Juhlista ja kakkuasiaa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hilppa86
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

hilppa86

Jäsen
21.02.2010
467
0
16
Meillä on lauantaina mun valmistujaisjuhlat sekä tupareita vietetään sitten siinä samassa.

Iltapäivällä on tulossa mummoa, anoppia ja lapsiperheitä ja sitten illasta kaveriporukkaa iltaa istumaan, tästä sitten kapakkiin suuntaa ne ketkä jaksaa..

Tarjoilua olen yrittänyt miettiä, siitä on monta vuotta kun olen viimeksi juhlia järkänny. Lähinnä illanistujaisia vaan ja nyt kun kuitenkin valmistujaiset kyseessä niin tuntuu,että pää suttaa tyhjää tarjoilun suhteen. Ajattelin mahd. helppoja leipomuksia, kun maha-asukin kanssa on jo melkonen homma touhuta :)

Olen ajatellut seuraavaa:

-Täytekakku, 2kpl (Teenkö erilaiset vai samanlaiset?) Miten näin talvella ootte koristellu?

-Keksiä, mahd. lapsille jotain omaa vai ei?

-Pullaa tms. Onko pakasteet ihan out vai voisinko oikoa? Tätä ajattelin lähinnä myös siksi,että voisi paistaa sitä mukaa kun menee ja jos jää yli niin olisi vierasvarana kun vauva syntynyt..

-Suolaista: ???

-Mehu/kahvi/tee

Illaksi ajattelin sitten:

-Samat makeat kuin yllä, mutta lisäksi sitten sipsikulhot ja porkkana +kurkkutikkuja dippien kanssa.

-Salaatti + patonkeja?

-booli

Mitä mieltä, ehdotuksia? Ostanko kahvipöytään kukkia?

Jos teet 2 erilaista täytekakkua ni muista huomioida että niitä menee enemmän koska kaikki ottaa molempia (tai näin täytyy ainakin laskea). Eli jos tekee vaan yhden sortin kakkua ni pääse helpommallla ;)

Mun mielestä ei sovi tuollaseen juhlaan pakastepullat, en osaa kummemmin perustella mut mä miellään ne jotenki yläätysvieraille/hätävaraksi pakkaseen.. Muffisseja voisin suositella, helppo tehdä isompikin satsi ja voi pakastaa ylijääneet :)

Suolainen piirakka? Coctailpiirakoita ja munavoita?

Suolaiseksi ? http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/191745/Lohihyytel%C3%B6kakku

Muits suilaiseksi kelpaavia esim.
jauhelihamunakasrulla + salaatti (saa myös helposti kasvis vaihtoehdon) : http://www.maku.fi/resepti/jauheliha-munakasrulla

kinkkukierteet: http://www.biber82.vuodatus.net/blog/2515467/fetakierteet-kinkku-paprikakierteet/

Onko vieraissa allergisia tai muuten erikoisruokavaliota käytäviä? tee kaikki tuotteet hylana tai laktosittomina ni käy suurimalle osalle

Osta kahvipöytään tulppaaneja ne on edulisia nyt ja nättejä tämän ajan kukkia.

Leivot pakkaseen ja sieltä sitämukaa lämmität. Saatko juhlapäiväksi ketään apulaista keittiöön että kerkeisit itekki vieraita jututtamaan?

Lapsille käy samat tarjottavat mitä aikuisillekki (tai päinvaston). Myös itetehdyt lihapullat + salatti on niin aikuisten ku lastenki mieleen.

Juhlatarjoiluksi käy esim. porkkanapiirakka, kentaliailen kakku, kuorutettu kahvikakku, ite tehdyt viinerit tms

Kuulepas nyt. Ihmisillä on hirveä nälkä illalla noiden tarjoomusten jälkeen ja siinä ei paljon porkkanatikut paina.

Sinuna lähtisin tarjoamaan heti päivällä jotain ihan oikeaa ruokaa. Kaksi tai kolme erityyppistä salaattia (vihreä perunasalaatti, hedelmäinen vihersalaatti ja pasta-kebapsalaatti) ja pitsaa/suolaisia piirakoita/pasteijoita/karjalanpiirakoita/sämpylöitä. Tämän kanssa riittää yksi täytekakku ja keksit, kunhan niiitä on paljon ja ne ovat hyviä.

Illaksi sitten ne naposteltavat kehiin. Ja lisäksi vaikka joku klassinen helppo uunissa itsekseen tuleva yöruoka. Janssonin kiusaus on helppo ladata vuokiin valmiiksi ja sitten vaan laittaa uunin aikanaan päälle. Siihen kaveriksi punajuuret ja suolakurkut purkista on aina helppo ja hyvä. Toinen vaihtoehto olisi laittaa tässä vaiheessa uuni täyteen pakastepatonkeja ja nostaa salaattikipot takaisin niiden seuraksi. Myös uuniperunat ja vähän normaalia ylellisemmät täytteet (savulohitahnaa, mäti-ranskankerma-sössöä, kinkkutahnaa) voisivat toimia.

Pistä yksi täytekakku kerralla tarjolle, niin ihmiset ottavat vähemmän. Kaivat toisen esille vasta, kun se ensimmäinen alkaa olla melkein lopussa :) Jos valmistujaisjuhlista on kyse, niin kuvittelisin vieraiden tuovan niitä kukkasia.

Jos lapsilla on allergioita, niin kannattaa varata sopivia keksiä (monesti täytyy olla munaton ja maidoton vaihtoehto, niitä löytyy aika hyvin, kannattaa hakea isompien valmistajien nettisivuilta erikoisruokavaliohaulla). Lapsiin kyllä uppoaa hyvin melkein kaikki keksit, Jaffat on useiden juhlien perusteella se suosituin. Pulla on yleensä aika turha tuollaisissa juhlissa, leivo vaikka joku kuivakakku tilalle.

Suolaiseksi vaihtoehdoksi pakaste cocktail-piirakat on helppo ja useimmille maistuva vaihtoehto, sen kaveriksi munavoita kippoon.

Meillä käy siis eri porukka illalla ja päivällä.. Samat ihmiset ei koko päivää ole. Iltapäivällä tulee sukulaisia, kuten mummot ja anoppi ja lapsiperheitä. Ja iltaa istumaan illalla sitten kaverit.

Mies on mulla kaverina, mutta se ei oikein leipomishommien päälle ymmärrä :) Ja itselläkin ollut taukoa leipomishommista, lähinnä mokkapaloja ja keksejä tullu viime vuosina leivottua. Siksi mahd.yksinkertaisia juttuja ajattelin.

Suolaiseksi ajattelin itsekin noita coctailpiirakoita ja munavoita.. Ne ei veis aikaa tekemisen puolesta. Kakkupohjat teen perjantaina ja koristelen sitten lauantaina. Taidan tehdä samanlaiset, niin ei tarvitse miettiä sitä enempäänsä.

Tulppaaneja mulla on nytkin maljakossa ja niistä itse tykkäänkin, niitä raaskisi laittaa vaikka kaksikin kimppua.

[QUOTE="vieras";22976680]Pistä yksi täytekakku kerralla tarjolle, niin ihmiset ottavat vähemmän. Kaivat toisen esille vasta, kun se ensimmäinen alkaa olla melkein lopussa :) Jos valmistujaisjuhlista on kyse, niin kuvittelisin vieraiden tuovan niitä kukkasia.

Jos lapsilla on allergioita, niin kannattaa varata sopivia keksiä (monesti täytyy olla munaton ja maidoton vaihtoehto, niitä löytyy aika hyvin, kannattaa hakea isompien valmistajien nettisivuilta erikoisruokavaliohaulla). Lapsiin kyllä uppoaa hyvin melkein kaikki keksit, Jaffat on useiden juhlien perusteella se suosituin. Pulla on yleensä aika turha tuollaisissa juhlissa, leivo vaikka joku kuivakakku tilalle.

Suolaiseksi vaihtoehdoksi pakaste cocktail-piirakat on helppo ja useimmille maistuva vaihtoehto, sen kaveriksi munavoita kippoon.[/QUOTE]

Kuivakakkua mietin itsekin, taitaa vaan olla vuoka lainassa ja en muista enää missä. Sen voisi kyllä tehdä jo edellisenä päivänä vai jo torstaina jopa? Juhlat siis lauantaina..

Yhteistyössä