Juoksun aloitus eli nollasta kilometriin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "fatmama"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
F

"fatmama"

Vieras
Moi
Ylipainostani ( BMI 28 ) huolimatta olen innostunut juoksusta ( no hölkkäähän se oikeastaan taitaa olla )
Jaksan kävellä vauhdikkaasti mutta juoksu on aina ollut tuskaa kunnes päätin sitkeästi aloittaa.
Parista tolpan välistä se lähti ja nyt vajaan kuukauden harjoittelun ( fiiliksen, ei kalenterin mukaan ! ) jaksan juosta:
-kevyesti kilometrin
-sisulla ja pää punaisena 1,5 km
Reittini sisältävät myös 2 ylämäkeä !
Ja on upeaa ! Lisään pikku hiljaa juostavaa matkaa.
Kysymys kuuluu onko kehitys ollut OK vai liian hidasta ?
Haluaisin tässä elämässä jaksaa juosta jopa 5 km ( epärealistista ? )
Olen siis pullea ja yli 4-kymppinen jo. Terve ja kohtuukuntoinen mielestäni kuitenkin.
Kehityskelpoinenko vielä ?

Minusta tuo kuulostaa erittäin hyvältä ja kehityskelpoiselta :) Yritän tässä itsekkin opetella juoksemisen tai edes hölkkäämisen taitoa. Tällä hetkellä teen 8-12km kilometrin kävelylenkkejä ripeällä tahdilla ja pyrin aina osan matkasta hölkkäämään. Itse en pitkäkestoisesti jaksa juosta/hölkätä vielä kovinkaan pitkiä matkoja mutta lenkin aikana yhteensä tulee hölkättyä n. 2km. Aloitin kuntoilun helmikuun viimeisellä viikolla. Itelläni hölkkämatkoja vaivaa jalkojen kireys ja semmonen jännä painava tunne.

minäkin aloitan aina näin keväällä juoksemisen. kahdessa viikossa jaksan yleensä juosta jo 5 km (tosin ei ylipainoa). nopeasti se kunto kohenee kun alkaa säännöllisesti lenkkeilemään :)

kannattaa tehdä vaihdellen pitkiä ja hitaampia sekä lyhyitä ja reippampia lenkkejä.

Onhan toi jo ihan kiva kehitys, toki myös riippuu paljonko sitä ylimääräistä massaa on kannettavana.

Itse en myöskään ole pahemmin voinut koskaan juosta, edes ihan kukkakeppi kokoisena, mutta salilla aloitin juoksumatolla ja viikon aikana jo matkaa tuli 800m, ja säädöt ylämäkeä, tosin vautia oli semmoista kevyttä hölkkää.

Ensimmäisenä päivänä juoksin hikisesti 5min, myös treenin lopussa juoksin hetken.

Äkkiä se kunto nousee ja sen huomaa siitä miten nopeasti alkaa palutumaan siitä puuskutuksesta.

Kovasti tsemppiä, äläkä luovuta vaikka tulisi niitä huonojakin jaksoja :)

Tahtisi on ollut juuri sopiva, mikäli et ole saanut rasitusvammoja. Minä innostuin viime kesänä juoksemisesta ja taisin aloittaa liian kovaa, kun sain heti jalkoihini kaikenlaisia kremppoja. Penikkatauti vaivasi, polvet kipeytyivät ja jotain muutakin oli. Näihin kipuihin se innostus sitten tyrehtyi. Yritän aloittaa ensi kesänä juoksemisen varovaisemmin.

Tsemppiä. Parin vuoden päästä voit juosta vaikkapa maratonin, jos vain jaksat treenata. Mikään ei ole mahdotonta.

• Tykkää
Reactions: nöppäri
Kiitos kannustuksesta.
Kilometrin jaksaminen yhteen putkeen oli mulle jo IHME ! En uskonut pystyväni siihen koskaan.
Muakin vaivaa penikkatauti joskus kävellessäkin ( liian kova vauhti.. ) Joten kun juoksen niin
ensin: kävelen reippaasti ( lämmittely ) sit hiljaisemmalla sykkeellä ( keräten voimaa juoksuun, hengittelen.. ) ja sitten alkaakin jo tossu nousta.
Painoa on 80 kg 167 varressa. Liikaa, joo. Yritän pudottaa 5 kg kennen kesää mutta ihan lempeästi; ei mitään kuureja että jaksan liikkua ( upea olo !! )
Kyllähän joskus kroppaa kolottaa mutta nivel- ,polvikipuja ei ole painosta huolimatta.
Käyn myös kahdesti viikolla salilla jalkatreenissä ja yläkroppaa kiusaamassa.
Heh, maratoonia tuskin tallaan koskaan mutta 5 km juoksu putkeen olis mulle WAU !! Mahdollista kai kuitenkin ?

Oi, mä haluaisin kans alottaa hölkän/juoksun. Nyt vaan 8. kuulla raskaana ei oikein voi aloittaa hölkkää. Mut miten olis jos laitan 2 vuotiaan rattaisiin ja lähden sillä tavalla lykkimään? Olis ehkä helpompi aloittaa sitten 1-2 kk päästä kun vauva syntynyt(tosin ei kai sittenkän heti juoksemaan kannata mennä) jos nyt kävelisin reippaasti nää viimeiset viikot.
Vai kannattaako vaan ottaa iisisti ja alottaa vasta jälkitarkastuksen jälkeen?

Mutta musta ap:n tahti kuullostaa hyvältä. Varsinkin kun en itse edes tiedä miten paljon jaksaisin juosta. Tsemppiä vaan ja kilot karisemaan ;)

Ei se maraton mikään mahdottomuus ole ylipainoisellekaan, myös sun kokoiset niitä juoksevat. Mikään pakollinen tavoite se ei tietenkään ole. Kun vaan jatkat treeniä, niin kohta 10 km ei tunnu missään. Juoksukunto kehittyy yleensä yllättävän nopeasti.

Penikkavaivat voi mennä pahaksi, jopa estää kävelyn, joten käypä netistä katsomassa sopivia venyttelyjä
ja llihasharjoitteita vaivaan.