Juoksua harrastavat kertokaa

Kuinka kauan pitää harjoitella, jotta alkaa kunto nousta? Vasta viikon olen juossut ja siis koskaan aikaisemmin en ole juossut. Samaa 1 km lenkkiä juoksen ja nyt eilen sitten huomasin, että juokseminen oli kevyempää ja hengittäminen helpompaa. Kunto ei varmaankaan ole vielä noussut. Jos nyt jaksan juosta 1 km niin koskahan jaksan 3 km. Kun ei mitää kokemusta ole niin olisi jotain kokemuksia hyvä saada.

mie
Mä aloin syyskuussa juoksemaan noin 3 kertaa viikossa semmosta 5 km lenkkiä. Ni aluks meni varmaan lenkistä puolet kävellen ja puolet juosten. Nyt juoksen (tai no enemmänkin ehkä semmosta rivakkaa hölkkää) koko matkan, 2 krt vähän tasaan hengitystä kävelemällä noin 30 s.. eli aika nopeasti huomasin kyllä että jaksoi paremmin juosta..

Vastaaja
Ihan mahdoton sanoa. Riippuu harjoituskerroista, määristä, tehoista, sun pohjakunnosta. Tuo 1 km on kuitenkin niin lyhyt matka (vaikkakin loistava aloitus pätkä), että en mä sen perusteella osaa sanoa mitään sun kunnon kohoamisesta. Kannattaa odottaa, että kilsa menee kevyesti ja kun juoksuhaluja olisi pidemmälle, vähän pidennät taas lenkkiä.

Juoksu on kivaa. Se pitää painon kurissa ja on terapeuttista :). Tsemppiä.

Minä aloitin myös ihan nollasta aluksi kilometrillä, josta juoksin ehkä 20 m ja loput kävelin. Pidensin matkan viikon kahden jälkeen neljään kilometriin, ja ehkä kuukauden jälkeen sanoin miehelle, että olisin tosi onnellinen jos joskus sen jaksaisin juosta. Usko tai älä, mutta seuraavana päivänä sen juoksin. Tosin, täytyy asettaa itselle vähän tavoitteita ja kokeilla rajoja. Olin ihan kuollut sen juoksun jälkeen, mutta sittemmin matkat venyivät ja kuten tuossa jo sanottiinkin, juoksu on tosi terapeuttista!

Alkuperäinen kirjoittaja Toivoliini:
Kiitos. Eli aika nopeasti kuitenkin ja varmaankin kesällä menee kevyesti tuo 3 km. Enhän minäkään siis juokse, vaan hölkkään. Kunto aina ollut tosi huono.
Sillaihan sitä pohjakuntoa haetaankin.
Hölkkäämällä. Sitten kun siltä tuntuu niin lisää pyrähdyksiä ja matkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Mimoska:
Minä aloitin myös ihan nollasta aluksi kilometrillä, josta juoksin ehkä 20 m ja loput kävelin. Pidensin matkan viikon kahden jälkeen neljään kilometriin, ja ehkä kuukauden jälkeen sanoin miehelle, että olisin tosi onnellinen jos joskus sen jaksaisin juosta. Usko tai älä, mutta seuraavana päivänä sen juoksin. Tosin, täytyy asettaa itselle vähän tavoitteita ja kokeilla rajoja. Olin ihan kuollut sen juoksun jälkeen, mutta sittemmin matkat venyivät ja kuten tuossa jo sanottiinkin, juoksu on tosi terapeuttista!
wautsi. Millaisia matkoja juokset nykyisin ja kuinka usein?

.
Ja harjoituksia kannattaa Toivoliini vaihdella! Välillä intervallityyppistä harjoitusta (kävely-juoksu-kävely tai hidas vauhti-nopea-hidas), pitempää rauhallisempaa harjoitusta ja sitten räväkämpää nopeampaa. Varsinkin sitten kun tuo sun harjoittelu vähän etenee. Alussa on tosi tärkeetä aloittaa rauhallisesti!

Yhteistyössä