julkiset vs. oma auto

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chrissy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chrissy

Aktiivinen jäsen
07.09.2005
20 219
6
38
lahti
on se kallista jukolauta!! siis toi julkisilla kulkeminen varsinkin pitkää matkaa!

kateltiin just eilen paljo maksais juna lahti-vsa väli.. omalla autolla mennään enivei:D

no se maksais yli 50e/nuppi eli edestakaiset matkat maksais yli 200e 2 aikuiselta (tyttö pääsee ilmaseks ) !!!!!!

me päästän tolla 50e jo 3 ihmistä yhteen suuntaan!!!!

no täs kaupungis lyhyiden matkojen kulkeminen bussilla on varmaan suomen kalleinta.. et ei kannata.

bussi tais olla jopa kalliimpi ja matkustus kesti jopa yli 7h kun junalla pääsis 4,5h.

Mun työmatkat toiseen kuntaan maksavat 40 euroa kuussa. Omalla autolla en varmaan pääsisi näin pienillä kuluilla. Voin matkakortillani liikkua Hki-Espoo-Vantaa-Kauniainen -akselilla niin paljon kuin sielu sietää niin metrolla, ratikalla, bussilla, junalla kuin Suokin lautallakin.

Olet oikeassa. Julkisilla kulkeminen on kallista :headwall: Meillä ei ole omaa autoa ja kuljemm lähes kaikki pitkät matkat julkisilla. Lähdemme viikonloppuna mummolaan Jyväskylään ja edestakaiset junaliput 2 aikuiselta, vauvalta ja koiralta yhteensä noin 205 ? junatyypistä hieman riippuen. Ei tule mummolassa kovin usein vierailtua näillä hinnoilla.

Lisäys vielä, että Helsingissä julkisilla kulkeminen on mielestäni suhteellisen halpaa ja kannattavampaa kuin yksityisautoilu.

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Mun työmatkat toiseen kuntaan maksavat 40 euroa kuussa. Omalla autolla en varmaan pääsisi näin pienillä kuluilla. Voin matkakortillani liikkua Hki-Espoo-Vantaa-Kauniainen -akselilla niin paljon kuin sielu sietää niin metrolla, ratikalla, bussilla, junalla kuin Suokin lautallakin.

mites noin halvalla saat seutulipun?

mulla kuukausilippu maksaa melkee 90e/kk... :o

joo pääkäaupunkiseudulla:(

Alkuperäinen kirjoittaja Nalatus:

mites noin halvalla saat seutulipun?

mulla kuukausilippu maksaa melkee 90e/kk... :o

Elokuun loppuun asti olen vielä opiskelija ja seutulippu opiskelijahintainen. 84 euroa näyttäis maksavan elokuun jälkeen, mutta eipä mulla ole töitäkään tiedossa kuin elokuun loppuun asti... Ja aina on se pieni mahdollisuus, että pääsin yliopistoon ja näin ollen opiskelijahinnoilla jatkaisin...

Juu mut pitää ottaa huomioon bensojen lisäksi auton hinta ja käyttökulut. Silti isolla perheellä ja paljon liikkuvalla tottakait oma auto tulee halvemmaksi. Mutta jos yksin asuu taajamassa, niin aika paljon voi julkisilla liikkua auton ja käyttökustannusten hinnalla.

Omasta mielestäni oma auto on parempi vaihtoehto itselleni.

Esimerkiksi.
Käyn usein vanhemmillani, matkaa ~80km suuntaansa ja siinä joutuisi käyttämään 3:a bussia ja matkaan menisi 3tuntia kun omalla autolla 45min. Ilman bussikorttia hintaa tulisi enemmän kuin mitä menee itsellä bensoihin edes takaiseen matkaan.

Meillä ei pääse julkisilla kauppaan tai no puolet matkasta, kauppaan on noin 4km ja kun meitä on mies minä vauva ja koira, niin ostettavaakin tulee, niin ettei sitä paria kilsaa käsissä kanna. Vaunuissa menisi pari kauppa kassillista ja se toimiikin, nykyään kun ne vaunut on.

Mutta sitten muu liikkuminen, sukulaisille, kaikki olisi aikataulujen varassa ja siitä mä en pidä, mä haluan vapauden päättää milloin lähden, eikä tarvi juosta vaikka tukkalaittamatta tai vauva pukematta bussille.
Enkä mä ihan oikeasti usko, että mun koira sopeutuisi nököttämään bussissa ja jos toinen koira änkeää samaan, niin pystyssä on tappelu, joka päättyy vasta, kun toinen kuolee.

Julkiset on ihan hyvä idea, mutta täällä päin niissä on paljon parantamisen varaa, esim viikonloppuvuorot on todella puutteellisia, itsellä koti-kauppa-kaupunki-tms-koti matka ei niin paha, mutta esimerkiksi vähän sivumpaan anopille ei julkiset kulje, tosin sinne pääsee kävellen, matkaan menee vain vähän reilu tunti kaikkine vaunuineen tavaroineen ja koirineen ja välitappeluineen.

Oman auton käyttökustannukset on vakuutus verot ja katsastus, eli noin kuukaudelle laskettuna 55?/kk. (+bensat)
Seutulippu on 55?/kk.

Alkuperäinen kirjoittaja Kiraki:
mää laskin kans yks päivä: Meijän perhe (menopaluu) yht: 280e junalla, 100e autolla :whistle:

Ja siis tähän olen laskenut jo 20e muita käyttökuluja.. Dieseliä menee 80e.

En epäilekään etteikö opiskelijalla olisi halvempaa mennä junalla, , en hoksannu vaan eritellä tuohon että olemme 4hlö-perhe, toki lapset ilmaisia.

Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Juu mut pitää ottaa huomioon bensojen lisäksi auton hinta ja käyttökulut. Silti isolla perheellä ja paljon liikkuvalla tottakait oma auto tulee halvemmaksi. Mutta jos yksin asuu taajamassa, niin aika paljon voi julkisilla liikkua auton ja käyttökustannusten hinnalla.

me laskettiin et vaikka bensa maksaa nyt sen 1,35e/l niin silti päästään himpun verran alle 50e suuntaan...

lähinnä meinaankin näitä pitkiä matkoja.. mut tääl lahdessa busseilla kulkeminen on oikeesti varmasti suomen kalleinta.. nyt on tainnu poistua et rattaista ei mee enää lisämaksua..

Julkiset ON kalliita.

Mutta ainakin vielä meile on silti edullisempaa kulkea julkisilla tai vuokrata auto, tehdään niin harvoin pitkiä matkoja vuoden aikana (ja mahdutaan vielä johonkin autoon missä on meidän lisäksi kuski) ja täällä meillä kaupungin sisällä bussilla pääsee vaunujen kanssa ilmatteeks kulkemaan.
Ja niin kauan kun meitä perheeseen kuuluu 4 henkeä ja asutaan näinkin hyvin toimivan julkisen liikenteen parissa eimeillä omalle autolle ookkaan tarvetta.

Alkuperäinen kirjoittaja kookosta:
Julkiset ON kalliita.

Mutta ainakin vielä meile on silti edullisempaa kulkea julkisilla tai vuokrata auto, tehdään niin harvoin pitkiä matkoja vuoden aikana (ja mahdutaan vielä johonkin autoon missä on meidän lisäksi kuski) ja täällä meillä kaupungin sisällä bussilla pääsee vaunujen kanssa ilmatteeks kulkemaan.
Ja niin kauan kun meitä perheeseen kuuluu 4 henkeä ja asutaan näinkin hyvin toimivan julkisen liikenteen parissa eimeillä omalle autolle ookkaan tarvetta.

kannattais laskea julkisten hintoja ja kannustaa ihmisiä kulkemaan niillä, mutta niin kauan kun se tulee kalliimmaksi kuin oma, niin kauan en niitä käytä. ( kuin pakon edestä )

Jos menisin julkisilla töihin, työmatkani kestäisi tunnin kauemmin kuin omalla autolla. Arvatkaa rohkaiseeko 2h enemmän työmatka-aikaa päivässä käyttämään julkisia... ei todellakaan!

Mä eriyttäisin tästä keskustelusta ihan suosiolla pääkaupunkiseudun koska ne ei voi millään käsittää (tai ainakaan osa ) miten helvetin hankalaa julkisten käyttö muualla maassa on. Ensinnäkään linjoja menee Suomen seitsemänneksi suurimmassa kaupungissa 1 tuntiin. Pysäkille ei siis voi mennä ainakaan vauvan kanssa ihan millon lystää, lisäksi vaunujen kanssa kulkeva maksaa ihan yhtälailla kuin muutkin. Yhteen suuntaa alle 9km säteellä kerkustasta maksaa 2,90e ja yli menevä osa mansikoita ja omenapuita!!!

Junasta nyt en viitsi muuta sanoa kuin että minun käyntini Hensingissä maksasi meno-paluuna 160e!!!

Linja-autolla puolet halvempi mutta aikaa vievää touhua kun kiertää kaikki pikku pitäjät matkalla

Totta, jos ei ole paljon reissuja taajaman ulkopuolelle. Skootteri on myös hyvä vaihtoehto taajamaan, vaikka kakkosauton rinnalle.

Mutta kun se auto jo on, niin monesti kannattaa lähteä sillä jopa yksin julkisten sijaan. Itse säästin useamman kympin, kun kävin omalla autolla Porissa (500km suuntaansa) junan sijaan. Diesel-auto joka kuluttaa alle 6l/100km matkassa.

Kokonaiskustannukset autostamme ovat alle 300e/kk 1500km kuukausittaisella ajolla. Tuossa on mukana auton arvon aleneminen, korjaukset yms. Eli polttoainekulut ovat alle puolet kokonaiskustannuksista. Muilla autoilla kulut olisivat vielä suuremmat. Eli ei auton pito ole halpaa ja taitaisi tulla jopa halvemmaksi julkiset kokonaisuutena ottaen, mutta mukavuus tippuisi huomattavasti.

Minäkin olen pohtinut kuinka kulkisin kouluun syksyllä, matkaa 40 km. Vaikka saankin opiskelija-alennuksen junaan, junamatkat maksavat kalleimmillaan yli 7?/päivä, ja sillä rahalla maksan jo auton polttoaineet. Auton muita kuluja en ota huomioon, koska se auto joka tapauksessa olisi oltava. Kävelymatkaakin tulisi kummassakin päässä 3 km, ja ainakaan Tampereella ei ulkopaikkakuntalainen saa kaupungin busseihin opiskelija-alennusta.

Lisäksi aikataulut menevät niin tiukalle, että en ehdi hakemaan lapsia hoidosta, joten ei jää muuta vaihtoehtoa kuin kulkea autolla. Pitää toivoa että kimppakyytejä saisi sovittua, niin ei tule yksin suhattua tuota väliä.

Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:

me laskettiin et vaikka bensa maksaa nyt sen 1,35e/l niin silti päästään himpun verran alle 50e suuntaan...

lähinnä meinaankin näitä pitkiä matkoja.. mut tääl lahdessa busseilla kulkeminen on oikeesti varmasti suomen kalleinta.. nyt on tainnu poistua et rattaista ei mee enää lisämaksua..

Juu, meillä ei puhettakaan, että lähtisimme koko perheellä yleisillä minnekään. Ensin matkanteko pitäisi aloittaa bussilla. Koska yli 12 vuotiaasta menee jo aikuisen maksu, niin syksyllä kun toinenkin poika täyttääa sen, niin hintaa tulee 4 aikuiselta ja 1 lapselta ja kun tytötkin täyttävät 4 tulee heistäkin vielä lasten hinnat. Junalla sentään alle 6v menevät maksutta ja perhelipuilla pääsisimme vain 2 aikuisen ja 1 lapsen hinnalla, joten sillä voisi vielä kuvitella kulkevan, mutta aina omalla autolla on paljon helpompaa ja kun kaikkialle ei edes julkisilla pääse, emmekä luonnollisesti mahdu kenenkään kyytiinkään, kun kenelläkään tutuilla ei niin isoja autoja ole, joten emme pääsisi edes omalle mökille ilman autoa.

Yhteistyössä