just. neuvolantäti on nyt sitten sitä mieltä että meidän tyttö ei kuule....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja firequeen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
F

firequeen

Vieras
... kun ei reagoinut johonkin kilikelloon. varmasti kuulee, esim. kun kuvaan tyttöä ja huutelen " mussu, katso tänne " niin nostaa katseensa. ja samoin kun minulla on sellainen vienosti kilisevä kalevala-korun sormus ja sitä olen heilutellut tytön korvan juuressa, niin jää kuuntelemaan ja hymyilee. taisi olla siellä neuvolassa vain valikoiva kuulo :D no, katsotaan sitten ensikuussa kun tyttö 8kk ja neuvolalääkäri tutkii...

Mun tyttöni kohdalla vähän epäiltiin samaa. Katseli 5 kk-neuvolassa keskittyneesti lelua samalla kun terkka kilisteli tiukua eikä likka reagoinut millään tavalla. Mä kyllä olin varma ettei tytöllä kovin paha kuulonalenema voi olla kun arjessa reagoi normaalisti ääniin. Puolivuotisneuvolassa sitten käänsi kyllä heti katseensa tiukua kohti :)

Tutun lapsi joutui kans tarkempiin kuulotutkimuksiin, kun ei ollut neuvolassa reakoinut. Tuttu vain teki niihin aikoihin remonttia ja lapsi oli niin tottunut kaikkiin kilinöihin ja metelöinteihin, ettei viitsinyt reakoida neuvolassa :D Normaali kuulo silläkin lapsella lopulta todettiin olevan.

Mutta toisaalta, eikös se ole ihan hyvä että tutkitaan jos jotain epäillään? Mun appivanhemmat suuttuvat aina jos meidän lapset joutuvat johonkin lääkäriin, esim. keskimmäinen hammaslääkäriin, kun ei siellä kuitenkaan mitään ole niin turha käydä. Inhottava tuollainen ajattelutapa :kieh:

Kyllä ehkä puolivakasti kannattaa tuokin epäily ottaa ja mahd. pian pyytää lisätutkimukset. Sillä tosi paljon vakaviakin kuulovammoja jää piiloon kun lapset osaa niin hyvin "feikata" nuo kuulemiset. Omalla lapsella on kuulovamma ja hänen kauttaa olen tutustunut perheisiin joissa esim. lapsen täysi kuurous on huomattu vasta yli 2 vuotiaana ja ollut vanhemmlle aivan täysi shokki kun eivät ole huomanneet (nämä lapset ovat myös läpäisseet neuvolan kilikellotestit). Monesti lievemmät ja osittaiset kuulovammat saatetaan huomata vasta koulussa kun rupeaa esim. vieraat kielet tökkimään.
Tarkoitus ei ollut maalata piruja seinille ja huolestuttaa turhaan. Mutta asia on hyvä tarkastaa kerralla kunnolla niin se ei jää sitten vaivaamaan. Ja pyytää kunnon kuulotestit eikä mitään kilikellojuttuja. Tsemppiä :)

Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:
Mutta toisaalta, eikös se ole ihan hyvä että tutkitaan jos jotain epäillään? Mun appivanhemmat suuttuvat aina jos meidän lapset joutuvat johonkin lääkäriin, esim. keskimmäinen hammaslääkäriin, kun ei siellä kuitenkaan mitään ole niin turha käydä. Inhottava tuollainen ajattelutapa :kieh:

Samaa mieltä.
Miksi pitää ottaa nokkiinsa, suuttua tahi loukkaantua jos omalla lapsella epäillään jotain vikaa, koska ei ole läpäissyt testejä?
Luulisi vanhemman olevan tyytyäinen, että asiaa kuitenkin päästään sitten tutkimaan enempi.
Ei noi neuvolan testit ole mitään tappotuomioita kenellekään.
Jos lapsesi ei sitä läpäise, ei se tarkoita, että lapsi olisi muita testin läpässeitä huonompi ;)

Ei ne lapset siihen aina reagoi, vaikka kuulisivatkin. Mutta hyvä se on tarvittaessa tutkia, jos onkin jotain ongelmia. Onhan niitä muitakin tapoja tutkia kuin kilikello, helitismellä tuon ikäisenä useimmiten testasivat, lääkäri voi kokeilla vaikka uikulla, reagoiko siihen.

Alkuperäinen kirjoittaja Kylkiluu:
Mun tyttöni kohdalla vähän epäiltiin samaa. Katseli 5 kk-neuvolassa keskittyneesti lelua samalla kun terkka kilisteli tiukua eikä likka reagoinut millään tavalla. Mä kyllä olin varma ettei tytöllä kovin paha kuulonalenema voi olla kun arjessa reagoi normaalisti ääniin. Puolivuotisneuvolassa sitten käänsi kyllä heti katseensa tiukua kohti :)

Pojan serkkuvauvalta piti ottaa lelu pois ennekun se kuuli mitään =) Liian keskittyny siihen kivaan helistimeen.

Alkuperäinen kirjoittaja narsissi:
Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:

Samaa mieltä.
Miksi pitää ottaa nokkiinsa, suuttua tahi loukkaantua jos omalla lapsella epäillään jotain vikaa, koska ei ole läpäissyt testejä?
Luulisi vanhemman olevan tyytyäinen, että asiaa kuitenkin päästään sitten tutkimaan enempi.
Ei noi neuvolan testit ole mitään tappotuomioita kenellekään.
Jos lapsesi ei sitä läpäise, ei se tarkoita, että lapsi olisi muita testin läpässeitä huonompi ;)

en loukkantunut... lähinnä huvitti mutta tottakai se on hyvä tarkastaa! luulen kyllä että tyttö oli vain kiinnostuneempi ympäristöstä kuin siitä kellosta... :)

toi alotus viittaa siihen, että apn mielestä neuvolatäti on pässi kun kehtaa moista epäillä. Jos ei tyttö neuvolassa kilikelloon reagoi ni hyvähän se on että huolestuu. Ei kai se haittaa, vaikka seurattais tartemmin, hyvä vaan????

Alkuperäinen kirjoittaja juuh:
toi alotus viittaa siihen, että apn mielestä neuvolatäti on pässi kun kehtaa moista epäillä. Jos ei tyttö neuvolassa kilikelloon reagoi ni hyvähän se on että huolestuu. Ei kai se haittaa, vaikka seurattais tartemmin, hyvä vaan????

no ei tietenkään, pointti vain oli että TYTTÖ TUNTUU KOTONA KUULEVAN HYVIN MUTTA NEUVOLASSA ISKI NS " VALIKOIVA KUULO" :D heti kun lähdettiin sieltä ja jokin jysähti niin tytön pää kääntyi kuin narusta vetämällä :D ja samoin käänsi päätä kun isi vihelteli... mutta kilikelloon ei ragoinut vaikka kolmesti heiluteltiin korvan juuressa...:)

Alkuperäinen kirjoittaja juuh:

No ei kai nyt sentään.

Kylläpäs on negatiivista poppoota tänään liikkeellä. :|

Meillä ei ole kertaakaan mitään kilikelloja ollut. :o
Oon kuvitellut että neuvola on vain pituuden mittaaminen, punnitus ja äkkiä ulos (mitä se tähän mennessä on ollutkin)

Alkuperäinen kirjoittaja salsai:
Se kilikello o iha suolesta.. :snotty:

Meidän neuvolassa käytetään kilikelloa ja jos se ei aiheuta reaktiota, heillä on sellainen ujeltava pieni laite. Meillä tyttö reagoi siihen ujellukseen.

Kuumimmat

Yhteistyössä