juuri tutkimukset aloittaneet/aloittavat

Pahoittelut Duffy :hug:

Mutta minäkin neuvon ajattelemaan niin, että hyvä että syy selvisi ja sitä kautta saa oikean hoidon. Meillä ainakin lääkäri sanoi, että näytteiden siittiömäärät voivat vaihdella kuulemma paljonkin keskenään ja siksi meilläkin otetaan uusintanäyte. En tarkoita että sieltä huipputulos tulisi teillekään, mutta voi hyvin olla että seuraavassa näytteessä siimahäntiä löytyy eikä tarvitse sitä kivesbiopsiaa (oliko oikea nimi?) tehdä ollenkaan. Toisaalta on ihana ajatella että lääketiede on niin kehittynyt, että mitä luultavammin mieheltäsikin siittiöitä saadaan kerättyä.

Silloin kun saatiin miehen näytteen tulos (joka oli melko huono) mulla meni eka päivä netissä surffatessa ja eri vaihtoehdoista tietoa etsiessä. Tuli tavallaan paniikkitila, johon auttoi vaan se että imin lisätietoa asiasta. Jotenkin tiedon saaminen kuitenkin helpotti mua, saatiin selitys sille miksi vauvaa ei kuulu ja lähdetään asiaa hoitamaan.

Täällä näyttäisi ovulaatio kolkuttelevan ovelle, mutta ekan kerran piiiitkään aikaan tuntuu että sillä ei ole merkitystä. kai se täytyy kuitenkin hyödyntää, vaikka lääkärin mukaan mahkuja luomuna ei ole...
 
Joo mä oon kans istunu koko päivä netissä :D Onneksi on tänään vapaapäivä ja huomenna kans niin saa vähän sulatella asiaa...Kyllä tämä näin on parempi, että tiedetään missä mennään ku se että yritettäs vaan sitkeesti ja parin vuoden päästä sitten hakeuduttas hoitoon.
Yks juttu mua alko mietityttään, mies sano kun oli prujunsa saanu purkkiin, että onpa ihmeellisen lirua, kuulemma normaalisti paksumpaa! En tiedä sitten voiko tolla olla merkitystä tohon nolla tulokseen, mutta pitää kysyä kuitenki sit väestöliitolta asiasta ja sit siinä kontrollinäytteessä pidättäytyä kauemmin seksistä, jos se tois vaikka ees muutamia siittiöitä näytteeseen. Nyt oli n.vrk edellisestä kerrasta.
 
Duffy: Ensinnäkin pahoittelut huonosta tuloksesta! :hug: Minua pisti nyt mietityttämään tuo, että teillä oli vain vrk edellisestä siemensyöksystä. :eek: Meillä on ollut julkisella ohjeena, että vähintään kolme vuorokautta, mutta ei enemmän kuin seitsemän, pitää pidättäytyä. Tämä ohje oli sekä siemennesteanalyysissa että inseminaatiossa.

Tuo lyhyt pidättäytymisaika vaikuttaa suurella todennäköisyydellä tuohon tulokseen. Toivottavasti seuraavalla kerralla (pidemmän pidättäytymisajan jälkeen) löytyy siittiöitä! :)
 
Moi vaan kaikille! Meilläkin on vasta ensikäynti takana, vaikka mulla pcos diagnosoitu jo 10 vuotta sitten. Minulla on edessä kolposkopia ja munatorvien aukiolotutkimus ja miehellä sperma-analyysi ensi viikolla. Metformiinia ja teroja syön sekä monivitamiineja raskautta yrittäville. Molemmat ollaan 29 v eikä kummallakaan lapsia, useampi vuosi yritetty, aktiivisimmin vuonna 2007 olleiden häiden jälkeen. Adoptio ei ole meille poissuljettu vaihtoehto, mutta päätettiin käydä hoidot julkisella läpi ensin, eihän sitä tiedä, vaikka tärppäisikin. Mies on 90 % varma, että saadaan oma lapsi, mulla fiilikset vähän fifty-sixty.
 
Ensimmäinen inseminaatio tehtiin perjantaina. Jännitti jonkin verran ennen toimenpidettä, mutta onneksi se loppujen lopuksi meni ihan hyvin. Toiselta puolelta löytyi 19mm kokoinen folli ja toiselta puolelta 20mm kokoinen folli. Miehen asiat ovat kunnossa, "vilistäjien" liikkuvuus on hyvä - ainoastaan vasta-aineita löytyi, joten "vilistäjien" pesu oli tarpeen ennen inseminaatiota.

Nyt sitten on kahden viikon odotteluaika ja testin teko olisi edessä pitkä perjantaina. Tosin aion tehdä sen vasta pääsiäisen jälkeen, ettei pääsiäinen mene pipariksi. Tuntuu jo nyt siltä, että negaa se kuitenkin näyttää. Olenhan tässä jo yli 3 vuotta odottanut ja toivonut toista pikku nyyttiä taloon - turhaan. Viikko tai pari ennen kuukautisia olen tuntenut muka kaikenlaisia raskausoireita ja tehnyt monia turhia raskaustestejä, jotka kaikki ovat näyttäneet negaa. Ei sitä enää edes osaa toivoa tai ajatella, että testistä tulisikin plussatulos.
 
Heips!

No niinhän siinä kävi, että kontrollinäyte oli yhtä huono, nolla siittiötä. Mutta kävikin sitten ilmi, että miehen tsh, eli kilpirauhasarvo on viiterajan yläpuolella, 5,4. En sitten tiedä vaikuttaako tuo. Häneltä otettiin muitakin verikokeita ja saa nähdä mitä niistä selviää.

Löyty kyllä positiivisiakin asioita, nimittäin multa :D Kaks follia löyty! Ja vieläpä samasta munasarjasta, toinen 17mm ja toinen 16mm, kuulemma vknloppuna ainakin toisen pitäs puhjeta. Eihän siitä siis nyt tässä tilanteessa oo hyötyä, mutta on tää aika uskomatonta ku viime lokakuussa ku kävin gynellä niin hän sano etten todennäkösesti ovuloi ollenkaan luomusti, enkä tuu ovuloimaankaan! Vaikka ei voidakkaan hyödyntää tätä nyt, niin on tästä varmasti apua tulevissa hoidoissa.
 
Moikka kaikki, onkin aikaa kun viimeksi kävin täällä kirjoittelemassa ja lukemassa kuulumisia. On niin ollut hulinaa tyä ja kotirintamallakin ettei vaan oo jääny aikaa.

Pahoitteluni Duffy, tiedän tunteen erittäin hyvin... :(

Tupasvilla, millainen toimenpide toi inseminaatio on? Meillä edessä todennäköisesti tällä viikolla tai ens viikon maanantaina jos vain mulla löytyy tuolta kypsää munasolua ja mieheltä liikkuvia jamppoja. Torstaina olen menossa ultraan, jossa katsotaan onko mulla tuola niitä folleja. Ainakin munarakkuloiden kasvuakipua olen jo kärsinyt eilisestä lähtien eli kp 7... ainakin tuloillaan on :)

Tytti82, koskas teillä eka inssi?
 
Moikka,

Pääsiäiset alkaa oleen lusittu ja menkatkin sitä myöten onneksi pian...
Tervetuloa AdAstra, joko teidän tulokset on tullut? Pahoittelut minultakin Duffy!
Miten kävi Tupasvilla?

Meillä inssi näillänäkymin sitten parin viikon sisällä. Viikon päästä mullakin katsotaan follien tilanne ja siitä sitten muutaman päivän päästä pitäisi olla inssi. En kyllä odota siltä mitään muuta kuin tietoa siitä, että onko miehen näyte yhtä huono vai onko muutosta suuntaan tai toiseen. Kovasti ollaan vitamiineja naamaan napsituu ja toivottavasti se edes ihan pikkuisen vaikuttaisi positiivisesti simppoihin. Tosin ekasta näytteestä ei ole kuin pari kuukautta ja lääkäri sanoi, että kolmen kuukauden välein kaverit uusiutuvat. No, sen näkee sitten, mutta varaudun kuitenkin huonoihin uutisiin.

Tällä hetkellä mietin sitä, että jos tämä näyte on yhtä huono, niin lähdemmekö suoraan icsiin vai yritämmekö vielä inssillä...kun lääkäri silloin puhui, että siitä ei olisi meille hyötyä, mutta voidaan tehdä se ainakin nyt, kun tarkastetaan sperma uudelleen. Miten teille on suositeltu, joilla lapsettomuus johtuu spermanlaadusta?

Toivottavasti Pikkumyy pääsette inssiin, se onkin teillä jo aika pian!

Palataan taas!
 
Via
Moi,

kohta kk kulunut kun saatiin "tuomio" miehen simppojen suhteen..aika vaihtelevilla mielialoilla mennään, alun shokista kyllä selvitty mutta paljon pyörii asia päässä silti..jotenkin sieppaa tämä odottelu, nyt tehdään mulle kierron kartoitusta ja sitten pitää odottaa vielä pari viikkoa että mies antaa uuden näytteen ja sitten venataan niitä tuloksia..tuntuu että menee yhteen odotteluun koko elämä. Ehkä kesään mennessä saadaan jotain suunnitelmaa hoidoista..

Hassua, mulla siis tosiaan kierron kartoitus meneillään ja hormonikokeet kierron alussa ok ja näytti olevan johtofolli kasvamassa (silloin 12 mm), mutta ovulaatiota ei ilmeisesti kuitenkaan ole tapahtunut, testien eikä tuntemusten mukaan. Ihmettelen vaan mitä tuossa sitten tapahtuu kun kaikki kuitenkin näytti normaalilta. Muutenkin kyllä ihan eri fiilis kropassa kun pari edellistä kiertoa, näinköhän menee taas pitkäksi kierto. Rassaavaa, eihän tämä yksi kierron kartoitus anna todellista kuvaa jos homma heittelee miten sattuu. Noh, joudutaan joka tapauksessa varmaan järeämpiin hoitoihin, joten aika sama ovuloinko luomusti..
 
Ensimmäinen inseminaatio meni pyllylleen, kk:set alkoivat pääsiäisen aikaan. Seuraavan kerran hoitoihin lähdemme elokuussa. Ensi kuussa hoitoja ei voi toteuttaa, kun mies on työmatkalla.

On myös tullut taas vahvasti ajatus mieleen, että jospa tänne taloon ei koskaan toista nyyttiä tulekaan. Jos tuo eka ja ainoa lapsemme on pieni ihmeemme ja toista ihmettä ei tule.

Vähän on motivaatio alamaissa jatkaa näitä hoitoja, mutta kyllä sitä kai kannattaa vielä yrittää.
 
Tytti ei ole vielä tullut miehen tulokset, loppuviikosta saa mies muistaakseni soitella. En kauhean hyvää tulosta odota, mieheltä kun spermantulo aina ollut tosi niukkaa (jos määrällä on väliä, en tiedä) Itse olen menossa maanantaina kolposkopiaan ja senkin suhteen jotenkin tosi pessimistiset fiilikset. Tälläinen päivä tänään, koirakin sairaana. No, ehkä ensi viikolla jo kaikki paremmin. Tälläinen odottelu on kyllä tosi rassaavaa. Ja pikkusiskon kavereille (6 v.nuorempi) putkahtelee vauvoja kuin sieniä sateella.
Tupasvilla tsemppiä yritykseen!

/muokkaus Millä tuon hymiön saa pois? Ei ole tarkoituksella iskemässä silmäänsä...
 
Heipä hei..
Tämä pino alkaa olla nyt ajankohtainen minukin kohdalla..
Taustoja vähän:Minä 27v ja mies 35v. ei lapsia aikaisemmista suhteista.
Lasta on siis toivottu 04/07 alkaen ja tutkimuksiin "vasta" nyt kun välillä pupulut jäänyt vähälle.

Varasin ajan Tk:hon 6.5 (ei kiireellinen aika 5 viikon päähän soitosta..)
Noh, sinne mennää sit selvittämään mikä mättää..

Itsellä pelottaa että miten lääkäri suhtautuu jos vaikka passittaa vaan "kotihommiin" ja ei laita lähetettä eteenpäin..Kun haluais selvyyden tähän hommaan, vaikka eihän sitä syytä välttämättä löydykkään.

 
Tervetuloa Milli! Aikaa kuluu kyllä odotteluun, mekin jonotettiin lapsettomuuspolin ensikäynnille melkein vuosi, vaikka syy on ollut tiedossa jo useamman vuoden. Tai siis alkuperäinen syy, nyt löytyi toinenkin syy, eli molemmissa vikaa.

Tytti nyt tuli miehen tulokset, normaaleja siittiöitä 13 %, joka sinänsä ihan ok luku, ongelmana on, etteivät liiku. Suoraan eteenpäin liikkuvia 0 % ja kaarrellen liikkuvia 9 %, nämä pitäis olla yhteensä vähintään 50 %, joten aika kaukana ollaan.
Itse olin kolposkopia-tutkimuksessa, se tehdään, jos papassa jotain poikkeavaa. Aika inhottava tutkimus, laitetaan etikkaa ja jodia sisälle ja kirvelee melkoisen paljon.

No mentiin sitten tutkimuksen jälkeen kanttiiniin ja todettiin miehen kanssa, että kaipa IVF/ICSI on nyt sitten meidän hoitomuoto, toivottavasti lääkäritkin toteaisivat saman ja päästäisiiin hoidoissa eteenpäin.

 
Tervetuloa Milli

Adastra, voi harmi :/ puhuiko lääkäri mitään, että kokeilisitte clomeja miehelle tms?

Meidän pitäs tilata miehelle sinne kivesbiopsiaan aika, mut ei olla oikein muistettu jak un ei vielä tiedetä miten työvuorot passaa siihen, suunnitelmissa ois vapun jälkeen sinne mennä. Mä niin toivon, että löytys sieltä pusseista sen verran siittiöitä, että saatas se mikrohedelmöitys tehtyä.
 
Tervetuloa Milli81! :)

Ensimmäinen inssi tänään takana...
Eniten mua kiinnosti miehen simppojen laatu lopuksi kuin itse toimenpide. Hyvin liikkuvia eli nittä A-luokan kavereita oli 0 % ja B-luokan kavereita 63 %, loput oli sitte niitä C ja D:tä.

Mä toisaan kävin viime viikon torstaina kattomassa lääkärillä että mikä sielä munarakkuloissa on tilanne ja sielä oli vasemmalla puolella 15 mm folli ja oikealla puolella kaksi, joista toinen oli 15 ja toinen 12 mm. Mut sit kohdunlimakalvo oli vain 4 mm ja sen olisi ollu hyvä olla 7 mm (tämä kuulemma johtuu joillakin Clomeista, se ohentaa sitä). Sit sunnuntaina piikitin itteeni Prengnylillä ja viime yönä oli ihan järkyttävät ovulaatiokivut :kieh: melki itku tuli, kun en tohtinut otta buranaa ettei se vaan vaikuta negatiivisesti tähän hedelmällisyyteen, vaikka empä tiedä olisko sillä ollu mitään vaikutusta.

Oon vähä skeptinen tän inseminaation kans, huonoja kavereita ruiskutellaan tupiin... ei siitä voi seurata mitään muuta ku tädin kyläily... :kieh: :kieh: :kieh:
 
Nyt vihdoin uskaltauduin tänne palstoille kirjoittelemaan kun tuntuu että alkaa pää hajoamaan kun emme ole lapsettomuudesta halunneet hirveästi lähipiirillemme kertoa, mutta nyt alkaa tuntumaan että on pakko avautua edes jossain etten kaataisi kaikkea mieheni niskaan.

Olemme yrittäneet raskautua 1,5 vuotta. TK:ssa olen asiaa kolme kertaa käynyt ihmettelemässä kun lasta ei kuulu ja hyvä kun eivät jumalan armoa rukoilleet minulle. Luin sitten netissä kaikkia palstoja ja tajusin pyytää terolutteja kun eivät tuoneet tulosta sain lopulta sellaisen lääkärin käsiini joka kirjoitti lähetteen tutkimuksiin. Uskomatonta että yksikin lääkäri sanoi että ainut vaihtoehto on mennä yksityiselle, sellainen tunne että jos ei itse ota selvää ja osaa vaatia eivät kerro mitään :(

nämä kaikki lyhenteet ym. ovat minulle viellä ihan outoja mutta eivätköhän ne pikku hiljaa avaudu :)

toivottavasti tänne viellä mukaan mahtuu
 
Tervetuloa mukaan Karita 82. Ihme tomintaa julkisella, itsellä samoja kokemuksia, sillä erolla vaan että ne ei suostu laittamaan meitä hoitojonoon vaikka syykin lapsettomuuteen on selvä (sperma aika huonoa) Mun täytyy käydä juttelemassa mun kierrosta ym jonkun gynen kanssa ja sitten taas jotain ehkä tapahtu. No mun luonne ei anna periksi tollaista odottelua kun ei sieltä kukaan osaa sanoa että mitä seuraavaksi, joten ollaan nyt yksityisellä.

Eka inssi siis takana ja oli kyllä karmea kokemus. Kohtu oli eteenpäin vinossa j ei meinannut saada koko inssiä tehtyä. Sitten lääkäri jollain tikulla suoristi kohtua ja sit saatiin tuikattua simpat menemään. Sattu niin pirusti ja vuosin älyttömästi verta kaksi päivää sen jälkeen. Ei siis todellakaan mikään kiva kokemus, mutta pakko se on taas ensi kuussa kestää. Niin, toivottavasti päästään ensi kuussa insiin, ettei ole helatorstain takia kiinni, kun niillä nurkilla olis ovis. Tästä kerrasta en usko tulevan yhtään mitään jo ton verenvuodon takia ja lisäksi ajoitus ei musta ollut oikea.

Mitäs muille?Pikkumyy, sullahan alkaa olemaan testiaika käsillä, jännittääkö? Millijoutuu ekaa aikaa odotteleen vielä hetken. Kertoilkaahan mitä teitille kuuluu!

Nyt pihahommiin.
 
Heips!

Tervetuloa Karita, oliko niin, että oou Oulusta päin? Olin katsovinani, että olit kirjottanut tohon "Oulussa tutkimuksiin pääsy" tms. Hyvä, että sait kuitenki lähetteen eteenpäin. Oyssissä kyllä tehdään kaikki testaukset, että todellakaan ei ole pakko mennä julkiselle! En osaa yhtään sanoa millaset jonot siellä on niihin aljututkimuksiin, voi olla, että pääsette hyvinkin nopeast, toivotaan ainakin niin :) Me ollaan väestöliitolla, ei jakseta sitä yksityisen hitautta ja byrokratiaa.

tytti, olipa tympeä kokemus :( Toivotaan, ettei tarvis ens kierrossa mennäkkään :)

Meillä nyt sitten ens maanantaina ois se miehen biopsia, ellei tuu lääkärille jotain estettä, jos jollakin osuu punktio samalle ajankohdalle, niin se menee sitten biopsian edelle. Mutta pitää toivoa, että saisivat sen sillon tehtyä. Pelottaa ihan hirveästi!
 
No niin nyt on siis ekat tutkimukset tehty, toki siis tuloksia joutuu odottelemaan jonkun viikon.

No lääkärinä nuori nainen, kyseli ne perusjutut. Teki sisätutkimuksen ja otti papan. Sit määräs kilppari ja prolaktiini labrat.

Yritin kysellä onko tuon prolaktiini määritykseen mitään tiettyä kierron vaihetta missä pitää testata.. eipä se lekuri osannu sanoo mitään..
täältä sit löysin et pitäis tehä kk aikaan.. mites onko teillä kokemuksia??


Siinä lopuksi sit sano et katsotaan tulokset ja laitellaan sit lähetettä Oyssiin jatkoille. Totesi oikein kivasti että kyllä se syksyyn menee, tuskin se infertiliteettiklinikka (mikä sanahirviö!!)
aloittaa tutkimuksia kesällä. Perään sanoi että eihän sen muutaman kk odottelu enää mitään haittaa kun on jo 2 vuotta odoteltu!
Vähäkö niinku kiehahti :kieh:

Mies menee antamaan spermanäytteen VL perjataina, toivottavasti sieltä saa hyviä uutisia.

Mites Pikku-myy joko olet päässyt testailemaan? Karita, ompas sinulle sattunu kummalisia lääkäreitä..

Entäs duffy pääsikö miehesi biopsiaan?

Tyttillä tosiaa, kammottavan tuntuinen kokemus..
 
Vielä kysymys juolahti mieleeni.. (enkä tietenkään hokassut lekurilta kysyä)

Että jos mitään varsinaista vikaa ei alku tutkimuksissa löydy ja hormonit on kohillaan niin kokeillaanko yleisesti kuitenkin clomeja, ennen hoitoja? Vai tutkitaanko esim tuubien aukiolo ennen kun clomeja kokeillaan?

Kertokaahan omia kokemuksia
=)
 
Täällä kanssa vielä yksi tutkimuksiin menijä :wave: Itellä on edellisestä liitosta kolmevuotias poika, joka sai alkunsa ekasta yrityksestä. Nyt nykyisen mieheni kanssa on yhteistä lasta yritetty huhtikuusta-08 asti. Alkuun ihan luomusti, sen jälkeen nyt kolme kertaa koti-inseminaatiolla, mutta mitään ei tapahdu.

Meille on julkisella puolella varattuna nyt lääkäri 19.5. ja siitä sitten katsotaan, mitä tapahtuu. Miehellä ei ole omia lapsia,eli häntä ehkä tässä tarkemmin syynätään, mutta mullakin oli noin viisi vuotta sitten ultrassa todettu munasarjoissa helminauhamaista muodostelmaa, eli tuohan ilmeisesti viittaisi alkavaan PCO:hon....? Voi olla, että se on pahentunut, mutta itse epäilen, koska kuukautiskierto on kyllä säännöllinen paria stressiperäistä poikkeusta lukuunottamatta. Ollaan jo alustavasti puhuttu, että kyllä tässä sitten hoitoihin lähdetään jos lapsen saaminen sen vaatii. Mutta katsotaan mitä tapahtuu =)

Niin ja ikää minulla 31v ja miehellä 42v
 

Yhteistyössä