Juovatko vauvaa yrittävät alkoholia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sleeping
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sleeping

Vieras
En osaa muotoilla kysymystä. Siis jos yrittää saada vauvaa alulle, niin uskaltaako juoda alkoholia? Mulla on ollut molempien raskauksien kanssa täys nolla linja heti plussasta lähtien, mutta nää tulivatkin ihan yllättäen. Nyt kun oikeesti YRITÄMME saada vauvan alulle niin en uskalla tuota alkoholia juoda. Siis kun kierto on jo yli puolen välin ja raskaus on mahdollinen. Toki viisainta ois vaan olla juomatta eikä siinä ole ongelmaa, mutta kun mies osti tyhmyyksissään mulle kaksi siideriä ja nyt ne siellä jääkaapissa odottais...
Eikö se alkoholi kuitenkin ole yhtä vaarallista sikiölle vaikka sitä jois plussausta ennen tai sen jälkeen?

Mulla on kans kaksi lasta ja lopetin alkoholin käytön heti kun plussasin. Nyt yritimme kolmatta ja oli kans kierto siinävaiheessa et en vielä tiennyt oonko raskaana vai en. Oltiin kavereilla saunomassa ja otin lasillisen kuohuviiniä ja puolikkaan saunakaljan. Nyt olen plussannut ja enää en alkoholia ota

Alkuperäinen kirjoittaja iii:
Mulla on kans kaksi lasta ja lopetin alkoholin käytön heti kun plussasin. Nyt yritimme kolmatta ja oli kans kierto siinävaiheessa et en vielä tiennyt oonko raskaana vai en. Oltiin kavereilla saunomassa ja otin lasillisen kuohuviiniä ja puolikkaan saunakaljan. Nyt olen plussannut ja enää en alkoholia ota

uskaltaisinkohan sitten minäkin... kyllähän tuo siideri tuolla jääkaapissa vuodenkin säilyisi. Tai jos menkat alkaakin niin sitten voisin juoda hyvällä omallatunnolla...

alkoholin käyttö kyllä voi vaikuttaa hedelmällisyyteen, en ole itse koskaan tekemällä tehnyt lasta, mutta kun luovutin munasoluja, niin sanoivat että kohtuudella voin ottaa, mutta suurempi käyttö vaikuttaa jo munasolujen laatuun. sensijaan tupakoinnilla oli munasoluihin dramaattisempi vaikutus, jonka huomasi jo tupakointia vähentämällä.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Kyllä sitä saa tuossa vaiheessa vielä juoda! Ihme nipottamista.

Mitä eroa sillä sikiöllä ois nyt verrattuna sitten plussauksen jälkeen? tai siis alkoholin vaikutus siihen mahdollisesti hedelmöittyneeseen munasoluun?

Alkuperäinen kirjoittaja sleeping:

Mitä eroa sillä sikiöllä ois nyt verrattuna sitten plussauksen jälkeen? tai siis alkoholin vaikutus siihen mahdollisesti hedelmöittyneeseen munasoluun?

se ero siinä on että ennen plussaa munasolu ei ole vielä kiinnittynyt eli ei ole yhteydessä äidin verenkiertoon... en muista tarkkaan millä viikolla se kiinnittyy

Mut sähän oot juomas VAIN kahta siideriä, etkä ole edes välttämättä raskaana.

Alkuperäinen kirjoittaja vicy:

se ero siinä on että ennen plussaa munasolu ei ole vielä kiinnittynyt eli ei ole yhteydessä äidin verenkiertoon... en muista tarkkaan millä viikolla se kiinnittyy

Ahaa, taas tuo kiinnitttyminen liittyy asiaan. Viimeksi kysyin, että voinko tehdä jo raskaustestin jos ovis on tullut ja mennyt ja vastaus oli, että vasta kun kiinnittyminen on tapahtunut. Selevä. Menen siis jääkaapille ja juon ainakin tuon toisen siiderin, ettei kummittele minua sielä. Kiitos vastauksista!

Ennen plussausta ei sikiöllä ja äidillä' ole yhteistä verenkiertoa, näin ollen esim. oviksen aikaan juotu alkoholi ei vaikuta sikiöön. Runsas alkoholin käyttö voi toki vaikuttaa elimistöön, mutta esim 2 siideriä jossakin vaiheessa plussauskiertoa ei vaikuta mihinkään. Itse rajoittaisin kyllä juomisen kierron loppupäässä, ihan varmuuden vuoksi.

Sattuipa meillekin niin, että ennen plussausta edellisenä viikonloppuna olin juonut viiniä ruoan kanssa, kun kuvittelin etten kuitenkaan ole raskaana. Kysyin asiasta myöhemmin neuvolassa ja sain täyden synninpäästön. Raskausaikana en toki ole pisaraakaan alkoholia juonut.

Mun mielestä, joka tietenkään ei ole sen kummempi kuin muidenkaan, kohtuudella alkoholia voi ottaa vaikka tietäisikin olevansa raskaana. Eikös ennen annettu konjakkia jos ennenaikainen synnytys uhkasi? Mä join myös konjakkia omissa häissäni kulauksen ja ihan neuvolantädin neuvosta, se karmea jännittäminen olisi ollut pahempi vaihtoehto. :D

Ja siinä alkuvaiheessa kun ei tiedä olevansa raskaana, on varmasti pakko ottaa erilaisia riskejä, koska ei kukaan voi kokoajan olla varpaillaan. Tai no, voihan sitä olla syömättä tuorejuustoja ja katkoja ja ulkoa vihanneksia ja marjoja, olla omistamatta kissaa ja käyttää turvavyön alentajaa (sitä odottaville tarkoitettua) koko ajan... Ja ei käy röntgenissä ikinä.

Raskaus on ihan normaali olotila, ajatelkaapa jotain eteläeurooppalaista äitiä joka juo viiniä päivittäin, hössöttääkö samalla tavalla kuin me täällä? "Kauheeta nuuhkaisin viimipullon korkkia ja vilkaisin kaupassa raakaa broileria, lapsi on varmaan ihan mutantti syntyessään". Järki käteen hyvät ihmiset.

Niin, mietinkin, että onko tyhmää olla näin tarkka asiasta kun en välttämättä tule heti ekasta kierrosta edes raskaaksi.

Niin, mietinkin, että onko tyhmää olla näin tarkka asiasta kun en välttämättä tule heti ekasta kierrosta edes raskaaksi.

Joo, ei tarvi olla noin tarkka. Monet yrittää lasta vuoden, eikä todellakaan ole koko sitä aikaa juomatta.

no tosiasiahan on, että monet yrittävät lasta jopa useamman vuoden ajan ennen kuin tärppää joten mun mielestä ei ole mitään järkeä elää koko ajan niin kuin olisi raskaana..ja kahdesta siideristä tuskin on haittaa vaikka nyt oliskin jo tärpännyt.. niin ja Onnea yritykseen!

Yhteistyössä