Jumaleissön taidan olla tyhmä: mitä eroa Visa Electronilla ja debit-kortilla?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
"Äiti ja lapsi heitettiin junasta"-ketjun kommenteista ja Björnin linkistä aloin pähkäillä.

http://www.kuluttajaliitto.fi/index.phtml?s=237

Käteinen

Kun teet kaupat käteisellä, käytät joko rahaa tai automaatti- tai debit-korttia.

Automaattikortilla voit nostaa rahaa pankkiautomaateista, maksaa laskuja maksuautomaateilla ja tarkistaa tilin saldon ja tapahtumat. Alaikäinen voi saada automaattikortin huoltajan suostumuksella.

Luototon sirullinen pankkikortti, ns. debit-kortti on kansainvälinen. Debit-kortilla ei voi ostaa luotolla vaan korttiostot ja automaattinostot veloitetaan suoraan pankkitililtäsi. Debitkortin käyttö voi jopa helpottaa säästämistä, kun maksat ostoksista vain niiden summan ilman että lompakkoon jää pyörimään helposti tuhlattavaa vaihtorahana saatuja kolikoita. Kannattaa tarkkailla tilin saldoa ja pitää huoli siitä, että tilillä myös on rahaa, jos maksat debit-kortilla. Pankki veloittaa tiliäsi jokaisesta tilinylityksestä.

Visa Electron -kortilla voit nostaa rahaa Visa-automaateista myös ulkomailla. Alaikäinen voi myös maksaa ostoksia kotimaassa ja ulkomailla. Nykyään yhä useammassa paikassa hyväksytään Visa Electron -kortti maksuvälineeksi. Alaikäinen voi saada kortin huoltajan suostumuksella.

Debit on pankkikortti ja Visa Eletron on justiinsa Visa Electron? Kyllähän se Electronillakin maksettaessa summa lähtee äkimmiten tilillä, minulla ainakin. Että luottotiedottomien kortiksi sanottiin Electronia? Tuossahan lukee että Debit on myös luototon. Täh? Mikähän mulla nyt jääny tajuamatta, vai olenko ihan aasi.

MIKÄ ON SIIS se suurin suuri ero näissä kahdessa, että Electron on se luottotiedottomien kortti?
Olen aina omistanut Electronin, ja siksi ihmettelen tätä nyt.

Kertokaa. ?

OP-Visa Electron

.

OP-Visa Electron on kortti, jolla voit maksaa ostoksia ja nostaa käteistä rahaa automaateista sekä Suomessa että ulkomailla. Kortilla tehdyt ostokset ja nostot veloitetaan suoraan tililtäsi. Näin tiedät aina tilisi tilanteen.

OP-Visa Electronin voi saada jo 10-vuotiaana ja se on maksuton alle 26-vuotiaille.

OP-Visa Debit

OP-Visa Debit on kortti, jolla voit maksaa ostoksia ja nostaa käteistä rahaa automaateista sekä Suomessa että ulkomailla. Korttiin ei liity luotto-ominaisuutta, vaan ostokset veloitetaan tililtäsi parin päivän kuluessa.

OP-Visa Debit on maksuton alle 26-vuotiaille.

Alkuperäinen kirjoittaja TMirre:
electronilla ei voi mennä miinukselle tili :) debitillä voi. electron tarkistaa aina reaaliaikaisesti sentin tarkkuudella tilin saldon kun sillä maksetaan.

Eli mun omistama electron on kuitenkin se parempi vaihtoehto. Nih.

electronilla ei voi mennä miinukselle tili :) debitillä voi. electron tarkistaa aina reaaliaikaisesti sentin tarkkuudella tilin saldon kun sillä maksetaan.

Ahaa.

No minusta tuo debit on sitten ennemmin luottotiedottomien kortti - kun ei raha-asiat ole hallussa, saldo näyttää nollaa ja pitää silti jotain saada ostettua.

Eipä onneksi ole koskaan sitä tilannetta ollut.

eiks electronia voi nykyään käyttää netistä ostaessa kuten visaa? Tai siis siinä on se joku pahuksen numerosarja joka on visassakin mutta ei tossa pankkikortissa (selkeää eikö :D ).

Alkuperäinen kirjoittaja Tsiisus sentään:

Eli mun omistama electron on kuitenkin se parempi vaihtoehto. Nih.

Näin aivan ;)
Ei vaan, aika yksioikoista sanoa että Electron on luottotiedottomien kortti, tuosta vaan. Pitihän se sitten päästä itselläkin sanomaan :D

niin eli siis jatkaakseni: debit on luototon tili juu, mutta jos ei ole ehtinyt varaus lähteä tililtä niin saldo voi siis silloin mennä miinukselle, mutta siitä menee joku ylimääräinen maksu lisäksi, koska on ylittänyt saldon. Visa Electronilla ei ikinä missään voi mennä saldo miinukselle.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Ahaa.

No minusta tuo debit on sitten ennemmin luottotiedottomien kortti - kun ei raha-asiat ole hallussa, saldo näyttää nollaa ja pitää silti jotain saada ostettua.

Eipä onneksi ole koskaan sitä tilannetta ollut.

Mulla on luottotiedot kunnossa ja raha-asiat hallussa ja korttina debit =)

Alkuperäinen kirjoittaja suurin ero:
Debit vastaa lähinnä vanhaa pankkikorttia, eli sillä et voi ostaa luotolle.

Ja tuskinpa luottotiedoton saa electronia.

Siis tarkotat varmaan just toisinpäin. Electron on nimenomaan kortti jonka voi saada vaikka luottotietoja ei ois.

Itsellä oli ennen electron, mutta kun hain luottokortin niin siihen ei sitten saa liitettyä electronia vaan siitä tulee sitte automaattisesti debit/credit -kortti.

Mä olen tykännyt tästä debitistä koska mulla on tili aika usein -no ei nyt nollilla- mutta sanotaan, että varsinkin ennen tilipäivää, hyvin pienissä summissa. Niin mua ei enää pelota kassalla, että kortti ei käykään ja kaikki kattoo, että mikä köyhä tuo on :ashamed: Miinuksella kortti on ollut kerran: -1,27? :D

Alkuperäinen kirjoittaja maru:

Siis tarkotat varmaan just toisinpäin. Electron on nimenomaan kortti jonka voi saada vaikka luottotietoja ei ois.

En. Debit-kortin saavat kaikki, se tosiaan vastaa aika pitkälle tavallista vanhaa pankkikorttia. Sen sijaan ainakin meidän pankissamme Visa Electron -korttiin on joitain vaatimuksia (tai siis onko toi electron se kortti, jossa on sekä debit että credit ominaisuus?).

Alkuperäinen kirjoittaja sama:

En. Debit-kortin saavat kaikki, se tosiaan vastaa aika pitkälle tavallista vanhaa pankkikorttia. Sen sijaan ainakin meidän pankissamme Visa Electron -korttiin on joitain vaatimuksia (tai siis onko toi electron se kortti, jossa on sekä debit että credit ominaisuus?).

Mä sekoitin nyt kortit. Luulin, että electron vastaa Visan debit/credit -korttia, mutta eihän se niin ole. Siis tuohon debit/credit -korttiin on niitä vaatimuksia.

Siis electron on kortti jossa ei ole minkäänlaista luotto-ominaisuutta, ja rahat lähtevät suoraan tililtä. Debit kortilla maksettaessa rahat lähtevät vasta parin päivän kuluttua, eli sen voi vetää miinukselle jos haluaa.

Mulla on Electron ja aivan loistava kun ei voi miinukselle vetää mitenkään. Varsinkin köyhempinä aikoina tosi hyvä. Vieläkään en vaihtaisi, luottokortit sitten on erikseen.

Miehen pakotin joskus ottamaan Electronin myös, sillä oli raivostuttava tyyli vinguttaa sitä korttia surutta jopa sadoilla euroilla vaikka tiesi ettei katetta ole. Sitten seuraavasta tilistä meni puolet miinuksien kattamiseen.. Kamala akka taidan olla. :D

Debit kortilla maksettaessa rahat lähtevät vasta parin päivän kuluttua, eli sen voi vetää miinukselle jos haluaa.
Tili miinukselle, joo ja ei. Toiset liikkeet tekevät katevarauksen aina ja toiset tietyn summan yli menevästä ostosta. Käsittääkseni kassajärjestelmä ei anna ostolupaa mikäli katevaraus kusee mutta tästä en ole ihan satavarma.

Mä sekoitin nyt kortit. Luulin, että electron vastaa Visan debit/credit -korttia, mutta eihän se niin ole. Siis tuohon debit/credit -korttiin on niitä vaatimuksia.

Juu, noin sulla pääs käymään. :D Mutta nou hätä, palsta on täynnä viisaita.

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä:
Debit kortilla maksettaessa rahat lähtevät vasta parin päivän kuluttua, eli sen voi vetää miinukselle jos haluaa.
Tili miinukselle, joo ja ei. Toiset liikkeet tekevät katevarauksen aina ja toiset tietyn summan yli menevästä ostosta. Käsittääkseni kassajärjestelmä ei anna ostolupaa mikäli katevaraus kusee mutta tästä en ole ihan satavarma.

Niin en tiedä mikä nykyään käytäntö ku monessa paikassa on jo ne sirulukijat, mutta esim omassa työpaikassani tilin kate tarkistetaan vasta 150? ostoksista. Ja meillä ei siis ole nuita sirulukijoita.

Electroni on niille, jotka ei osaa itse laskea paljonko on tilillä rahaa ja paljonko siitä on kulutettu.
Debit on niille jotka osaavat huolehtia raha-asioistaan niin että tili ei ylity.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Electroni on niille, jotka ei osaa itse laskea paljonko on tilillä rahaa ja paljonko siitä on kulutettu.
Debit on niille jotka osaavat huolehtia raha-asioistaan niin että tili ei ylity.
Aivan, ja tähän on hyvin yksinkertainen ratkaisu. Otan aina kuitin jokaisesta pankkikorttiostoksesta ja aika-ajoin tarkistan nettipankista mitkä ostokset on jo veloitettu tililtä tai mistä on tehty katevaraus. Näin tiedän käyttötilin saldon ihan tasantarkkaan.

Yhteistyössä