Jumalanpalvelukset?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Olen monesti miettinyt että miksi kirkossa ollaan niin älyttömän kaavamaisia, ja kaikki virsejä myöten on etukäteen valittu. Seurakuntalaiset eivät itse saa päättää mitään, kun istua ja nousta vuoronperään. Saako siitä mitään? Ja mihin se kaavamaisuus perustuu?

Ne jotka siellä istuvat, varmasti myös saavat siitä omansa.

En osaa mennä arvioimaan mistä kaavamaisuus johtuu, mutta äsken herryin ajattelemaan, mitä tapahtuisi jos seurakuntalaisilla olisi vapaus valita- riippuen seurakuntalaisista tulis kyllä varmasti huutoäänestys :D

Jotkut seurakunnat on vapaampia tilaisuuksiensa kanssa, mutta kyllä jokaisessa silti on jonkinlainen 'kaava' ja järjestys.

Kuin myös muissa tapahtumissa, ei uskonnollisissakin- jonkinlainen runko on oltava, miten tehdään ja missä mennään, muuten leviää koko tapahtuma käsiin.

Missä tilaisuuksissa sä sitten käyt joissa saa itse valita esim. mitä lauletaan? Hoitopaikan joulujuhlassa oli hoitajat ihan itse menneet päättämään mitä siellä esitetään enkä eilisessä Hevisauruksen konsertissakaan päässyt vaikuttamaan soittolistaan.

Missä tilaisuuksissa sä sitten käyt joissa saa itse valita esim. mitä lauletaan? Hoitopaikan joulujuhlassa oli hoitajat ihan itse menneet päättämään mitä siellä esitetään enkä eilisessä Hevisauruksen konsertissakaan päässyt vaikuttamaan soittolistaan.

Siellä missä käyn, saa halukkaat esittää lauluja. Ja kuka vaan seurakuntalainen saa käydä puhumassa. Se on mielestäni paljon antoisampaa, kun ihmiset kertovat esim. omista kokemuksistaan. Joku saattaa lukea oman runonsa. Saapa siellä vaikka laulaa itse, jos haluaa jne

Niitä jumalanpalveluksia joissa käyn en koe erityisen kaavamaisiksi, joten en ehkä ole oikea ihminen vastaamaan. Jumalanpalveluksen tarkoitus on kai koota seurakunta yhteen ja tietty yhteisöllisyys on varmasti tärkeää sekä kokemusten/näkemysten jakaminen. Toinen ehkä kokee jonkun Raamatun teksti toisella tavalla kuin minä ja osaa sitä avata tavalla joka on ymmärretävämpää kuin jos saman asian vain lukisi.

[QUOTE="vieras";25251290]Siellä missä käyn, saa halukkaat esittää lauluja. Ja kuka vaan seurakuntalainen saa käydä puhumassa. Se on mielestäni paljon antoisampaa, kun ihmiset kertovat esim. omista kokemuksistaan. Joku saattaa lukea oman runonsa. Saapa siellä vaikka laulaa itse, jos haluaa jne[/QUOTE]

ai, niinku Idols? :) No, ei vaan. jumalanpalveluksen tarkoitus on kuunnella Jumalan sanaa ja se on seurakuntalaisen hiljentymisen hetki. Jos siellä randomina jotkin esittäisi omia lauluja tai runoja, niin seurakuntalainen ei ehkä voisi pysähtyä kuuntelemaan päivän sanaa. Näissä jumalanpalveluksissa kun on yleensä joku "päivän aihe". Seurakunnalla on kyllä tapahtumia, jossa sana on vapaa.
Niitä löydät paikallislehden seurakunta-ilmoittaa-osastolta, tai netistä.

• Tykkää
Reactions: fifiia
[QUOTE="vierailija";25251341]ai, niinku Idols? :) No, ei vaan. jumalanpalveluksen tarkoitus on kuunnella Jumalan sanaa ja se on seurakuntalaisen hiljentymisen hetki. Jos siellä randomina jotkin esittäisi omia lauluja tai runoja, niin seurakuntalainen ei ehkä voisi pysähtyä kuuntelemaan päivän sanaa. Näissä jumalanpalveluksissa kun on yleensä joku "päivän aihe". Seurakunnalla on kyllä tapahtumia, jossa sana on vapaa.
Niitä löydät paikallislehden seurakunta-ilmoittaa-osastolta, tai netistä.[/QUOTE]

Päivän aihe? Jokaiselle ihmiselle se päivän aihe voi olla eri. Ja taas toisten kokemukset voi auttaa jotain muuta. Pidän vaan kirkon kaavamaisuutta omitusena. Ortodoksien vielä enemmän.

[QUOTE="vieras";25251370]Päivän aihe? Jokaiselle ihmiselle se päivän aihe voi olla eri. Ja taas toisten kokemukset voi auttaa jotain muuta. Pidän vaan kirkon kaavamaisuutta omitusena. Ortodoksien vielä enemmän.[/QUOTE]

Mutta kun ei ole tarkoitus, että päivän aiheita on monia. Jokaisessa palveluksessa on tarkoitus keskittyä vain yhteen aiheeseen ja siihen miten toi "yläkerran Herra" homman mieltää. Jos koulussa on matematiikkaa, niin silloin lasketaan, eikä lueta kirjoja.
Kuten sanoin, niin seurakunnalla on tarjota myös keskustelupiirejä, jossa aihe voi rönsyillä enemmän.

[QUOTE="vierailija";25251408]Mutta kun ei ole tarkoitus, että päivän aiheita on monia. Jokaisessa palveluksessa on tarkoitus keskittyä vain yhteen aiheeseen ja siihen miten toi "yläkerran Herra" homman mieltää. Jos koulussa on matematiikkaa, niin silloin lasketaan, eikä lueta kirjoja.
Kuten sanoin, niin seurakunnalla on tarjota myös keskustelupiirejä, jossa aihe voi rönsyillä enemmän.[/QUOTE]

Kuka sen määrittelee ettei voi olla monia? Taas tota ihme kaavamaisuutta. Mutta mikä sopii kellekkin..

[QUOTE="vieras";25251425]Kuka sen määrittelee ettei voi olla monia? Taas tota ihme kaavamaisuutta. Mutta mikä sopii kellekkin..[/QUOTE]

Kyllä ev.lut. kirkossakin on tilaisuuksia joissa sana on vapaa mutta se tilaisuus ei ole jumalanpalvelus. Kaikelle on aikansa ja paikkansa ja jokainen voi valita itselleen sopivat tilaisuudet.

Kuinka kirkossa huomioidaan lapsiperheet? Onko lastenhoitohuoneita tms? Riisutaanko siellä päällysvaatteet pois, vai jätetään päälle?

Kuinka kirkossa huomioidaan lapsiperheet?
Perhejumalanpalveluksissa hyvin.

Onko lastenhoitohuoneita tms?
Todennäköisesti riippuu kirkosta, pakollinen tuskin on.

Riisutaanko siellä päällysvaatteet pois, vai jätetään päälle?
Naulakkoa ei ole joten takki/vastaava yleensä pidetään päällä penkissä istuttaessa kukaan ei tietenkään kiellä riisumasta poiskaan.

ni itseasiassa kuulun juurikin siihen ev.lut kirkkoon ,liityin kun tulin uskoon muutamia vuosia sitten,en siis kuulu mihinkään "lahkoon". mutta kyllä jokaisen uudestisyntyneen kristityn pitää tunnustaa että ev.lut kirkko alkaa olla aikas kaukana Jumalasta...ei uskota raamattuun,ollaan kovia ja kylmiä eikä uskota ihmeisiin jne.

Alkuperäinen kirjoittaja Keijupölly;25251913:
No jos se ei olekaan niinkään Jumalanpalvelus, vaan esi-isien palvelus?
Kaikki sellainen on sitä, kun vanhat tavat menee oikean Jumalan kohtaamisen edelle.

Mua tökkii jo siinä, kun Raamatussa varotetaan palvomasta mitään kuvia, niin eikös siellä kirkossa alttarin edessä ole isoja kuvia, minkä eteen polvistutaan? ja monia muita epäkohtia

Yhteistyössä