julkinen- vs. yksityinen päivähoito

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja autoton äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

autoton äiti

Vieras
Mietin täällä laittaisinko lapsen julkiseen vai yksityiseen päiväkotiin (tai perhepäivähoitajalle).
Kumpaan te muut olette päätyneet ja mistä syistä?
Mitä eroja noilla on yleensä? Laatu? hinta? joku muu?

Eräs yksityinen päiväkoti osuisi mukavasti työmatkan varrelle ja sen kotisivut saivat sen näyttämään houkuttelevalle, paljon houkuttelevammalle, kun rapistunut lähiöpäiväkoti, joka olisi se toinen työmatkan varrella oleva.

Meillä lapsi yksityisessä päiväkodissa. Valittiin se, koska on pieni kooltaan ja kehuja kuultu. Yksityisten hinnoissa on haitaria, riippuu myös kunnasta paljollako tukevat - täällä pk-seudulla aika avokätisesti koska päiväkotipaikat on aina kortilla. "Kalliimmaksi" se tulee sikäli, että lapsi on hoidossa vajaata viikkoa, mutta maksamme tietysti yhden kokopaikan edestä koska osapaikkoja ei sieltä jaeta. Myös aukioloajat on rajatummat kuin kunnallisella, mutta meille se taas ei tuota ongelmia. Mukavaa on että tekevät ruuat itse, syömiset on tosi hyviä. Hyvin pahasti allergisille eivät pysty erikoisruokavaliota järjestämään, joten siitä kannattaa kysyä jos on moista vaivaa olemassa.

Mitähän muuta. On oltu ihan hävyttömän tyytyväisiä, mutta tyytyväiseltä vaikuttaa monet kunnallisenkin puolella olevat hoitopaikkoihinsa :). Käy katsomassa ja "fiilistelemässä"!

Yksityinen. Reggio-emilia pedagogiikkaa toteuttava. Halusin juuri tätä toteuttavaan pedagogiiseen päiväkotiin lapsemme. Hinta eroaa 50e kunnallisesta. Tosi tyytyväinen olen.

Alkuperäinen kirjoittaja Pompidou:
Meillä lapsi yksityisessä päiväkodissa. Valittiin se, koska on pieni kooltaan ja kehuja kuultu. Yksityisten hinnoissa on haitaria, riippuu myös kunnasta paljollako tukevat - täällä pk-seudulla aika avokätisesti koska päiväkotipaikat on aina kortilla. "Kalliimmaksi" se tulee sikäli, että lapsi on hoidossa vajaata viikkoa, mutta maksamme tietysti yhden kokopaikan edestä koska osapaikkoja ei sieltä jaeta. Myös aukioloajat on rajatummat kuin kunnallisella, mutta meille se taas ei tuota ongelmia. Mukavaa on että tekevät ruuat itse, syömiset on tosi hyviä. Hyvin pahasti allergisille eivät pysty erikoisruokavaliota järjestämään, joten siitä kannattaa kysyä jos on moista vaivaa olemassa.

Mitähän muuta. On oltu ihan hävyttömän tyytyväisiä, mutta tyytyväiseltä vaikuttaa monet kunnallisenkin puolella olevat hoitopaikkoihinsa :). Käy katsomassa ja "fiilistelemässä"!

"fiilistelyä" on luvassa. Laitoin päivälle viestiä tuohon yksityiseen ja kyselin mahdollisuutta tulla tutustumaan. Huomenna (tänään) on tarkoitus soittaa tuonne julkiseen ja kysyä mahdollisuutta visiittin sinne.

Esikoista ollaan laittamassa hoitoo, joten koko kuvio on vielä kovin uusi. Mieluiten hoitaisin kotona, mutta aina se ei vain ole mahdollista. Sääli viedä alle vuotias hoitoon.

Alkuperäinen kirjoittaja Lania:
Yksityinen. Reggio-emilia pedagogiikkaa toteuttava. Halusin juuri tätä toteuttavaan pedagogiiseen päiväkotiin lapsemme. Hinta eroaa 50e kunnallisesta. Tosi tyytyväinen olen.

Jos hintaero on täälläkin tuota luokkaa, niin mielelläni maksan sen.

Alkuperäinen kirjoittaja autoton äiti :
Esikoista ollaan laittamassa hoitoo, joten koko kuvio on vielä kovin uusi. Mieluiten hoitaisin kotona, mutta aina se ei vain ole mahdollista. Sääli viedä alle vuotias hoitoon.

Perhepäivähoitajalle?

Tai jos alat itse, otat pari vierasta hoitoon oman lisäksi? Saat hoitaa kotona. Mutta jos ei ole taipumusta ja paloa moiseen, ei kannata, kohta on muuten itse hoidon tarpeessa.

Alkuperäinen kirjoittaja Veisar:
Alkuperäinen kirjoittaja autoton äiti :

Perhepäivähoitajalle?

Tai jos alat itse, otat pari vierasta hoitoon oman lisäksi? Saat hoitaa kotona. Mutta jos ei ole taipumusta ja paloa moiseen, ei kannata, kohta on muuten itse hoidon tarpeessa.

Perhepäivähoito on toki se toivottavin vaihtoehto, vaan taitavat paikat olla melkoisen kiven alla.
Itsestäni ei siihan hommaan olisi. Ei ole taipumusta eikä kokemusta. Omia ja lähisukulaisten/ystävien lapsia katson mielelläni, mutta en vieraiden enkä työkseni. Kunnioitan niitä jotka siihen pystyvät.

Yhteistyössä