Juotteko raskaana välillä 1-2 annosta alkoa?

  • Viestiketjun aloittaja ipuukka
  • Ensimmäinen viesti
Tuli mieleen...et Juotteko raskaan kahvia? eikös se kofeiini ole vaarallista? itse lopettanut kahvin juonnin jokaisessa raskaudessa.. erikoista et monet sitä lipittää kuppi kaupalla.. :) ja siis edelleen oon sillä kannalla et alkoholi ei kuulu raskauteen :) ettei joku tajunnu väärin... tuli vaan mieleen toi kahvikin......
juon,muutama kupillinen päivässä ei haittaa..näin kertoi kätilö mun miehelle ;)
 
"vieras"
En.

9 kk on aika lyhyt aika olla juomatta alkoholia. Lapsella alkoholin aiheuttamat vauriot eivät välttämättä näy heti vaan vasta joskus vuosien päästä. Joten ei kannattaisi riskeerata, eihän...
 
hepulis
[QUOTE="juu";25149689]Joskus yksinollessa, ihmisten ilmoilla ei viiti kun ihmiset on niin kovia kyttäämään, moralisoimaan ja puhumaan selän takana![/QUOTE]
Niin onkin! Ei se niin väliä jos raskaana ollessa vähän terangilla istuu parilla... mut ne muut ihmiset...
 
"Nuppu"
Kyllä oon juonut, silloin tällöin vähän maistanut, joskus kokonaisen annoksen tai max kaksi illan aikana. Omissa häissä olin rv 5-6 ja join ehkä 4 annosta koko päivän aikana, tiesin jo olevani raskaana. Sitä humaltumisen tunnetta mäkin olen välttänyt.

Vauva täysimetyksellä nyt myös ja juon lähes joka ilta oluen tai lasin viiniä. Välillä enemmänkin. Eikä oo tullut morkkiksia!

Imetyksestä muuten mulle sanoi Femedan 25 vuotta töitä tehnyt lääkäri, että naisen on käytännössä mahdoton juoda niin paljon, että siitä alkoholista olis vauvalle mitään haittaa. Vauvaa ei tietenkään vaan kannata käsitellä kovin humalassa, siitä ne riskit syntyy.
 
hepulis
[QUOTE="Nuppu";25150028]Kyllä oon juonut, silloin tällöin vähän maistanut, joskus kokonaisen annoksen tai max kaksi illan aikana. Omissa häissä olin rv 5-6 ja join ehkä 4 annosta koko päivän aikana, tiesin jo olevani raskaana. Sitä humaltumisen tunnetta mäkin olen välttänyt.

Vauva täysimetyksellä nyt myös ja juon lähes joka ilta oluen tai lasin viiniä. Välillä enemmänkin. Eikä oo tullut morkkiksia!

Imetyksestä muuten mulle sanoi Femedan 25 vuotta töitä tehnyt lääkäri, että naisen on käytännössä mahdoton juoda niin paljon, että siitä alkoholista olis vauvalle mitään haittaa. Vauvaa ei tietenkään vaan kannata käsitellä kovin humalassa, siitä ne riskit syntyy.[/QUOTE]
Joo, voi olla vaikka pelti kii ku imettää, raskaus onkin sitten eri juttu.
 
"vieras"
[QUOTE="Nuppu";25150028]Kyllä oon juonut, silloin tällöin vähän maistanut, joskus kokonaisen annoksen tai max kaksi illan aikana. Omissa häissä olin rv 5-6 ja join ehkä 4 annosta koko päivän aikana, tiesin jo olevani raskaana. Sitä humaltumisen tunnetta mäkin olen välttänyt.[/QUOTE]


Sinunko mielestäsi alkoholin nauttiminen on ok ja ei aiheuta sikiölle vaurioita, jos välttelet humaltumisen tunnetta?? Voi pyhä jysäys sentään.
 
Kumma juttu, mulla ei ole kyllä tehnyt tiukkaa olla juomatta alkoholia, polttamatta tupakkaa, käyttämättä huumeita, lääkkeitä, kofeiinia, kun kyse on kuitenkin syntymättömän lapsen terveydestä. Kertoo aika paljon ihmisestä, joka näistä asioista viis veisaa ja asettaa omat mielitekonsa oman lapsen edelle.
 
matkailija
No en tosiaankaan ottanut yhtään. Alkoholi on tunnettu teratogeeni jolle ei ole turvarajoja, ja vaikutukset moninaisia joten miksi helvetissä riskeerata? Sairasta leikkiä lapsen terveydellä. Alko ei ole ihmiselle, normaalille sellaiselle, mitenkään välttämätöntä, hyvin vois olla ilmankin. Toivottavasti tuo Nuppu on joku trolli..
 
Viidessä raskaudessa olen yhdessä ottanut kerran 2 dl siideriä. Enkä kyllä ymmärrä miksi ihmeessä join senkään vertaa.

Kahvia juon kupillisen silloin tällöin, ehkä noin 3 kupillista viikossa ja mun kahvissa on aina lähes puolet kermaa :)
 
"vieras"
[QUOTE="jaa";25148646]Yhden annoksen join silloin tällöin, kuten just saunaoluen. Toinen annos mulla nousee jo päähänkin joten sitä en olisi voinut ottaa.[/QUOTE]

Siis sinulla nousee toinen annos "jo päähänkin". Miten luulet sikiöstä tuntuvan? Luuletko että vauvallakin nousee vasta siitä toisesta annoksesta päähän? Vauva on alkoholiin tottumaton (toivottavasti!), joten hänellä kyllä jo se ensimmäinen annos "nousee päähän". Sikiöllä on veressään ihan yhtä paljon alkoholia kun äidillä.

En ymmärrä miksi jotkut odottavat äidit eivät tajua, että siitä yhdestä siideristä sikiö on periaatteessa ihan humalssa. Muistelkaapa omia ensimmäisiä kertojanne kun kokeilitte alkoholia. Kyllä se yksi annos jo sekoitti pikku pään. Saati vasta kehittymässä olevat aivot.

Imetys on tosiaankin asia aivan erikseen. Kohdussa vauvan veressä on sama alkoholimäärä kun äidillä, imetyksessä vauva juo maitoa jossa on sama alkoholimäärä kun äidin veressä.
 
"vieras"
en ole juonut raskausaikana ollenkaan, en esikon enkä tämän toisenkaan kohdalla. saunaoluiden siemailijat, muistakaa että alkoholia ei suositella raskausaikana. turvarajaa ei tiedetä, ja sikiön maksa ei pysty polttamaan alkoholia vaikka se siellä jyllää :(
 
"Frozenia"
Join raskauden aikana pienen suullisen madeiraviiniä (sukulaisten tuliainen) koska halusin maistaa ennenkuin mies kittasi koko pullon (n. 2 dl). Ja yhden lonkeron loppuraskaudesta, kun ei ollut mitään muuta kylmää juomista, hanastakin tuli vain lämmintä vettä. Tosin sen lonkeronki nautin suurimmaksi osaksi ulkoisesti, kun kaadoin vahingossa päälleni. Vauva on nyt 5kktta, enkä ole vieläkään juonu sitä yhtä saunasiideriä enempää. Kahvia kyllä kittasin koko raskauden ajan paljon suositusten yli. Enkä muutenkaan niitä ruokasuosituksia pilkuntarkasti noudattanu, hengissäpä tässä itekki vielä ollaan.
 
"pipsa"
Kummankaan raskauden aikana en ole juonut tippaakaan alkoholia tai kahvia. Raskaaksi tulemalla olen tehnyt sen tietoisen valinnan että olen ns.antanut kehoni reiluksi yhdeksäksi kuukaudeksi jonkun minusta riippuvaisen käyttöön.
 
"vieras"
Alkoholi ja raskaus ei kuulu yhteen. Vai annatteko te raskauden aikana alkoholia käyttävät lapsellenne syntymän jälkeenkin pikku drinkkejä?

Ennen kuin avaatte sen siideri pullon, niin miettikää miltä se siitä pienestä kehittyvästä sikiöstä tuntuu.
 

Yhteistyössä