Juurihoidosta jotain tietävät, onko tää nyt ihan ok?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Mulla aloitettiin juurihoito toista kertaa, koska eka kerralla ei oltu tehty huolellisesti. Tänään rassasivat ja laittoivat lääkeaineen, antibiootit menossa.

Ongelma on se, että hammaslääkäri käski varata seuraavan ajan ajanvarauksesta erikseen ja kun sanoin että ne ajat menee melkein toukokuulle asti, niin hammaslääkäri sanoi asian olevan ok, että jos hammas oireilee niin sitten särky aika...muutoin hammas täytetään vasta siis 3½kk:n päästä, ei kuulemma kannata liian aikaisin täyttää, koska jos tulehdusta ei saakaan kuriin ja hammas täytyy taas avata, on juuritäytteen poistamisessa kova homma.

Onko siis oikeasti ok ja normaalia pitää pumpulit ja lääkeaineet+ väliaikainen paikka hampaassa 3½kk ja sitten vasta täytetään juuret...musta se on pitkä aika, eka kerralla lääkeaineet oli ehkä kuukauden, sitten jo täytettiin juuret.

Pitäis kai yrittää luottaa hammaslääkäriin, mutta kun kokemukset on huonoja, eivätkä ole hommaansa kunnolla hoitaneet viimeksikään, niin vaikea tässä on luottaa että toimivat oikein.

Minä kävin yhteensä kolme kertaa, juuri saatiin valmiiksi. Käyntien väli oli 2-3 kk. Hyvin on kaikki mennyt. Se sanoi että lääkeiden pitää antaa vaikuttaa rauhassa pari-kolme kuukautta.

[QUOTE="vieras";27839708]Mulla aloitettiin juurihoito toista kertaa, koska eka kerralla ei oltu tehty huolellisesti. Tänään rassasivat ja laittoivat lääkeaineen, antibiootit menossa.

Ongelma on se, että hammaslääkäri käski varata seuraavan ajan ajanvarauksesta erikseen ja kun sanoin että ne ajat menee melkein toukokuulle asti, niin hammaslääkäri sanoi asian olevan ok, että jos hammas oireilee niin sitten särky aika...muutoin hammas täytetään vasta siis 3½kk:n päästä, ei kuulemma kannata liian aikaisin täyttää, koska jos tulehdusta ei saakaan kuriin ja hammas täytyy taas avata, on juuritäytteen poistamisessa kova homma.

Onko siis oikeasti ok ja normaalia pitää pumpulit ja lääkeaineet+ väliaikainen paikka hampaassa 3½kk ja sitten vasta täytetään juuret...musta se on pitkä aika, eka kerralla lääkeaineet oli ehkä kuukauden, sitten jo täytettiin juuret.

Pitäis kai yrittää luottaa hammaslääkäriin, mutta kun kokemukset on huonoja, eivätkä ole hommaansa kunnolla hoitaneet viimeksikään, niin vaikea tässä on luottaa että toimivat oikein.[/QUOTE]

Tuo käytäntö on ihan ok. Varsinkin kun juuressa on tulehduspesäke.

Varsinkin ns. vanhempi koulukunta pitää lääkettä kanavissa kuukausia. Ajatellaan ja uskotaan, että juurihoitoaineet pääsevät tällöin imeytymään paremmin myös sivukanaviin, joita ei juurihoitoneuloilla kyetä rassaamaan puhtaiksi. Tällöin, kun sitten lopulta juurentäyte asetellaan pääkanaviin paikoilleen, myös sivukanavat ovat niin rauhoittuneet, että juurenkärki ei ärhäköidy enää uudelleen.

Mulla tehtiin juurihoito viimeksi pari vuotta sitten poskihampaaseen, ja seuraavaa aikaa sain odotella pari kuukautta. Eihän se väliaikainen paikka murenematta siinä pysynyt, pinnasta lohkeili irti paloja. Apteekista saa sellaista ainetta kuin cavit, samaa tavaraa mitä hammaslääkärikin siihen hampaaseen laittaa päälimmäiseksi kerrokseksi. Kantsii käydä hakemassa ja lisätä tarvittaessa, niin pärjäät tuon reilut 3kk. Tietty jos alkaa särkemään, niin sitten särkypäivystykseen hakemaan uutta lääketäytettä. Parempi kun hammas saa rauhassa toipua tulehduksesta, kuin että aletaan täyttämään liian varhain ja tulehtuu uudestaan.

[QUOTE="mei";27839818]Mulla on ekasta juurihoitokerrasta jo2 vuotta. Oireettomana pysyy niin ei ole täytetty vieläkään![/QUOTE]

ja pysyy oireettomana,sehän on kuollut..mut kauanko sellainen väliaikainen paikka sit mahtaa pysyä,ja hammaslohkee helpommin kahtia...mut elä huoli oireeton se on viellä silloinkin,mut hammaslangan voi vaihtaa tukkipuuhun.

Kiitos paljon vastauksista, nyt voin olla suht rauhallisin mielin. Toivon vaan että saisin pitää oman hampaani vielä monta monta vuotta...kyseessä kun on etuhammas, niin vähän pelottaa kauanko se kestää, kun jo toista juurihoitoa tehdään.

ap

Entäs, kun hammaslääkäri ei saanut kaikkea vanhaa juuritäytettä pois, on kuulemma littana juurenpää, yritti koukkia sitä melkein puoli tuntia, mutta pieni muru jäi...jätti sinne ja laittoi lääkkeet perään. En huomannut kysyä että onko siitä nyt jotain haittaa paranemisen kannalta, että se juuritäytteen muru jäi sinne. Tietääkö joku?

ap

[QUOTE="vieras";27841057]Pitääkö pelotella :( ei oo hampaanpoistokaan niin yksinkertanen asia, kun kyse on etuhampaasta.

ap[/QUOTE]

Ihan miten vaan jos pelotteluksi haluat sanoa tosiasioita.
Jokainen hoitaa kalustonsa itse ja hankkii varmasti omasta mielestää parhaimman hoidon.
Itse suosittelen kyselemään vaihtoehtoja mutta kukin tavallaan.

[QUOTE="vieras";27839843]ja pysyy oireettomana,sehän on kuollut..mut kauanko sellainen väliaikainen paikka sit mahtaa pysyä,ja hammaslohkee helpommin kahtia...mut elä huoli oireeton se on viellä silloinkin,mut hammaslangan voi vaihtaa tukkipuuhun.[/QUOTE]

Sepä se,kun mun hammaslääkäri on oikeasti ihan älyttömän hyvä! On PAKKO luottaa että tietää miten asia hoidetaan.
Osasyynä tähän varmaan peräkkäiset raskaudet (ei voi kuvata yms). Kuitenkin hammaslääkärissä käyn vähintään 5 kertaa vuodessa!

minulla on joka ainoa juurihoidettu hammas oireillut. ensimmäisestä kasvoi juureen kysta, jonka takia piti tehdä juurenpäänleikkaus. vierimmäinen laski mätää ikenen kautta ja etuhammas siirtyi reilusti ulkonevasti muista hampaista eteenpäin.
välihampaanjuurihoito aiheutti poski ja silmäkipua hampaan puolelle. lopulta tuli kasvohalvaus joka ei koskaan täydellisesti parantunut.
että juurihoito, ken on tutkinut oikeasti kannattaako?

Joo ja kuulemma juurihoidetun hampaan keskimääräinen ´elinikä´on 10 vuotta.Sen jälkeen poisto,joka on täyttä helvettiä,kun juuret on jo täytetty!! Poisto on yleensä todella hankalaa ja kivuliasta.
multa revittiin yli 2 tuntia ja itkin....

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;27841178:
Tosiasioita? :D Toi linkkihän oli täyttä potaskaa! Kuinkas paljon sulla olikaan hammaslääketieteen opintoja takana? *tyrsk*

No ihan miten vaan ;) laita sinä aikapommi suuhusi kysemään mutta onneksi minulla on ystävä joka on hammaslääkäri jotta osaan hoidattaa hampaani ilman pommia *tyrsk* vaan ihan itsellesi katsotaan kuka viimeisenä nauraa :laugh:

Ihan miten vaan jos pelotteluksi haluat sanoa tosiasioita.
Jokainen hoitaa kalustonsa itse ja hankkii varmasti omasta mielestää parhaimman hoidon.
Itse suosittelen kyselemään vaihtoehtoja mutta kukin tavallaan.

Jos tosi asia on tuo mitä linkissä lukee, niin miksi silti niin monelle tehdään juurihoitoja? Kyllähän mulla huolestuttaa, että jos joku kerta tulehdus leviääkin laajemmalle tms. eihän se näy hammasröntgenissä...vai näkyykö?

Vaihtoehtoja varmasti on, implantti 2000e (liian kallis mulle), mulla olis varaa ehkä johonkin kuitusiltaan, mutta kestääkö se mitään. Kyllä oma hammas on aina oma hammas, jos vaan kuntoon saadaan=tulehdus pois.

Ainoa mikä huolestuttaa, on se että tällä kertaa hammas oireili, mutta ei särkenyt, vaikka paha tulehdus oli päällä ja mätää tuli hampaasta...se ettei huomaa tulehdusta kuolleesta hampaasta, ennenkuin se pääsee pahaksi. Kävin muutama kuukausi sitten samasta hampaasta lääkärissä, kun se vihloi kylmälle. Hammas kuvattiin, eikä muka tulehdusta ollut, nyt kuitenkin jo tulehdus täysillä päällä, eikö muka ollut viime käynnillä.

Hammaslääkäreiden huolimattomuus huolestuttaa, varsinkin kunnallisella. Juu aina voi mennä yksityiselle, jos on varaa, mut mulla ei oo.

ap

[QUOTE="Vieras";27839769]Kolme juurihoitoa tehty. Viimeisintä korjattiin kaikkiaan sellainen 8 kk.[/QUOTE]

Mun eka juurihoito tehtiin 1995, en edes muista mikä noista se on. Siitä nyt kohta 18 vuotta. Kaikki kolme on poskihampaissa.

Kaikki juurihoitoni ovat lähteneet 80-luvulla tehdyistä paikkauksista. Kökkö on mennyt juureen paikan hienonhienoista halkeamista. Tuolloin ammoin oli tapana pienen reiän sattuessa porata koko hammas pois ja täyttää se amalgamilla, näin ei tehdä enää juuri edellämainituista syistä. Näin mulle sanonut useampi hammaslääkäri.

Noi mun juurihoidetut on täytetty jollain massalla, ei siis amalgamilla. Tiedä sitten onko yhtään sen turvallisempaa, näin kuitenkin oletan.

Ei ne hammassillatkaan mitään näppäriä ole. Mutsilta tippuu vähän väliä poies. Hampaan voi rakentaa uudelleen kokonaan jollain nastalla, joka juurrutetaan ikeneen ja hammasluuhun. Kaverille näin tehty, kovin tuskallista tuokin oli.

[QUOTE="mei";27841184]Joo ja kuulemma juurihoidetun hampaan keskimääräinen ´elinikä´on 10 vuotta.Sen jälkeen poisto,joka on täyttä helvettiä,kun juuret on jo täytetty!! Poisto on yleensä todella hankalaa ja kivuliasta.
multa revittiin yli 2 tuntia ja itkin....[/QUOTE]

no kai ne nyt puuduttaa??! Mikä hammas sulta poistettiin? Mulla on juurihoidettu tää etuhammas, joka pitäisi olla yksijuurinen. Mulla on joskus poistettu iso poskihammas, kun multa puuttui vastakappale hampaalle ja se aiheutti särkyä...ei se poisto kyllä tuntunut miltään, vaikka oli ihan omat alkuperäiset juuret. Hyvä puudutus, ainoa että rutina kuului.

ap

Yhteistyössä