Jumala vai joulupukki? Molemmat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Kuinka moni ei voi sietää jumalahössötystä jouluna? Kaikkia enkelikelloja, jeesus-lauluja, joulukirkkoja...jne. Jos uskot jumalaan, opetatko lapsille miten joulun sanoman? Opetatko joulupukki-jutut? Vai pelkän jeesus-hössötyksen? Mä en ole kirkossa, en usko jumalaan todellakaan. Mä ja mun perhe viettää joulun ilman mitään jeesus-juttuja, ihan vain joulupukkia odotellen ja kinkkua syöden :)

jumala,joulupukki ja hammaskeiju on samanlaisia satuolentoja meillä,kaikista kerrotaan että ovat satua johon jotkut aikuisetkin(!) haluavat uskoa ja se heille suotakoon...
:wave:

Alkuperäinen kirjoittaja henna:
jumala,joulupukki ja hammaskeiju on samanlaisia satuolentoja meillä,kaikista kerrotaan että ovat satua johon jotkut aikuisetkin(!) haluavat uskoa ja se heille suotakoon...
:wave:

peesi

mä uskon jumalaan, mut ainoastaan niin että jumala on tuolla taivaassa, sinne me kaikki mennään ja kuolleet katselee meitä pilven reunalta. En kyllä oo keksiny et mites sit kun on pilveetön päivä.. Mut siis uskon vaan noin, en koko "kaavan" mukaan. Tuo ajattelu tapa helpottaa mun elämää siinä osin kun ikävöi jotakuta kuollutta eläintä tai ihmistä. Joululauluja tykkäisin käydä jouluna kuuntelemassa, mut eipä ole koskaan tullu kuitenkaan mentyä. Joulupukki on se minkä lapsille opetan. Jokainen saa itse päättää uskonnosta, uskoako jumalaan vai ei.

No huh. Uskon. Ja meillä joulu on Jeesuksen syntymäpäivä, jonka vuoksi sitä kristityt juhlivatkin.

Mutta jokainen voi tehä niinku huvittaa. :whistle:

Niin ja meillä kyllä lapset uskoo joulupukkii pienenä ja tontutkin kurkkii mukamas ikknoista, onko lapset kiltisti.

Niinhän se Suomessa on tupannu oleen, että enkelit ja tontut sulassa sovussa. Jeesus-lapsi seimessä jne. =)

Eikö meidän perheellä ole sitten oikeutta viettää joulua kun emme ole uskossa? Kaikkihan viettävät sitä kuten haluavat, mä vaan kysyin kysymyksen... Mun mielipide on, että jeesus ja joulupukki on satua, mutta vain joulupukista mä lapselleni kerron.

Alkuperäinen kirjoittaja PahaSilmä:
Mä mietin vaan sitä, että mitä ihmettä sit edes viettää Joulua, jos ei usko Jeesukseen?

Käy meillä joulupukkikin, mutta se on vaan leikkiä.

Joulua on vietetty paljon ennen kristinuskoa:
Joulun taustalla ovat muiden perinteiden ohessa kaksi pakanallista talvipäivänseisausjuhlaa, Yule ja Saturnalia. Talvipäivänseisausta on juhlittu ainakin 4000 vuotta. Kun maanviljely vaati vuodenaikojen huomioimista auringon mukaan, talvipäivänseisauksesta tuli yksi vuoden tärkeimmistä juhlista kevätpäiväntasauksen ohella.

Kun talvipäivänseisaus oli auringon syntymäpäivä, monien muinaisten jumalien ajateltiin syntyneen tuolloin. Jopa Rooman keisarien ajateltiin syntyneen talvipäivänseisauksena, oli heidän todellinen syntymäpäivänsä mihin aikaan vuotta tahansa.

Roomalaiset viettivät talvipäivänseisauksen aikaan 17. ja 23. joulukuuta välisenä aikana Saturnalia-juhlaa. Vuonna 274 Aurelianus julisti päivän 25. joulukuuta Sol Invictuksen eli Voittamattoman auringon päiväksi. Jo 200-luvulla eräät kristityt olivat liittäneet saman päivän Jeesuksen syntymään, mutta eivät talvipäivänseisauksen perusteella, vaan lähinnä juutalaisuudesta periytyneillä teologisilla syillä. Paavi Julius I yhdisti Sol Invictuksen päivän juhlat Jeesuksen syntymäjuhliin 350-luvulla.

Alkuperäinen kirjoittaja hapas:
Alkuperäinen kirjoittaja PahaSilmä:
Mä mietin vaan sitä, että mitä ihmettä sit edes viettää Joulua, jos ei usko Jeesukseen?

Käy meillä joulupukkikin, mutta se on vaan leikkiä.

Joulua on vietetty paljon ennen kristinuskoa:
Joulun taustalla ovat muiden perinteiden ohessa kaksi pakanallista talvipäivänseisausjuhlaa, Yule ja Saturnalia. Talvipäivänseisausta on juhlittu ainakin 4000 vuotta. Kun maanviljely vaati vuodenaikojen huomioimista auringon mukaan, talvipäivänseisauksesta tuli yksi vuoden tärkeimmistä juhlista kevätpäiväntasauksen ohella.

Kun talvipäivänseisaus oli auringon syntymäpäivä, monien muinaisten jumalien ajateltiin syntyneen tuolloin. Jopa Rooman keisarien ajateltiin syntyneen talvipäivänseisauksena, oli heidän todellinen syntymäpäivänsä mihin aikaan vuotta tahansa.

Roomalaiset viettivät talvipäivänseisauksen aikaan 17. ja 23. joulukuuta välisenä aikana Saturnalia-juhlaa. Vuonna 274 Aurelianus julisti päivän 25. joulukuuta Sol Invictuksen eli Voittamattoman auringon päiväksi. Jo 200-luvulla eräät kristityt olivat liittäneet saman päivän Jeesuksen syntymään, mutta eivät talvipäivänseisauksen perusteella, vaan lähinnä juutalaisuudesta periytyneillä teologisilla syillä. Paavi Julius I yhdisti Sol Invictuksen päivän juhlat Jeesuksen syntymäjuhliin 350-luvulla.

No se on kyllä totta, ettei Jeisus välttämättä ihan joulun aikaan syntynyt, mutta Kyllä minä ainakin vietän sitä nimenomaan Jeesuksen syntymän muistoksi.

Yhteistyössä