Mä pidän siitä ev-lut kirkon jumiksesta ja muualla tulen lähinnä vaivautuneeksi, mutta tiedän, että toisilla toisinpäin. Ja minusta on aika loukkavaa arvostella toisten kirkkoja "vääriksi", miksei jokainen voi käydä omassaan ja antaa muiden käydä siellä kun käy ilman, että pitää mollata kaikki muut. Mielestäni kirkot eivät kilpaile keskenään vaan jokaisella on oma tilauksensa ja oma kulttuurinsa ja tätä kautta sopii tietylle porukalle.
Mitä liturgiaan tulee, niin sehän on alkuseurakunnasta asti periytyvää (vuorolauluineen päivineen) ja, jos menee esim. ulkomailla katolisen kirkon jumikseen pystyy seuraamaan mukana, koska kaava täysin sama. Minua se ajatus kiehtoo, että liityn sukupolvien ketjussa tähän.
Itse koen oloni vaivautuneeksi, jos show menisi pappien/vanhimpien/vetäjien showksi, jossa ei tietäisi mitä seuraa ja riskinä, että vetäjien"lepiaiheet" toistuvat.
On siis mielestäni minulle hyvä, että jokaiselle sunnuntaille on määrätty omat tekstinsä ja aihe niin Raamattu tulee käsiteltyä monipuolisesti.
Ja se iänikuinen ev.lut. kirkon mollaaminen on mielestäni jotain niin puuduttavaa. Kuten alussa jo sanoin...