Jyväskylässä synnyttäneet!

• Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
ap
Oletteko saaneet hyvää huolenpitoa ja hoitoa? Entä saitteko kunnon puudutteet ja kaikki mahdolliset mömmöt halutessanne? Millainen fiilis jäi?

Mulla synnytys edessä jyväskylässä ja jännittää. Haluan ehdottomasti kaikki kivunlievittäjtä, mitä annetaan, mut pelottaa, että joudun kokemaan hirveät tuskat siksi, että lääkäri ei ehdi tulla tai kukaan ei ole paikalla kuuntelemassa mua.

Entäs millaisia kokemuksia suunnitellusta sektiosta jyväskylässä?

vieras
Ihan hyvät kokemukset, vaikka pelko jäi edelliskerrasta. Kaikki maholliset mömmöt kyllä tuli saatua ja ihan nopeastikin =) Toukokuussa menossa sinne pykäämään neljättä..

vieras
Suunniteltu sektio meni Jyväskylässä hyvin, ainut että kipulääkkeet lopetettiin minusta liian aikaisin. Eli pyydä ja vaadi lääkkeitä, jos tuntuu että olet kipeä!

Toinen juttu että jos jostain syystä vauvasi joutuu lastenosastolle, kätilöt ei tajunneet tarjota mulle rintapumppua ennenkuin itse sitä pyysin.

Ihan hyvät kokemukset
Itse olen sattunut kahdessa synnytyksessä olemaan siellä ns. ruuhka aikaan. Esikoinen syntyi kun oli remppa menossa ja synnytyksen jälkeen ei ollut vapaita huoneita, joten makoilin vauva kainalossa käytävällä. Mutta eikai siinä muuta vaihtoehtoa ollut.

Tokaa synnyttäessä lähettivät meidät aluksi kotiin, kun synnytys oli niin alkutekijöissä ja synnytyssaleja ei ollut vapaana. Vaihtoehtona olisi ollut tallustella odotusaulassa tai sairaalan käytävillä.

Olin kirjoittanut papereihin että spinaalia voisin kokeilla. Kätilö siitä kysyi ennen ensimmäistä sisätutkimusta, sanoin että ei varmaan vielä tarvitse. Kohdunsuu olikin yllättäen 6cm auki, luulin että ihan alussa mennään. Spinaali keskustelu jäi siihen. Sitten kun salissa alkoi tuntua siltä että olisin spinaalin voinut ottaa, oli lääkärillä kiire ja sitten olinkin jo avautunut 10cm.

Että kiire tuntui olevan lääkärillä.

Tilanpuutettahan siellä tuntuu olevan kun saleja vähennettiin rempan yhteydessä, vaikka synnyttäjät eivät ole vähentyneet. Osastolla oli ihanaa ja viihtyisää, eikä mitään suurta valittamisen aihetta. Kannattaa avata suunsa kun siltä tuntuu :)

Mulle eivät antaneet enää mitään, kun oli kuulemma synnytys jo niin pitkällä.
" Ja sitten meidän pitäis pyytää tänne lääkärikin ja se ei välttämättä heti kerkee"... että näin.

Synnytyksen lopussa avusti nuori tyttö, en tiedä oliko kätilö vai opiskelija vai mitä, mutta hän teki kyllä vaikutuksen. Oli tasan oikealla alalla.
Vanhempi teki ongelman napakorustani. Otin sen pois, mutta sitä piti taivastella sitten seuraavat kolme tuntia. "Minä en sitten ymmärrä mikä järki tuossa on, kuka sitä edes vaatteitten alta näkee..."
Teki mieli sanoa, että oletettavasti joku on sen napakorun nähnyt, koska olen nyt tässä.

Vaikka edellisestä synnytyksestä oli kulunut 12 vuotta, niin odottivat mun pärjäävän osastollakin omin nokkineni, ei kyselty vointeja eikä muuta.

kivunlievitys lopetettiin pari tuntia ennen ponnistusvaihetta, n neljä tuntia ennen vauvan syntymää.
kätilön kanssa en tullut juttuun ja jäi siitä paha maku.

opiskelijoita oli paljon ja he olivat mitä ihanimpia! kyllä muutkin työntekijät olivat pääasiassa tosi mukavia.
ihan ok paikka synnyttää ja oleskella muutama päivä. voimia ja iloa synnytykseen ap! :hug:

?
Mulla oli sellainen nuori kätilö? Olikohan punainen tukka, lyhyet kuitenkin. Mikähän sen nimi oli, Sanna? Oli tosi mukava!!

Vaikka kanyylia ei saanut laitettua, puhko suonet, sit mun mies autto kun se on sairaanhoitaja.

---
En ole vielä synnyttänyt, mutta siellä synnytysvalmennuksessa kävin. Siitä jäi tosi ankee olo, kätilö korosti koko ajan vain kivunlievityksen haittoja (toki nekin kertoa pitää ja onhan niitä) ja tuli sellainen olo, että vaan luuserit ottaa mitään epiduraalia tms. Korosti sitä kuinka kätilöillä on kiire, että tukihenkilöä tarvitaan. No siitä tuli vaan olo että on oman onnensa nojassa.... Muistutti myös pariin kertaan että lääkäriä ei sitten välttämättä saada ajoissa paikalle epiduraalia/spinaalia/pudendaalia laittamaan kun ei niitä talossa päivystä kuin pari. Että sitten jää synnyttäjä kakkoseksi ja se on voivoi.

Tuo remontti ja tilanpuute myöskin tuli esille, kuten myös ilokaasun puuttuminen. Ymmärrän paremmin kuin hyvin, että henkilökunnan turvallisuus on tärkeää, mutta onko sairaanhoitopiirin ihan pakko ollut säästää tässä asiassa, ettei niitä poistoilmajärjestelmiä ole ollut varaa rakentaa? Remontti tulossa vasta 2012.

Kovin positiivisin mielin en ole ko. laitokseen menossa esikoista synnyttämään, mutta minkäs teet... :eek: (eikä tämä kyllä alottajaa auttanut yhtään, anteeksi...)

Saara
minä synnytin nuorimmaiseni Jyväskylässä. Kaksi ensimmäistä olen synnyttänyt Kätilöopistolla, ja täytyy sanoa että Kättärillä huolenpito oli paljon parempaa.. Vaikka ei ollut ruuhka-aika ja kuulema vain yksi toinen synnyttäjä samaan aikaan kun menimme sairaalaan, niin tosi kurja asenne oli kätilöllä. Yksin sai huoneessa maata tunti tolkulla ilman että ketään tuntui kiinnostavan (kipupiikin iskivät kankkuun ennen sitä) ja sitten suurin piirtein kiukkuisena tulivat katsomaan jos kelloa soitti (kivut eivät tosiaankaan lähteneet piikillä, aukesinkin tosi nopsaan..). Onneksi oli mies mukana koko ajan. Jos olisi ollut ruuhkaa, niin odottaa olisi joutunut käytävällä ja mies olisi joutunut menemään takaisin kotiin. Osastolla meni ihan ookoo synnytyksen jälkeen, varmaan osittain siksi että oli jo kolmas vauva kyseessä eikä meille pitänyt asioita "opettaa". Eli toisin sanoen olimme helppoja asiakkaita eikä meihin tarvinnut käyttää aikaa. Kaiken kaikkiaan Jyväskylän touhusta jäi aika paha maku suuhun. Toivottavasti ap:lla kuitenkin ystävällisempää kohtelua, minusta se merkitsee tosi tosi paljon.

Mulle tehty kaksi sektiota jyväskylässä ja yksi kuopiossa. Hyvät kokemukset on jyväskylästä.:) Mukavat hoitajat. Ainut huono puoli on se että minulle ei kerrottu tietoa kun olin heräämössä.. Toka sektio tehtiin rv:lla 35+5 ja sanottiin että vauva menee teholle suoraan (ekakin meni kun syntyi jo 29+5 ), olin siinä luulossa koko ajan että meni teholle, näyttivät pikaisesti salissa ja sitten häipyivät. Yritin heräämössä kysellä että miten vauva voi, mutta kukaan ei oikein tiennyt. Sitten minua sieltä pois hakeva hoitaja sanoi että vauva ei joutunutkaan teholle kun oli niin pirteä, sain siis heti vierihoitoon.
Kolmas syntyi sektiolla rv:lla 39+1 ja kaikki piti olla hyvin. Kukaan ei TAASKAAN kertonut heräämössä mulle mitään missä vauva on, edes vauvan mittoja ei kukaan tiennyt! Luulin että vauva on isän kanssa osastolla minua odottamassa. MUTTA vauva olikin joutunut pariksi tunniksi seurantaan kun lapsivesi oli ollut vihreää. Mutta pääsi sitten onneksi samaan aikaan osastolle minun kanssani. Silloinkin minua hakeva hoitaja vasta kertoi tästä. Kuopiossa kyllä kerrottiin koko ajan miten vauva teholla voi, heräämöön toivat valokuviakin pienestä, hän painoi vain 970g.

Kolme synnytystä takana, riippuu kyllä varmaan jonkin verran kätilöstä myös miten hommat hoituvat. :) Synnytysosaston lääkärit ovat suurimmaksi osaksi mukavia. Oikeastaan ainut kurja kokemus synnytyksistä liitty iihen, että näytteenottaja oli idiootti :x ei kuunnellut salissa olleen lääkärin ohjeita, ei kätilöä saati sitten synnyttäjää...

Synnytysosaston henkilökunta oli mielestäni mukavaa ja asiansa osaavaa! =)

synnytyspelkoinen olen/olin
Ainakin pelkopolilla käyneenä sain ihan hyvää kohtelua 3. synnytyksessäni muutama kk sitten. Toivomaani kivunlievitystä sain nopeasti ja ajoissa. Mutta varmaan kohteluun tosiaan vaikutti se pelkopolilla käynti, että panostivat vähän enemmän sitten.. en tiedä.. Mutta ei valittamista. Samoin vuodeosastolla sain hyvää hoitoa, vaikken mitään vauvanhoito-opastusta tietysti kaivannutkaan kun jo kolmas lapsi oli kyseessä. Ei tainnut kohdalle osua yhtään inhottavaa hoitajaa. eli hyvät on kokemukset minulla.

hyvin meni
Alkuperäinen kirjoittaja mamma:
huonot kokemukset, kivunlievitykset jää saamatta jos et niitä vaatimalla vaadi.
Minulle kätilö ehti jo suorastaan tyrkyttämään puudutusta. Kolmannen kerran, kun tarjosi, otin sitten sen puudutuksen. Minulla hyvät kokemukset itselläni. Sain hyvää hoitoa ja henkilökunta oli ystävällistä muuten, paitsi ekassa synnytyksessä mukana ollut lääkäri. Kaksi lasta olen Jyväskylässä synnyttänyt.

Jyskä
Mä synnytin joku aika sitten siellä ja ihanaa oli henkilökunta. Tosin yksi lääkäri oli hieman.. no mieheni sanoin, ihan kuin eläinlääkäri.. :D
Mutta menisin uudelleenkin, mielelläni :)

Itse kaksi synnyttäneenä, ja kolme vierestä katsoneena tukihenkilön roolista voin sanoa, että aivan mahtavaa henkilökuntaa on suurin osa.

Ja synnytystoivelistoihin olivat tosi perehtyneitä, ja pyrkivät täyttämään synnyttäjän toiveet mahdollisimman pitkälle, olipa se sitten kivunlievityksen välttely tai kaikki mahdollinen mulle kiitos heti!

buleria
Minulle tehtiin yksi suunniteltu sektio v. 2005 Jyväskylässsä ja toinen Pietarsaaressa v.2008. Noista leikkauksista ei voi edes puhua samana päivänä, niin hyvin suunniteltu ja toteutettu oli ensimmäinen (siis se JkL:ssä tehty) ja niin huolella kusastu tuo jälkimmäinen.

Pelkkiä hyviä kokemuksia vain Jyväskylästä, henkilökunta mukavaa (vaikkakin myös olin osastolla remppa-aikaan ja leikkaava lääkäri kävi sekä ennen, että jälkeen leikkauksen selittämässä toimenpiteiden kulun. Se ensimmäinen sektio oli kertakaikkisen onnistunut ja lähes kivuton. Toisessa menikin sitten jo kaikki mahd pieleen, ei siitä sen enempää..

Tsemppiä sinulle! Varmasti saat hyvän kohtelun ja asiantuntevan hoidon, ole huoleti!

Ja tosiaan suosittelen, että kirjoitat(te) huolella sinne synnytystoivelistaan, mitä toivotte synnytykseltä, kivunlievitykseltä, jne. Koska sitten sairaalassa kaikki ei välttämättä mieleen muistukaan. Ja kätilön on helpompi "asennoitua" kun on jo vähän ennakkotietoakin.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vippis:
Ja tosiaan suosittelen, että kirjoitat(te) huolella sinne synnytystoivelistaan, mitä toivotte synnytykseltä, kivunlievitykseltä, jne. Koska sitten sairaalassa kaikki ei välttämättä mieleen muistukaan. Ja kätilön on helpompi "asennoitua" kun on jo vähän ennakkotietoakin.
Samaa mieltä!

Esikoinen synty Jyväskylässä, siitä on jo aikaa. Kätilön kanssa ei oikein tultu juttuun ja muutenkin tiedonsaanti oli...

Kolmannen kanssa ei ehditty sinne kun oli jo syntynyt..Osastolla me oltiin sitten päivä. Kipulääkettä sain kyllä erittäin hyvin.. ;) Yks hoitaja oli siellä ärsyttävä, muut mukavia. Myös huonetovereiden mielestä.. :) Onnea tulevaan! Neljännen käyn pykäämässä siellä, mikäli sairaalaan ehditään..Sitä odotellessa.

mie
Aika huonot kokemukset. Mitään toiveita ei kysytty eikä edes sitä lappua kysytty mikä oli pitänyt täyttää ennen sinne tuloa mihin sai laittaa niitä toivomuksia (enkä minäkään siinä tilanteessa sitä sitten muistanut). Makasin koko päivän osastolla tipassa kun lapsivedet oli mennyt mutta synnytys ei alkanut ja mulle sanottiin että lääkäri tulee käymään mutta ei vaan tullut sitten koko päivänä! Lopultahan siinä sit tulehduskin iski.

Yhteistyössä