Just äsken tuli mainos ohjelmasta, jossa näytettiin huumeäidin vauvaa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Itkevä äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
quote]

Joillakin lapsilla on astma vaikka äiti ei ois polttanutkaan![/quote]

Älä nyt vääristä ei tietenkään perintö/ympäristötekijöille voi mitään! Hölmö kommentti!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olen ihmetellyt, miksei lakia vieläkään ole muutettu niin, että huumeäidit voitaisiin laittaa pakkovieroitukseen? On väärin, että ihminen voi tuhota toisen ihmisen elämän ja pääsee siitä kuin koira veräjästä.

Sen takia, että ne äidit, jotka sitä pakkovieroitusta tarvitsisivat, eivät uskaltaisi mennä neuvolaan lainkaan ja sekä äiti että lapsi jäisivät paitsi hoitoa?

Alkuperäinen kirjoittaja Natsi:
Alkuperäinen kirjoittaja nibbler:
Alkuperäinen kirjoittaja Vihanen myös:
Toi on ihan hirveetä että lapset kärsii äidin ongelmista! Mut hei entäs tupakoivat äidit(siis raskausajan)..Sit lapset on allergisia/sairastelee/astmaatikkoja koko iän...Kamalan itsekästä sekin! Mä olen ite lopettanu monta kertaa heti ku olen saanu tietää raskaudesta en voisi saattaa lapseni terveyttä alttiiksi itsekkyydelläni!!!

No tota tupakointia ei kyllä voi verrata huumeisiin!!

Mun mielestä voi. Täysin. Kummassakin tilanteessa äiti on koukussa aineeseeen, josta ei voi luopua lapsen vuoksi ja se aiheuttaa lapsella haittaa.

Haitat on ehkä eriarvoisia, mutta periaate sama.

entä ne jotka on riippuvaisia kahvista? pakkohoitoon neki vaan?

No heti kun sä kerrot ne kahvinjuonnin haitat sikiölle, olen valmis kannattamaan sitäkin.

haitat on ehkä eriarvoisia, mutta periaate sama.

Alkuperäinen kirjoittaja vihanen:
quote]

Joillakin lapsilla on astma vaikka äiti ei ois polttanutkaan!

Älä nyt vääristä ei tietenkään perintö/ympäristötekijöille voi mitään! Hölmö kommentti!
[/quote]

En vääristänytkään itse kirjoitit vain niin yleistäen juuri tuohon tupakointiin liittyen!!!

Alkuperäinen kirjoittaja AP:
Siis ehdottomasti huumeäidit/alkoholistit pitäis saada pakkovieroitukseen raskausaikana!!!!!

Vieroitusoireet on ihan yhtälailla vauvalla vaikka äiti olisikin vieroitushoidossa. Mutta oon kyllä ehdottomasti äitien vieroitushoidon kannalla. Kun se vaan pitäisi sitten raskauden jälkeenkin...

Alkuperäinen kirjoittaja äityli:
Alkuperäinen kirjoittaja Emiilia:
Näin itse myös mainoksen ja tiedän etten pysyt katsomaan ohjelmaa.

Mulle määrättiin raskauden aikana kipuihin lääkettä, jonka vierotus oireet ovat samat kuin kokoiinilla. Tyksi äippäpoli vaan ei viitsinyt asiasta mainita. Toiselta lääkäriltä kuulin että tällä minulle määrätyllä annoksella lapseni todennäköisesti ei joudu morffiini hoitoon synnytyksen jälkeen. :headwall:

Se että tupakkaa lähdetään vertaamaan huumausaineisiin on aika kaukaa hettu. Itse olen huomannut että ne jotka vertaa tupakkaa ja huumeita, samanlaisia koukuttajia, niin joko ovat itse käyttäniä jollain tasolla tai sitten yksinkertaisesti eivät tiedä aisoista mitään.

Voi sua tollainen on kamalaa ettei sulle kerrottu/kysytty lupaa. Voimia

Joo mutta onneksi en joutunut työmään lääkettä koko ajjosta päivitäin ja pääsin kokonaan siitä eroon ennen synnytystä, jolloin ei siis vierotus oireita ei tullut ja kaikki meni hyvin. Eniten just se että lääkettä määrätään ja EI kerrottu mitä se voi aiheuttaa vauvalle.

Jotkut ihmiset vaan pitäisi pakkosteriloida saman tien. Kylmästi ja ikävästi sanottu, mutta valitettavasti totisinta totta.

Minusta jo tupakointi raskausaikana on merkki vastuuttomuudesta. Vastuuton ei ole sopiva vanhemmaksi, opettelisi ensin kantamaan vastuun edes itsestään. Tää mun mielipide. En aio katsoa ohjelmaa, tulee vaan suuri suru ja valtava kiukku ja raivo aivottomia naisihmisiä kohtaan, jotka ei vähän vertaa välitä lapsiensa hyvinvoinnista.

Toi on ihan hirveetä että lapset kärsii äidin ongelmista! Mut hei entäs tupakoivat äidit(siis raskausajan)..Sit lapset on allergisia/sairastelee/astmaatikkoja koko iän...Kamalan itsekästä sekin! Mä olen ite lopettanu monta kertaa heti ku olen saanu tietää raskaudesta en voisi saattaa lapseni terveyttä alttiiksi itsekkyydelläni!!!

Mun mielestä voi. Täysin. Kummassakin tilanteessa äiti on koukussa aineeseeen, josta ei voi luopua lapsen vuoksi ja se aiheuttaa lapsella haittaa.

No heti kun sä kerrot ne kahvinjuonnin haitat sikiölle, olen valmis kannattamaan sitäkin.

Periaate on sama, riippuvuus on riippuvuus. Mutta edelleenkään, kahvista EI OLE haittaa sikiölle, tupakasta on.

Alkuperäinen kirjoittaja pietu-:

Ja ne tupakoinnin jäljethän katoaa kehosta 9kk:ssa? :whistle: Toki aina parempi, jos ei odotusaikana polta, mutta mielellään polttamatta jo aiemmin.

Nimimerkillä lopetin, kun aloin odottaa esikoista ja nyt odotan toista (en ole polttanut esikoisen syntymän jälkeen). Voin sanoa, että huomaan todellakin nyt eron odotuksessa, kun en ole polttanut ennen tätä aikaa, kuten esikoisen kohdalla poltin.

Kaikki on suhteellista ja ei todellakaan niin mustavalkoista mitä voisi joskus luulla.

En muista miten kauan siihen keuhkojen täyteen puhdistumiseen tarkalleen menee, mutta ei 9kk:tta siihen mene se on fakta...Alussa sikiölle voi verenkierrossa mennä aineita; mutta kun lopettaa alkuraskaudessa sikiöt on suojattu vaarallisilta aineilta senhän tiedät?!?Ja sit yskimällä puhdistuu keuhkot eli kun tupakasta ei vaarallisia aineita tule niin ei siinä sikiö altistu...Ja aina missä vain vaiheessa raskautta lopettaminen on parempi kuin tupakointi! Ja se että selkeästi vihjasit et olen ollu tyhmä kun olen polttanu totta niin olen! Mut ku ekaa rupesin odottamaan en voinu tupakointitaustalle enää mitään, mutta TUPAKOINNILLE pystyin ja lopetin! Lopetus on aina paras vaihtoehto (ja on kiva haistaa/maista juttujakin:) ja nyt siis en ole polttanu, enkä polta....
En voi katsoa tollaisia ohjelmia toi on niin väärin, vaikkakin valitettavan arkipäivää nykyään:(

Periaate on sama, riippuvuus on riippuvuus. Mutta edelleenkään, kahvista EI OLE haittaa sikiölle, tupakasta on.

mitä nyt saattaa aiheuttaa keskenemenon. pikku juttu.
mulle se on yks hailee että juotteko te kahvia raskausaikana vai ette, mutta jos aletaan vainoamaan jokaista riippuvuutta joka voi aiheuttaa ties mitä ties kelle niin tehään se perusteellisesti sitte. varmasti löytyy resursseja.

Ja kaikilla tupakoivien äitien lapsilla ei ole allergioita eikä astmaa.

Onnenpekat ne lapset siis! En yleistä..Itselläni neljä lasta ei allergioita/astma/sairastelua kelläänn (olen onnenpekka)...Perintötekijät on juttu mikä on sellaien ettet nihin voi vaikuttaa, paitsi titetty yrittäen lykätä ruokavalioilla/altistuksella yms.. Mut se on eri juttu puhuin yleisesti tupakoinnista raskausaikana! Mut ei se silti ole läheskään niin paha kuin huumeet ne pitäisi kieltää/tuhota! Tiedän monta entistä tuttua/kaveria joiden elämän ne ovat tuhonneet!

Olen ihmetellyt, miksei lakia vieläkään ole muutettu niin, että huumeäidit voitaisiin laittaa pakkovieroitukseen? On väärin, että ihminen voi tuhota toisen ihmisen elämän ja pääsee siitä kuin koira veräjästä.

Silloinhan he eivät varmasti koskaan hakeutuisi neuvolaan.

mitä nyt saattaa aiheuttaa keskenemenon. pikku juttu.
mulle se on yks hailee että juotteko te kahvia raskausaikana vai ette, mutta jos aletaan vainoamaan jokaista riippuvuutta joka voi aiheuttaa ties mitä ties kelle niin tehään se perusteellisesti sitte. varmasti löytyy resursseja.

Laitahan faktatietoa tuosta. Mäpä väitän, ettei kahvia voi kukaan juoda niin paljoa, että se määrä mitään aiheuttaisi. Ja jokainen vastuullinen äiti syö ja juo terveellisesti raskauden aikana, siihen voi sisältyä kohtuullinen määrä kofeiinipitoisia tuotteita. Jos asian kokee ongelmaksi, että on riippuvuus, se koitetaan lopettaa, kahvissa voi varmasti olla kohtuukäyttöäkin, mitä tupakassa, alkoholissa ja huumeissa ei sikiön kannalta ole.

Kolahtiko omaan nilkkaan? Palaako kessu?

Ai kahvi keskenmenon? Tosi asia ,että jos keskenmeno tulee monesti kyse on luonnon omasta tavasta karsia ns."huonot yksilöt" joskus se voi kaikessa kauheudessaan olla parempi vaihtoehto ,kun lapsi, joka on koko ikänsä monivammainen/kiinni laitteissa yms...Kaikkea ei voi ehkäistä eikä pidäkkään! Älkää nyt tupakoitsijat vihatko minua, ettehän voi kieltää etteikö se olisi raskausaikana itsekästä?!?

Niinpä. :'(

Mulle tuli kanssa tosi paha mieli siitä mainospätkästä. Rukoilen että sille pienelle löytyisi hyvä ja rakastava sijaisperhe. Surullista vain että Suomessa on huutava pula sijaisperheistä, pienetkin joutuvat laitoksiin. Ja se on hirveää jos lapsi palautetaan äidilleen jossain vaiheessa eikä äiti kykenekään pysymään huumeista erossa...yhtä pompottelua pienen ihmisen elämä.
Tuli mieleen tapaus kun olin vuosia sitten matkalla töihin, raitiovaunussa istui sylikkäin selvästi huumeissa oleva pari. Vähän kauempana oli ehkä n. 3-vuotias lapsi rattaissa. En heti yhdistänyt häntä pariskuntaan. Ratikka jarrutti ja rattaat heilahtivat kohti oviaukkoa, päihtynyt mies sai viime hetkellä niistä kiinni. Kukaan kanssamatkustajista ei reagoinut tilanteeseen. Lapsi näytti pelokkaalta. Oma pysäkkini tuli samantien ja hyppäsin pois. Kaikki tapahtui todella nopeasti. Jälkeenpäin kadutti etten puuttunut tilanteeseen ja päätin että tästä lähin puutun aina oli töihinmeno tai ei.
Yli kymmenen vuotta sitten oli toinen tapaus: oltiin ystäväni kanssa näkötornin näköalatasanteella, katsoin taakseni ja siinä oli vauva ryömimässä, yritti ottaa käteensä rikkoutunutta lasia. Kaappasin hänet syliini, oli kovin kevyt ja hento. Kulman takana oli terassi jossa istui epämääräinen seurue, eräs miehistä näytti rikolliselta ja pelottavalta. Joivat olutta. Kysyin oliko lapsi heidän ja yksi naisista kurotti ottamaan vauvan. Tilanne oli hämmentävä ja pelottavakin. Lähdettiin ystäväni kanssa pois ja jälleen kadutti aivan hemmetisti etten soittanut poliiseja paikalle. En ollut varma joiko lapsen äiti, mutta päästi pienen yksin konttaamaan. Jotenkin se vauva oli kärsineen oloinen.
Nämä kaksi tapausta vain esimerkkeinä siitä kuinka heikoilla pieni lapsi on päihdemaailmassa. Tästä lähin puutun aina vaikka vastassa olisi kuinka päihtynyt ja rikollisen näköinen tyyppi! Ainahan voi mennä sivummalle ja soittaa salaa poliisit paikalle.

Tostahan siinä Suomessa onkin kyse...Piittaamattomuudesta tässä asiassa ja ihan kaikessa! Jos ihmiset piittaisivat/kantaisivat vastuuta kanssaihmisistä (vaikka niistä pienistä huumeäidin vauvoista) meillä olisi kenties enemmän resursseja kaikkeen !Ja asiat olisivat paremmin ,mutta nykyisin ei välitetä/auteta toisia jos asia ei koske suoraan itseä tai sitten saa itse siitä hyötyä. Huom!Nyt en sano että te palstailijat olisitte tälläisiä (turha laittaa vastakommentteja että hukun ketään varsinaisesti) vaan tarkoitan yleisesti,yhteiskunnallisesti! Vanhukset vanhainkotiin jaloista, naapurien ongelmat ei kuulu mulle suljen oven, huumeäidin lapsen kohtalo ei liity minuun en välitä ...Tässä kamalia esimekkejä nykyajasta pelottavaa millainen yhteiskunta on kun lapsemme ovat isoja!!!

Niin. Suomessahan (ja koko läntisessä Euroopassa) biologisten vanhempien oikeuksien ohi ei mene mikään. Jos pystyt hankkiutumaan tiineeksi, saat tehdä lapsellesi melkein mitä vain. Olemmehan kaikki tietoisia että Suomi rikkoo tässä Lasten ihmisoikeuksia ja pitäisi tulla haastetuksi kansainväliseen oikeuteen lasten oikeuksien loukkaamisesta. Lain mukaan lapsen etujen tulisi mennä vanhempiensa etujen edelle. Vaan meidän lässynlässyn sosiaali ja oikeusjärjestelmä puolustaakin vanhempien oikeuksia. Hävettaa meidän kaikkien puolesta.

Mitäs jos lähettäisiin kaikki palstalaiset pienistä jutuista muuttamaan yhteiskuntaamme! Autan kun voin periaatteella! En tarkoita sitä,että oma elämä kärsii joisten ongelmien takia ,mutta pikkujuttuja hyvä teko tuttavalle/naapurille/ystävälle/ sukulaiselle...Pieniä juttuja josta tulee iso ilo molemmille!

Kyl kofeiininin määrään on suosituksia raskauden aikana. Maks 3 kuppia kahvia tai maks litra colajuomaa... Muistakaa että kahvistakin tulee vieroitusoireita! Mä ainakin alan melkein tärisemään yhdestä kahvikupista, niin ajatelkaa millainen vaikutus sellaisella kofeiinimääräällä on sikiöön! Antaisitko vastasyntyneelle kahvia? Itse jätin kaikki kofeiinipitoiset tuotteet raskausaikana, ihan vain varmuuden vuoksi, enkä kyl niit tarttekkaan... Mut kaikki tyylillään! Mut joo kyl pitää aika tyhmä olla et tietoisesti käyttää huumeita tai tupakkaa raskauden aikana... Eri asia tietenkin jos ei tiedä raskaudesta, silloin pitäis lopettaa heti kun tekee sen positiivisen testin.

mun täytyy antaa kommenttia tähän, meillä kotona lapsena molemmat mun vanhemmat polttivat tupakkaa, vaikka polttivat pihalla, niin meidän lasten vaatteissa aina haisi tupakka, ja nyt tiedän että joku väittää ettei haise, mutta niin se vaan on polttaja ei sitä itse haista, eikä varmaan lapsetkaan, mutta koulussa kyllä kiusattiin että sun vaatteet haisee pahalle! se oli inhottavaa, ja silloin päätin etten ikinä ala polttamaan, enkä ole polttanut. ja kyllä mä haistan kavereiden vaatteissa tupakan vaikka olis puhtaat vaattteet päällä lapsilla.

Alkuperäinen kirjoittaja gissa:

mun täytyy antaa kommenttia tähän, meillä kotona lapsena molemmat mun vanhemmat polttivat tupakkaa, vaikka polttivat pihalla, niin meidän lasten vaatteissa aina haisi tupakka, ja nyt tiedän että joku väittää ettei haise, mutta niin se vaan on polttaja ei sitä itse haista, eikä varmaan lapsetkaan, mutta koulussa kyllä kiusattiin että sun vaatteet haisee pahalle! se oli inhottavaa, ja silloin päätin etten ikinä ala polttamaan, enkä ole polttanut. ja kyllä mä haistan kavereiden vaatteissa tupakan vaikka olis puhtaat vaattteet päällä lapsilla.

sorry, tuli tohon edelliseen toi edellinen teksiti, tämä siis mun tekstiä :)

Alkuperäinen kirjoittaja vihanen:

Ja ne tupakoinnin jäljethän katoaa kehosta 9kk:ssa? :whistle: Toki aina parempi, jos ei odotusaikana polta, mutta mielellään polttamatta jo aiemmin.

Nimimerkillä lopetin, kun aloin odottaa esikoista ja nyt odotan toista (en ole polttanut esikoisen syntymän jälkeen). Voin sanoa, että huomaan todellakin nyt eron odotuksessa, kun en ole polttanut ennen tätä aikaa, kuten esikoisen kohdalla poltin.

Kaikki on suhteellista ja ei todellakaan niin mustavalkoista mitä voisi joskus luulla.

En muista miten kauan siihen keuhkojen täyteen puhdistumiseen tarkalleen menee, mutta ei 9kk:tta siihen mene se on fakta...Alussa sikiölle voi verenkierrossa mennä aineita; mutta kun lopettaa alkuraskaudessa sikiöt on suojattu vaarallisilta aineilta senhän tiedät?!?Ja sit yskimällä puhdistuu keuhkot eli kun tupakasta ei vaarallisia aineita tule niin ei siinä sikiö altistu...Ja aina missä vain vaiheessa raskautta lopettaminen on parempi kuin tupakointi! Ja se että selkeästi vihjasit et olen ollu tyhmä kun olen polttanu totta niin olen! Mut ku ekaa rupesin odottamaan en voinu tupakointitaustalle enää mitään, mutta TUPAKOINNILLE pystyin ja lopetin! Lopetus on aina paras vaihtoehto (ja on kiva haistaa/maista juttujakin:) ja nyt siis en ole polttanu, enkä polta....
En voi katsoa tollaisia ohjelmia toi on niin väärin, vaikkakin valitettavan arkipäivää nykyään:(

On siinä semmonen juttu, että vaikka lopettais tupakoinnin vasta plussaamispäivänä tai vasta myöhemmin, niin säästää alkiota/sikiötä aika monelta tupakasta tulevalta häkäannokselta, joka aiheuttaa happivajetta sikiölle. Samoin joka röökillä tuodaan uusi annos kaikenlaisia kemikaaleja ja raskasmetalleja kehoon ja usein ne kulkeutuu myös sikiöön. Eli missä tahansa vaiheessa kun lopettaa, niin se on kyllä aina hieno homma.

Yhteistyössä