Julkisesta ja yksityisestä terveydenhoidosta kysyttävää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Eli tilanne se että mun tyttöni jalkaa on tutkittu sekä kunnallisella että yksityisellä. Kunnallisella puolella odotetaan keskussairaalasta aikaa, mutta kun soitin poliklinikalle he ovat antaneet ajat mitkä on tarjota ja aikoja ei yksinkertaisesti ole.

Käytiin sitten yksityisellä joka määräsi röntgenkuvia lonkasta. Onko nää kuvat pakko otattaa yksityisellä vai voinko yrittää kunnalliselle puolelle kuviin, kun lonkkaa ei ole siellä kuvattu ( nilkka ja jalkapöytä on).

Ja saako niitä röntgenkuvia kunnalliselta puolelta mukaan?

Vai pitäiskö tässä nyt maksaa omalla rahalla ne kuvat ja ottaa sitten keskussairaalaan mukaan kun aika tulee? Tai siis että kun selvisi että ongelmakohta onkin lonkka eikä nilkka, niin kai ne tuolla julkisellakin sen kuvaisivat?

Lapsivakuutusta meillä ei ole, mutta tarkoitus on kuitenkin hoidattaa, mietin vaan säästäisikö jos julkinen suostuisi ne kuvat ottamaan. Tänää päästiin lääkäristä niin myöhään etten ehtinyt soitella tuota röntgenkuva-asiaa mutta aamulla täytyy se selvittää.

Kellään kokemusta asiasta?

Suoraan yksityisen lähetteellä ei julkisella puolella kuvia oteta, mutta jos olette käyneet erikoislääkärin tutkimuksessa ja on hyvä syy epäillä että lonkkaa pitäisi kuvantaa niin eiköhän se tk-lääkäri röntgenpassituksen laadi jos menette uudestaan vastaanotolle ja otatte mukaan sen yksityislääkärin lausunnon.

Alkuperäinen kirjoittaja Kifa:
Suoraan yksityisen lähetteellä ei julkisella puolella kuvia oteta, mutta jos olette käyneet erikoislääkärin tutkimuksessa ja on hyvä syy epäillä että lonkkaa pitäisi kuvantaa niin eiköhän se tk-lääkäri röntgenpassituksen laadi jos menette uudestaan vastaanotolle ja otatte mukaan sen yksityislääkärin lausunnon.

Joo tätä lähinnä ajattelin, mutta saako kuvia mukaan? (Siis että jos sit menisin niitten kanssa uudestaan yksityiselle jos sairaalan aika kovasti viipyy).

Lääkäri jolla tänään käytiin oli lastenkirurgian ja lastenortopedian erikoislääkäri, eli pitäis olla aika pätevä lausunto.

Itse olen töissä kirurgian poliklinikalla ja ainakin meillä kaikki lääkärit haluaa nähdä aina potilaan polilla ennenkuin määräävät rtg tms.tutkimuksia.. Joko voit vaan odottaa aikaa keskussairaalaan, käydä kuvissa "ilmaiseksi" (meillä ainakin tutkimukset kuuluu polikäynti hintaan) ja poltattaa kuvat cd:lle ja mennä takaisin yksityiselle tai kuvauttaa yksityisellä ja ottaa ne kuvat mukaan keskussairaalaan tai hoitaa kokonaan jommassa kummassa. Minkä ikäinen tyttäresi on? Meillä ainakin lastenkirurgille pyritään saamaan kaikki ajat aina 1-2kk sisään..

Alkuperäinen kirjoittaja Kifa:
Noin se taitaa useimmissa kunnissa mennä, mutta meisän tk:ssa pääsee labraan ja röntgeniin yksityisen lähetteelläkin. SIitä joutuu maksamaan jotain itse. En tiedä mikä hinta on nykyään, mutta 30 euroa se oli viimevuonna.

Alkuperäinen kirjoittaja Henu:
Itse olen töissä kirurgian poliklinikalla ja ainakin meillä kaikki lääkärit haluaa nähdä aina potilaan polilla ennenkuin määräävät rtg tms.tutkimuksia.. Joko voit vaan odottaa aikaa keskussairaalaan, käydä kuvissa "ilmaiseksi" (meillä ainakin tutkimukset kuuluu polikäynti hintaan) ja poltattaa kuvat cd:lle ja mennä takaisin yksityiselle tai kuvauttaa yksityisellä ja ottaa ne kuvat mukaan keskussairaalaan tai hoitaa kokonaan jommassa kummassa. Minkä ikäinen tyttäresi on? Meillä ainakin lastenkirurgille pyritään saamaan kaikki ajat aina 1-2kk sisään..

Tyttö on 2v ja ontunut heinäkuun alusta, tk lääkärillä käyty kahdesti ja kerran röntgenkuvissa. Keskussairaalan ajat menee jonnekin syyskuun loppupuolelle, ja kun en yhtään tiedä mikä jalassa on niin tuntuu pitkältä ajalta odottaa. Heillä ei siis vielä ollut edes ajanvarauslistaa niin pitkälle, vaikka tk lääkäri sanoi alunperin että aika tulee tosi pian.

Kai se pitää vaan raaskia maksaa ne kuvat Mehiläisestä, ajattelin että jos oisivat tk lääkärin lähetteellä kuvanneet terveyskeskusksessa niin oisin siinä voinu säästää sen kuvien hinnan. Kun tk ei kerran ole tutkinut sitä lonkkaa vaan jalkapöytää ja nilkkaa, niin eikö niitten kuuluis tutkia myös lonkka jos uutta tietoa on tullut?

No tuollaisessa tapauksessa aika kyllä pitäisi saada ehdottomasti mielestäni aikaisemmin kuin syyskuun lopussa. Se kannattaa kyllä vielä tarkistaa että voisiko tk:n kautta lonkan kuvata. Lapsien rtg-kuvaamisten kanssahan kyllä ollaan tosi varovaisia ettei vaan turhaan sädetetä lasta.

Yksi vaihtoehto on myös se että soitat keskussairaalaan ja kerrot että olet todella huolissasi ja että tyttö tosissaan ontuu pahasti, josko sihteeri/hoitaja vois näyttää lähetettä uudestaan lastenkirurgille joka mahd. voisi määrätä aikaisemman ajan. (Meillä ainakin lastenkirurgi katsoo kaikki meille tulevat lasten lähetteet ja tekee kiirellisyys määräyksen jonka mukaan varaamme ajan)

Alkuperäinen kirjoittaja Henu:
No tuollaisessa tapauksessa aika kyllä pitäisi saada ehdottomasti mielestäni aikaisemmin kuin syyskuun lopussa. Se kannattaa kyllä vielä tarkistaa että voisiko tk:n kautta lonkan kuvata. Lapsien rtg-kuvaamisten kanssahan kyllä ollaan tosi varovaisia ettei vaan turhaan sädetetä lasta.

Yksi vaihtoehto on myös se että soitat keskussairaalaan ja kerrot että olet todella huolissasi ja että tyttö tosissaan ontuu pahasti, josko sihteeri/hoitaja vois näyttää lähetettä uudestaan lastenkirurgille joka mahd. voisi määrätä aikaisemman ajan. (Meillä ainakin lastenkirurgi katsoo kaikki meille tulevat lasten lähetteet ja tekee kiirellisyys määräyksen jonka mukaan varaamme ajan)

Ei tossa nyt varmaan turhaa otettaisi kuvia jos kerran lastenortopedi & lastenkirurgi tehnyt jo tutkimuksen ja todennut että ne kuvat tarvitaan. Minä en ymmärrä miten sairalalla oleva lasten ortopedi tai kirurgi voisi tuon enemmän asiaa tutkia ilman että kuvat otetaan.

Epäily on että olisi toispuoleinen synnynnäinen lonkkaluksaatio mutta asia tietenkään ei selviä kuin vasta kun kuvat on otettu.

Mä olen vaan niin kamalan huolissani tuosta tytön jalasta, ja tuntuu että julkisella puolella asiat matelee etanan vauhdilla. Toivottavasti huomenna saan ajan tk lääkärille ja lonkkaa alettaisiin sieltä tutkia.

Yhteistyössä