Juominen tavallisesta lasista ja itsenäinen ruokailu - milloin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja myöhässäkö...?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

myöhässäkö...?

Vieras
Eli kysymys juomisesta teiltä, joilla on nokkamuki ollut käytössä: koska lapsi on alkanut juomaan tavallisesta mukista tai lasista? Miten kauan oppimiseen meni?

Ja syömisestä: minkä ikäisestä lapsenne ovat syöneet itse lusikalla/haarukalla? En tarkoita nyt semmoista, että lapsella on lusikka kädessä ja hän vähän sohii lautaselle, vaan sitä, että lapsi syö itsenäisesti lautasen ainakin melkein tyhjäksi.

(Meillä 1 v 5 kk ikäisellä nokkamuki käytössä ja itse syö aika huonosti...)

Kiitos vastauksistanne! :)

Meillä tyttö on 1 v ja 4 kk. Juo tavallisesta lasista, mutta meillä jäi nokkis välistä. Mutta ei siis itse juo. No meillä kyllä sohitaan lautasta ja sotketaan, aina välillä osuu joku ruokapala suuhunkin.:) Hmm, en ole edes osannut ajatella että meidän tytsy olisi kehityksestä jäljessä tai siis en ole edes osannut olettaa et kuukauden päästä viimeistään söisi ihan itse..

Meillä on vasta 1 v 1 kk ikäinen, mutten tosiaan ole kuvitellut, että hän osaisi itse syödä vielä 1 v 6 kk iässä... Ei ainakaan tuttavien tuon ikäiset lapset ole siinä onnistuneet ainakaan aivan moiteettomasti. Kivahan se tosin olisi, sillä meillä on sitten 2 ruokittavaa...

Nokkamukista juo itse nyt jotenkin, mutta ei välttämättä tajua laitaa oikein päin, siis voi yrittää juoda niin, että se nokka osa tulee sieltä ylhäältä. Hölskyttää myös mukia niin paljon, että maitoa ei ainakaan uskalleta antaa itse juoda, sillä sitten on maidot vaikka missä. ;) Taikamukia kun ei ikinä ymmärtänyt...

Kiitokset teille. Kyselin vain, koska omassa lähipiirissäni monet lapset ovat syöneet jo ainakin lähes itsenäisesti tässä iässä, ja juoneetkin lasista tai mukista. Ainakin pillin avulla. Meidän tyttö ei osaa pillistäkään imeä. Mutta en kyllä mitenkään stressaa näistä asioista, kunhan mielenkiinnosta kyselin. :) Lisääkin vastauksia saa kirjoittaa!

No meidän lapsi nyt 1 v 11 kk vasta viimeiset kuukaudet syö suht hyvin itse esim. lusikalla ja haarukalla, toki vielä syötän soseita ja jugurttia, jotta saa sitä ruokaa määrällisesti enemmän.

Siihen 1 v 6 kk ikään oli pitkälti sotkemista ja vähemmän itse syömistä. Ruokatapoja ja siististi syömistä voi olettaa vasta noin 2 vuotta täyttäneeltä. Eli ei kannata menettää hermoja, jos syöminen on yhtä sotkua ja tahalleen tungetaan kädet soossiin. Se on sellaista kokeilua, josta häviää "ilo", kun sitä saa tarpeeksi kauan tehdä. Syöminen muuttuu myös ikäväksi, jos pöydässä äiti aina huutaa. Syöminen alle 2 vuotiailla voi olla tosi sotkuista puuhaa ja he haluavat kokeilla kaikkea, esim. laittaa ruokaa maitomukiin. Sellaisesta ei pidä hermostua. Kokeilu kuuluu tuohon ikään, he ovat pikku tiedemiehiä. Ilman kokeilua, he eivät voi ymmärtää syy-seuraus suhteita. Antakaa kokeilla rauhassa ja pitäkää positiivinen vire syömisessä ja pöydässä. Korjatkaa vaan jäljet syönnin jälkeen. Meillä tarve tuollaiseen väheni siinä 1 v 9 kk ikäisenä.

Meillä tuntuu olevan taas sit erikoisempi tapaus tämä kuopus. Hän on nyt 1v 1kk ja syö lautasen itse tyhjäksi lusikalla. Onhan se välillä vähän sotkuisempaa mutta ylipäätään menee hienosti suuhun sapuskat. Nokkamukista juo itse, jos juotan niin juo tavallisesta mukista mutten kyllä vielä anna itse siitä juoda.
Toisaalta, hän ei vielä seiso ilman tukea eikä kävele...kai se niin on, että toiset taidot karttuu nopeammin kun toiset.

Kovasti yksilöllistä tosiaankin.
Meillä tämä nuorimmainen on sellainen minäitsetapaus, että oksat pois :-)
On nyt 1,5v. ja syönyt kauan itse, ei saa auttaa! "ITTE", on kommentti, jos yritän syöttää. Eli kyllähän se on paljon siitä lapsen persoonallisuudestakin kiinni.. Pari vuotta vanhempi isoveli on ollut aina sellainen, että kiitos mielellään autetaan, jos vaan suinkin joku ehtii/viitsii. Vahvempi minäitsekausi tuli vasta 3-vuotiaana. Tämä nti Nelonen on innokkaampi pukijakin kuin isoveli.
Pulloa ja nokkamukia ei ole ollut käytössä ollenkaan, joten lasin reunasta on hörpitty heti, kun kiinteätä puolen vuoden iässä alkoi saamaan. Ja nyt pitäisi saada se lasi omaan käteen, ei saisi enää auttaa, huoh :-) Täytynee siirtyä muovimukeihin...

Muuten niin herkkis ja arka lapsi on näissä asioissa melkoisen tänttärällä :-D

Mutta ap:n pikkuinenkin ehti vielä ihan hyvin! Nou hätä :-)

Meillä ei enää vuoden ikäistä syötetä. Alle vuoden vanhana lapsi on siinä iässä että haluaa opetella syömään itse. Jos tuolloin saa opetella, vaikka sotkua tulee, ei vuoden ikäistä enää tarvitse auttaa, paitsi pilkkomalla pihvit. :)

Näin olen toiminut kaikkien neljän kohdalla. Seuraava vaihe on opettaa lapsi kuivaksi ennen kuin täyttää kaksi vuotta.

No huh huh, vai ikätason mukaisesti...

No, meillä on sitten varmaan erikoisempi tapaus, tyttö alkoi itsenäisesti syömään lusikalla vasta n.1v 7kk iässä, tavallisesta mukista osasi kyllä juoda nätisti "jo" n.1v.4kk iässä. Kuopus 1v 1kk ei tosiaankaan ole valmis vielä itsenäisesti syömään - meillä periaate on että kun osaa pelleilemättä syödä lusikalla niin sitten saa itsenäisesti syödä. Oma lusikka kyllä on jo annettu, mutta sotkee sillä vain ympäriinsä ei tajua suuhunsa laittaa, niin kuin ei esikoinenkaan vielä tuossa iässä. Kai se motoriikka on jokaisella lapsella yksilöllistä.

Eipä meidän pian 3v tyttö osaa/halua vielä edes itse pukea vaatteitaankaan, vaikka annettu/käsketty/pyydety on. Ei halua, saa kauheat raivarit, niin mites siinä sitten opettaa. Samoin oli aikoinaan syömisenopettelun suhteen. Temepramenttinen ja tulinen pakkaus!

esikoinen alkoi syödä itse siinä 1v, onnistuen suht ok joskus ehkä 1v2kk. Oli perhepäivähoidossa, joten siksikin treenasi.
Mutta kuopus: yllätti äidin kyllä täysin. Tarjosin lusikkaa ekaa kertaa alle vuoden iässä, ihastui siihen heti. On just näitä, ettei anna syöttää oikein. Tavisruuan oikeasti onnistuu jo syömään itse lusikalla+käsin, ikää 1v1kk. Sotkuakin tulee, mutta haluaa syödä itse ja tottakai annan, koska se helpottaa tavallaan arkea, tai helpottaa ainakin siten, että oppii koko ajan itsenäisemmäksi. Tyttö on muutenkin näppärä hienomotoriikassa, mm. pinsettiotteenkin oppi 7kk iässä jo. Mutta tuossa syömisessä luulen, että isosiskon esimerkkikin on avuksi!

meillä 2,5-vuotiaat tuplat syövät nykyään ENIMMÄKSEEN itse, mut joka päivä molempia pitää vähän syötelläkin (aamupuurotkin lähes poikkeuksetta pitää syöttää). ovat olleet tarhassa 1,5 kuukautta ja reipastuneet kyllä sen jäljiltä. nokkamukista (siitä mistä tulee reilusti kun vähän kallistaa, ikean malli...) juodaan KOTONA, tarhassa hörppivät tavallisesta kuulemma. syy miksi kotona ei vielä tavallisesta juoda on se, että juovat melko paljon (maitoa) päivän mittaan kotona, ja tavalliseen mukiin piti panna NIIIIIIIN VÄHÄN kerrallaan että meni hermo kaikilta. ajattelin että tällä tapaa jatketaan kunnes vähän käsi harjaantuu sitä tavallistakin käyttämään. ja kyllä noi nokkamukitkin melko usein on ylösalaisin ja maidot loroteltu pitkin lattioita... mut meillä on kaikki tullut vähän myöhässä, tosin lapsetkin olivat keskosia syntyessään. vaipoissakin ovat vielä, tarkotus on kesällä irrottautua niistä (jolloin tosiaan ovat sen 2,5 vee), tarhassa toki käyvät säännöllisesti potalla. ja tällä viikolla (vasta!) toisella lapsella oli sattunut pissa tulemaankin pottaan... mut kaikki tosiaan ovat yksilöitä ja taidot tulee eri tahdissa, älä ap. huolestu yhtään, kyllä ne lapset tarvittavat taidot joskus saavat!

Alkuperäinen kirjoittaja ikätason mukaisesti:
Meillä ei enää vuoden ikäistä syötetä. Alle vuoden vanhana lapsi on siinä iässä että haluaa opetella syömään itse. Jos tuolloin saa opetella, vaikka sotkua tulee, ei vuoden ikäistä enää tarvitse auttaa, paitsi pilkkomalla pihvit. :)

Näin olen toiminut kaikkien neljän kohdalla. Seuraava vaihe on opettaa lapsi kuivaksi ennen kuin täyttää kaksi vuotta.

No huhuh sinulle! Eipä uskoisi, että olet neljän lapsen äiti jos et ole ymmärtänyt, että lapset ovat yksilöitä. Vuoden ikäinen läpsi ei todellakaan ole vielä motorisesti niin kehittynyt, että osaisi välttämättä itse syödä. Kaitpa sinun lasten on täytynyt osta, jos et ole muuta vaihtoehtoa antanut.

Imetin esikoistani 8 kk:n ikäiseksi asti ja sen jälkeen annoin maidon nokkamukista. Alussa hän kallisti mukia liikaa ja sitten maitoa meinasikin mennä väärään kurkkuun. Aika nopeasti hän kuitenkin oppi itse juomaan nokkiksestakin.

Meillä kävi hauska erehdys päiväkodissa. Luulin, että tuollaisilla noin vuoden ikäisillä olisi nokkamukit käytössä, joten jo päivähoidon alettua satuin kysymään, että onko lapseni oppinut hyvin käyttämään täällä olevaa nokkamukia, joka varmaankin on erilainen kuin kotona oleva. Olin täysin yllättynyt, kun minulle sanottiin, että heillä kaikki lapset käyttävät tavallista mukia. Paidat olivat märkiä ekan viikon ajan, mutta tosiaan viikossa hän oppi juomaan itse sellaisesta korvallisesta/sangallisesta lasten muovimukista. Tosiaan siis hänellä oli siinä vaiheessa ikää vain hitusen yli vuosi.

Kun hän oppi itse istumaan, niin syöttäminen alkoi tapahtua syöttötuolissa. Silloin hänellä oli ikää noin 8 kk. Pian sen jälkeen annoin hänelle oman lusikan, koska hän on energinen tapaus, jonka vuoksi käsien heiluttelua, jalkojen potkimista yms. on normaalia enemmän ihan tavallisen syöttämisen aikana.

Päivähoidossa lapsi oppi äkkiä sen syömisenkin, koska niitä syöttäjiä ei tosiaankaan ollut koko ajan saatavana. Päivähoitoryhmässä nimittäin oli juuri samaan aikaan aika paljon pieniä autettavia. Kun oli nälkä, niin se oma motivaatio ajoi lasta syömään itse. Toisaalta karua peliä, mutta toisaalta lapselle itselleen motivoivaa, että osaa itse toimia, eikä vain passiivisesti odota.

Olen täysin varma, että ilman aikaista päivähoitoon menoa lapsi olisi oppinut sekä mukista juomisen että itse syömisen paljon myöhemmin (kuukausia myöhemmin), koska tarvetta itse syömiseen ja juomiseen ei kotioloissa ollut.

meillä 14.5 kk tyttö juo itse lasista ja syö itse samalla kun syötän. Imetin 8kk .Ei ole koskaan tahtonut tuttipulloaa, joten jo vauvasta asti on vettä annettu lasista. Muistaakseni 9kk iässä joi jo itse ihan hyvin

Alkuperäinen kirjoittaja villamyssykkä:
Olen täysin varma, että ilman aikaista päivähoitoon menoa lapsi olisi oppinut sekä mukista juomisen että itse syömisen paljon myöhemmin (kuukausia myöhemmin), koska tarvetta itse syömiseen ja juomiseen ei kotioloissa ollut.

Näin se monesti onkin. Päiväkodissa syömään oppiminen tapahtuu yleensä varhain, koska "ryhmänpainostus" ja muilta opittu malli vaikuttaa eikä hoitajilla ole aina aikaakaan syöttää kaikkia. Turhaan me äidit murehdimme näitä asioita. Jokainen lapsi oppii juomaan ja syömään itse kun on siihen motorisesti ja henkisesti valmis. :)

Lapsi meni päiväkotiin kun oli 1 v 3 kk ja siihen mennessä osasi juoda nokkamukista, mutta eipä juuri syödä itse. Oppi syömään parissa viikossa itse helpoimmat ruoat. Toki vielä parivuotiastakin usein joutuu syömisessä avustamaan, varsinkin jos ei ole ihan maailman ihaninta ruokaa tarjolla.

Meillä 1v2kk juo lasista itse (tai yleensä kyllä muovimukista). Joskus tietysti maito kaatuu päällekin tai pöydälle. Osittain syö itse, osittain syötetään. Itse syöminen ei ole kyllä millään tavoin siistiä, suurin osa ruuasta menee muualle kuin suuhun, mutta haluaa kovasti syödä itse kun näkee muidenkin syövän. Mielelläni syöttäisin useamminkin, niin menisi enemmän ruokaa suuhun ja vähemmän seinille, mutta usein ei suostu syötettynä syömään, haluaa vaan itse yrittää.

Meillä tyttö alkoi syödä itse 1v6kk ikäisenä. Alkoi silloin juoda myös itse muovimukista. Syöminen lähti tosi siististi heti käyntiin.

Luultavasti tämä johtuu siitä, että ennen tuota 1v6kk ikää en antanut hänen syödä lainkaan itse. Yksinkertaisesti siitä syystä, että en kestä sitä sotkua yhtään!! Välillä aina kokeilin miten sujuu ja kun ei sujunut, asiaa lykättiin. Ja aina ollaan pidetty syöminen tosi siistinä.

Siisteys"huulluuteni" takia (luultavasti), tyttö alkoi sitten hoidossa syödä kuin enkeli, ei sotke yhtään eikä kaada maitoja ym. Toki joskus sattuu vahinkoja, mutta pääsääntöisesti syö uskomattoman siististi ja pyytää heti pyyhkimään, jos on sohaissut haarukalla ruokaa esim poskeen.

Ja ei ole kyllä nipottamiseni mitenkään häirinnyt hänen syömistään, on todella avoin uusille ruoille ja lautanne on aina tyhjä kotvan kuluttua :)

2,5 poika (joo, ja on ainoa lapsi perheessä) osaa syödä itse lautasensa puhtaaksi päiväkodissa, kunhan vaan on nälkä. Mutta kotona ei osaa. Ihan kuin ei osaisi ottaa edes lusikasta kiinni. Poika on pienikokoinen ja ravitsemusterapeutilla on käyty ja pojan pitäisi saada enemmän energiaa, jotta kasvaisi, joten on tullut syötettyä.... Jäätelö on ainoa, mitä kotona "osataan" itse syödä!

Poika oppi juomaan lasista itse joskus 1v2kk tietämillä. Nokkamukit tai muuta eivät koskaan ole hänelle kelvanneet. Syömään poika sit oppi 1v7kk iässä, sitä ennen koko homma ei häntä kiinnostanut, vaan se meni pelleilyksi, enkä sit asiasta jaksanut sen enempää stressata. Sitten vaan yhtäkkiä omatoiminen syöminen alkoi poikaa kiinnostaa ja siitä eteenpäin homma on sujunut hyvin ja vähillä sotkuilla.

Alkuperäinen kirjoittaja 2:
2,5 poika (joo, ja on ainoa lapsi perheessä) osaa syödä itse lautasensa puhtaaksi päiväkodissa, kunhan vaan on nälkä. Mutta kotona ei osaa. Ihan kuin ei osaisi ottaa edes lusikasta kiinni. Poika on pienikokoinen ja ravitsemusterapeutilla on käyty ja pojan pitäisi saada enemmän energiaa, jotta kasvaisi, joten on tullut syötettyä.... Jäätelö on ainoa, mitä kotona "osataan" itse syödä!

Näin meilläkin. Poika täyttää jo 3vuotta ja on luuta ja nahkaa. Jos ei auteta syömisessä vaan annetaan "nälän opettaa" niin ei syö ollenkaan. Juomiset hoitaa itse lasista. Ennen söi hyvin itse mutta nyt nirsoilee ja yökkii. Joku taantuma tässäkin uhman myötä..

Alkuperäinen kirjoittaja ruokailijanÄiti:
Meillä tyttö alkoi syödä itse 1v6kk ikäisenä. Alkoi silloin juoda myös itse muovimukista. Syöminen lähti tosi siististi heti käyntiin.

Luultavasti tämä johtuu siitä, että ennen tuota 1v6kk ikää en antanut hänen syödä lainkaan itse. Yksinkertaisesti siitä syystä, että en kestä sitä sotkua yhtään!! Välillä aina kokeilin miten sujuu ja kun ei sujunut, asiaa lykättiin. Ja aina ollaan pidetty syöminen tosi siistinä.

Siisteys"huulluuteni" takia (luultavasti), tyttö alkoi sitten hoidossa syödä kuin enkeli, ei sotke yhtään eikä kaada maitoja ym. Toki joskus sattuu vahinkoja, mutta pääsääntöisesti syö uskomattoman siististi ja pyytää heti pyyhkimään, jos on sohaissut haarukalla ruokaa esim poskeen.

Ja ei ole kyllä nipottamiseni mitenkään häirinnyt hänen syömistään, on todella avoin uusille ruoille ja lautanne on aina tyhjä kotvan kuluttua :)

Minulla on ihan sama juttu, että en kestä sotkua ja ollaankin vasta nyt annettu lusikkaa lapselle kun on 1 v ja 4kk. Ja hyvin on mennyt, heti huomasi idean ja alkoi syömään itse. Tai yrittää syödä, harjoitteluahan se vaatii. Ja tosi siististi homma on mennyt tähän asti, ei mitään isompia sotkuja (esim tukkakin olisi ihan ruoassa ym.) tai muita. Toivon, että meilläkin pysyy homma "siistinä".

Luulen, että lapsi oppii syömään jopa helpommin itse kun vähän odottaa sen lusikan kanssa. Ja äidit pääsee ehkä hieman helpommalla pyykin ja siivouksen kanssa.