja tiedotteet nopeista kotiutuksista. Ei kauhiasti huvittais esikoisen kanssa kotiutua parissa päivässä...

Remontti...? Siis täällä Jyväskylässä? Olen ollut Jyväskylästä pois kesän ajan, ja viime keskiviikkona tulimme takaisin, että mahd. kiireen keskellä olemme sitten myös sairaalan lähettyvillä... Mitään lehteä tmv emme ole seurailleet koko kesän aikana, joten onko todella niin, että nyt siellä remontoidaan paikkoja...? Onkohan myös ensisynnyttäjillä nopea kotiutus(?) Onko teillä kummallakaan tähän mennessä vastanneista ilmennyt jotain, mistä tietäisi että elimistö valmistautuu tähän tulevaan koitokseen? Mietinpä tuossa vain, kun tänään on ainakin itselläni ollut kovat ""poltot"" (vähän kuin närästys, mutta nyt polttavampaa) tuossa masun / rinnan ""välillä"". Samoin vasen jalka on takaa todella puutunut !Tosin, olen nyt 2 pv tehnyt kodissa kaikenlaista, kun muuton jälkeen on tavarat ihan sekaisin...että voipi olla tämä ihan väsymyksestäkin johtuvaa. Närästys on ollut koko raskausajan riesa, mutta loppua kohden tuntuu sekin vain voimistuvan.

Hyvä taas muistaa, etten ollutkaan ainoa, jota tuleva koetus ""vähän"" hermostuttaa... Välillä iskee kyllä kova paniikki kaikesta, välillä tuntuu että pystyy suhtautumaan kovinkin neutraalisti asiaan. Mutta taas sitten yhtäkkiä iskee paniikki kun muistaa ehkäpä jonkin asian ""mutta entä jos..."" Monet sanoo, että loppuraskaudessa tulee tunne, että tulisi jo ulos sieltä. Olo on ehkä älyttömän kömpelö, ja lapsi kuitenkin jo painaa kohdussa, ei pysty istumaan kunnolla...ja vaikka mitä muuta. Itse pääasiassa odotan, että tulisi tuo tunne! Vaikka itselläni on ainakin nyt loppupuolella ollut järkyttävää närästystä, ja myös selkä on ollut välillä niin puuduksissa, että oksettaa. Mutta vielä tuota tunnetta odotellessa...

Mä sain nyytterön Keski-Suomen keskussairaalassa kesäkuussa. Mun mielestä laitos oli ihan ok, ei sen kummempaa valittamista. Kivunlievitystäki oisin saanut, jos vaan olisivat ehtineet epiduraalin laittaa.

Remppa oli silloin siinä vaiheessa, että synnyttäjien osastot oli siellä sädesairaalan puolella. Oli tosi pitkä matka salista osastolle. Mentiin kellarin kautta sänkykärräyksessä.

Me oltiinkin laitoksella kymmenen päivää. Eli meitä ei ainakaan pantu kiireen vilkkaa kotiin. Varmaan kotiutumisvauhti riippuu aika paljon siitä, kuinka paljon äitejä osastolla on. Mutta ei varmaan ketään liian aikaisin osastolta pois laiteta.

Joko ootte käyneet tutustumassa paikkaan? Sillon kannattaa kätilöltä kysellä kaikki mieltä kaivavat asiat maan ja taivaan väliltä.

Onnea synnytyksiin. Maailman ihanin asia on sitte urakan jälkeen saada se pikkuihminen syliin :)

Juup, totta se on että synnäri on remontissa. En tosin tiedä milloin valmistuu, mutta tarkoituksena niillä on ilmeisesti yhdistää aiemmat osasto 5 ja 6. Sädesairaalan puolella ovat olleet synnyttäneet evakossa. Itse synnytin esikoisen vuonna -03 ja paikka oli silloinkin remontissa. Nyt pitäisi taas marraskuussa mennä samoihin hommiin... :) Tuolloin pari vuotta sitten sanoivat, ettei paikkakuntalaisten kannata edes haaveilla perhehuoneesta vaan ne huimat kaksi huonetta on tarkoitettu ulkopaikkakuntalaisille. Silloin sattui meille hyvä tuuri, kun muut huoneet olivat täynnä, että saimme perhehuoneen sitä pyytämättä eikä meidän tarvinnut maksaa perhehuoneen maksua. Toisella kerralla tuskin tarvitsee odottaa yhtä hyvää sattumaa. :)

Aikaisemmasta laitoksella olosta ei ole mitään huonoa kerrottavaa, päinvastoin. Henkilökunta oli mukava ja osaavaa sakkia ja sain haluamani epiduraalin. Tosin synnytykseni kesti yli 16 tuntia, joten oli aikaa se laittaakin. Monet sairaalaa kritisoineet eivät välttämättä ole käsittäneet sitä, että jos synnytys on edennyt tarpeeksi pitkälle ei puudutusta voi laittaa ja ovat näin syyttäneet kätilöitä turhasta puudutteiden pihtaamisesta.

Mutta jokaisen synnytys on omanlaisensa eikä minusta oikein voi siihen mitään yleispäteviä ohjeistuksia antaa. Pääasia on kuitenkin se lopputulos, ihana oma kultakäärö.

Ja taatusti keskussairaalassa on osaava henkilökunta, joka auttaa pienokaisenne maailmaan, kirjoittivatpa lehdet mitä tahansa. Synnytyksenne menee hyvin siskot, muistakaa se! :) Voimia!

olin kuukausi sitten synnyttämässä jyväskylässä. remontti oli mutta ei se vaikuttanut mitenkään.sädesairaalassa oltiin sitten vauvan kanssa synnytyksen jälkeen. eli käytäviä pitkin meidät kärrättiin.itse tajusin että remontti on kun joku siitä mainitsi. sairaalaan mennessä mentiin synnytyssaliin joka oli ihan siisti ja rauhallinen paikka. heti kun olin tutkittavana multa kysyttiin että haluatko kivunlievitystä. siitä siis siirryttiin synnytyssaliin jossa sain heti ilokaasua ja kätilö kysyi tahdonko epiduraalin. järjesti sen hyvissä ajoin minulle. ei ne kivunlivitystä pihdanneet, tulivat vielä pyytämättä antamaan kohdunsuun pudutuksenkin. ainut kamaluus oli lääkäri joka vastasi kännykkään tehdessään minulle lantiotutkimusta(siis sormi pepussa)!! sanoin pari valittua sanaa..:) nyt naurattaa mutta silloin ei!! kätilöt oli ok, paitsi yksi joka ei olisi antanut minun itkeä, huutaa.. haistatin sillekin!!:P osastolle mentäessä oli vain yksi paska kätilö joka puhui minulle kuin vähäälyiselle:""lasta pitää helliä ja pidellä sylissä"" ihan kuin en tuota tietäisi.. mutta kokonaisuudessaan hyvä paikka.
itse olimme 3yötä sairaalassa , tuskimpa sinua häätävät sieltä. perhehuoneen saa ellei kamalasti ole ruuhkaa.
onnea sinulle!!

Yhteistyössä