juttua egyptistä.

oon lähdössä 15.12. ras um el sidiin, sharm el sheikhiin. kokemuksia alueelta, tai muualta egyptistä? lämpötiloja, eri hintatasoja, esim. taksit, ruuat? oikeastaan kaikesta vaan mitä vähänkään osaa kertoa. :D
 
Maria
Me oltiin siellä viime helmikuussa. Mukana oli meidän 6kk lapsi, joka rajotti tietysti kaiken iltahumpan pois. Siitä en siis osaa sanoa mitään.
Mitään nähtäväähän siellä ei ole, paitsi jos sukeltaa. Se on rakennettu aavikolle, ja jostain syystä se on aika teollisuusalueen näköistä. Kannattaa kysyä hotellin respasta että näyttävät teille kartasta missä hotellin uimaranta on. Meidät huijattiin ekana päivänä jonnekin sikaiselle diskorannalle (kuhisi muurahaisia, disko soi täysillä ja ihmiset makas tuoleissa kylki kyljessä kun oli ahdasta). Seuraavana päivänä tajuttiin että se oikea ranta olikin vasta seuraava ja se oli siisti.
Molemmat aikuiset saatiin mahatauti ja oksennettiin viimeiset päivät. Kannattaa oikeasti pitää huoli käsihygieniasta.
Kaikki yrittää huijata, joten kannattaa vaan sanoa että nou nou ja kävellä poispäin jolloin hinnat laskee alle puoleen alkuperäsestä. Esim just taksiin kannattaa sanoa etukäteen hinta mitä on valmis maksaan ja jos ei meinaa irrota niin laittaa vaan ovea kiinni että bai bai ja ihan varmasti saa kyydin sillä omalla hinnallaan.
 
AavikonNorsu
olen ollut sharmissa kahdesti. ihan keskustassa ja sitten 7km päässä keskustasta. Hinnat on edullisia, kaikenmaailman egyptiläisiä tilpehöörejä, matkamuistoja,hajuvesiä,musiiikkia yms saa edullisesti. muista TINKIÄ! kuuluu maan tapoihin. tinkimällä , jos osaat taidon hyvin saat kyllä sieltä tavaraa todella edullisesti lähtemään. ruuat ihan edullisia paikallisissa rafloissa, hard rock cafessa ym muisssa kansainvälisissä hieman kalliimpaa. Mikään ruokamaahan egypti ei ole, että mitään suuria makueläyksiä tuskin koet. ruoka kannattaa katsoa tarkkaan , mitä syöt, minun ruuassa on ollut raakaa lihaa sekä rautaniitti. katso paikkaa vähän minne menet. eli paikallinen tavara ja ruoka edullista ,muuten vähän kalliimpaa..tänäh aikaan lämpötilat 20-25..lämmintä siellä on! illat viileitä, ota pitkää paitaa mukaan..taksit on nyhtäjiä, niiden kanssa kannattaa tinkiä kovasti..niillä on kova kilpa keskenään asiakkaista että päästävät kyllä edullisestikkin. varokaa "valetaksej" eli älkää menkö autoihin mitkä ei ole oikeesti takseja vaikka kuskit niin väittää"". ota mukaan euro-punta muunnin tms..on helpompi tinkiä yms..mitähän vielä haluut tietää??
 
KUKA
oikeesti lähtee johonkin egyptiin. mun tuttuja on siellä käynyt monia ja kukaan ei siitä positiivista ole sanonut. ja matkasoimiston virkailijakin snaoi että se on enemmän sääntö kun poikkeus että sieltä saa mahataudin.
 
v
Alkuperäinen kirjoittaja KUKA:
oikeesti lähtee johonkin egyptiin. mun tuttuja on siellä käynyt monia ja kukaan ei siitä positiivista ole sanonut. ja matkasoimiston virkailijakin snaoi että se on enemmän sääntö kun poikkeus että sieltä saa mahataudin.
Meidän perhe kolmen lapsen kanssa on sitten poikkeus. Emme kylläkään syöneet muualla kuin oman hotellin ravintoloissa (oli all inclusive).
 
tutustuitko tohon alkoholi/baaripuoleen? minkä hintaista, mitä tarjolla? ajateltiin että jos vaikka kerran menis oikein katsastamaan yöelämän ja muuten sitten ehkä voi yhden ottaa parina päivänä. onko pelkkää paikallista vai saako ihan drinkkejä esim. sellaisista viinoista mitä täällä on ja hintataso? jossain oli joku kirjoittanut että baareihin maksaisi 60e sisään mihin kuuluu yksi drinkki... voiko tää pitää paikkaansa?
 
Alkuperäinen kirjoittaja KUKA:
oikeesti lähtee johonkin egyptiin. mun tuttuja on siellä käynyt monia ja kukaan ei siitä positiivista ole sanonut. ja matkasoimiston virkailijakin snaoi että se on enemmän sääntö kun poikkeus että sieltä saa mahataudin.
kaveri oli varannut matkan jo poikaystävänsä kanssa mut sitten kävikin niin että erosivat nyt just sopivasti hiukan ennen matkaa. 3,5v suhde loppus ihan yllättäen ja se matka piti nyt sit jonkun muun käyttää niin lähden kaverin kanssa. eli ei paljoa valittu. ja vatsatauti tulee ilmeisesti 60% kävijöistä mut jos tulee niin sille ei sitten vaan mitään voi. voi sen saada ihan hyvin muualtakin jos ei osaa käyttää käsidesiä eikä yhtään ymmärrä katsoa mitä syö.
 
poipoipoi
Alkuperäinen kirjoittaja KUKA:
oikeesti lähtee johonkin egyptiin. mun tuttuja on siellä käynyt monia ja kukaan ei siitä positiivista ole sanonut. ja matkasoimiston virkailijakin snaoi että se on enemmän sääntö kun poikkeus että sieltä saa mahataudin.
Valitettavasi mun täytyy yhtyä tähän. Olen käynyt yli 20 maassa, mutta Egypti veti pohjat tavoilla joita tässä ketjussa on kuvattu. Mutta jos jotain positiivista hakee, niin kaipa siellä aurinkoa saa :)

Ja sukellusvedet ovat mahtavat jos se kiinnostaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja KUKA:
oikeesti lähtee johonkin egyptiin. mun tuttuja on siellä käynyt monia ja kukaan ei siitä positiivista ole sanonut. ja matkasoimiston virkailijakin snaoi että se on enemmän sääntö kun poikkeus että sieltä saa mahataudin.

Käytiin häämatkalla Kairo, risteily Niilillä, Luxor jne. ja tykkäsimme kovasti. Ei saatu kumpikaan mitään vatsanväänteitä reissussa. Ruoat oli vegeille herkkuja. Tinkiä pitää ehdottomasti ja huumoria kannattaa ottaa mukaan ja sillä myös suhtautua.

Tosin eri paikat voi olla erilaisia. Niin kuin Helsinki tai Rovaniemi Suomessa.
 
v
Allasbaareissa drinkit taisivat olla 7,50 e. Meillä kuuluivat all inclusiveen. Ulkomaisia viinejä ja muita huomia yrittivät kaupata kovasti jouluillallisille. Ne ovat sairaan hintaisia ja niitä ei kannata ostaa. Mies muistelee, että hinta olisi ollut 200 euroa per pullo, itse muistelin että 70 euroa, mutta se oli varmaan halvin mahdollinen.
 
AavikonNorsu
Alkuperäinen kirjoittaja noona:
tutustuitko tohon alkoholi/baaripuoleen? minkä hintaista, mitä tarjolla? ajateltiin että jos vaikka kerran menis oikein katsastamaan yöelämän ja muuten sitten ehkä voi yhden ottaa parina päivänä. onko pelkkää paikallista vai saako ihan drinkkejä esim. sellaisista viinoista mitä täällä on ja hintataso? jossain oli joku kirjoittanut että baareihin maksaisi 60e sisään mihin kuuluu yksi drinkki... voiko tää pitää paikkaansa?
tutustuin..keskustan baareihin ei maksa kaikkiin. pachaan maksaa 10e ja sisältää vissiin yhden drinksun kauempana keskustasta on yökehoja joihin maksoin 20e sisään..siinäkin saattoivat huijata.ei maksa 60e mihinkään. olut on tosi ihanaa ja halpaa siellä sakara ja stella, koko egypti on makukysymys. ei kannata mennä jos ei tykkää, mulla taas ystävät, minä ja sukulaiset rakastetaan sitä paikkaa
 
v
Alkuperäinen kirjoittaja poipoipoi:
Valitettavasi mun täytyy yhtyä tähän. Olen käynyt yli 20 maassa, mutta Egypti veti pohjat tavoilla joita tässä ketjussa on kuvattu. Mutta jos jotain positiivista hakee, niin kaipa siellä aurinkoa saa :)

Ja sukellusvedet ovat mahtavat jos se kiinnostaa.
Mielestäni Egypti oli parempi kuin Gran Canaria. Teneriffasta tykkäsin, mutta se saattoi johtua siitä, että lapset olivat kotona :) Sen myönnän, että jotkut eivät tykkää Egyptistä yhtään. Toiset taas ihastuvat kovastikin.
 
poipoipoi
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Alkuperäinen kirjoittaja poipoipoi:
Valitettavasi mun täytyy yhtyä tähän. Olen käynyt yli 20 maassa, mutta Egypti veti pohjat tavoilla joita tässä ketjussa on kuvattu. Mutta jos jotain positiivista hakee, niin kaipa siellä aurinkoa saa :)

Ja sukellusvedet ovat mahtavat jos se kiinnostaa.
Mielestäni Egypti oli parempi kuin Gran Canaria. Teneriffasta tykkäsin, mutta se saattoi johtua siitä, että lapset olivat kotona :) Sen myönnän, että jotkut eivät tykkää Egyptistä yhtään. Toiset taas ihastuvat kovastikin.
Riippuu varmaan kanssa mihin vertaa ja makunsa kullakin. Kanarialla en ole ikinä käynyt ja yritän säilyttää Kanaria-neitsyyteni ikuisesti :)
 
No
Ota käsidesin lisäksi Savetin superclean-pyyhkeitä. Niitä käsilaukkuun, takin taskuun jne.

Paikallinen olut on ihan juotavaa.

Tuontialkoholista tehdyt drinkit paikasta riippuen n. 6e ylöspäin.

Ennen tilausta kannattaa pyytää drinkkimenu, ei tule yllätyksiä laskun maksussa.

Pieniä punnan seteleitä olisi hyvä olla nipullinen aina mukana, juomarahaa siellä annetaan/pyydetään joka välissä ja vielä keskelläkin.

Tarkkana sitten 50punnan ja 50piasterin kanssa. 1 punta on 100 piasteria.

Taksissa sovitte matkan hinnan ennen sisään menoa, ottakaa selvää matkanjärjestäjän opaskirjasta/oppaalta sopivat hinnat reiteille.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja poipoipoi:
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Alkuperäinen kirjoittaja poipoipoi:
Valitettavasi mun täytyy yhtyä tähän. Olen käynyt yli 20 maassa, mutta Egypti veti pohjat tavoilla joita tässä ketjussa on kuvattu. Mutta jos jotain positiivista hakee, niin kaipa siellä aurinkoa saa :)

Ja sukellusvedet ovat mahtavat jos se kiinnostaa.
Mielestäni Egypti oli parempi kuin Gran Canaria. Teneriffasta tykkäsin, mutta se saattoi johtua siitä, että lapset olivat kotona :) Sen myönnän, että jotkut eivät tykkää Egyptistä yhtään. Toiset taas ihastuvat kovastikin.
Riippuu varmaan kanssa mihin vertaa ja makunsa kullakin. Kanarialla en ole ikinä käynyt ja yritän säilyttää Kanaria-neitsyyteni ikuisesti :)
Taidat olla poikkeustapaus. Aika harvassa on sellaiset, jotka ovat matkustelleet, mutta eivät ole käyneet Kanarialla :) No tuskin olet paljoa menettänyt. Kanaria ja Egypti ovat molemmat hyviä siitä, että lentoaika on lyhyt ja aikaeroa ei ole juurikaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja poipoipoi:
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Alkuperäinen kirjoittaja poipoipoi:
Valitettavasi mun täytyy yhtyä tähän. Olen käynyt yli 20 maassa, mutta Egypti veti pohjat tavoilla joita tässä ketjussa on kuvattu. Mutta jos jotain positiivista hakee, niin kaipa siellä aurinkoa saa :)

Ja sukellusvedet ovat mahtavat jos se kiinnostaa.
Mielestäni Egypti oli parempi kuin Gran Canaria. Teneriffasta tykkäsin, mutta se saattoi johtua siitä, että lapset olivat kotona :) Sen myönnän, että jotkut eivät tykkää Egyptistä yhtään. Toiset taas ihastuvat kovastikin.
Riippuu varmaan kanssa mihin vertaa ja makunsa kullakin. Kanarialla en ole ikinä käynyt ja yritän säilyttää Kanaria-neitsyyteni ikuisesti :)
Taidat olla poikkeustapaus. Aika harvassa on sellaiset, jotka ovat matkustelleet, mutta eivät ole käyneet Kanarialla :) No tuskin olet paljoa menettänyt. Kanaria ja Egypti ovat molemmat hyviä siitä, että lentoaika on lyhyt ja aikaeroa ei ole juurikaan.
Menee nyt asian ohi, mutta mieheni kanssa olemme miettineet pitäisikö tuonne Kanarialle joskus lähteä.
 

Yhteistyössä