Juodaanko suviseuroissa alkoholia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mitin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja gee:
Mitä siellä tehdään? Kaatuillaan kun joku huuhaainnanen saarnaa vai? huudetaan ylistyshuutoja herralle?

Eikö siellä ole tappavan tylsää? hohhoijaa!

Ei siellä mitään ylistyshuutoja kyl kuulu. Suviseurojen virallinen syy on se, että pääsee kuuntelemaan jumalan sanaa. Todellisuudessa siellä isossa teltassa jossa saarnat pidetään, istuu ihmiset yleensä noin 1-2 puheen ajan koko 4 päivän aikana. Puheet on toki myös laitettu kuulumaan kaiuttimista koko alueella, mutta harvapa niitä ehtii kuunnella kun pitää hoitaa lapsia ja ruokkia perhettä...

Käytännössä suviseuroihin menon syy on useimmilla suvun tapaaminen, sukuyhteys on tiivis ja suvut isoja ja ympäri suomen asuvia. KUn suurin osa lestadiolaisista sitten on suviseuroissa, on helppo tavata koko suku (kun vielä siis yleensä koko suku on lestoja) samalla kertaa. Nuoret näkee kavereita ja niin edespäin. Vähän sellaista festarimeininkiä siis. Jos taas ei ole ystäviä, on todella yksinäistä ja ikävää.

Tylsääkö? No, kyllä. Perheen kanssa tosi rankkaa, leiriolosuhteissa kun ollaan ja pesumahdollisuudet huonot. Suvun ja kavereiden tapaaminen on monesta kivaa toki.

No ei oo tylsää eikä minusta leiriolosuhteet huonoja ole ku sielä saa käydä suihkusa yms. Tosi ihana tunnelma ku näkee uskovaisia ihmisiä. Sitävartenhan me olemme uskomassa et päästään taivaaseen. :)

Nojoo, vaikka siksi että siellä kuule tuijotetaan kuin vierasta sikaa, jos on vaikka ripsiväriä, saati sitten korvikset tai hiukset värjätty!

Toinen juttu miksi en mennyt, on se että siellä alkaa ahdistaan saamaristi, kun nuoret naiset kulkee maha pystyssä 6 muun alle kouluikäisen kanssa, hyvin väsyneen näköisinä. Ja näkee sitä että 5-vuotias hoitaa 3- ja 1-vuotiaita, ja sitä että alle kouluikäiset keskenään juoksentelevat pitkin 50 000 ihmisen seurakenttää. Ei ihme että eksyneitä lapsia on tosi paljon.

Niin että mene sinä nojoo vain suviseuroihin, ja muista käydä isossateltassakin kuuntelemassa kuinka maailman ihmiset on niin pahoja ja tosiaan juomareita (jos vaikka ruuan kanssa juo viiniä, on automaattisesti rapajuoppo).

mikä katkeruus:)
Miksi?
Aivan törkeetä yleistämistä...
nuo muijat tuollaon kyllä keskivertomammoja tyylikkkäämpiä,hoitavat ittensä tosi hyvin ja tuo että lapset huolehtii lapsista on täyttä paskapuhetta....ei kannata yleistää asioita
ja ne varmasti hoitaa paremmin lapsensa kuin moni muu, ei eroa, ei oo olemassa lestayh-äitejä.
Sinne voit mennä ihan huoleti vaikka sua katsoisivatkin, kaikki suomalaisethan katselee toisia

Alkuperäinen kirjoittaja Suzytte:
Ovat tänä viikonloppuna, alkoholipulloja ei näkynyt, mutta yhdellä jos toisella oli vesipullo ja tupakkapaikkakin siellä seurakentällä oli ja jonkin verran näkyi nuoria tupakalla alueen ulkopuolella. Nuorilla myös oli meikkiä eikä kukaan näyttänyt kieroon katselevan. Humalaisia ei näkynyt eikä kukaan kiroillut. Joo - kävin uteliaisuuttani katsomassa tänään. :D

Mä joka valitin meikkaavien tuijotuksesta, oon käyny suviseuroissa yhteensä 25 kertaa. Ja tosissaan, viimeisinä vuosina kun oli ripsaria ja punaista hiuksissa, kyllä tuijotettiin! Lapset siis tietty eniten, koska se on heille kummallista ja mietitään että "toi ei oo varmaan uskovainen, mitä se täällä tekee." Muistan tuon myös omasta lapsuudestani että noin tehtiin.

Voi tosiaan olla, että lapset tuijottavat kaikkea erilaista. Niinhän he tekevät uskonnosta riippumatta. Tuollaiseen väkimäärään mahtuu kuitenkin niin uskossa olevia kuin muita uteliaita, joten tuntuu hullulta ajatus että katsotaan kieroon. Jotenkin minulla on se mielikuva ettei raamatunkaan mukaan ihmisellä ole oikeutta toista tuomita vaan jättää se korkeammalle taholle.

Joku kyseli asumisesta niin sanotaan että inhimillisen matkan päässä ja oli tilaisuus käydä katsomassa omin silmin.

Ihan suurelta festarimeiningiltä se päiväsaikaan näytti, tosin ilman alkoholihuuruja ja örvellystä.

Mä ainakin aion uteliaisuuttani käydä kattomassa siellä. Sas nähä millaset katseet saan mustaksi värjätysta hiuksistani,lävistyksistäni ja tatuoinneistani. Mutta ihan oikeasti mua kiinnostaa käydä kattomassa,et millaset bileet siellä on :D

Tarsko mennä piruttaan sinne tukka punaiseksi värjättynä tatuoinnit ja lävärit vilkkuen :D

Mitä mulle tehtäisiin siellä? :D

Mee vaan, oppivathan vähän suvaitsevaisuutta lapsetkin. :D Ota vielä kitara mukaan ja ala laulaa rockballadeja keskellä seurakenttää.

Ei ne sulle toki mitään tee, mutta voi olla että muutaman pitkän katseen saat, ja 1-12-vuotiaat lapset suu auki tyhjin silmiin katsomaan perään. :)

Ja sulle nojoo, katkeruutta ei ole. :) Mutta ahdistusta sitäkin enemmän. Ja ne nuoret väsyneet äidit eivät ole huonosti laitettuja, ei toki. Lapset vielä paremmin laitettuja, metsolan mekot sävy sävyyn. Silti se ei poista sitä väsynyttä katsetta.

Ja lapset hoitaa toisiaan, se on fakta.

Alkuperäinen kirjoittaja blackbetty:
Mä ainakin aion uteliaisuuttani käydä kattomassa siellä. Sas nähä millaset katseet saan mustaksi värjätysta hiuksistani,lävistyksistäni ja tatuoinneistani. Mutta ihan oikeasti mua kiinnostaa käydä kattomassa,et millaset bileet siellä on :D

Eikun vaan rohkeasti katsomaan. Minä en hoksannut laittaa mitään shokeeraavaa päälle ja ihan sulauduin joukkoon täysin kun lasten kanssa siellä käveltiin ja katseltiin. Tosin minulla taisi olla vähemmän lapsia mukana kuin niillä muilla. :D

Tarsko mennä piruttaan sinne tukka punaiseksi värjättynä tatuoinnit ja lävärit vilkkuen :D

Mee vaan, oppivathan vähän suvaitsevaisuutta lapsetkin. :D Ota vielä kitara mukaan ja ala laulaa rockballadeja keskellä seurakenttää.

Ei ne sulle toki mitään tee, mutta voi olla että muutaman pitkän katseen saat, ja 1-12-vuotiaat lapset suu auki tyhjin silmiin katsomaan perään. :)

Ja sulle nojoo, katkeruutta ei ole. :) Mutta ahdistusta sitäkin enemmän. Ja ne nuoret väsyneet äidit eivät ole huonosti laitettuja, ei toki. Lapset vielä paremmin laitettuja, metsolan mekot sävy sävyyn. Silti se ei poista sitä väsynyttä katsetta.

Ja lapset hoitaa toisiaan, se on fakta.

miksi olet ahdistunut?tuosta uskosta?
kukapa äiti ei olisi joskus väsynyt mutta yleisesti ottaen ovat todella pirtsakoita ihmisiä.ja tämän päivän lestaisät ovat todella perhekeskeisiä ja naiuset ei todellakaan ole mitään alistettuja.
ja lapet ei hoida lapsia, älä tule vääryyttä hokemaan

Alkuperäinen kirjoittaja Suzytte:
Alkuperäinen kirjoittaja blackbetty:

Eikun vaan rohkeasti katsomaan. Minä en hoksannut laittaa mitään shokeeraavaa päälle ja ihan sulauduin joukkoon täysin kun lasten kanssa siellä käveltiin ja katseltiin. Tosin minulla taisi olla vähemmän lapsia mukana kuin niillä muilla. :D

Vaatetyyliäni ajattelin kuitenkin vähän rajoittaa,jos nyt ei kuitenkaan sitä "omaa tyyliä" laittais päälle,ehkä kuitenkin jotain hillitympää ja "tavallisempaa" ;)...mutta kyllä siellä seassa varmasti on paljon tuttujakin,joita olisi ihan kiva nähdä.

Alkuperäinen kirjoittaja nojoo:
kukapa äiti ei olisi joskus väsynyt mutta yleisesti ottaen ovat todella pirtsakoita ihmisiä.ja tämän päivän lestaisät ovat todella perhekeskeisiä ja naiuset ei todellakaan ole mitään alistettuja.

En uskosta, vaan siitä että usko käytännössä pakottaa ottamaan vastaan niin monta lasta kuin tulee, vaikka kuinka väsyttäisi. Ja toki myös lestaisät ovat väsyneitä, heillä on kuitenkin mahdollisuus karata töihin aina välillä. Ei siis kateeksi käy kumpiakaan.

Tiedän, että joissakin lestapiireissä jo ehkäistään, väsymyksenkin takia. Mutta tiukimmilla tämä ei edelleenkään ole mahdollista, eli vaikka sitten psyykenlääkkeitä syöden seuraavakin otettava vastaan. Se mua ahdistaa. Vähän myös säälittää, koska tiedän ettei sieltä niin vaan lähdetä, jos oikeasti uskoo tai jos koko sosiaalinen ympäristö on siellä.

Naiset eivät ole alistettuja, vaan koko perhe on. Alistamista se minusta on, jos säännöt annetaan ylhäältäpäin. (Tietysti oikea uskovainen ei tätä edes ajattele, koska jo haluaminen ja kapinointi mielessä on syntiä). Mut naisissa se näkyy eniten silti, he niiden lasten kanssa eniten kuitenkin ovat, ja raskaudet ja synnytykset ja imetyksetkin kuluttavat. Suurperhe ei kuitenkaan ole ihan jokaisen ihmisen halu ja jokaisella ei ole sen hoitoon jaksamista ja kykyjä. Lestoilla sitä kuitenkin vaaditaan käytännössä kaikilta.

En uskosta, vaan siitä että usko käytännössä pakottaa ottamaan vastaan niin monta lasta kuin tulee, vaikka kuinka väsyttäisi. Ja toki myös lestaisät ovat väsyneitä, heillä on kuitenkin mahdollisuus karata töihin aina välillä. Ei siis kateeksi käy kumpiakaan.

Tiedän, että joissakin lestapiireissä jo ehkäistään, väsymyksenkin takia. Mutta tiukimmilla tämä ei edelleenkään ole mahdollista, eli vaikka sitten psyykenlääkkeitä syöden seuraavakin otettava vastaan. Se mua ahdistaa. Vähän myös säälittää, koska tiedän ettei sieltä niin vaan lähdetä, jos oikeasti uskoo tai jos koko sosiaalinen ympäristö on siellä.

Naiset eivät ole alistettuja, vaan koko perhe on. Alistamista se minusta on, jos säännöt annetaan ylhäältäpäin. (Tietysti oikea uskovainen ei tätä edes ajattele, koska jo haluaminen ja kapinointi mielessä on syntiä). Mut naisissa se näkyy eniten silti, he niiden lasten kanssa eniten kuitenkin ovat, ja raskaudet ja synnytykset ja imetyksetkin kuluttavat. Suurperhe ei kuitenkaan ole ihan jokaisen ihmisen halu ja jokaisella ei ole sen hoitoon jaksamista ja kykyjä. Lestoilla sitä kuitenkin vaaditaan käytännössä kaikilta.

Joo mutta kun elää jumalan sanan mukaisesti niin jumala on luvannut siunata ja olla meidän kans kuolemaan asti. Minulla on ainaki luottamus eikä me suunitella et montako lasta "tehdään" riittääkö rahat jne.. Nyt on 7 lapsi tulossa ja tähänpäivään asti jumala on todellakin siunannut myös meitä. <3

Tänään esim kuulin ku (ei lesta) sano puhelimeen et pitää mennä ruokkiin niitä (kirosana) ipanoita!! Tuntu kauhealta. :( Ku haluaa olla uskomassa niin ei tee mieli ees puhua tommosia.

Kokeilepa :) saattaisit yllättyä! Ei mitään, mikäli siellä normaalisti olisit muiden joukossa. Ja saattaisit yllättyä jopa siitä, ettet ole ainoa sellainen. Ei se ole mikään kielletty tapahtuma ei lestadiolaisilta, kyllä siellä muitakin käy ja saa käydäkin mielellään!

Nojoo, vaikka siksi että siellä kuule tuijotetaan kuin vierasta sikaa, jos on vaikka ripsiväriä, saati sitten korvikset tai hiukset värjätty!

Toinen juttu miksi en mennyt, on se että siellä alkaa ahdistaan saamaristi, kun nuoret naiset kulkee maha pystyssä 6 muun alle kouluikäisen kanssa, hyvin väsyneen näköisinä. Ja näkee sitä että 5-vuotias hoitaa 3- ja 1-vuotiaita, ja sitä että alle kouluikäiset keskenään juoksentelevat pitkin 50 000 ihmisen seurakenttää. Ei ihme että eksyneitä lapsia on tosi paljon.

Niin että mene sinä nojoo vain suviseuroihin, ja muista käydä isossateltassakin kuuntelemassa kuinka maailman ihmiset on niin pahoja ja tosiaan juomareita (jos vaikka ruuan kanssa juo viiniä, on automaattisesti rapajuoppo).

Miksi?
nuo muijat tuollaon kyllä keskivertomammoja tyylikkkäämpiä,hoitavat ittensä tosi hyvin ja tuo että lapset huolehtii lapsista on täyttä paskapuhetta....ei kannata yleistää asioita
ja ne varmasti hoitaa paremmin lapsensa kuin moni muu, ei eroa, ei oo olemassa lestayh-äitejä.
Sinne voit mennä ihan huoleti vaikka sua katsoisivatkin, kaikki suomalaisethan katselee toisia

Onhan leskikn yksinhuoltaja joten kyllä yksinhuoltajiakin täytyy olla...tosin menevät varmaan nopeasti uusiin naimisiin? On surullista ettei saa erota jos on painava syy. Ja niitä painavia syitä voi olla jopa lestadiolaisperheissä...

Alkuperäinen kirjoittaja X:

Miksi?

Onhan leskikn yksinhuoltaja joten kyllä yksinhuoltajiakin täytyy olla...tosin menevät varmaan nopeasti uusiin naimisiin? On surullista ettei saa erota jos on painava syy. Ja niitä painavia syitä voi olla jopa lestadiolaisperheissä...

kyllä eronneitakin on. epäuskoinen puoliso on voinut ottaa eron tai parisuhteessa on niin vaikeita asioita ettei muuta vaihtoehtoa ole.

tosin vähän näitä on verrattuna "normiväestöön".

Yhteistyössä