Jussi Halla-ahon kirjallinen kysymys somalien lomailusta Somaliassa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jussi osaa:)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Jussi osaa:)

Vieras
22.8.2012
Kirjallinen kysymys somalien suojeluntarpeesta
Olen jättänyt 22.8. seuraavan kirjallisen kysymyksen:

Eduskunnan puhemiehelle

Ylen 20.8.2012 julkaiseman uutisen mukaan Suomessa asuvat somalit ovat alkaneet vierailla entisen kotimaansa pääkaupungissa Mogadishussa. Somaliliiton mukaan Mogadishussa on vieraillut jo satoja somaleja viime vuoden aikana. Harvat kuitenkaan suunnittelevat muuttoa takaisin Somaliaan.

Ulkoministeriön 26.6.2012 päivätyssä matkustustiedotteessa todetaan, että taistelut Mogadishussa ovat lakanneet. Tiedotteen mukaan Somalian turvallisuustilanne on sen sijaan huonontunut aiemmin suhteellisen vakaina pidetyillä Puntmaan ja Somalimaan alueilla sekä Somalian keski- ja eteläosissa. Somalian levottomuudet ovat siis siirtyneet itsenäiseksi julistautuneen Somalimaan ja alueelliseksi itsehallinnoksi julistautuneen Puntmaan alueille. Matkustustiedotteessa myös todetaan terrorismin uhan koskevan varsinkin länsimaalaisia.

Turvallisuustilanteen parannuttua Mogadishussa turkkilainen Turkish Airlines –lentoyhtiö on aloittanut kaupalliset lennot Helsingistä Istanbulin kautta Mogadishuun. Parikymmentä vuotta jatkuneen sisällissodan ja levottomuuksien jälkeen Suomen somalit itse näyttävät pitävän Somalian tilannetta riittävän rauhallisena maassa lomailuun. Kannattamattomana reittiä tuskin lennettäisiin nykyistä kahta kertaa viikossa.

Ulkomaalaislain (2004/301) 106 §:n mukaan pakolaisaseman voi saada Suomessa turvapaikan, pakolaisstatuksen tai perhesiteen perusteella tai henkilölle voidaan myöntää tietyin edellytyksin toissijainen suojeluasema. Ulkomaalaislain 107 §:ssä säädetään pakolaisaseman ja toissijaisen suojeluaseman lakkauttamisesta muun muassa seuraavasti:

Henkilön pakolaisasema lakkautetaan, mikäli tämä vapaaehtoisesti uudelleen turvautuu kansalaisuusvaltionsa suojeluun; vapaaehtoisesti asettuu asumaan maahan, josta pakeni ja jonka ulkopuolelle jäi vainon pelosta; tai ei ilmeisesti enää ole suojelun tarpeessa, koska olosuhteet, joiden vallitessa hänestä tuli pakolainen, ovat lakanneet olemasta.

Henkilön toissijainen suojeluasema lakkautetaan, mikäli toissijaisen suojeluaseman myöntämiseen johtaneet olosuhteet ovat lakanneet olemasta tai muuttuneet siinä määrin, ettei suojelua enää tarvita.

Koska osa pakolaisaseman tai toissijaisen suojeluaseman saaneista Suomen somaleista lomailee Somaliassa, heidän ei enää voida katsoa tarvitsevan Suomen tarjoamaa suojelua. Lisäksi turvapaikkapäätöstä Suomessa odottavien somalien tilanne on lähtömaan olosuhteiden osalta selvästi muuttunut. Turvapaikkahakemusten käsittelyajat Maahanmuuttovirastossa ovat pitkiä, normaalimenettelyssä keskimäärin noin vuoden mittaisia. Somalialaisten perhesideperusteisten oleskelulupahakemusten käsittely on kuitenkin ruuhkautunut siten, että parhaillaan ratkaisua odottavista hakemuksista vanhimmat on pantu vireille vuoden 2009 lopussa. Lähtömaan turvallisuustilanne on siis hakemuksen jättöhetkeen nähden muuttunut näissä tapauksissa huomattavasti.

Suomi on kansainvälisin sopimuksin sitoutunut tarjoamaan suojelua sitä tarvitseville. Kansalaisten on voitava luottaa siihen, että turvapaikkamenettelyä ei käytetä siirtolaisuuden ja ns. elintasopakolaisuuden väylänä.

Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen:

Katsooko hallitus, että lähtömaassaan vapaaehtoisesti ja ilman pakottavaa tarvetta matkustavat henkilöt ovat edelleen suojelun tarpeessa?

Helsingissä 22 päivänä elokuuta 2012
Jussi Halla-aho /ps

Mitähän mieltä Jussi on siitä, kun osa ko. somaleista on saanut Suomen kansalaisuuden ja suuri osa lapsia, joilla on Suomen kansalaisuus? Ja kuinka em. asia vaikuttaa ajatukseen pakolaisen paluusta kotimaahansa? Ovatko mainitsemani ryhmät edes enää täällä pakolaisstatuksella?

"Ulkomaalaislain (2004/301) 106 §:n mukaan pakolaisaseman voi saada Suomessa turvapaikan, pakolaisstatuksen tai perhesiteen perusteella tai henkilölle voidaan myöntää tietyin edellytyksin toissijainen suojeluasema. Ulkomaalaislain 107 §:ssä säädetään pakolaisaseman ja toissijaisen suojeluaseman lakkauttamisesta muun muassa seuraavasti:

Henkilön pakolaisasema lakkautetaan, mikäli tämä vapaaehtoisesti uudelleen turvautuu kansalaisuusvaltionsa suojeluun; vapaaehtoisesti asettuu asumaan maahan, josta pakeni ja jonka ulkopuolelle jäi vainon pelosta; tai ei ilmeisesti enää ole suojelun tarpeessa, koska olosuhteet, joiden vallitessa hänestä tuli pakolainen, ovat lakanneet olemasta.

Henkilön toissijainen suojeluasema lakkautetaan, mikäli toissijaisen suojeluaseman myöntämiseen johtaneet olosuhteet ovat lakanneet olemasta tai muuttuneet siinä määrin, ettei suojelua enää tarvita."

Ne, joilla on vielä joku hakemus vetämässä, ovat ne, joista tässä voidaan nyt keskustella. Ei ole todellakaan järkevää myöntää pakolaisstatusta ihmiselle, joka ei sitä enää tarvitse. Mutta niitä ihmisiä, joilla on kansalaisuus tai pysyvä oleskelulupa ei ole mitään oikeutta ajaa maasta pois. Eikä siihen laki anna mahdollisuuttakaan.

Mäkin alan linkittää tänne kohta sen henkilön kirjoituksia, jota olen viime vaaleissa äänestänyt, ja julistan kaiken hänen kirjoittamansa "ainoaksi oikeaksi totuudeksi" :)

[QUOTE="Okei";26965878]Mäkin alan linkittää tänne kohta sen henkilön kirjoituksia, jota olen viime vaaleissa äänestänyt, ja julistan kaiken hänen kirjoittamansa "ainoaksi oikeaksi totuudeksi" :)[/QUOTE]

Miksi et tee sitä?
Sitähän tässä tarvittaisiin, politiikan paluuta meidän tavallisten kansalaisten keskusteluihin.
Persut osaa tuoda kantansa esiin niin että tavan pulliainenkin sen ymmärtää, siksi heidän puheistaan keskustellaan jatkuvasti.

Mulle äänestämisessä ongelmana on se etten erota puolueita toisistaan, kansanedustajia toisistaan, näen vain rivin harmaita paskanpuhujia.

Ihan väärä tapa äänestää kuten minä ja lukuisat muut tekee, kaksi viikkoa ennen vaaleja mennään maikkarin vaalikoneelle, tehdään varmuuden vuoksi kahdesti se ja otetaan sitten se joka parhaiten täsmää.

Kerro ihmeessä sun puolueesi tai kansanedustajasi kantoja, mä aidosti kuuntelen.

Mitähän mieltä Jussi on siitä, kun osa ko. somaleista on saanut Suomen kansalaisuuden ja suuri osa lapsia, joilla on Suomen kansalaisuus? Ja kuinka em. asia vaikuttaa ajatukseen pakolaisen paluusta kotimaahansa? Ovatko mainitsemani ryhmät edes enää täällä pakolaisstatuksella?

En tiedä mitä mieltä H-a on, mutta minä olen sitä mieltä, että annettu kansalaisuus voidaan ottaa pois.

[QUOTE="vieras";26966005]En tiedä mitä mieltä H-a on, mutta minä olen sitä mieltä, että annettu kansalaisuus voidaan ottaa pois.[/QUOTE]

Keneltä ja millä perusteella?

[QUOTE="vieras";26966054]Niiltä jotka ovat sen väärin perustein saaneet.[/QUOTE]

Häh? Jos ihmisellä on Suomen KANSALAISUUS, hän on SUOMALAINEN. Ihan samassa asemassa kuin kaikki muutkin suomalaiset.

[QUOTE="vieras";26966093]Häh? Jos ihmisellä on Suomen KANSALAISUUS, hän on SUOMALAINEN. Ihan samassa asemassa kuin kaikki muutkin suomalaiset.[/QUOTE]

Suomalaisuus ja Suomen kansalaisuus ovat kaksi eri asiaa. Keitä mielestäsi ovat ne joilla on kahden eri maan passi?

Kansalaisuutta ei voi keneltäkään koskaan ottaa pois, eikä oman maan kansalaista voi karkottaa minnekään. Jos on kahden eri maan passi, sitten on kahden eri maan kansalainen, hyvin yksinkertaista.

Mielestäni asiallinen kysymys Halla- Aholta. Mä en muutenkaan tajua, että miksi kaikki pakolaispuolustajat flippaa aina ihan totaalisesti, kun Halla- Aho kyseenalaistaa asioita. Mun mielestä on fiksua keskustella ja kyseenalaistaa sitä, onko vallitseva käytäntö millään tavalla järkevä tai palkitseva yhtään kenellekkään.

Omasta mielestäni kansalaisuus voitaisiin perua, mikäli suomeen tullut pakolainen on jo tervetullut omaan maahansa. Mikäli heidän lapsensa ovat syntyneet suomessa ja näin saaneet suomen kansalaisuuden, voivat he jäädä tänne tai lähteä vanhempiensa mukana kotimaahansa. Enkä mä oikein ymmärrä, että miksei lapsi sopeudu vanhempiensa kotimaahan, kun heidänkin vanhempansa ovat sopeutuneet vanhemmalla iällä meidän kotimaahamme.
Omasta mielestäni suomalaisten ei tule tukea islami- kulttuuria. Se sotii täysin suomalaisten arvoja ja perustuslakia vastaan. Yleisestikkään näin erilaisten kulttuurien yhteentörmäyksestä ei seuraa mitään hyvää, kuten on jo nähty.

Kertokaa mitä mieltä asiasta? Voidaanko hakemukset jotka nyt vetämässä unohtaa ja lähettää turvapaikan hakijat takaisin kotimaahansa? Miksi ei, jos olet erimieltä? Ihan siis ystävällisessä hengessä kysyn, kiinnostaa! Itse olen Jussin kanssa samaa mieltä.

Ihmisoikeuksien yleismaailmallinen julistus
15 artikla
1. Jokaisella on oikeus kansalaisuuteen.
2. Keneltäkään ei saa riistää eikä evätä oikeutta kansalaisuuden vaihtamiseen.

Valtiottomuuden poistamista koskeva yleissopimus vuodelta 1961 velvoittaa valtion tarjoamaan kansalaisuutta kenelle tahansa maan alueella syntyneelle, josta muutoin tulisi valtioton, ja kieltää kansalaisuuden poistamisen henkilöltä, josta siten tulisi valtioton. Ihmiseltä ei missään tapauksessa saa poistaa hänen kansalaisuuttaan rodullisten, etnisten, uskonnollisten tai poliittisten syiden perusteella.

Olen ollut huomaavinani, että melko moni aikanaan Suomesta Ruotsiin työn perässä paennut lomailee kesäisin Suomessa, vaikka heillä in nykyään kaksoiskansalaisuus. Pitääkö nämäkin käännyttää rajalla, vai saavatko he lomailla vanhassa kotimaassaan?

[QUOTE="vieras";26966364]Olen ollut huomaavinani, että melko moni aikanaan Suomesta Ruotsiin työn perässä paennut lomailee kesäisin Suomessa, vaikka heillä in nykyään kaksoiskansalaisuus. Pitääkö nämäkin käännyttää rajalla, vai saavatko he lomailla vanhassa kotimaassaan?[/QUOTE]

Humasitko, "työn perässä"?, eivät siis ole hakeneet Ruotsista turvapaikkaa Suomessa kohtaamansa vainon takia, vaan ovat menneet Ruotsiin töihin paikkaamaan Ruotsin työvoimapulaa, samaa ei voi sanoa somaleista.

[QUOTE="vieras";26966430]Humasitko, "työn perässä"?, eivät siis ole hakeneet Ruotsista turvapaikkaa Suomessa kohtaamansa vainon takia, vaan ovat menneet Ruotsiin töihin paikkaamaan Ruotsin työvoimapulaa, samaa ei voi sanoa somaleista.[/QUOTE]

Tähän viitaten myös Suomenkielen asema on Ruotsissa paljon parempi kuin ruotsinkielen asema Suomessa. Esim. Tukholman Slussenilla liki jokainen spurgukin osaa suomea.

Onko ne pakolaisten lapset pakolaisia? Olenko minä pakolainen kun isäni on 29 vuotta sitten tullut Suomeen pakolaisena ja minä synnyin Suomessa pakolaisena? Pitääkö minut käännyttää ja jos pitää, niin minne? Pitääkö minulta viedä Suomen kansalaisuus? Saanko jonkun kansalaisuuden tilalle? Entä isäni? Kysyy nimimerkki epätietoinen...

Yhteistyössä