V
vierailija
Vieras
"E = mc^2 Einsteinilaisen massa-energia-ekvivalenssin mukaan aine (tai massa) ja energia ovat oikeastaan sama asia. Pieni määrä ainetta vastaa suurta määrää energiaa. Parhaiten tämä ilmiö näkyy maallikolle hyvin energiatehokkaissa prosesseissa kuten ydinfissiossa ja -fuusiossa. Esimerkiksi Nagasakiin pudotetussa pommissa oli 6,5 kilon plutonium-ydin, josta n. kilo saatiin fissioitumaan. Vain 1,5% plutoniumista muuttui energiaksi. Se tuotti 21 kilotonnin räjähdyksen, eli räjähdyksen, joka vastasi 21 miljoonaa kiloa TNT-räjähdettä. (Vedän hiukan mutkia suoraksi, koska osa energiasta syntyi pommin uraanikuoren fissiosta.) Vielä paremmin asiaa havainnollistaisi aineen ja antimaterian käyttö, koska ne kohdatessaan tuhoavat toisensa ja muuttuvat kokonaan energiaksi. Kilo ainetta ja antimateriaa aiheuttaisi 50 megatonnin räjähdyksen (50 miljardia kiloa TNT:tä). Antimateriaa ei kuitenkaan pystytä tuottamaan näin suuria määriä. Nykyisessä yhteiskunnallisessa keskustelussa massa-energia-ekvivalenssille löytyy paralleeli, jota voitaisiin kutsua vaikkapa sana-teko-ekvivalenssiksi, tai laajennettuna ajatus-teko-ekvivalenssiksi. Perinteisesti sanoja ja ajatuksia ei ole pidetty samanarvoisina asioina kuin tekoja. Tätä heijastelee esimerkiksi se, että perusvapauksiin kuuluu sananvapaus ja ajatuksenvapaus mutta ei teonvapautta, samoin sellaiset sanonnat kuin "ei haukku haavaa tee", "on aika siirtyä sanoista tekoihin" tai "paljon puhetta, vähän villoja". Sanojen ja ajatusten ei katsota vaikuttavan kohteeseensa samalla tavoin kuin tekojen. Jos esim. ajattelen varastavani naapurin auton tai ilmoitan varastavani sen, tämä ei vaikuta naapuriin samalla tavoin kuin se, että todella varastan sen. Traumaksi kutsuttiin aiemmin joko ruumiillista vammaa tai voimakkaan fyysisen kokemuksen, esimerkiksi pahoinpitelyn tai pommituksen aiheuttamaa henkistä tilaa. Nykyään sanat ja ajatukset ovat niin hyvässä kuin pahassa nousseet vaikuttavuudeltaan ja tuomittavuudeltaan/palkittavuudeltaan tekojen rinnalle ja jopa niiden ohitse. Pahimmat stressisyndroomat syntyvät siitä, että joku jossakin sanoo tai ajattelee väärin. Kuten pieni määrä ainetta vastaa suurta määrää energiaa, niin myös pieni määrä sanoja tai ajatuksia vastaa suurta määrää tekoja. Esimerkiksi vuosia sitten kirjoitetut rumat sanat tai neutraalien sanojen taakse oletetut rumat ajatukset joistakin ihmisryhmistä voivat aiheuttaa kansakunnallisen kriisitilan, kun taas vähintään viikottaiset uutiset vaikkapa nuoriin kohdistuvista ryöstöistä tai vakavista väkivallanteoista eivät oikein johda mihinkään. Ei kriisitilaa, ei moraalista paniikkia. Tarvitaan selvästi HYVIN suuri määrä tekoja, jotta ne vastaisivat pientä määrää sanoja ja ajatuksia. Tämä toimii myös toisin päin: pieni määrä hyveellistä ilmastojulistusta vaikkapa twitterissä on niin suuri teko, että se kompensoi hyvin suuren määrän poltettua lentokerosiinia."