JUOKSUUN HURAHTANEET, aloittelijat, aloittamista suunnittelevat: Kokoonnutaan tähän. :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Siis kaikki juoksuun hurahtaneet tai kenties juuri aloittaneet tai aloittamisen suunnittelijat tähän :)

Kertokaas omasta juoksu viikostanne.

Kuinka kauan juokset kerralla?
Montako kertaa viikossa?

Mä olen nyt pari viikkoa taas juossut syksyn jälkeen ja voi pojat että mä olen koukuttunut täysin siihen hommaan. :)
Tänään (tunti sitten) hurahti helposti 45min juoksua ja vielä olis tehnyt viel jatkaa vaik kuinka mut piti tulla kotiin laskee mies salille.
Eikä edes hengästyttänyt juuri.

Miten voikaan olla näin täpinöissään? :D Noh, ehkäpä kaikki muut hurahtaneet ymmärtänee mua :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja jj:
Tuskin täältä muita sellasia löytyy. Ei juoksuun voi hurahtaa.

Sitä voi tehdä silti. Siinä saa mukavasti omaa aikaa kelata asioita. Se on sellainen mukava, leppoisa harrastus.

Itse paukutan läpi seppolan 12-viikon ohjeita. Ne tukevat hyvin muuta liikuntaharrastusta.

Alkuperäinen kirjoittaja satutar:
Mulla oli tarkoitus aloittaa hiljalleen juoksua, mutta kuinkas ollakaan liukastuin ja loukkasin polveni eikä oo vielä kunnossa, joten katellaan pääsenkö missä vaiheessa juoksemaan...

pikaista paranemista :)

Mulla vähän juoksuharrastus hukassa. Yleensä pääsen vain kerran viikossa lenkille ja nyt on tullut tehtyä sellaista noin puolen tunnin lenkkiä. Talvella juoksentelin välillä tunnin lenkkiä. Tarvitsisi ottaa monipuolisuutta mukaan, mutta millään ei viitsisi. Joten juoksen samalla rytmillä, samaa matkaa :/

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mulla vähän juoksuharrastus hukassa. Yleensä pääsen vain kerran viikossa lenkille ja nyt on tullut tehtyä sellaista noin puolen tunnin lenkkiä. Talvella juoksentelin välillä tunnin lenkkiä. Tarvitsisi ottaa monipuolisuutta mukaan, mutta millään ei viitsisi. Joten juoksen samalla rytmillä, samaa matkaa :/

Miksi pääset vaan niin kerran viikossa?

Itse pidin joskus aikoinaan juoksukuntoa yllä talvikaudella juoksemalla pelkät pitkikset. Toimi mielestäni erittäin hyvin.

Pitää muistaa, että ihminen on tehty liikkumaan. Vaikka aikuinen voi teholla kompensoida määrää, niin lapsille tehty suositus kahdestakymmenestä liikuntatunnista viikossa ei ole huono aikuisellekkaan-.

olen yrittänyt aloitella mutta kunto näyttää olevan niin huono etten pitkästi jaksa juosta tai juoksen sitten liian lujaa mutta en osaa juosta hiljempaa kun se tuntuu typerältä.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:

Miksi pääset vaan niin kerran viikossa?

Olen muutoin lapsen kanssa kotona... Tietysti joka toinen viikonloppu voisin juosta vaikka perjantaista sunnuntaihin. Yritän lähteä lenkille jos on aikaa :)

Olen muuten huomannut, että itselläni juokseminen ja muutenkin urheileminen sujuu parhaiten kylmällä ilmalla... Onko muilla näin? Talvella puhtia on paljon enemmän kuin näin keväällä. Ja pienellä sateella on myös mukavaa juosta. Lämpimällä säällä on niin tukalaa.

Olisiko jollakulla vinkkiä miten kannattaisi monipuolistaa juoksua? Jumppailen kotona kyllä juoksun lisäksi.

olen yrittänyt aloitella mutta kunto näyttää olevan niin huono etten pitkästi jaksa juosta tai juoksen sitten liian lujaa mutta en osaa juosta hiljempaa kun se tuntuu typerältä.

Kävele lujaa, se ajaa saman asian .

Alkuperäinen kirjoittaja läski:

Kävele lujaa, se ajaa saman asian .

Pakko sanoa ettei muuten aja.

Kyllä juokseminen ja luja kävely kuluttaa ihan erilailla kaloreita.
ja käy erilailla lihaksiin.

Alkuperäinen kirjoittaja jj:
Tuskin täältä muita sellasia löytyy. Ei juoksuun voi hurahtaa.

Totta todellakin voi! Vihasin sekä juoksua että hiihtoa vuosikymmenet, kunnes tulin järkiini ;)

Mulla menee 45 minsan lenkki niin usein kun lapsilta pääsen, pari-kolme kertaa viikossa parhaimmillaan. Tokan synnytyksen jälkeen en oo vielä uskaltanut kilometrejä laskea, mutta ei niitä varmaan ihan hirveästi tuohon aikaan vielä mahdu... so what, olo on lenkin jälkeen mitä mahtavin!

Alkuperäinen kirjoittaja Qaz:
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Kyllä juokseminen ja luja kävely kuluttaa ihan erilailla kaloreita.
ja käy erilailla lihaksiin.

Aivan totta. Luja kävely on moninverroin raskaampaa, kuin kevyt juoksu.

höpsin löpsin

Älä höpötä, jos et tiedä.

20km kävelyssä olet tekijä, jos paukutat sen johonkin tuntiin kolmeenkymmeneen. 50 km pitää mennä alle neljän tunnin.
Tämä on reipasta kävelyä.

Kevyessä hölkässä vauhti on noin kaksi kertaa hitaampaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Tukka Tötteröllä:
saako hölkkääjät liittyä mukaan? :whistle:

Meillä on täällä kaikilla juoksu hölkkäämistä. Pikamatkat kuuluvat nuoruuteen.

No hyvä :D Nimittäin kuntoilun ja laihdutuksen myötä jopa minä lihava ihminen olen jo hyvässä vauhdissa tuon hölkkäämisen kanssa, kevyesti jaksan 5 min hölkätä, kunnes sit rupee sykkeet nousemaan liian korkeelle, että vaihdan hetkeksi takaisin reippaaseen kävelyy. Vielä en ole kokonaista matkaa jaksanut hölkätä, mutta kenties kesän lopulla sitten :)

Mulla juoksu on tärkein urheilumuoto....
Juoksen n. joka toinen päivä 45-90 minuuttia. Yleensä rasvanpolttosykkeellä, joskus lujempaa.
Ajattelin syksyllä juosta ekan puolimaratonin, joten aloittelen sen 12-viikkoisen treeniohjelman kohtapuoliin.
Hommasin uudet kengät ja tuli taas uutta puhtia juoksuun. Jos jossain vaiheessa meinaa motivaatio laskea, ajattelin hemmotella itseäni uusilla juoksuhousuilla, sellaisissa tiukoilla trikoilla...:)

Yhteistyössä