Julkiterhikki

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kysymys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kysymys

Vieras
Onko niin, että jos henkilön nimeä ei lyödy julkiterhikista, hän ei ole laillistettu alansa edustaja?

Eräs sairaanhoitajaksi itseään tituleerava nainen ei lyödy tuolta. Pitäisikö hänen löytyä? Antaa akupunktiohoitoja ja sanoo olevansa ammatiltaan sairaanhoitaja. Uskaltaako hoitoihin luottaa jos hän ei ole oikeasti sairaanhoitaja?

Kokeilin löytää erään oikeasti tuntemani sairaanhoitajan, ja hänen tietonsa tuolla kyllä olivat.

https://julkiterhikki.valvira.fi/

Jos on valmis sairaanhoitaja nimi löytyy tuolta. Siellä on kaikki Suomessa rekisteröidyt henkilöt siis ne joilla on lupa käyttää ammattinimikettä. Jos ei nimi löydy tuolta ei ole sh.

Pitäisi löytyä. Ennenkuin kuitenkaan menet kyseiselle henkilölle asiasta mainitsemaan, varmista, että tiedät varmasti hänen oikean nimensä ja haet sillä.

Minusta käytetään oikeasta nimestä lyhennettyä lempinimeä ja oikeaa nimeä ei monikaan tiedä. Minut löytää terhikistä vain oikealla nimellä, ei kutsumanimellä. ;)

Kyseisen henkilön yritys on rekisteröity samannimiselle henkilölle kuin hän on, joten oletettavasti hän ei käytä kutsumanimeä. Eli olen kyllä hiukan ihmeissäni. Joko tuolla on virhe tai sitten hän on koulutukseltaan jotain muuta kuin sairaanhoitaja.

On periaatteessa ok, että voi tarkistaa onko joku laillistettu th-alan toimija. Mutta ärsyttäväää on että siellä lukee myös syntymäaika, se on mun henkilökohtainen asiani, eikä pitäisi kuulua potilaille mitenkään.
Ihan sama kuin netissä julkastaisiin Siwan kassojen, opettajien tai kenen vaan syntymävuodet.

[QUOTE="vieras";28717068]Mutta onko tuo pakollinen?[/QUOTE]

Valvira ylläpitää tuota, joten siinä vaiheessa, kun sinusta tulee esim rekisteröity sairaanhoitaja, Valvira laittaa tietosi tuonne. Ja ilman sitä rekisteröintiä et saa Suomessa työskennellä sairaanhoitajana.

Alkuperäinen kirjoittaja Terhikissä;28717092:
On periaatteessa ok, että voi tarkistaa onko joku laillistettu th-alan toimija. Mutta ärsyttäväää on että siellä lukee myös syntymäaika, se on mun henkilökohtainen asiani, eikä pitäisi kuulua potilaille mitenkään.
Ihan sama kuin netissä julkastaisiin Siwan kassojen, opettajien tai kenen vaan syntymävuodet.

Maija Korhosia voi olla aika monta, joten syntymäaika on mulle ok. En muutenkaan vertaisi omaa ammattia kaupan kassaan. En siis tarkoita, että olis jotenkin vähempi arvoinen tms, mutta hänen ammattitaitonsa ei uhkaa toisten henkeä.

[QUOTE="vieras";28717095]onko hän vastavalmistunut? itse en ainakaan ole löytänyt vielä tuolta tänä keväänä valmistuneita...[/QUOTE]

Mä olen tänä keväänä valmistunut ja nimi löytyy kyllä tuolta.

Onko niin, että jos henkilön nimeä ei lyödy julkiterhikista, hän ei ole laillistettu alansa edustaja?

Eräs sairaanhoitajaksi itseään tituleerava nainen ei lyödy tuolta. Pitäisikö hänen löytyä? Antaa akupunktiohoitoja ja sanoo olevansa ammatiltaan sairaanhoitaja. Uskaltaako hoitoihin luottaa jos hän ei ole oikeasti sairaanhoitaja?

Kokeilin löytää erään oikeasti tuntemani sairaanhoitajan, ja hänen tietonsa tuolla kyllä olivat.

https://julkiterhikki.valvira.fi/

En oo tienny tuollaisen olemassa olosta. Piti oikein tarkistaa onko omat tiedot siellä. OLihan ne :D :D en siis ole valehoitaja :D

Etsitkö henkilöä oikealla nimellä? Gynekologini nimeä ei ensin löytynyt listalta, lopulta se ilmestyi sinne.
Hän käytti kutsumanimenään toista nimeään ja rekisteristä hänet löysi aluksi ainostaan ensimmäisellä nimellään.

[QUOTE="vieras";28717747]Etsitkö henkilöä oikealla nimellä? Gynekologini nimeä ei ensin löytynyt listalta, lopulta se ilmestyi sinne.
Hän käytti kutsumanimenään toista nimeään ja rekisteristä hänet löysi aluksi ainostaan ensimmäisellä nimellään.[/QUOTE]

Julkiterhikki löytää vaikka kirjoittaisi toisella nimelläkin. Kokeiltu on useamman kerran omalla ja työkavereiden nimillä. Eli jos nimi on Maija Anna Liisa Möttönen niin löytyy julkiterhikista, kun kirjoittaa jonkun nimen noista ja sukunimen. Kokonimi tulee näkyviin sitten ja syntymävuosi.

ota yhteyttä valviraan ja ilmoita hlön toimipaikka ja se mitä nimeä hän käyttää sekä hänen ilmoittamansa ammattinimike. kannattaa laittaa myös hänen internetsivunsa valviraan jos hänellä sellaiset on.

Sairaanhoitaja voi itse pyytää, että omat tiedot poistetaan Valviran rekisteristä, jotta esimerkiksi kaikki uteliaat kollegat eivät pääse Julkiterhikkiin urkkimaan omaa koko nimeä ja syntymävuotta. Tämä tarkoittaa samalla ammattioikeuksien menettämistä. Näitä oikeuksien poisto -pyyntöjä on tullut useita Julkiterhikki -keksinnön jälkeen, ja syy on se, etteivät nämä ihmiset halua heidän ikäänsä julkisesti näkyville. Eli henkilö voi olla koulutettu sairaanhoitaja ja olla löytymättä Julkiterhikistä. Myöskään ulkomailla koulutuksen saaneet eivät näy rekisterissä automaattisesti. Naurettava muutenkin koko Julkiterhikki, eihän sitä käytetä juuri muuhun, kuin siihen iän tarkistamiseen. Olen itsekin katsonut varmaan reilun parin sadan työkaverin, koulukaverin ja alan opettajien koulutukset ja iät Julkiterhikistä, ja lähinnä vain sen iän kiinnostamisen takia. Samaa tekevät kaikki kollegat sairaalassa. Aina kun osastolle tulee uusi työntekijä, on parin päivän kuluessa lähes jokainen osaston työntekijä käynyt urkkimassa tämän uuden henkilön iän tästä palvelusta. Sama tarkistus tehdään aina, kun tapaa jonkun uuden kiinnostavan hoitoalan tuttavuuden. Nauroin pari vuotta sitten YLEN uutiselle, jossa väitettiin, että sairaanhoitajien ja lääkäreiden pätevyydet kiinnostavat Julkiterhikin käyttäjiä. Ja hoh, se on se ihmisten ikä syy, miksi niitä hakuja tehdään niin paljon. Jos Julkiterhikistä poistettaisiin ikä näkyvistä, hakujen määrä tippuisi 90%. Terveisiä Jorvista!

Mitä salattavaa on omassa koko nimessä tai syntymävuodessa? Tuskin nyt kovin monella on jotakin hullua exää tms. vainoamassa. Eikä tuota kautta edes saa tietää missä kukin on töissä.

Mikä sitten on kun en löydä päivystävän lääkärin nimeä sieltä? Poimin sen ihan reseptistä, leimanimi. Uudistuuko se automaattisesti jos vaihtaa nimeä jostain syystä?

Kyllä sieltä pitäis löytyä kaikkien terveystointa laillisesti harjoittavien nimet. Jos ei löydy, niin virhe on joko henkilön toiminnassa/tittelissä (mikä on todennäköistä) tai, joskus on niinkin että terhikissä on virhe.

Jos päivystävän lääkärin nimeä ei löydy terhikistä, voi ottaa yhteyttä lääkärin esimieheen. Mutta jos yksityinen ammatinharjoittaja mainostaa itseään sairaanhoitajana eikä semmoinen olekaan, voi tehdä ilmiannon valviraan. Kyllä ne sieltä selvittää asian, joskus tai jouluna... (ei nyt jouluna kuitenkaan).

muiksi helvetissä ihmistä kiinnostaa työkavereidensa ikä? eikö sitä voi suoraan kysyä jos niin paljon hämää? mä en ainakaan tee sillä tiedolla yhtään mitään.

Mä en ole edes huomannut että siellä on ikäkin...

:D

Vaikka tietenkin olen tarkistanut tietoni terhikistä jo silloin kun palvelu aukesi. En tajuu missä hoitajat pitää aivojaan jos joku hoitaja on epätietoinen koko hommelin olemassaolosta...

Yhteistyössä